X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניסיונותיה הכושלים של ארה"ב לפייס את אירן מזכירים את ניסיונותיה הכושלים של ישראל לפייס את הפלשתינים אך בעוד שישראל הבינה את העניין, ארה"ב ממשיכה להאמין כי צריך עוד ועוד להשתדל
▪  ▪  ▪
ככל שמנהיגי המערב יותר יחזרו לפתחו ויותר יתרפסו בפניו, כן ירבה וכן יפרוץ [AP]
על ממשל אובמה להפסיק את התערבותה השלילית של אירן באזור, קודם שהוא מנסה לגשר בין ישראל לפלשתינים. מדוע שהפלשתינים יתעשתו, כשהאירנים מפעילים בחופשיות את חמאס ואת חיזבאללה? ומדוע שיתפשרו כאשר הם בוטחים בהתגרענותה הצפויה של אירן?

בימיו של אלכסיס דה-טוקוויל, נסיעה לאמריקה הייתה עניין כה גדול, עד שאדם מוכרח היה לכתוב עליה ספר, במיוחד אם היה אציל בעל שאיפות פוליטיות בצרפת שלאחר המהפכה. כך קיבלנו את יצירת המופת הקלסית "הדמוקרטיה באמריקה".
כיום, כששבים מן העולם החדש, אפילו כתיבת בלוג נראית מגוחכת. ובכל זאת, אני מעז לטעון כי נסיעתי האחרונה לשם היא סיפור שראוי לספר אותו.
הזדמנתי לוושינגטון, בירת ארה"ב, בדיוק לאחר פקיעת תוקף האולטימטום שהציב ממשל אובמה לאירן. למעט יוצאים מן הכלל, מרבית האנשים בגבעת הקפיטול כמעט שלא הבחינו בכך שאמינותה של ארה"ב וכוח הרתעתה עומדים למבחן. תשומת לבו של הקונגרס הייתה נתונה בעיקרה לרפורמה המוצעת בשירותי הבריאות, כמו גם לתחתונים הנפיצים מתוצרת ניגריה.
כיוון שאירן ממשיכה לייצר מלאים של אורניום מועשר, הוצעה לה עסקה, שעל פיה רוסיה וצרפת תטפלנה במרבית האורניום האירני המועשר בחלקו, ותהפוכנה אותו לדלק גרעיני מיוחד, מועשר יותר, אשר ישמש את כור המחקר המוצב בטהרן. המועד האחרון לקבלת הצעה זו היה סוף 2009, ואירן דחתה אותה.
אירן הוכיחה לעולם כמה קל להתעלם מן האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. היא יודעת, כי יש שתי סיבות טובות לכך שמועצת הביטחון של האו"ם לא תאשר נקיטת סנקציות חמורות יותר כלפיה: סין שפכה כסף לתעשיות הנפט והגז האירניות, הודות לנטישתן של חברות מערביות, ואילו רוסיה תשמח להיות עדה להשפלתה של אמריקה בעירק ובאפגניסטן, בעזרת אירן גרעינית, שתמיכתה באויבותיה של ארה"ב במזרח התיכון תחסן אותן מפני פעולת תגמול.
כך דחק את עצמו ממשל אובמה באורח פומבי, למצב שבו הוא נאלץ לבחור בין פצצה אירנית ובין הפצצת אירן בפומבי - מפני שממשל בוש ניהל עם אירן משא-ומתן בלתי רשמי, כמו שעשו כל הממשלים האמריקנים מאז מהפכת 1979. למעשה, כפי שכותב מייקל לדין (Michael Ledeen) בספרו מאיר העיניים "לסייע לרשע: אירן והמלחמה נגד המערב ("Accomplice to Evil: Iran and the War against the West, 2009): "סטודנטים שילמדו בעתיד יחסים בינלאומיים, לבטח יביעו פליאה נוכח ההתמדה שבה נשיא אחרי נשיא בארה"ב מחזרים אחרי המולות, משתדלים נואשות להגיע עמם להסכם כלשהו". וכפי שהודה בכנות שר ההגנה האמריקני, רוברט גייטס, עוד לפני שהנשיא אובמה אפילו פתח באורח רשמי במשא-ומתן עם אירן: "כל ממשל מאז 1979 הושיט בצורה זו או אחרת את ידו לאירנים, וכולם נכשלו".
ממשל קלינטון, לדוגמה, ניסה להגיע ל"עסקת ענק" עם אירן. הנשיא קלינטון ומזכירת המדינה אולברייט הסירו את הסנקציות על אירן והתנצלו בפומבי על עוולותיה כביכול של אמריקה. ובכל זאת, מנהיגה העליון של אירן לא התייחס אליהם.
אפילו ממשל בוש ביקש להגיע להסדר עם המולות. בשנת 2008 שכנע שר החוץ הבריטי, ג'ק סטרו, את קונדוליזה רייס, שהאירנים מוכנים לעסקה להשעיית העשרת הגרעין בתמורה להסרת הסנקציות של המערב נגדם. רייס, מצידה, שכנעה את הנשיא בוש לתמוך ביוזמה.
במחצית 2008 האמריקנים כבר היו משוכנעים כי הם אכן הגיעו להסכם עם המולות. קונדוליזה רייס עמדה להכריז בספטמבר בעצרת הכללית של האו"ם, כי ארה"ב תסיר את הסנקציות ואילו אירן תפסיק את פעולות ההעשרה. אך דבר זה מעולם לא קרה, היות שאחמדינג'ד הוליך שולל את ארה"ב. כשנאם בפני העצרת הכללית, הוא לא הכריז על קיצה של תוכנית הגרעין האירנית, אלא דיבר על בואו הממשמש ובא של האימאם ה-12.
בדצמבר 2008, בהתייחסו לארה"ב, הצהיר נשיאה הקודם של אירן, רפסנג'ני: "במשך 30 השנים האחרונות השתוקקתם לקיים דיאלוג עמנו, ואנו לא דיברנו איתכם". ואכן, יש לכך סיבה: כיצד יכולים המולות לחדול מעוינותם כלפי אמריקה, כשעוינות זו היא יסוד מוסד של משטרם?
ניסיונותיה הכושלים של ארה"ב לפייס את אירן מזכירים את ניסיונותיה הכושלים של ישראל לפייס את הפלשתינים. אך נראה כי ישראל דווקא הבינה לבסוף את העניין. ארה"ב, לעומת זאת, ממשיכה להאמין כי כדי לסכם עסקה נחוצה רק השתדלות רבה יותר, שוב ושוב. בעת שהותי בוושינגטון, נפוצו שם שמועות כי רם עמנואל "איים" על ישראל ועל הפלשתינים בהסתלקותה של ארה"ב מן המשא-ומתן. איזה "ברוך שפטרנו" זה יכול היה להיות!
אם ממשל אובמה אכן מבקש לגשר על הפער בין ישראל ובין הפלשתינים, עליו, ראשית, לנטרל את אירן ולהפסיק את התערבותה השלילית באזור. מדוע שהפלשתינים יתעשתו, בעוד האירנים מפעילים בחופשיות את חמאס ואת חיזבאללה? ומדוע שיתפשרו, כאשר התגרענותה הצפויה של אירן גורמת להם להרגיש כי משא-ומתן עם ישראל רק מבזבז את זמנם? אנשי ממשלו של אובמה, הטוענים כי פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני יסייע לניטרולה של אירן, מבלבלים אפוא בין סיבה לתוצאה. אין זה משנה אם הם עושים זאת מתוך נאיביות או מתוך דמגוגיה.
כבר במחצית הראשונה של המאה ה-19 חש טוקוויל, כי מטרתה העליונה של ארה"ב תהיה שמירת החירות. אך היה עליו כנראה לחיות במאה ה-20 כדי להגיע להכרה, כי תהיה ארה"ב אשר תהיה, היהודים יכולים לסמוך אך ורק על עצמם בהגנה על חירותם, ולמעשה - על עצם חייהם?

