X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תמי מולד חיו פעילה בארגוני שלום ושינוי חברתי ופובליציסטית על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מי שאינו כאן לא יכול להתרשם מהלך הרוחות, מהאווירה, מהמשמעויות והדקויות של ההתרחשויות - הוא מקבל החלטות ומעצב את דעתו על-פי מומחים מקומיים במקום בו הוא מתגורר, אשר לרוב הדעות שם אינן דומות לאלה הרלוונטיות עבורנו כאן
▪  ▪  ▪
הרעיון חוזר ועולה [צילום: פלאש 90]

נדמה שעל היוזמה החדשה/ישנה של נתניהו את ליברמן למתן זכות בחירה ליורדים, קשה להגיב באופן מרענן. מה לא נאמר - לא הוגן שמי שחי את מרכז חייו במקום אחד ישפיע ויקבע איך יראו חייהם של אנשים במקום אחר, הישראלים הגרים בחו"ל לא ישלמו את מחיר ההחלטות שלהם, יש מי ששלפו את הטיעון של נפולת נמושות, בקיצור - את הכל כבר שמענו ואמרנו ובכל זאת הרעיון חוזר ועולה מדי כמה שנים.
את כמות הישראלים שמרכז חייהם בארצות אחרות מעריכים במספרים הנעים בין חצי מיליון ל-700,000 אנשים כלומר כ-10% (לפחות) ממספר בעלי זכות הבחירה בישראל. תארו לכם עד כמה היו משתנות תוצאות הבחירות אילו היו כל האנשים האלה מצביעים.
יש האומרים כי ישראלים החיים בחו"ל נוטים לימין ולכן ליברמן ונתניהו מנסים לקדם את ההצעה. יש שאומרים שממילא רובם לא יטרחו להגיע להצביע. האמת - זה ממש לא חשוב למי יצביעו כי אין ספק שאין להם כל יכולת אמיתית לבחור ולהכריע - לא בסוגיות של בטחון ובוודאי ואולי אפילו בעיקר לא בסוגיות כלכליות-חברתיות.
שימו לב לנתונים הכלכליים המתפרסמים לאחרונה - המשק שוב צומח, מספר המובטלים יורד, שוק הנדל"ן פורח, יש גידול בייבוא. במילים אחרות אפשר להגיד שהמצב הכלכלי בישראל הולך ומשתפר, הבעיה שכל מי שגר כאן ומתפרנס מעבודה (בהנחה שיש לו עבודה) רואה תמונת מציאות אחרת: המשק אולי צומח אבל מחירי מוצרי הייסוד הם אלה שפורחים, כל קנייה בסופר הופכת למבצע של קיצוצים, גם אצל מי שמרוויח בסך-הכל לא רע; מספר המובטלים יורד? כל אחד מאיתנו מכיר לפחות אדם אחד שמחפש עבודה בנרות ולא מצליח למצוא, כולנו מכירים את הצעירים שמתחילים לחשוב על חיים במקום אחר כי כאן הם לא רואים עתיד ותעסוקה וכולנו גם יודעים שאין שום סיכוי לבקש עכשיו תוספת שכר או שיפור תנאים כי המצב קשה; ולגבי שוק הנדל"ן, נו, מחירי השכירות אומנם בשקלים אבל בשמיים, עיריות מעודדות כמעט אך ורק בנייה של דירות יוקרה ויותר ויותר סטודנטים וזוגות צעירים נשארים לגור אצל ההורים כי הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם משהו אחר.
אז המצב כאן לא ממש שחור אבל כשמועמד מבטיח רפורמה במס שתתבטא בהורדת מיסים לבעלי שכר גבוה, והמועמד השני מבטיח שלא יוריד את המיסים אבל ישקיע את הכסף ביצירת מקומות עבודה נוספים ובהעלאת ושיפור תנאי השכר ואכיפת חוקי העבודה, במי תבחרו? הישראלי שחי בחו"ל וניזון רק מכותרות העיתונים, יכריע בוודאי בעד רפורמה במס - אחרי הכל המשק מתאושש, צומח, הכל נראה די טוב, אלא שמכאן, הדברים נראים אחרת ויותר ממה שאנו צריכים בהקלות מס לבעלי משכורות גבוהות אנו זקוקים למקומות עבודה עבור הילדים שלנו, מקומות עבודה טובים, מעניינים המשלמים שכר ראוי ותנאים הוגנים.
הדיון הפנימי המתקיים בישראל כמעט ולא מקבל את הבמה הציבורית המתאימה באמצעי התקשורת, אבל אנחנו בכל זאת מקבלים את ההחלטות ומעצבים את דעתנו בעזרת מה שאנחנו רואים כאן, קרוב, ובגלל השיח של המומחים אשר לא ניזונים רק מנתונים יבשים אלא מכירים גם את הלך הרוח הישראלי. מי שאינו כאן לא יכול להתרשם מהלך הרוחות, מהאווירה, מהמשמעויות והדקויות של ההתרחשויות - הוא מקבל החלטות ומעצב את דעתו על-פי מומחים מקומיים במקום בו הוא מתגורר, אשר לרוב העקרונות והדעות שם אינן דומות לאלה הרלוונטיות עבורנו כאן. מסתבר שבאמת שיש דברים שרואים מכאן ולא רואים משם.
אז תגידו אתם, למה שמי שלא יודע מה אנחנו באמת צריכים יקבל החלטות שיעצבו את חיי היומיום שלנו? ואם גם זה לא שכנע אתכם אז תארו לכם כמה כסף זה עוד יכול לעלות לנו, לנו שמשלמים מיסים ולא לאלה שיזכו להצביע אבל את המיסים שלהם הם משלמים למדינה אחרת.

מחברת המאמר הינה פעילה בארגוני שלום ושינוי חברתי ופובליציסטית. עורכת-משותפת של מגזין "על צד שמאל".
תאריך:  09/02/2010   |   עודכן:  09/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה שרואים מכאן ומה שרואים משם
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אין שום סכנה
fdx  |  9/02/10 15:39
2
זאת היא דרכו של השמאל היהודי
נביל  |  9/02/10 15:53
3
לא נכון
קלאוס  |  9/02/10 17:23
 
- בטח
ע.ג2  |  10/02/10 07:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
הכל מתחיל מכך, שבדירה פלונית יש מפגע רטיבות המחשיך את עולמו של הדייר    יכול להיות שמדובר בליקוי מזערי וקל פתרון, אך עבור הדייר ששילם עבור הדירה במיטב כספו - זו בעיה כלל לא פשוטה
אריה אבנרי
כבר שבועות שלא שמעתי על פרשות שחיתות חדשות. כבר התחלתי לדאוג, עד ש...מושחתים חדשים הצטרפו למועדון האקסקלוסיבי
רפי מן
לעיני הקוראים מתנהל עכשיו שיח פנימי נוקב ב"ניו-יורק טיימס" על יכולתו של איתן ברונר, כתב העיתון בירושלים, למלא את תפקידו לאחר שבנו התגייס כאן לצבא
יצחק מאיר
קיימות בעיות מוסריות, לוגיסטיות וחוקיות בהצבעת ישראלים בחו"ל להן אין מענה בהצעה הקיימת    ובכ"ז, אי-הענקת זכות ההצבעה לישראלי השוהה בחו"ל, היא הצהרה כי ישראל ויתרה עליו
ד"ר צ'לו רוזנברג
לא אלה החיים בחו"ל יקבעו לנו מי יהיו מנהיגינו ולא אנו נקבע להם איך לחיות ואיפה    הציונות, כבעבר, מתחילה בישיבה בציון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il