X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז נכנס הנשיא אובמה לתפקידו חלפו כבר שמונה חודשים, והיו בהם הצהרות של דוברים מממשלו על תוכנית שאפתנית ליישב את הסכסוך הישראלי-ערבי על מרכיביו השונים, ועדיין אין תזוזה משמעותית בשום ערוץ
▪  ▪  ▪
ביטול הדרישה להקפאת הבניה לצמיתות הינו נצחון רגעי אך הפסד לטווח רחוק [פלאש 90]
חלק אחר רוצה אולי הסכם עם הפלשתינים, אבל אינו מאמין ביכולת להגיע להסכם קבע עמם בשל ההערכה שהמצב הפנימי של הפלשתינים אינו מאפשר להנהגה הפלשתינית להגיע להסכם, ובוודאי לממש את ההסכם ולעמוד בהתחייבויותיה בו.

המלחמה שהתנהלה בעזה בסוף 2008 ובראשית 2009 יצרה בסופה מציאות של הפסקת אש יציבה למדי. ארגון חמאס אינו מעוניין בחידוש האש, ופועל לייצוב הפסקת האש על-ידי ריסון הפלגים הרדיקליים יותר ברצועת עזה. אומנם הוא מנסה ליישם את לקחי כישלונו הצבאי במלחמה ולהכין את עצמו לסיבוב נוסף, אולם נתקל בקשיים בשל המשך המצור על רצועת עזה, ובעיקר פעולה יעילה יותר של מצרים למניעת הגעה של משלוחי נשק לרצועת עזה.

גם באזור יהודה ושומרון שוררת יציבות. מספר הפיגועים נמוך מאוד. הרשות הפלשתינית הצליחה לחזק את יכולותיה הביטחוניות בסיוע משלחתו של הגנרל דייטון, ובהדרגה מחזקת את יכולתה להשליט חוק וסדר בחלקים גדולים יותר של הגדה.

מטרת המאמר היא לבחון את הסיבות למצבו הנוכחי של הערוץ הישראלי-פלשתיני ולגזור מבחינה זו מסקנות בנוגע לאפשרויות ההתקדמות ולדרכי הפעולה שרצוי כי ארצות הברית תגבש עם הצדדים.
תחילת 2009 התאפיינה במציאות מורכבת שיש לה השפעה רבה על כל התקדמות אפשרית בערוץ הזה. ראשית, הממשלה בישראל התחלפה.
הקואליציה שהרכיבה את הממשלה החדשה מורכבת רובה ממפלגות ימין. חלק גדול מהשותפים בה אינו רוצה הסכם עם הפלשתינים משום שהוא רואה בהקמתה של מדינה פלשתינית איום על ישראל ומשום שאינו מוכן לוותר על חלקים גדולים מאזור יהודה ושומרון. חלק אחר רוצה אולי הסכם עם הפלשתינים, אבל אינו מאמין ביכולת להגיע להסכם קבע עמם בשל ההערכה שהמצב הפנימי של הפלשתינים אינו מאפשר להנהגה הפלשתינית להגיע להסכם, ובוודאי לממש את ההסכם ולעמוד בהתחייבויותיה בו. לממשלת ישראל יש אינטרס מובנה לא להתקדם בתהליך המדיני עם הפלשתינים משום שהחברים בה מאמינים כי כל התקדמות אפשרית עלולה לחשוף בקעים, ואלה יביאו לנפילת הממשלה, והרי ממילא היא לא תביא להסכם שישרת את ישראל.
שנית, בסוף 2008 קרס תהליך אנאפוליס, תהליך המשא-ומתן שקדם לחילופי הממשלה בישראל. הסיבה הפורמלית הייתה המלחמה בעזה, זו לכאורה לא אפשרה לצד הפלשתיני להמשיך במשא-ומתן, אולם הסיבות העיקריות היו עמוקות יותר. הראשונה שבהן הייתה חולשתו של ראש הממשלה אולמרט, שהגיע לסוף דרכו. ראש ממשלה במצב כזה אינו מסוגל לסכם הסכם בנושא כה רגיש ולהעבירו במערכת הפוליטית ובציבור הישראלי. גם הצד השני יודע זאת, ולכן יהסס להגיע להסכמות עמו. השנייה, ואולי החשובה יותר, הייתה חולשתם הפוליטית של הנשיא הפלשתיני עבאס ושל מפלגתו וכן הערכתו של עבאס כי עליו להתמקד בשלב זה בזירה הפלשתינית הפנימית ולנקוט כמה מהלכים שיחזקו את כוחו לפני שיוכל להגיע להסכם. עם זה נמנים הוועידה השישית של פת"ח, שהתקיימה באוגוסט 2009, ואולי גם בחירות כלליות ברשות הפלשתינית המתוכננות ל-2010. המשא-ומתן הופסק כאשר הציג אולמרט לעבאס את תוואי ההסכם שהוא גיבש לאחר חודשים של משא-ומתן וביקש ממנו תגובה, ועבאס העדיף שלא לתת תשובה. בינתיים גם פרצה המלחמה בעזה והתחלפה הממשלה בישראל, והמשא-ומתן לא חודש.
שלישית, המלחמה שהתנהלה בעזה בסוף 2008 ובראשית 2009 יצרה בסופה מציאות של הפסקת אש יציבה למדי. ארגון חמאס אינו מעוניין בחידוש האש, ופועל לייצוב הפסקת האש על-ידי ריסון הפלגים הרדיקליים יותר ברצועת עזה. אומנם הוא מנסה ליישם את לקחי כישלונו הצבאי במלחמה ולהכין את עצמו לסיבוב נוסף, אולם נתקל בקשיים בשל המשך המצור על רצועת עזה, ובעיקר פעולה יעילה יותר של מצרים למניעת הגעה של משלוחי נשק לרצועת עזה.
האינטרס העיקרי של חמאס הוא לייצב את שלטונו בעזה, בייחוד בשל הירידה שחלה בתמיכה בו ברצועת עזה בעקבות המלחמה. בגדה לעומת זאת עלה שיעור התמיכה בחמאס מיד בעקבות המלחמה.
גם באזור יהודה ושומרון שוררת יציבות. מספר הפיגועים נמוך מאוד. הרשות הפלשתינית הצליחה לחזק את יכולותיה הביטחוניות בסיוע משלחתו של הגנרל דייטון, ובהדרגה מחזקת את יכולתה להשליט חוק וסדר בחלקים גדולים יותר של הגדה. המצב הביטחוני המשופר אִפשר גם הסרת מגבלות על חופש התנועה של הפלשתינים, ובעקבות כך את שיפור המצב הכלכלי בגדה. שיפורים אלו מתורגמים חלקית בלבד לחיזוק מעמדה הפוליטי של ממשלת עבאס-פיאד משום שעדיין בציבור הפלשתיני אין אמון ביכולת ממשלה זו לקיים ממשל נקי משחיתות שיפעל לקידום האינטרסים הלאומיים של הפלשתינים, אולם בסך הכול יש בעקבות שילוב כל הגורמים תהליך הדרגתי של עלייה בשיעור התמיכה בעבאס ובמפלגת פת"ח וירידה בתמיכה בתנועת חמאס. בסקר שערך מכון סקרים אמריקני עבור IPI (מכון השלום הבינלאומי הפועל בניו-יורק) נמצא כי שיעור התמיכה בעבאס בכל שטחי הרשות הפלשתינית מגיע ל-52 אחוזים, ואילו שיעור התמיכה בפת"ח הוא 45 אחוזים, ובחמאס 24 אחוזים בלבד.1
אמנם הפרשייה שהתפתחה סביב הסרת ההצעה הפלשתינית לדון בדוח גולדסטון במועצת הביטחון פגעה כנראה בשיעור התמיכה בעבאס, אבל עוד נותר לראות אם תהיה זו פגיעה ארוכת טווח.

