X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשמתפרסמת תגלית מרעישה בכלי התקשורת כולם "מאבדים את הצפון" יש לבצע אימות נתונים לפני ה"שיגעון" ולמנוע מכשול לעיוור
▪  ▪  ▪
לא צריך לרדת מהפסים [צילום אילוסטרציה]

אם יש סיפור אחד החוזר על עצמו ללא שינוי מאז ראשית ימיה של המדינה זהו סיפור תגליות הנפט במדינת-ישראל. בסוף השבוע שעבר הפכה הודעת גבעות עולם על סימני הנפט בקידוח מגד 5 לידיעה המרכזית בכל אמצעי התקשורת שגם מצאה את ביטויה בשערי הבורסה שזינקו בשיעור הדמיוני של כ-230%. לא במונחים שנתיים אלא ביום בודד אחד.
איש מבין המומחים מטעם או מטעם עצמם שעולים לאוויר בכל פעם שדבר כזה מתרחש, האנליסטים האמונים על ניתוח הנתונים ואמצעי התקשורת אשר על הדיווחים, לא עצר כדי להעריך האם מדובר במקרה בתפוח לוהט אבל טעים לחיך, או שמא אלו אטריות קרות ותפלות שרבות כמותן נלעסו כאן לאורך עשרות שנים.
הכל מתחיל באי-הקפדה על מינוחים בסיסיים מחויבי המציאות. גבעות עולם איננה חברה ואין לה מניות; זו שותפות מוגבלת ולה תעודות שותפות. כל עושי שוק ההון והכתבים המכסים אותו יודעים אל נכון במה דברים אמורים. למרבה הצער, הם לא תמיד מציינים זאת. שנית, השותפות העבירה ידיעה עובדתית על אירוע מסוים המצריך עוד ביצוע מבחנים כדי לאמת את הנתונים הראשונים. אלא שעובדה זו נדחקה לקרן זווית לנוכח הכותרות הגדולות והרעשניות. כך היה תמיד וכך הווה.
חיפושי נפט הם בהגדרה עיסוק בעל סיכונים מובהקים וברורים, שאם לא כן - כל קידוח היה מסתיים בתגלית. כשרצים להשקיע ואחר-כך מפרשנים בלי להביט לאחור לא חושבים כלל מה בדיוק דווח ומה מובנם של הדברים. במקרה הנדון, גם אם יתממשו אי-פעם רק חלק קטן מהנתונים האופטימיים של גבעות עולם - והיא, כאמור, עדיין לא בטוחה בהם - הם ישביחו לכל היותר את המשקיעים בתעודות ההשתתפות. לנתונים כאלה אין משמעות מיוחדת מבחינת המשק הלאומי בניגוד לפרשנותם של חלק מהמומחים. כי זאת יש לדעת: תועלתם של 1,000, 5,000 ואפילו 10,000 חביות ליום היא שולית כאשר אנו צורכים מדי יום כ-300,000. והרי גם בימים הטובים של שדה חלץ המיתולוגי לא הופקו ממנו יותר מ-4,500 חביות ליום וגם זאת לזמן מוגבל. לרוב, היה מדובר במאות חביות בלבד.
הניסיון שנצבר לאורך חמישה עשורים של חיפושי נפט בשטח היבשתי של ישראל, לא הביא את הרגולטורים לתת את הדעת על הצורך לקבוע כללים ברורים על מה ומתי לדווח לציבור כדי למנוע את החיזיון הנפוץ של פער לא מגושר בין הדיווח הראשון להמשכיו. אין תופעה דומה לתחומים אחרים, ולא בכדי, כי אין דמיון ביניהם. בעבר הרחוק נהגו חברות הנפט לדווח במישרין מעל דפי העיתונים. כיום, כל הגופים הפעילים רשומים בבורסה ומחויבים לפעול לפי כלליה. על-פיהם, כל מי שאץ רץ להשקיע על-סמך הידיעה הראשונה נותר כעבור זמן - אם לא מימש מיד את רווחיו - עם ניירות שערכם צולל במהרה לכיוון האפס.
הגיע הזמן שרשות ניירות ערך תיראה בחיפושי נפט תחום בעל מאפיינים ייחודיים כדי "למנוע מכשולים לפני עיוורים". דיווח על ממצאים לאחר ביצוע מבחני אימות ולא קודם לכן, היא הדוגמה הראשונה בחשיבותה. הכנת תשקיפים ודיווחים בשפה הנהירה לכל נפש חפצה היא דוגמה אחרת.
אינני יודע אם לאחר שינויים אלה ואחרים יהיו יותר תגליות נפט, אבל תושג לכל הפחות הבנה במה דברים אמורים. בעולמנו, גם זה לא מעט...

תאריך:  29/12/2009   |   עודכן:  29/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
ביום השנה הראשון למבצע "עופרת יצוקה" עלינו לבחון האם מטרותיו הושגו והאם אלו שירתו את מטרות ישראל באופן חיובי
אבי טרנגו
מאחורי אי-מימוש עסקת שליט מסתתרים גם אינטרסים כלכליים    תפוחי העץ הארצישראלים ובנק ישראל הם רק חלק מהאינטרסנטים
משה שמואלי
הפובליציסטיקה החרדית מביעה דעתה הנחרצת רק כלפי מי שלא שייך לציבורה, וכשנדרש להשתמש במילים חריפות כלפי כנופיות מבית היא אינה קיימת
משה אורון
אנשי עסקים הפעילים בחו"ל מעדיפים במקרים רבים לשמור על אנונימיות וסודיות    מספר טיפים שיעזרו להם לעשות זאת בצורה יעילה
מני ישי
השבוע העם מתאבל וצם על חורבן הבית ונזכר במיליוני יהודים שהושמדו בשואה ע"י הנוצרים בעוד רבים חוגגים חג נוצרי המיוחס לשונא ישראל    כיצד ייתכן הדבר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il