לאתר מגזין מראה
ד"ר עמנואל נבון הוא מרצה בתוכנית ללימודי דיפלומטיה ע"ש אבא אבן באוניברסיטת תל אביב ושותף מייסד של קבוצת נבון-לוי בע"מ
תאריך:  22/01/2010   |   עודכן:  24/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פצצה אירנית או הפצצת אירן
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מיותר. לאיראן תהיה פצצה
וכולם יקבלו זאת  |  22/01/10 21:40
 
- comparison to Lebanon II
Gilead  |  23/01/10 04:41
 
- You are totally unrealistic
Igloo Pigloo  |  23/01/10 13:46
 
- מה קשור מסוכן? זה דיון?
אמתי  |  24/01/10 17:19
2
ישראל דווקא הבינה ????התבלבלת?
מרק_טווין  |  23/01/10 10:43
3
פצצה איראנית,לא בעייה ישראלית
ישמעאל  |  23/01/10 11:05
 
- ישמעאל;נפתח עידן הטרור הגרעיני
ירון זכאי  |  23/01/10 23:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחום ויימן
למה אנשים יוצאים מהסרט "יהודי טוב" בתמיהה ובתסכול? אולי משום שהם מצפים להומור של וודי אלן, אבל מקבלים את המרירות והייאוש של האחים כהן
טל בן-דור
אם טורקיה מייחסת את סדרת הטלוויזיה השקרית על ישראל ל"חופש הביטוי והאמנות", כדאי שישראל תעשה כמה סרטים אמיתיים על טורקיה, למשל על דיכוי הכורדים או על טבח הארמנים
קובי לירז
אובמה גילה כי עשיית שלום באזורינו היא מסובכת    על כך ניתן לומר לו: You ain't seen nothing yet    המדריך המלא לעשיית שלום במזרח התיכון
ד"ר אברהם בן-עזרא
האזרח יחשוב פעמיים בטרם יחליט להגיע עם הבעיה שלו אל בית המשפט, שכן ספק האם הצדק שעמו יגרום גם לתוצאות מתאימות ורב הסיכוי כי למרות צדקתו הוא יצא מן העניין בשן ועין ולא יבוא על שלו בתום הדיונים
יסכה קורח
בצעירותו גילה מאיר אגסי את הקושי בחיים לצד אם חולת-נפש, בבגרותו חלה גם הוא    המחלה, על-אף הסטיגמה הדבוקה בה, הביאה אותו להישגים כבירים - ביניהם האישה מיה והילד מיתר    מאיר ומיה, שהכירו בתוכנית לשילוב נכי-נפש בקהילה, בדעה אחת כי נדרש שינוי מהותי ביחס החברה ומוסדותיה לחולי נפש
רשימות נוספות
מראה  / מי ומי    | 
הגולאג מת, "אויבי השלום" התחלפו  /  שרית ילוב
לקראת פוליטיקה של הלשון  /  עמוס גורן
השיעור של זימבבואה  /  בועז ארד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il