ישראלים רוצים להיעזב במנוחה
נורמליזציה? לא תודה [AP]

לאחר יותר מ-15 שנים של תהליך מדיני שהחל בחזון של "מזרח תיכון חדש" הציבור הישראלי שבע אכזבות, ואינו תולה תקוות רבות בצעדים סמליים של נורמליזציה אשר נראים לו כמחוות ריקות שאפשר לסגת מהן בקלות. נורמליזציה עם מדינות ערביות אינה משאת נפשם של הישראלים, וכל חפצם הוא שהעולם הערבי, ובכללו הפלסטינים, יניח אותם לנפשם.

System.String[]

דוחים את הקץ
מזמוז ומשיכת תהליכי שלום [פלאש 90]

אמנם ראש הממשלה נתניהו נכנע ללחץ האמריקאים והודיע בנאום בר אילן על הסכמתו לפתרון שתי המדינות, אבל הוא לא נחפז לממש אותו. נראה כי נתניהו אינו מאמין שיש יכולת להגיע להסכם קבע אשר יהיה מקובל עליו ושהפלסטינים יוכלו לממשו.

System.String[]

סכנה! מדינה דו לאומית בפתח

ככל שיימשך הקיפאון, כן תועמק ההפרדה בין שני האזורים. בטווח הקצר ובראייה טקטית מצב זה אולי נוח לישראל, אבל בראייה ארוכת טווח הוא מאיים על האינטרס של ישראל בפתרון - או שיכוך לפחות - הסכסוך עם הפלסטינים.

System.String[]

פרטנר הולך לאיבוד, דרך קיפאון מדיני

System.String[]

הסכם מבוסס מציאות?

בטווח הזמן הארוך חשוב שהתהליך יכלול גם תחילת פינוי התנחלויות משום שדבר זה מקרין מסר אמין של כוונה של ישראל ליישם את פתרון שתי המדינות, עם כל הקושי שבהגעה להסכם הקבע.

System.String[]

חשש מתרגילי ההשהיה של ישראל
שיחות שלום כתרגיל השהייה? [לע"מ]

החשש העיקרי של הפלסטינים הוא שמא תהליך של הסדרים חלקיים הוא דרך של ישראל לשמר את המצב הקיים ולמנוע יישום פתרון שתי המדינות בדרך שהם יכולים לקבל.

System.String[]

מקורות

System.String[]

תאריך:  24/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התפתחויות אפשריות בערוץ הישראלי-פלשתיני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכל כבר ידוע מראש
/'4קר/  |  25/12/09 08:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד טל קדש
האם כתיבה אנונימית ברשת האינטרנט מהווה ביטוי לפחדנות או שמא אפשרות לביטוי חופשי יותר של תכנים
יוסף דוריאל
לבולשביקים הייתה שיטה פשוטה לשכנע את העולם בצדקתם: הם שכתבו את ההיסטוריה בכל מקום בו השקר יכול היה לשרת אותם
איתן קלינסקי
הנביא ואיש המעש, לובה אליאב, לו מלאו לאחרונה 88 שנים, הוא שילוב נדיר של איש עשייה ואיש הגות    קווים לדמותו
ד"ר צ'לו רוזנברג
יש לשים לב לעיתוי שנבחר לתקיפת הרמטכ"ל: בדיוק ברגעים הקריטיים ביותר של הדיונים הביטחוניים של ה"שביעייה"
איתן גנור
קוב מים מותפלים יעלה למדינה כ-2.2 ש"ח לפי המכרז להתפלה, ואני משלם פי שלושה. מדוע אין ההפרש מספיק לצורך הקמה ותחזוקה של מערכת הספקת המים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il