X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע אנשים רבים מצליחים מאוד בקריירה, מוקפים בחברים רבים, ומנגד מתקשים לפתח מערכות יחסים ולשמור אמונים לבנות זוגם?
▪  ▪  ▪
אנשים "שגידלו את עצמם" יפתחו אישיות עצמית [צילום: AP]
נוכל לשנות את הרובד הרגשי הלא מודע שלנו, כאשר נעורר את הרגשות הבעייתיים ונעבד אותם

אסף הוא מנכ"ל של חברה גדולה, שופע כריזמה וקסם חברתי. לצד רגישותו העסקית והחברתית, אסף מגלה אטימות לבת זוגו ולקשייה ובוגד בה שוב ושוב. אמנון הוא איש עסקים מצליח, מוקף חברים רבים ומנגד הוא לא מצליח לקיים מערכות יחסים זוגיות יציבות. הוא בוגד בבנות זוגו שוב ושוב. כאשר שקל להינשא לאחת מבנות זוגו, הוא נתקף בחרדות וברגשות כאובים שמנעו ממנו להתחתן והכשילו גם את היחסים האלו.
כדי להבין את הסיבה לקשיים הזוגיים ששותפים לאמנון, לאסף ולאנשים רבים נוספים, נדון תחילה בקצרה במאפייניה של המערכת הרגשית.
מוטמעים בנו שני סוגי זיכרון. הזיכרון המודע - אליו אנו מודעים והזיכרון הרגשי רב-העוצמה - איננו מודעים אליו ולמרות זאת השפעתו עלינו ועל האופן שבו אנו מנתבים את חיינו היא מכרעת.
המערכת הרגשית היא המערכת הלא מודעת רבת העוצמה שלנו. אנו מודעים לרגשותינו, אך לא לזיכרון הרגשי העומד מאחוריהן. תגובותינו הרגשיות הן האמצעי של המערכת הלא מודעת לנתב אותנו לשתי מטרות:
  • לפעול על-פי הזיכרון הרגשי שמוטמע בנו כדרכי הישרדות בלתי מודעות;
  • ליצור לעצמנו סביבת חיים בעלת מאפיינים דומים לסביבה בה גדלנו, בה התפתחה אישיותנו ואליה יכולותינו מותאמות.
סביבות שונות יצרו מאפיינים אישיותיים שונים. לזיכרון הרגשי הייחודי שנטמע בילד תהיה השפעה מכרעת על אישיותו ועל הדרך בה ינתב את חייו כאדם בוגר.
אנשים "שגידלו את עצמם" יפתחו אישיות עצמית. יש טווח נרחב של סביבות ילדות שיגרמו לפיתוח אישיות כזו. ישנם הורים שמתקשים להעניק לילדיהם ביטחון רגשי מספק ומשדרים להם צורך של ממש להסתמך ולדאוג לעצמם. ישנם ילדים שחווים סביבות ילדות קשות ונאלצים לדאוג לעצמם. סביבות ילדות שיוצרות אישיות כזו כוללות מרכיב מהותי של חופש מופרז לצד צורך של הילד לדאוג לעצמו.
המערכת הרגשית מנתבת אותנו לפעול על-פי הזיכרון הרגשי ללא שיקולי כדאיות. כאשר מוטמע בנו זיכרון רגשי בעייתי, רגשותנו יכשילו אותנו. רגשותיהם של אנשים, שהטמיעו זיכרון רגשי משפחתי מצומצם ובעייתי, יגרמו להם להתאהב בבנות זוג בעלות קושי רגשי זוגי (התאהבות היא תהליך רגשי לא מקרי). כאשר הם ינסו לפתח מערכות יחסים הם יחושו חרדות ורגשות כאובים שיכשילו את יחסיהם.
המערכת הרגשית פועלת על-פי "מנגנון העברה". בתחומים בהם הטמענו זיכרון רגשי רלוונטי נהיה בעלי יכולות בניגוד לתחום בהם לא הטמענו זיכרון רגשי מספק. למשל: אדם אחד יהיה בעל קסם חברתי. אחר יפגין התנהגות חברתית מגושמת למרות מאמציו.
אנשים בעלי אישיות עצמאית, פיתחו יכולות רגשיות מותאמות לסביבת הילדות שלהם. הם בעלי יכולות חברתיות, חשים את העולם, בעלי יכולת עשייה ויוזמה מוערכות. מנגד הם לא הטמיעו יכולת רגשית משפחתית מספקת ולכן לא יוכלו לתפקד כאנשי משפחה רגישים וחמים.
