X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
באם לא נתאים את החקיקה והמשפט למאבק בטרור צפויים לנו דוחות קשים הרבה יותר מדוח גולדסטון דם החפים מחטא לא יכתים את הלוחמים והמפקדים, אלא את המחוקקים והשופטים
▪  ▪  ▪
טעונים הגנה [צילום: AP]
דרושה לנו מערכת חוקים ומשפט מנוסחת בלשון בהירה ומובנת שתאפשר טיפול אובייקטיבי בכל מקרה ומקרה. יותר מכך, היא תעניק כלים למעצבי המדיניות, למתכננים ולמחליטים ברמה הצבאית הגבוהה ולמפקדים בשטח, כדי לשפוט את פעולותיהם בעוד מועד

"שלטון החוק" הוא מושג השגור בפי כל. בשמו, בני אדם מתירים לעצמם מעשים ואוסרים על אחרים. אך מה לעשות כשהחוק אינו נותן מענה? כשהמאבק בטרור מוקף בסימני שאלה במקום בסימני קריאה? אי-אפשר להמשיך לראות בקציני צה"ל ובחייליו את האחראים הבלעדיים למדיניות לא-חוקית ולא-מוסרית. קיימים כמה גורמים בסיסיים השותפים לכך.
ראשית, כפי שכבר נכתב, לעתים קרובות אין ללוחמים שום אפשרות לראות ולהשיג מידע הדרוש לשם החלטה מה לעשות. הם שמים כוונת על מטרה כמו מכונית, חלון של בית או מרתף, לפי הוראה מלמעלה, בלי לדעת מה נמצא שם - מחבל, אישה או ילד. אין להם שום סיבה לחשוב שהם עומדים לפגוע במישהו שאינו מעורב. הגורם השני הוא אלו שנותנים את הפקודות בדרג שדה הקרב. גם הם אינם יודעים הרבה יותר ופועלים לפי מדיניות שנקבעת בצמרות הצבא והדרג האזרחי.
הגורם השלישי והחשוב מכל הוא היעדר תשתית חוקית ומשפטית מתאימה ומעודכנת למלחמה החדשה בממדיה ובתופעותיה - המלחמה נגד הטרור.
לדאבוני, מדדי המוסר הפכו למדדים משפטיים לטוב ולרע. למוסר יש משמעויות סובייקטיביות וערטילאיות. לכל אדם, לכל חברה, יש ערכים משלהם, והדוגמה הקיצונית שטופחת על פנינו מדי יום היא המערכת המוסרית של הטרור, מערכת נוגדת לערכים שאנו מאמינים בהם. אך גם בחברה הישראלית יש גישות שונות למאבק בטרור, הנשענות על ערכים בעלי קדימות ועדיפות שונות ומשונות, הוויכוח - 'מהו מוסרי?' - נטוש במלוא עוזו ובית המחוקקים אינו מרים את הכפפה ונמנע מחקיקה חיונית שתסדיר את המחלוקות.
מה יש ומה דרוש לנו
דרושה לנו מערכת חוקים ומשפט מנוסחת בלשון בהירה ומובנת שתאפשר טיפול אובייקטיבי בכל מקרה ומקרה. יותר מכך, היא תעניק כלים למעצבי המדיניות, למתכננים ולמחליטים ברמה הצבאית הגבוהה ולמפקדים בשטח, כדי לשפוט את פעולותיהם בעוד מועד. מערכת חוקים ומשפט כזאת חסרה לנו.
מה יש לנו? ספר חוקים אזרחי וצבאי שאינו עונה על צורכי הסביבה החדשה של מאבק בטרור חיצוני ופנימי, נוכחות של קציני משפט זוטרים וחסרי-ניסיון בחלק מהתכנונים המבצעיים, מערכת בתי משפט אשר לעתים מזומנות אינה עומדת במבחן של מציאות קשה ואכזרית (כמו העירפול בהחלטה על כביש 443 שמאפשרת פרשנות לכאן ולכאן), ומערכת שלטון אזרחית החומקת בהצלחה מאחריות ישירה לתוצאות מרות.
