X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כמו מר ארגן, אשר מדמה את עצמו כיודע דבר לטינית אך משבש את השפה הצרפתית עם סיומות לטיניות מדומינות, כך הישראלי ה"נאור" הוא סבור כי הוא מדבר עברית תקנית אך למעשה הוא דובר עברית מאונגלזת ומשובשת תענוגות העברית (ל"ה)
▪  ▪  ▪
תסתכלו עליה ותראו אותנו [פלאש 90]
גם הישראלי, המתנשא על מעיין חודדה ועושה צחוק מליטל מעתוק משום שהן אומרות "יושן" ולא "ישֵן", מדבר ככל העולה על רוחו, בהנחה שלעברית כבר אין שום תקן מחייב והאנגלית אינה אלא רשימה של קלישאות לשוניות, כמו "ביי דפינישן" או "סמוקינג גאן"

הישראלי בן ימינו מרבה לדבר במלעיל, אינו הוגה את האותיות הגרוניות, אינו הוגה שווא נע, אינו הוגה את המכפל (דגש חזק או דגש כפלן), מערבב בין זכר ונקבה, משבש את המספרים, מתרחק מן השימוש במבנה סמיכות, מאבד בכל שנה מילים עבריות, משתמש במאות מילים לועזיות שנקלטו בעברית בשנים האחרונות, מאבד קשר עם הניבים העבריים, מרבה להשתמש בתרגומי שאילה (תרגום מילולי של ניבים לועזיים), מוותר על קבוצה שלמה של עיצורים עבריים, שוחק בהתמדה את היסוד השמי של לשונו ואחרי כל אלה עוד בטוח שהוא מדבר עברית רהוטה. בכך הוא מזכיר את מר ארגן, גיבור מחזהו של מולייר "החולה המדומה", המשוכנע כי בטקס "הכתרתו" לדוקטור לרפואה הוא מדבר לטינית. ארגן מודה ב"לטינית" לקבוצת הרופאים ש"מעניקה" לו "תואר" דוקטור, וכך הוא אומר:
"אנתו לי נתנתו, אומר נא פרו-קיצורא,
יותר משנתנו לי פטר אט נטורה.
פטר אט נטורה
לעולם הביאוני
ואנתו, דה יורה,
לרופא דקטרתוני.
ועל ככה, קורפוס דוקטיסימוס,
בך אשמחה ואשישימוס.
וכל עוד אני חי וקימוס
לבי מלא שבח כימוס
(תרגום: נתן אלתרמן).
כדי לדבר "לטינית", מוסיף ארגן למילים הצרפתיות מיני סיומות לטיניות מאולתרות, ובתוך כך הוא משבש לגמרי את שתי השפות. גם הישראלי המדבר ז'רגון עברי מאונגלז, בלי לדעת עברית ובלי לדעת אנגלית, משבש את שתי השפות. זה לא מפריע לו להיות אקדמאי, מדינאי, שר, חבר כנסת, איש ציבור, שדרן צמרת, מורה בתיכון, מרצה באוניברסיטה או פקיד בכיר. ברגע שנהפך ארגן, החולה המדומה, לרופא מדומה, הוא מקבל אישור לדבר בלי הפסק "לטינית" מומצאת. גם הישראלי שלנו, המתנשא על מעיין חודדה ועושה צחוק מליטל מעתוק משום שהן אומרות "יושן" ולא "ישֵן", הוא אינטיליגנט מדומה. גם הוא מדבר ככל העולה על רוחו, בהנחה שלעברית כבר אין שום תקן מחייב והאנגלית אינה אלא רשימה של קלישאות לשוניות (כמו "ביי דפינישן" או "סמוקינג גאן"), שאותן הוא משבץ בדיבורו כהנה וכהנה. הנזק שהוא גורם לעברית גדול בהרבה מזה שגורמות שתי הבנות, משום שהן אינן מתיימרות לשמש דוגמה לאחרים, ואילו "היותר טובים" שלנו, שטוחנים מבוקר עד ליל בכלי התקשורת, מעצבים את המושגים הלשוניים של העם. השפעתם הרסנית במיוחד לנוכח העובדה, שמשרד החינוך הפסיק מזמן לתפקד בתחום זה, ואת משימתו המרכזית - לימוד בני ישראל לדבר בשפתם - שכח לגמרי.
