X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לשים לב לעיתוי שנבחר לתקיפת הרמטכ"ל: בדיוק ברגעים הקריטיים ביותר של הדיונים הביטחוניים של ה"שביעייה"
▪  ▪  ▪
אריה פרי
גבי אשכנזי - פוליטיקאי קטן המתעסק בכסת"ח

רצה לקלל ונמצא מברך
ראובן לייב
בכיר לשכת ראש הממשלה, שיצא ב"עליהום" על הרמטכ"ל בשל תמיכתו בעסקת שליט, רק הוכיח בדבריו הבוטים את עליבותו
לרשימה המלאה

אין חשיבות כלל מיהו המקור בלשכת ראש הממשלה אשר הדליף לתקשורת את ביקורתו כלפי הרמטכ"ל, גבי אשכנזי. מה שחשוב הוא שאותו אדם יהיה אחראי, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין, לשתי תוצאות אפשריות: האם גלעד שליט ידון לחיים או למוות, ומאידך, על התערערות אפשרית של מעמד הרמטכ"ל בתוך הצבא ומחוצה לו. כך יקיים אותו "צדיק" את הפסוק "חיים ומוות ביד הלשון".
ההפרזות הן חלק ממלאכת העיתונות, אך גם אם האמירה על פגיעה במו"מ, חריפה למדי, הרי שבכל זאת הייתה להדלפה אפקט שלילי למדי. וכאן בדיוק טמונה הבעיה: מי שעשה זאת רצה במתכוון לחבל בעסקה הנרקמת. הרמטכ"ל איננו עוד שחקן ספסל בנושאים כה רגישים כמו עסקת חילופי שבויים. זאת הדמות המקצועית העליונה כי על הרמטכ"ל מוטלת האחריות המבצעית הגבוהה ביותר, מבלי לגרוע מחשיבותם המקצועית של גופי הביטחון האחרים. מי שרצה לפגוע ברמטכ"ל, פגע בעצם בצה"ל. אם אלה האנשים האחראיים לביטחון הלאומי בלשכת ראש הממשלה, על הציבור להיות מודאג, אפילו מודאג מאוד.
מספר פעמים רב ציטטתי מדבריהם של ראשי מערכת הביטחון ושרים שהיו מעורבים בתהליכים הקשורים לביטחון לאומי אשר הודו בפני על הקטסטרופה המתרחשת בלשכת ראש הממשלה לדורותיה. והנה, פעם נוספת מתברר שאותם אנשים לא רק שלא הגזימו אלא המעיטו במתרחש לנוכח מה שמתגלה כיום. זו שערורייה שאין כדוגמתה, על גבול סיפור "הגרון העמוק".
יש לשים לב לעיתוי שנבחר כדי לתקוף את הרמטכ"ל: בדיוק ברגעים הקריטיים ביותר של הדיונים הביטחוניים המרתוניים של ה"שביעייה". ככל הנראה, לאותו "גרון עמוק" נדמה היה שהולכים להחליט בניגוד לעמדתו, לכן החליט לטרוף את הקלפים, לפגוע ברמטכ"ל, ובכך להטות את הכף לטובת עמדתו הביטחונית, או יותר נכון, הפוליטית.
בהתחשב בחומרת המעשה ולאור העובדה שאין זו הפעם הראשונה שהדלפות מסוג זה נשמעות מתוך לשכת ראש הממשלה, יש לחקור את המקרה עד תומו על-ידי הגורמים המוסמכים, כולל בדיקת פוליגרף. אם יימצא האשם, עליו יהיה לשלם את מחיר לשונו הארוכה והארסית. למען האמת, סביר שנקיטת צעד כזה לא תהיה, כי כל מי שמכיר את המערכת יודע שלא בקלות יוותר ראש הממשלה על מקורביו אלה ואחרים.
יש בציטוט של המקור הבכיר משפט שראוי לנתח אותו: "הרמטכ"ל הפך להיות יו"ר ועד הורי החיילים". אותו מקור שכח את המשפט המרגש ביותר שבן-גוריון אמר אותו בהקשר לחיילים, מפקדים והורים " תדע כל אם עברייה שהפקידה את גורל בניה בידי מפקדים הראויים לכך". הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, ראוי גם ראוי, ולמפקדים מסוגו התכוון ראש הממשלה הראשון. מי שלא ראוי להכריע גורלות בנינו הוא אותו מקור עלום שם בלשכת ראש הממשלה, הפועל אך ורק, מתוך אינטרסים פוליטיים ואישיים.
רציתי לבדוק מה דעתו של הציבור על הפרשה. בהיעדר כלים מחקריים ממשים, קראתי את התגובות של הטוקבקיסטים באתרי האינטרנט השונים. אודה שלא הופתעתי כלל: שלל גידופים כלפי הרמטכ"ל רק משום שהתפרסם שהוא תומך בעסקת שליט, ולעומתו, דברי הלל ושבח למדליף, כמובן משום התנגדותו לעסקה. זהו נזק חמור לפועלו של הרמטכ"ל, לצבא ולמורל של אלה האמורים לשרת. בעידן שהכול מדברים על השתמטות, רק אמירות קטלניות כלפי המפקד הצבאי העליון היו חסרות כדי למגר את ההשתמטות. אם ימוגר מיידית אותו מקור בעקבות הביקורת, בכל זאת משהו חיובי יצא מן המעשה הנלוז.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  24/12/2009   |   עודכן:  24/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיים ומוות ביד הלשון... הארוכה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב- מאונן לשוני בשרות
מטאטא  |  24/12/09 17:20
 
- למטאטא
צלו רוזנברג  |  24/12/09 21:57
2
אם הרמטכל הזה כ"כ ראוי בעיניך
ספינר  |  24/12/09 20:22
3
הרמטכ"ל, אדם פוליטי בהחלט >>
א מ רול  |  25/12/09 08:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן גנור
קוב מים מותפלים יעלה למדינה כ-2.2 ש"ח לפי המכרז להתפלה, ואני משלם פי שלושה. מדוע אין ההפרש מספיק לצורך הקמה ותחזוקה של מערכת הספקת המים?
רו"ח חננאל ובר
נשאלת השאלה: מדוע כתב הקב"ה את התורה, ובמיוחד את פגישתם של רבקה ויצחק, יעקב ורחל, ויוסף ואחיו בצורה המאלצת כמעט כל יהודי לבכות? האם זה ראוי? רצוי?
עו"ד אברהם פכטר
הוויכוח הציבורי, סביב הצעת החוק, להגביל את זכות הבעלות על עיתון בישראל - בידי אזרח ישראלי בלבד, במקומה ובעיתוי נכון    מתן חופש - להעברת בעלות על עיתונים, כלי תקשורת אלקטרוניים, אתרי אינטרנט, לאזרחים זרים, תחסל מחד את העיתונות העברית הקיימת ומאידך, תותיר אותנו עם כל ההשלכות השליליות, ביניהן ביטחוניות עיתונות עברית במיטבה - רק בבעלות ישראלית
דן שיאון
רוצים עוד חטיפה? עוד שחרור מחבלים ופיגועים? עוד מו"מים מתרפסים עד אין קץ?    בטוח שלא. אז קחו את עצמכם בידיים
עמוס שריג
את "העליהום" על אדלסון ונתניהו יש לעשות על עמוס רגב, דן מרגלית ודומיהם    ועוד: העיתונות הכתובה לפני "התמוססות"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il