X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם קריסת הכלכלה בזימבבואה, נעלמו בה הבנק המרכזי והמטבע המקומי לאחר שנעלמו גם הפיקוח על המחירים וההגבלות על המסחר במטבע חוץ, המדפים התמלאו סחורות והמפעלים החלו לייצר
▪  ▪  ▪
מפגינים בזימבבואה. אך ורק כשהממשלה חדלה מלהתערב, התחיל להיות טוב, באמת. [AP]
זימבבואה העניקה לעולם הצצה לתקופות השחורות של המאה הקודמת, שאותן אנו מעדיפים לשכוח: היפר-אינפלציה שנגרמת על-ידי שלטון מושחת, ההורס את הכלכלה על-ידי בזיזה מתמדת. הדוגמה של זימבבואה היא אפוא הזדמנות נדירה ללמוד ולהפיק לקחים

באחד המאמרים הקודמים סופר על נגיד הבנק המרכזי של זימבבואה, ד"ר גדעון גונו הרברבן, שכתב בדוחות הבנק לשנת 2008: "הרשויות המוניטריות (בנקים מרכזיים) בעולם, כולל אלה של ארה"ב ובריטניה, לא רק מדברות, אלא גם מיישמות תוכניות גמישות ופרגמטיות, שבהן הן רואות הכרח לאינטרס הלאומי שלהן. זהו בדיוק המסלול שבו התחלנו לפני למעלה מארבע שנים, מתוך ראיית האינטרס הלאומי שלנו ולמרות אי-ההבנה והדמוניזציה שעימן התמודדנו...
לפני כמה שנים עמדנו כאן על סף פשיטת רגל של בנקים. הגבנו באספקת נזילות באמצעות 'הקרן לבנקים בקשיים' - פעולה שזכתה לביקורת נוקבת מצד מוסדות בינלאומיים השותקים כיום, כאשר הבנקים המרכזיים של בריטניה ושל אמריקה נוקטים בדיוק באותו צעד ובנסיבות דומות. בתפקידנו כרשות המוניטרית המרכזית, אנו מברכים את עמיתינו בעולם, שהכירו בצורך לאמץ גישה גמישה של התערבות פרגמטית בכלכלה, כדי לתמוך במגזרים כושלים בנסיבות יוצאות דופן כאלו".
על-פי דוחות מכון קאטו, האינפלציה בזימבבואה הגיעה בשנת 2008 לקצב של 98 אחוז ב-24 שעות ושברה שיא של 79,600,000,000 אחוזים בחודש. התנהלות הבנק המרכזי של זימבבואה הביאה להרס המטבע המקומי, להרס הכלכלה ולסבל נורא לאוכלוסיה, שהגיעה לחרפת רעב וחזרה לשוק של סחר חליפין, לשימוש במטבע חוץ או למסחר באבקות זהב. מיליוני אזרחים ברחו כפליטים והכלכלה נעצרה - המדפים התרוקנו, המכרות חדלו מלפעול והמפעלים הפסיקו לייצר. מה שהציל חלק מן האנשים מחרפת הרעב היה התמיכה שסיפקו הפליטים שברחו ושלחו כסף למשפחותיהם.

כסף חסר סיכוי בקצב חסר תקדים
100 מיליארד דולר [AP]

זימבבואה העניקה לעולם הצצה לתקופות השחורות של המאה הקודמת, שאותן אנו מעדיפים לשכוח: היפר-אינפלציה שנגרמת על ידי שלטון מושחת, ההורס את הכלכלה על ידי בזיזה מתמדת. הדוגמה של זימבבואה היא אפוא הזדמנות נדירה ללמוד ולהפיק לקחים.

