X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על ישראל לדעת כי השפלת שגריר אינה דרך להוכיח נחישות וגאווה האם ישראל חפצה בחיסול הקשר הכלכלי הטוב עם טורקיה?
▪  ▪  ▪
הושפל - אך ישראל היא זו שניזוקה. שגריר טורקיה [צילום: משולם לוי]

השפלתו של השגריר הטורקי בישראל הצליחה מעל המשוער. ההצגה הייתה מושלמת ולבמאי רב המעללים מגיעות מחיאות כפיים סוערות. אין חשיבות לסליחות שסגן שר החוץ - שהוכתר על-ידי מביני עניין, לדעתם, כדיפלומט מנוסה - ביקש מן הטורקים. המומחים למזרח התיכון ופסיכולוגיה של הערבים, נוהגים לקבוע שהכבוד הוא המרכיב הבולט ביותר בקרב ה"לבנטינים". אם כך, סביר להניח שאותה תחושה של השפלה רבתי לא תעבור מן העולם מהר, אם בכלל, וכל הסליחות - תועלתן אפסית. גם במשרד החוץ היה ראוי לבחון את המציאות בעיניים פקוחות.
ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הוא איסלאמיסט הדוק הרואה את עצמו חלק בלתי-נפרד מהעולם המוסלמי. כוחו הפוליטי בטורקיה הוא עצום, ואין לתאר את פעילותם של מוסדות השלטון השונים בניגוד להנחיותיו. אף על-פי העובדה שארדואן יצא במתקפה כוללת על ישראל בהזדמנויות שונות, עדיין, בין שתי המדינות - ישראל וטורקיה - מתקיימת מערכת יחסים כלכלית ותרבותית, למרות המתיחות הפוליטית. יודעי דבר יודעים לומר שסך הפעילות הכלכלית של ישראל בטורקיה נע סביב כמה מיליארדים טובים. יש לזכור שגם בתחום הצבאי, למרות ביטול התרגיל הצבאי האווירי, כן התקיים תרגיל צבאי קרקעי גדול, והתעשיה הצבאית של ישראל מתפרנסת טוב למדי מקשרים אלה עם טורקיה. השאלה היא - האם רוצים גם את זאת לחסל בהבל פה?

השפלה ללא שכל

בהתחשב בכל אלה, נשאלת השאלה מדוע יש צורך לשפוך שמן על המדורה? אין ויכוח שלישראל הזכות והחובה להילחם בתופעות העלולות לפגוע בה, כולל בזירה הבינלאומית. אסור להתעלם ממה שקורה בזירה הבינלאומית ויש לנהל מדיניות חוץ תקיפה אך גם חכמה. זהו תנאי בל-יעבור כדי לשמור על הנכסים האסטרטגיים והמדיניים של ישראל. השאלה היא, מה בין חובה קדושה זו לבין השפלת שגריר בצורה כה בוטה? ודאי שאין כלום, גם לא שכל מי-יודע-מה...
יש בדיפלומטיה מספיק אמצעים כדי למחות נגד עוולות הנעשות על-ידי מדינות או שליחיהן, ואין צורך בנקיטת צעדים בוטים. אם לדעת משרד החוץ והעומד בראשו, ממשלת טורקיה וראשה אשמים בגל האנטישמיות הפוקד את המדינה, ניתן היה לקרוא חזרה לשגריר בטורקיה להתייעצויות לפרק זמן בלתי-מוגדר. זו מחאה מספיק חריפה. אפילו ניתן להכריז על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים, אם סבורים שהתועלת מכך עולה על ההפסד. להשפיל שגריר זו לא דרך להוכיח נחישות וגאווה.

זהירות בחוץ: ללמוד ממשה שרת

לפני זמן לא רב קיבלתי, באדיבותו הרבה של יעקב שרת, בנו של משה שרת, ספר חדש המנציח את פועלו של שר החוץ וראש הממשלה בימים שישראל באמת הייתה תחת איומים מתמידים, אפילו קיומיים. בחרתי לסיים מאמר זה בקטע מדבריו של נתן אלתרמן בטור שלו, "הטור השביעי", משנת 1956, עת סיים משה שרת את תפקידו כשר חוץ. ראוי לקרוא ולהפנים, גם בקרב ראשי משרד החוץ:
"יוגד לו תודה על שבחר להיות סמל הזהירות לנוכח בעיות שלא חמדו את הזהירים, ועל שעמדו עם זאת נמרץ ולא נלאה בלב כל האבקות ונשיאת עול ופרך, ועל כי שמו נקשר בצדק ולעד בהישגי היסוד המדיניים המזהירים שלא ידעה כדוגמתם הקדמוניות בחזיתות - חזית החוץ בין ישראל והאומות."

