X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדלקת יכולה להופיע בעין אחת או בשתי העיניים לרוב, מופיעה הדלקת בבני 50-20, אך יכולה להופיע גם בילדים
▪  ▪  ▪
הטיפול בדלקת - באמצעות סטרואידים [צילום: פלאש 90]

אובאיטיס (Uveitis), הינה דלקת באחד החלקים של העין השייך לענביה (Uveal tract). בענביה שלושה חלקים: קשתית העין (Iris), גוף העטרה (Ciliary body) והדמית (Choroid).
קשתית העין: החלק הנותן את צבע העין. בנוי כטבעת ומרכזו הוא האישון - אחראית לסנן את כמות האור הנכנסת לעין. הקשתית נפתחת ונסגרת כמו צמצם במצלמה.
גוף העטרה הינו מבנה טבעתי מאחורי הקשתית אליו מחוברת עדשת העין. כיווץ והרפיה של גוף העטרה גורמים לשינויים בקמירות עדשת העין ובכך מאפשרים שינויים במרחק המיקוד של העין, למשל בזמן קריאה.
הדמית היא אחת השכבות הפנימיות של גלגל העין והיא מכילה כלי דם המספקים את השכבות הפנימיות ובעיקר את רשתית העין.
דלקת הענביה יכולה להתבטא בכל אחד מן החלקים בנפרד או בכל החלקים יחד. שמה של הדלקת נגזר מהאזור המודלק: אובאיטיס קדמית, ביניים או אחורית, או לפי החלק עצמו, איריטיס, אירידוציקליטיס, כורואידיטיס, כוריורטיניטיס או דלקת של כל החלקים פאנאובאיטיס. הדלקת יכולה להופיע בעין אחת או בשתי העיניים. לרוב, מופיעה הדלקת בבני 50-20, אך יכולה להופיע גם בילדים.

אבחון

האבחנה נעשית על-ידי בדיקת עיניים והסימנים כוללים גירוי של העין, אודם. בבדיקה במיקרוסקופ עיניים ניתן להבחין בתאי דלקת בחלק הקדמי או האחורי של העין. בהתאם למיקום הדלקת, תיתכן עליה בלחץ התוך עיני ולעיתים ניתן לראות מעורבות של הרשתית או עצב הראיה.
במסגרת אבחון המחלה, יש צורך לערוך בדיקות דם, צילומים, לשלול בעיות בפרקים או בבית החזה ובדיקות נוספות בכדי לשלול מחלה אחרת בגוף כגורם לדלקת בעיניים. במקרים של דלקת ראשונה אשר מגיבה בצורה מהירה לטיפול, ניתן לשקול שלא לבצע בירור כללי.

טיפול

המטרה בטיפול היא להקל על תסמיני הדלקת באמצעות מתן סטרואידים. בדלקת קדמית אפשר לטפל בטיפות סטרואידים ובדלקת אחורית, לרוב יש צורך במתן סיסטמי של סטרואידים באמצעות כדורים. אפשרות נוספת לטיפול היא מתן זריקות מקומיות של סטרואידים.
בנוסף, מתן טיפות מרחיבות אישון בכדי למנוע הדבקויות בין קשתית העין והעדשה ובכדי להקל על אי הנוחות בעין. במידה וישנן תופעות נוספות, כמו עליית הלחץ התוך עיני, יש צורך במתן תרופות להורדתו.
בטיפול ממושך, לסטרואידים תופעות לוואי רבות ולכן במקרים בהם יש צורך בטיפול ארוך טווח, ניתן לשקול מתן טיפול חלופי בתרופות כימותרפיות שונות. אם נמצא גורם סיסטמי לדלקת, יש צורך לטפל בהתאם למחלה הספציפית.
לעיתים, במקרים קלים, הדלקת חולפת ללא טיפול תרופתי. לרוב הדלקת מגיבה טוב לטיפול וחולפת ללא נזקים מאוחרים. במקרים של חוסר תגובה לטיפול או דלקות חוזרות ונשנות, קיים סיכון לסיבוכים מאוחרים הכוללים, בין היתר, עכירות בקרנית העין, עלייה בלחץ התוך עיני (גלאוקומה), עכירות בעדשת העין (קטרקט) ונזקים לרשתית, כולל בצקת, הגורמים לירידה קבועה בראיה.
במקרים קשים, תיתכן פגיעה קשה בראייה עד כדי עיוורון. אם ישנו גורם מערכתי לדלקת, הסיבוכים המאוחרים יכולים להיות קשורים למחלה עצמה.

תסמיני המחלה

נקבעים על-פי האזור הפגוע: בדלקת קדמית לרוב יסבול המטופל מכאבים, אודם, סנוור וירידה בראיה. דלקת ביניים לרוב אינה מלווה בכאבים, תיתכן ירידה בראיה והופעת גופים צפים מול העין. בדלקת אחורית, התלונות הן לרוב על ירידה בראיה עם, הופעת גופים צפים מול העין.
כתוצאה מהדלקת, תיתכן פגיעה בחלקי העין השונים: העדשה מפתחת עכירות בצורת ירוד (קטרקט), דלקת במערכת ניקוז הנוזלים בעין גורמת לעליה בלחץ התוך עיני (גלאוקומה), בדלקת באזורים אחוריים, תיתכן מעורבות של רשתית העין ועצב הראיה וירידה בראיה.
הדלקת מתפתחת לעיתים כאירוע חד-פעמי חולף, לעיתים בעין אחת או בשתי העיניים. במקרים אחרים יתכנו אירועים חוזרים לאחר חודשים עד שנים של דלקת באותה עין או בעין השנייה. דלקת הענביה יכולה להיות עינית בלבד, כחלק ממחלה מערכתית ובמקרים רבים המקור לדלקת אינו ידוע (דלקת אדיופטית).
גורמים מערכתיים לדלקת הענביה:
דלקות פרקים, טרשת נפוצה, מחלות אוטואימוניות כגון: זאבת, מחלת בכצ'ט, פסוריאזיס, סרקואידוזיס, מחלות דלקתיות של מערכת העיכול. כמו-כן, זיהומים וטפילים כגון: שחפת, עגבת, ברוצלוזיס, תסמונת רייטר, טוקוסופלזמוסיס, איידס - נגיף HIV או זיהומים ממשפחת ההרפס. במחלות ממאירות כגון: לימפומה ולויקמיה, ייתכנו סימנים עיניים דומים לדלקת הענביה.

מחברת המאמר הינו מנתח בכיר במרכז הרפואי עיניים בחיפה ובבית חולים כרמל
תאריך:  06/01/2010   |   עודכן:  06/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אריה בקלו
הילדים הלא מטופלים מצליחים פחות בלימודים ובכל מקרה לא מממשים את הפוטנציאל שלהם, כתוצאה מכך הם מתוסכלים, מתייאשים מהר וממורמרים
עו"ד יראון פסטינגר
שבועות מספר לפני תום כהונתו עומד מזוז בפני מבחן: האם ייכנע ללחצם של העיתונאים וימליץ להעמיד את ליברמן או שיסרב להם?
רפי מן
מה קורה כאשר עיתונאי בעל דעות נחרצות על רכרוכיותם של שופטים נקרא לשמש מושבע במשפטו של רוצח?
ישי כדורי
ניתן לראות כיום התקדמות משמעותית מבחינת השירות, אשר חלק ממנה הינה תולדה של העמדות האינטראקטיביות
עמוס שריג
רמטכ"לנו לשעבר החליט להחריב ולהרוס את קדימה, כמו הייתה היא נגאסאקי או הירושימה    מקאמה על שאול מופז וציפי לבני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il