X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלחמת עמלק הפכה לסמל נצחי לרוע לשמו. וכשם שאת עמלק המקורי מצווה הייתה להשמיד, כך אין שום מקום לפשרה עם עמלק המודרני
▪  ▪  ▪
משה במלחמת עמלק. מנורת הכנסת

כאשר נאם אתמול (ד', 27.1.10) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באושוויץ ביום השנה ה-64 לשחרור המחנה, הוא התייחס לעמלק: "לעולם נזכור את שעשה לנו העמלק הנאצי, ולא נשכח להיות דרוכים לעמלק חדש, שמופיע על במת ההיסטוריה ומאיים שוב להשמיד את היהודים". במקרה או שלא במקרה, סיפור עמלק חותם את פרשת השבוע ונעמוד עליו.
"ויבוא עמלק וילחם עִם ישראל ברפידים" - זה כל מה שמספרת לנו התורה בפרשתנו על נסיבות המלחמה, ומשם היא עוברת לתיאור הקרב ולחלקן של ידי משה בניצחון. בבואה לנמק את המצוות למחות את עמלק ולא לשכוח את מעשיו, בסוף פרשת "כי תצא", חושפת התורה מעט יותר: "אשר קָרְך בדרך, ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עייף ויגע". ועדיין, הקורא עומד ותוהה: האם על זאת תחייב התורה להרוג את העם כולו - אנשים, נשים וטף? במה חטאו כה גדול?
התשובה נעוצה בשני מישורים. האחד הוא בפשט הכתוב בפרשת "כי תצא". עמלק מצטייר שם כעם מוג לב, שאינו מוכן או אינו מסוגל להתמודד חזיתית, צבא מול צבא. מה הוא עושה? מזנב בנחשלים, פוגע בחולים ובחלשים המשרכים בקושי את רגליהם בחול המדבר הלוהט. ומתי הוא עושה זאת? כאשר העם כולו עייף ויגע לאחר 210 שנות עבדות. זוהי נבזות, זוהי שפלות, זוהי אפילו חייתיות - כאותה חיה טורפת המריחה חולשה ומתנפלת על החלשות ממנה.
אך דומה שבכך אין די כדי להסביר את הציווי על מחייתו המוחלטת של עמלק, ויותר מכך - את הציווי שלא לשכוח לעולם את מעשיו. גם את שבעת עמי כנען הצטוו בני ישראל להשמיד בעת כיבוש הארץ, אך לכך נותנת התורה נימוק מעשי והגיוני: אם לא תעלימו אותם - הם ילמדו אתכם לעשות את תועבותיהם, הן מול האלוקים והן מול האדם. אתם תלמדו מהם לעבוד אלילים, לרצוח, לזנוֹת. ואכן, כפי שמיטיב לתאר בעיקר ספר שופטים, כך היה. אלא שאין עלינו שום ציווי לדורי-דורות לזכור את מעשיהם של עמי כנען. יתרה מזאת: אם הם היו מוכנים להיכנע - היו חייהם להם לשלל.
לעומת זאת, אצל עמלק אין שום אפשרות לחנינה. שאול מאבד את מלכותו, משום שבהילחמו בעמלק - לאחר שהשמיד כמעט את העם כולו - הוא חומל על אדם אחד (אגג) ועל קצת צאן ובקר. וכאמור, הציווי לזכור את מעשי עמלק קיים לנצח, ואנו מקיימים אותו מדי שנה בשבת "זכור" הקודמת לפורים. לפיכך, עלינו לחפש משהו עמוק יותר.
הפתרון מצוי במילה הראשונה בסיפור המעשה בפרשתנו: "ויבוא". לא ישראל באו אל עמלק, כפי שעתיד לקרות במלחמות מול סיחון ועוג ומול עמי כנען; עמלק הוא שבא לישראל. מהתיאורים בספר שמואל אנו למדים, שעמלק היה עם נודד שהתגורר באזורי הספר, בעיקר בנגב. המלחמה מול בני ישראל התחוללה עמוק במדבר סיני, הרחק מהאזור שלו. היה זה שבועות אחדים לאחר יציאת מצרים ועוד לפני מתן תורה, ומספר חודשים לפני שבני ישראל הגיעו אל גבול הנגב, כך שברור שישראל היו במרחק של מאות קילומטרים מנחלתו של עמלק.
משמעות הדבר היא, שעמלק בא במיוחד כדי להילחם בישראל. העם היוצא ממצרים לא איים עליו בשום צורה שהיא, לא התקרב אליו, מותר להניח שאפילו לא שמע עליו. עמלק הוא שיזם את המלחמה, ללא כל עילה וללא כל צורך. זו הייתה רשעות לשמה.
ר' יצחק אברבנאל, בפירושו לפרשתנו, מסביר זאת בצורה שונה. הוא מזכיר לנו, כי עמלק היה בנו הבכור של אליפז ונכדו של עשו. במשפחת עשו, כמו במשפחת יעקב, עברה המסורת על הברכות שקיבלו שני האחים מיצחק. כידוע, יעקב קיבל את ברכת יצירת עם ישראל וירושת ארץ ישראל, בעוד לעשו אמר אביו: "ועל חרבך תחיה ואת אחיך תעבוד, והיה כאשר תריד [=תמרוד] - ופרקת עולו מעל צווארך".
עמלק חשש, שיציאת מצרים היא האות לקיום הברכה ליעקב, ולפיה "הווה גביר לאחֶיך וישתחוו לך בני אמך". אבל, זכר עמלק, עשו הרי קיבל את האפשרות להתמרד ולהילחם ביעקב, ולדעתו זה היה העיתוי הנכון: "ומפני זה התעורר עמלק לבוא מארצו בזדון ורוע לב להילחם בישראל, בחושבו שהיה עייף ויגע בלתי מלומד במלחמה, כי לא ניסה להתגבר במצרים ולא בדרכים שיצא משם. וחשב גם כן שלא היה לישראל לחם לאכול ולא מים לשתות, בסיבת המדבר".
ניתן לומר, אפוא, שמלחמת עמלק נבעה או מרצון רציונלי למנוע את ממשלת ישראל על עשו, או מרשעות לשמה: הבה ונכה ביהודים. ונראה לומר, שהפירוש השני הוא העיקר, כי אם עמלק רק רצה - לתפיסתו - להגן על עצמו ולמנוע את שעבודו לישראל, לא סביר שעונשו יהיה כה כבד.
הוכחה לכך היא שאירע לדור המבול ולסדום. אנשי דור המבול, מספרים חז"ל, היו גוזלים זה מזה פחות משווה פרוטה - סכום שאי-אפשר לתבוע עליו. ומדוע? הרי לא מתעשרים מכך! אין זאת, אלא שרצו רק להרע. וכך גם אנשי סדום: וכי מה איכפת להם שפלוני מכניס אורחים ואלמוני מלביש ערומים? שוב עלינו לומר, שהיה זה רוע לשם הרוע. בשני המקרים, העונש היה השמדה מוחלטת - בדיוק כשם שנצטווינו לעשות לעמלק.
ומכאן לדורנו. יהודי גרמניה לא עשו כל רע למדינתם; להפך: הם תרמו לה רבות בכל התחומים. יהודי אירופה לא עשו כל רע לגרמניה ולנאצים. אך למרות זאת, הוכרזה עליהם מלחמת השמד. ישראל לא עשתה כל רע לאירן; להפך: לאורך שנים רבות היו יחסי ידידות מועילים בין המדינות. אך למרות זאת, המשטר בטהרן מצהיר בפומבי על רצונו למחוק את מדינת היהודים. לכן, הן גרמניה של היטלר והן אירן של אחמדינג'אד ראויים לכינוי "עמלק". וכשם שלגרמניה הנאצית לא הייתה תשובה פרט להשמדת המשטר הפושע והרצחני שלה, כך אין שום מקום לפשרה עם יורשיו בטהרן.
[ראה גם: בין אחמדינג'אד להיטלר]