טורקיה- חילונית או דתית?

טורקיה נמצאת במצב גיאופוליטי עדין ביותר, אפילו קרועה בין שני עולמות. מחד-גיסא, טורקיה שואפת להיכנס לאיחוד האירופי אך ללא הצלחה. הסיבה היחידה היא היותה מדינה מוסלמית מובהקת המסכנת את מדינות אירופה בהצפה של מוסלמים, אך גם בהפצה של האיסלאם. אירופה חוששת מכך ומסרבת אפילו למתן תשובה שלילית, כי היא יודעת היטב מה עלולות להיות התוצאות. טורקיה היא המדינה השנייה בגודל הכוח הצבאי בנאט"ו, ולכך יש משמעויות אסטרטגיות עצומות.
מאידך-גיסא, העולם המוסלמי פותח את שעריו ברווחה לטורקיה ומחבק אותה בחום. ראש הממשלה הטורקי, כאמור, אדם מאמין באיסלאם ובעוצמה שהמוסלמים מסוגלים לייצר כמשקל נגד התרבות המערבית. יש מומחים הסבורים שטורקיה נותרה אותה מדינה מוסלמית מתונה עם צבא השומר על היותה "חילונית", אך מבט מעמיק יותר יגלה שהמציאות השתנתה. הצבא נשמע לארדואן וכיום הוא איננו מהווה סכנה לשלטון האיסלאמי המקובע במדינה היטב. ההתקרבות של טורקיה לטהרן ולסוריה, ומי יודע אם לא לארגונים איסלאמיים אחרים - מסוכנת ביותר עבור ישראל.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  18/01/2010   |   עודכן:  18/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשפיל טורקי, ואז מה?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
נשפיל יהודי , ואז מה ?
ישמעאל  |  18/01/10 12:16
2
איילון יצא בריון מטומטם
צבי גלברד  |  18/01/10 12:24
3
נשמיד יהודי ואז זה טוב?
אתה פחדן גלותי  |  18/01/10 13:23
4
היה צריך להשפיל אחרי ארדואן
C-cyclist  |  18/01/10 15:11
5
נשפיל טורקי
אריק ב.  |  18/01/10 22:22
6
אילו הקפדנו על כבודנו לא היינו
קורןנאוה טבריה  |  19/01/10 16:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרית גושן-פנטי
אם תתחילו לערום ערימות של בגדים בשתי שורות, קרוב לוודאי שהפעם הבאה שתיפגשו פנים מול פנים עם השורה השנייה יהיה בחילוף עונות    אם יש לכם מזגן מרכזי, בקשו שיעשו לכם פתח גם בחדר הארונות
ראובן לייב
בדרום ירדן, מעבר להרים ולמדבר, כמאה קילומטר צפונית מאילת, מתגלה הצוק האגדי במלוא הדרו    ביקור בתמונות בעיר הנבטית
יהונתן קלינגר
למה בחרה לחכות, לאפשר למעשים האלה לכאורה להתרחש, להמשיך זמן רב, וזאת רק כדי להקל על עבודת הפורנזיקה? האם זו בחירתה של משטרת ישראל, להגביר בהרשעות ובמעצרים, ולמנוע חקירות קשות?
מאיר כהן
היום הם פוגעים בביבי נתניהו, מחר הם יפגעו בך    ידיעות אחרונות משתמש במקרה ההזוי של תביעת העוזרת בכדי להמשיך ולפגוע בבנימין נתניהו
דרור אידר
המתקפה המרושעת על שרה נתניהו לא באה מאהבת מעמד הפועלים אלא משנאת ביבי נתניהו    כך יסיט אותו נוני מוזס מענייני המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il