אלף פילד, איש השקעות שסייר לאחרונה בזימבבואה, מספר כי את הטראומה הנוראה מכל גרם הפיקוח על המחירים. מוצר שעלות ייצורו הייתה 10 דולר – הפיקוח על המחירים כפה על היצרנים למכור אותו ב-5 דולר. עסקים פשטו את הרגל, וכתוצאה מכך יבשו הייצור והייבוא.
בסופו של דבר קרה הבלתי נמנע: אנשי הממשל, השוטרים והצבא סירבו להמשיך לקבל משכורות בדולר של זימבבואה, שערך השטר הגדול שלו הגיע ל-100 מיליארד דולר. הכלכלה עברה איתחול מחדש. המטבע המקומי נעלם ועימו גם הבנק המרכזי ונגידו, גונו, שפעל לטובת "האינטרס הלאומי".
פילד מספר, כי עתה זימבבואה היא המדינה היחידה בעולם ללא חובות – איש אינו חייב דבר לאיש, כל החובות נמחקו עם מחיקת המטבע והבנק המרכזי. כיום, כשהמדינה הופשטה מן הבנק המרכזי ומן המטבע, כבר לא יכולים הפוליטיקאים להשחית את כלכלתה. הדולר האמריקני, האירו, הפאונד האנגלי והראנד הדרום אפריקני הפכו להילך החוקי בה, והבנקים כבר אינם יכולים להציף את השוק בהלוואות ללא חשבון.
נעלמו גם הפיקוח על המחירים וההגבלות על המסחר במטבע חוץ. המדינה חזרה לקהילת העמים, והמדפים הריקים התמלאו סחורות. המפעלים והמכרות החלו, אט אט, לחזור לפעולתם. אפילו הגולים שברחו מחרפת הרעב מתחילים לחזור. החיים שבים למסלולם, וגם הבורסה החלה לפעול. מומחים ממליצים להשקיע בזימבבואה, היות שהסיכויים לצמיחה מהירה (ממצב אפס) טובים. משכורותיהם של החיילים, השוטרים ושל שאר עובדי המדינה משולמות בדולרים שמקורם בסיוע חוץ שמקבלת המדינה.
העם מצפה כעת לקץ השלטון של הדיקטטור רוברט מוגאבה בן ה-86, על-מנת לתקן את הנזקים הנוראים שגרם למדינה מאז 1980. כשבאותה שנה עלה מוגאבה לשלטון, היה ערך הדולר המקומי גבוה מזה של הדולר האמריקני. כיום נמכרים שטרות ה-100 מיליארד דולר שבהם הציף את השוק – כפריט אספנים, והשער הנוכחי של שטר כזה נע באי-ביי בין 2 ל-4 דולר אמריקני.
זימבבואה העניקה לעולם הצצה לתקופות השחורות של המאה הקודמת, שאותן אנו מעדיפים לשכוח: היפר-אינפלציה שנגרמת על-ידי שלטון מושחת, ההורס את הכלכלה על-ידי בזיזה מתמדת. הדוגמה של זימבבואה היא אפוא הזדמנות נדירה ללמוד ולהפיק לקחים.
אך אם לשפוט על-פי ההצהרות האחרונות של בן ברננקי, נשיא הבנק המרכזי של ארה"ב אין לארצו שום כוונה ללמוד את השיעור הזה. ברננקי קורא להגביר את הרגולציה, כדי למנוע את היווצרות הבועה הבאה, ועושה כן תוך כדי הדפסת כסף חסר כיסוי בקצב חסר תקדים. החוב הציבורי של ארה"ב צמח מאז 2007 בכ-35 אחוז לרמה המסוכנת של כ-97 אחוז מן התוצר המקומי הגולמי. במדינות ה-OECD (המדינות המפותחות) שמיהרו "ליישר קו" עם ארה"ב, עלה היקף החוב הציבורי הממוצע באותה תקופה ב-20 אחוז והגיע ל-77 אחוז. הכלכלה הישראלית, אשר לה חוב ציבורי עצום בשיעור 78 אחוז מן התוצר, פתאום נראית טוב יותר לעומת העולם המערבי המתדרדר. למרבה הצער, אין לנו שום סיבה להתגאות בכך.

לאתר מגזין מראה
המאמר התפרסם בטור "על הכוונת" ב"מקור ראשון"
בועז ארד-ארדר הוא עמית מחקר ב"מכון ירושלים לחקר שווקים".
תאריך:  16/01/2010   |   עודכן:  16/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השיעור של זימבבואה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
המאמר מתעלם משלטון הטרור
ירון זכאי  |  17/01/10 01:28
 
- ירון צודק
אנכי  |  19/01/10 14:41
2
רודזיה הצליחה, זימבאבווה נכשלה
C-cyclist  |  17/01/10 01:53
3
גם דרא"פ בהתדרדרות
מישהוא  |  23/01/10 23:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
הדיירים מסרבים לוותר על סיגרויות ולו בכדי לדעת משהו על הכיבוש שמעבר לגדר    וגם: חלוקת הבית לעשירים ולעניים כמשל לעולם שבחוץ    הרהורים קטנים על האח הגדול (3)
יניב שלום
על רפיסות ישראל מול הכבוד הטורקי, וגם על מאזני היהודי-הגלותי    שתיקתה של ישראל הזמינה הקצנה באלימות האנטישמית כלפיה
רפאל ישראלי
נראה כי הברית עם טורקיה אינה כה "איתנה" כמו שאוהבים לתארה    אם מדינה שאיימה לא מכבר לפלוש לסוריה מתקרבת אליה ומכנה את ישראל "מדינת טרור" - יש מקום לפחות לעירנות כלפיה
טל בן דור
המשוואה כי חייל אחד שווה בערכו מאות מחבלים ניתנת לקריאה משני הכיוונים: מאות מחבלים שווים בערכם לחייל אחד    ויש עוד כמה כללים מתמטיים פשוטים, שכדאי ליישם ביחסינו עם אויבינו
יואב יצחק
אחרי האיומים שנהדפו פתח מוזס במלחמה נגד בני הזוג נתניהו ופטרונם המיליארדר אדלסון    בישול תביעת עוזרת הבית נגד שרה נתניהו מהווה שלב אחד במלחמה הכוללת הצפויה    אלימות, שקרים, ומניפולציות הם לחם חוקו של נוני מוזס
רשימות נוספות
בחזרה לימי מושיקו  /  קובי קמין
מלחמה לא-ראויה ב"עודף" עורכי הדין  /  בועז סנג'רו, דפנה שמורק-נתניהו
הלשון היא רק קצה הקרחון  /  פרופ' רפי ישראלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il