התפיסה הרגשית שלנו היא התפיסה היעילה שלנו. בתחומים בהם הטמענו זיכרון רגשי נתפוס מידע ביעילות לעומת תחומים בהם לא הטמענו זיכרון רגשי מספק.
לדוגמא: אנשים בעלי אידיאולוגיות פוליטיות קיצוניות מנוגדות, יפרשו באופן שונה מהותית את אותן עובדות אובייקטיביות. הם לא יוכלו כלל להבין ולייחס חשיבות לטיעונים המנוגדים לעמדותיהם, גם אם יש בהם חשיבות אובייקטיביות.
אנשים שהטמיעו זיכרון רגשי משפחתי לא מספק, לא יוכלו לחוש ולהבין את בנות זוגם. הם לא יוכלו כלל לייחס חשיבות לטיעוניהן ויראו אותם כתפלים.
רגשותיהם של אנשים בעלי אישיות כזו ינתבו אותם להיתקל שוב ושוב בתחושת ניכור. הרומנים הרבים שלהם, יביאו אותם שוב ושוב לפתח יחסים נטולי אהבה וחסרי משמעות. המצב הזה יכאיב להם, אך רגשותיהם ינתבו אותם להיתקל בסיטואציות האלו שוב ושוב. סביבת ילדות כזו, גורמת לתחושה של חוסר יציבות וחוסר ביטחון. אנשים בעלי עולם רגשי כזה לעולם לא יגיעו מבחינה רגשית למנוחה ולנחלה ולתחושה "שהשיגו את מה שרצו". הם יחושו צורך מתמיד להיאבק, לעשות ולממש את יכולותיהם.
מערכת היחסים שלנו על יופייה וקשייה, היא תוצר של עולמנו הרגשי. שינוי אמיתי בתחום זה, כמו בתחומים אחרים, יבוא רק בעקבות שינוי הרובד הרגשי הלא מודע שלנו.
זיכרון רגשי בדומה לזיכרון המודע משתנה כאשר מתעוררת התגובה הרגשית הכלולה בו. דוגמה לתהליך של הטמעה רגשית היא תהליך ההתאהבות רב העוצמה. בעת התהליך הזה מתעוררות בנו תגובות רגשיות רבות עוצמה. לאחר פרק זמן מסוים, פוחתת עוצמת הרגשות, אך חל שינוי מהותי בעולמנו הרגשי. רגשותינו, וסדרי העדיפויות שלנו משתנים, תחושת השלמות הרגשית שלנו מותנה בקשר החדש.
נוכל לשנות את הרובד הרגשי הלא מודע שלנו, כאשר נעורר את הרגשות הבעייתיים ונעבד אותם.
יש טכניקות שונות לעשות זאת ובהן שינון, אימון ותרגול. הדרך העוצמתית ביותר היא באמצעות תהליך חקר עצמי עמוק, במהלכו מתעוררים הרגשות הבעייתיים וניתן לשנות את הזיכרון הרגשי העומד מאחוריהם.

לאתר מחברת המאמר
מחברת המאמר הינה חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר העוצמה הרגשית
תאריך:  15/02/2010   |   עודכן:  15/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצליח בעסקים אך מתקשה בזוגיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אתם מוזמנים להיכנס לאתר הספר
קרן אלמוג  |  15/02/10 15:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
מושחתים, נמאסתם. כבר הנביאים התריעו על כך. משפט התורה הוא משפט של נקיון כפיים, צדק, רחמים ושוויון חברתי    המודל של חכמינו
חיים נוי
מחזהו המפורסם של מקסים גורקי "בשפל" עבר עיבוד ישראלי והפך ל"בפסגה"    גור קורן ביחד עם הבמאי סלבה מלצב, הופכים המחזה לתמונה קודרת, מהולה באהבה ובחמלה, על המתחולל במקומות החשוכים של העיר
יוסף אליעז
אמי, הדסה לוין לבית הירשוביץ, שחסכה לחם מפיה כדי להשביעני, הייתה ידענית, חדת-עין ומוכשרת    זיכרונות מלחמה של ילד בן 5
ד"ר בת-שבע שפירא
"אי-הבנה" היא תכונה אפרורית, בלתי-ברורה, שהלכה ופשטה במחוזותינו ונחשפת אצלנו דווקא אצל ראשי השלטון
רות פורסטר
הגיעה העת כי בתי המשפט בישראל יעברו ריוויזיה רצינית. רוב האזרחים שנזקקו לעזרת ביהמ"ש יצאו ממנו מזועזעים, כועסים ונדהמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il