ישראל טוענת כי יש להתאים את המשפט והדין הבינלאומי למאבק בטרור. טענה צודקת ומוצדקת. אך האתגר הראשון שעומד בפני הגוף המחוקק - הכנסת - ומערכת המשפט גם יחד, הוא לעצב מסגרת חוקית ברורה ובהירה. חוקים שיגדירו את המותר והאסור, מסגרת שתצביע על הגופים והעומדים בראשם שאמורים לשאת באחריות לתוצאות. לא תמיד הש.ג. אשם.
לא בכפפות של משי
ישנם האומרים כי מערכות החוק והמשפט נותנות תשובה לאתגרי הטרור. הם עוצמים עין ואוטמים אוזן לפערים שלא ניתן לגשר עליהם בין המבחנים שעומדים בהם העושים במלאכה - מפקדים ולוחמים - לבין חוסר המענה החוקי והמשפטי. לדוגמה: האם מותר לסכן אזרחים של הצד השני כשאזרחינו מותקפים ונהרגים במשך תקופה ארוכה? (לדעתי, אסור. אך זוהי דעה אישית שכנראה אינה מעוגנת כראוי בחוק) מהו האיזון הנדרש בין סיכון מוגבל של חיילים לעומת סיכון גדול של חפים מחטא? וסוגיות רבות אחרות.
איך עושים זאת? דרך אחת היא התקנה והפעלה של חוקי חירום (אשר מדינת ישראל עדיין כפופה להם). דרך אחרת היא לימוד לקחי השיטה האמריקנית שהתקינה חוקים חדשים למאבק בטרור אחרי פיגוע מגדלי התאומים. המעצור הטכני אינו מעצור כלל וכלל. המניעה קיימת בתפיסת עולם הרווחת במעגלים מסוימים בעלי השפעה מכרעת על החקיקה והמשפט.
מלחמה בטרור אינה מתנהלת בכפפות של משי. הדמוקרטיה חייבת להגן על עצמה. מדינת ישראל חייבת להגן על עצמה. אולם אחד התנאים הבסיסיים לקיום ישראל כמדינת העם היהודי הוא שמירה על ערכים של העולם החופשי, של העם היהודי ושל המדינה. האיזון בין שלל התביעות המנוגדות אמור להיקבע באמצעות מערכת חוקים ומשפט הלוקה בחסר. באם לא נתאים את המערכות הקיימות למאבק בטרור, צפויים לנו דוחות קשים הרבה יותר מדוח גולדסטון. דם החפים מחטא יכתים לא את הלוחמים והמפקדים, אלא את המחוקקים והשופטים.

תאריך:  07/01/2010   |   עודכן:  07/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגנה על צבא ההגנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המאמר נכון והנושא ראוי וחשוב ל"ת
א מ רול  |  8/01/10 05:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
האם הצגת שאלות הבהרה מהווה מיצוי הזכות לחקור את המומחה?
קובי ישעיהו
במהלך 2009 התברר, כי התחזיות השחורות בנוגע לקריסה של הכלכלה העולמית וכניסה למיתון עמוק וממושך, לא היו מדויקות
ד"ר אברהם בן-עזרא
כל עוד יהיה ברשות כנופיות הטרור נשק ואמצעי לחימה מדינת ישראל תהיה מצויה בסכנת-הטרדה עד כדי פגיעה באזרחיה    המצב האידיאלי הוא בר השגה
איל גרייפנר
רוב הארגונים הגלובליים הגדולים (75%) כבר משתמשים ב-SOA וב-SaaS במידה מסוימת ו-60 אחוזים מתכוונים להרחיב את היקף השימוש שלהם במודלים אלה בעתיד
ד"ר מיכאל היימס
הדלקת יכולה להופיע בעין אחת או בשתי העיניים    לרוב, מופיעה הדלקת בבני 50-20, אך יכולה להופיע גם בילדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il