התוצאה היא, שמערכת העיצורים של העברית שבפי הישראלים של היום מצומצמת וכוללת הרבה פחות יסודות שמיים לעומת מערכת העיצורים של העברית המקראית נוסח טבריה, שיחד עם הערבית, הייתה אמורה לשמש בסיס לתחיית הלשון העברית בדיבור. נעדרת ממנה למשל ה-ח', המבוטאת כ-כ' רפויה - היעדר שגם לו יש חלק בהשתבשות עניין ההרפיה וההדגשה של ה-כ'. איש, גם לא אנשי הלשון המובהקים ביותר, אינו אומר, למשל, "לרכל" ב-כ' דגושה.
והרי ברור שלרכל, בבניין פיעל, צריך לבטא כפי שמבטאים לסַכֵּל, ב-כ' דגושה, אך הזהות בין הגיית ה-ח' וה-כ' הרפויה מפריעה לנו, ומכיוון שאנו שומעים "רכילות" כאילו הייתה "רחילות", אנו ממשיכים גם "לרכל" (בכ' רפויה) כאילו היה זה "לרחל".
גם א' וע' התלכדו אצלנו לעיצור אחד, ולכן אנו שומעים כל הזמן את נשיאנו היקר אומר בשביעות רצון רבה מן התחכום הלשוני של עצמו, "ואני רוצה לגיד אכשיו הרה באי"ן והרה באל"ף" - ובתרגום לעברית: "ואני רוצה להגיד עכשיו הערה בעי"ן והארה באל"ף". חבל שמולייר לא זכה לפגוש את הנשיא שלנו - אולי היה כותב מחזה על הצרפתולוג שקיבל פרס נובל שעליו מולייר אפילו לא יכול היה לחלום. נראה כי שניהם הפסידו מאי-קיומה של הפגישה: הנשיא פרס הפסיד הזדמנות לככב במחזה קלאסי ומולייר הפסיד גיבור נדיר, שמדבר בלי שום עיצור ובלי שום תנועה, כיאה למנהיגו של עם שבפיו התבלבלו גם ה-ק' וה-כ' הדגושה, ה-ס וה-ש השמאלית, ה-ת' וה-ט', ה-ב' הרפויה וה-ו'.
לעומת הדלדול הזה בהגאים השמיים, ניכסנו לנו שלושה הגאים לא שמיים: ז', צ' וג'. דוגמאות? גראז', בראנז'ה, ז'רגון, אסמבלאז', ז'מס (הגירסה הירושלמית של "זמש"), צ'ופר, קלאץ', צ'פחה, צ'ולנט, ג'וק, ג'ונגל, לג'עג'ע, לסנג'ר.
עד כאן להפעם. צ'או. טאנטי באצ'י. טאנטי אבראצ'י.

לאתר מגזין מראה
עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל"
תאריך:  20/02/2010   |   עודכן:  21/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האינטליגנט המדומה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אכן פני הדור כפני הכלב ל"ת
חניבעל  |  20/02/10 22:04
2
תענוג
תות שדה  |  20/02/10 22:25
3
מבוכה בטבריה
היושבת בגנים  |  27/02/10 22:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
עמוס שוקן מנסה להכשיר את הרעיון למינוי גליה מאור לתפקיד יושב-ראש    לשם כך הוא ממליץ להתעלם מחוק המניות הבנקאיות המחייב צינון של שנתיים    לדבריו, מדובר ב"צירוף נסיבות טכני" ממנו יש להתעלם...
יוסף אורן
בעידן של ספרות ממוסחרת, מעמדם של סופרים בישראל אינו משקף את איכות ספריהם, ובמציאות של "שאננוּת לציון", הספרות הישראלית אינה משקפת את "מהפכת המציאות" הציונית
מרדכי קידר
אין פלא שבמחלקת המדינה האמריקנית אין מומחים גדולים למזרח התיכון: מרבית המרצים בתחום זה בארה"ב אינם שולטים בערבית, ומי ששולטים בה - מרביתם ערבים ומוסלמים, המחויבים לעניינם יותר משהם מחויבים לאמת האקדמית
אורי שטרוזמן
את ההוראות שבפרק החוק המוצע ל"הבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה" יש ללמוד ולהורות, אבל לא לכלול בחקיקה, כדי שלא לנטרל את שיקול הדעת השיפוטי האמיתי
יהונתן דחוח-הלוי
אתר האינטרנט של תיאום פעולות הממשלה בשטחים אינו מעודכן למעלה משנה וחצי ומוסיף לפרסם בכותרת ראשית ידיעה על גילוי עתיקות מימי בית שני    קריקטורה עצובה המשקפת אל נכון את מצבה העגום של ההסברה הישראלית
רשימות נוספות
איך הדיון ברכבת ירד מהפסים  /  איציק סיבוש
דוח גולדסטון הוא רק הקצפת  /  רן ברץ
שורת המקהלה  /  קובי קמין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il