תאריך:  28/01/2010   |   עודכן:  28/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עמלק אז והיום
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יש גם יהודים מזרע עמלק=לא להתב
קורןנאוה טבריה  |  29/01/10 06:28
 
- קורןנאווה וימנים,כמוה= עמלקים  ל"ת
נאווה,ברוכה הבאה   |  29/01/10 17:22
2
כנראה שנאווהקורן היא פרענקית
שלא סבלה מהנאצים   |  29/01/10 17:28
3
עמלק הוא כל מי שהגן על נאצים.
בן ניספים בשואה  |  29/01/10 17:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב לוי
לכל מנהיג ישנם אנשים שלוחשים לאוזניו, ואולי כל מנהיגי העולם הם במובן, כזה או אחר, אווטאר שמופעל על-ידי בעלי אינטרסים
אריאל כהנא
החשוב לא תמיד מעניין, והמעניין לרוב לא חשוב. העיתונים הגדולים חייבים למכור ולפיכך הם מוטים עד הקצה למעניין והרבה פחות לחשוב. כך עובדת השיטה
עמוס שריג
מני מזוז, שעוזב בימים אלו את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, היה תקוותם של אלו שחששו מהמשפטיזציה המתפשטת ומתרגשת עלינו וביקשו לבלום אותה בסיועו    לצערנו, עם הזמן הוא החל לשתף פעולה עם אבות המשפטיזציה, הזאת, כדי שיהיה לו יותר קל להגיע לכס בית המשפט העליון    היועץ ושברו
איתן קלינסקי
הרב יצחק שפירא חשוד במעורבות בהצתת המסגד    גם אם מעצרו הינו מעצר שווא, כפי שהוא טוען, הדברים המסוכנים שכתב בספרו מייצרים גזענות ממשית
תמיר האס
"אם נתניהו יצבע שיערו לכתום המשבר של שרה יסתיים השבוע"    אני חייב להודות שאם אתקל בציטוט כזה במסגרת ידיעה בה אורן זריף מציע לרה"מ בנימין נתניהו, לצבוע את שיערו, כדי לסייע לו (לזריף), בשחרור "אנרגיות חיוביות" שיפתרו את המשבר של אשת רה"מ, לא אתפלא    למען האמת, אני מתפלא שעדיין לא נתקלתי באחת כזו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il