X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי שנוכל כחברה לפתח תוכניות יותר ויותר טובות לעתידנו, נצטרך, לצד המחלוקות הערכיות שאינן מצטמצמות לדיון עובדתי והיסטורי, גם למצוא דרך הגונה יותר לתאר ולנתח תהליכים היסטוריים שלא מהזווית הצרה של איך זה יועיל למפלגה\תנועה שלנו
▪  ▪  ▪
השמטת עובדות רלוונטיות [צילום: AP]

מימין ומשמאל מזדהם השיח הפוליטי והציבורי שלנו בדוחות, תחקירים, כתבות עומק ושאר דיווחים שמכופפים בגסות את האמת למען מטרה פוליטית. אני לא מדבר על תיאור של המציאות החוטא בהטיה, מעצם היותו של כותבו בעל אג'נדה מסויימת. זה טבעי, ואולי אף בלתי-נמנע. אני מדבר על חצייה מובהקת את הקו האדום של ההגינות: השמטה של עובדות רלוונטיות לחלוטין, עיוות של עובדות ואף סילוף גס.
זאת סכנה אדירה לשיח הפוליטי שלנו, ואף לדמוקרטיה בעצמה, כי תופעה זו שומטת את הקרקע מתחת לאפשרות של דיון אינטיליגנטי ומחכים.
לא ניתמם - בדוחות מורכבים סביר שיפלו אי-אלו טעויות. זה לא טוב, אבל זה טבעי. הבעיה מתחילה כשהדוח הוא רק ניסיון לעוות את המציאות. אין לך, האזרח הקטן, על מה להסתמך, ואתה נאלץ לבדוק כל דבר לעומק בעצמך - עניין בלתי-אפשרי. ולכן, אירועים ופרשיות רבות נשארים בערפל המוחלט של הרשומון. זו מלחמת גרסאות בין מועדים לשקרנות, והאמון ניתן למי שצועק יותר ומפעיל יותר מניפולציות.
דוגמאות לא חסרות. הדוח של "אם תרצו" והקמפיין שליווה אותו, במתקפה על קהילת זכויות האדם, הוכח ככיפוף רציני של הקטגוריות שלו עצמו.
דוגמא נוספת מהשרוול, הכתבה הזו של בן-דרור ימיני - שיש בה גם הרבה דברים נכונים - המבקשת לטעון כי פליטים מכורח הם תופעה שלא מעוררת רעש רב כשהיא לא נוגעת למיעוט הפלסטיני ולישראל, ושלא נשמעים בגינה טענות רמות על "זכות השיבה".
כדוגמה ראשית מביא ימיני את רדיפת המיעוט הטורקי בבולגריה בשנות ה-80 שנס לטורקיה. הוא רק לא מזכיר שזה קרה בעת שבולגריה הייתה דיקטטורה קומוניסטית, שהיא קיבלה לבסוף חזרה את רוב הפליטים, ושמפלגת המיעוט הטורקי היא בימינו שותפה מקובלת בקואליציה המנהיגה את "המדינה הבולגרית".
מצד שמאל של המפה הפוליטית, זכורה לי במעומעם עבודת מאסטר בהיסטוריה שתיארה טבח שאולי מעולם לא קרה, מתקופת מלחמת העצמאות. בוודאי שקוראי הימניים יוכלו לספק עוד דוגמאות.
להערכתי, והיא בוודאי נובעת מניסיוני המוטה, יש בימין נטייה חזקה יותר לעיוות האמת וכיפופה. ימנים כנים אף מתגאים בהטייה שלהם: "אנחנו לא מהאו"ם"... היחס הזה אמור להיות מופנה לתחום הרגשי, להזדהות ולנאמנות. אבל הוא מועד לזלוג גם לניתוח המציאות. עובדה זו, כשלעצמה, אין בה כדי לפגוע בהתאמתו של הנראטיב הימני למציאות חיינו - אתה יכול להיות, בהקצנה, גם שקרן בתיאור המציאות וגם צודק יותר ביחס לפרוגרמה שאתה מציע לעתיד לבוא. לכן, קביעה זו איננה בגדר ניסיון להכות ביריב פוליטי. אם יוכיחו לי שהשמאל מעוות את המציאות יותר אשמח לתת לו את הבכורה המפוקפקת.
אבל כדי שנוכל כחברה לפתח תוכניות יותר ויותר טובות לעתידנו, נצטרך, לצד המחלוקות הערכיות שאינן מצטמצמות לדיון עובדתי והיסטורי, גם למצוא דרך הגונה יותר לתאר ולנתח תהליכים היסטוריים שלא מהזווית הצרה של איך זה יועיל למפלגה\תנועה שלנו.
אולי צריך גם גוף הטרוגני פוליטית ואחיד מקצועית, שאני מודע לבעייתיות הכרוכה בו, שיתן איזשהו דירוג אמינות לארגונים ולאישים העוסקים בדיווחים תקשורתיים, חברתיים ופוליטיים. הוא ודאי לא יסכים על "מי צודק", אבל יוכל לחשוף סלפנים בוטים ומובהקים במיוחד.

תאריך:  23/02/2010   |   עודכן:  23/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בן-דרור ימיני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
די לכופף אמת למטרות פוליטיות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
די לכופף אמת
גדעון אמיר  |  23/02/10 14:51
2
למה אתם נותנים במה לחניכי
נביל  |  23/02/10 18:22
3
לקומראד מוהר - אתה צודק.
מורה נבוכים  |  26/02/10 13:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת ארליך
אני מוקירה מאוד את פורום תקנה, אבל תוהה אם דרכו נכונה. בסופו של דבר הפרשה הרי התפוצצה בכאב גדול, אולי גדול יותר מאשר לו פורסמו הדברים מלכתחילה, ובזמן הביניים עסק הפורום במעקב נוסח האח הגדול בלי שיש לו כלים לכך
עו"ד ריקי שפירא
ההחלטה בעניינו של הרב מוטי אלון היא ציון דרך בהתפתחות הציונות הדתית כקהילה מוסרית. עם זאת, יש להעלות כמה תהיות באשר לדרך העבודה של פורום תקנה בפרשה הנוכחית
נעה איתם
איני יודעת אם יש בעולם עוד פורום כזה, היודע לברר עניינים רגישים בשקט ובצנעה, ומסוגל ברגע האמת להוציא את הדברים לרשות הרבים באופן מכובד ואחראי, על-אף היותם מביכים ומצערים
יעל ארצי
הפרויקט הבומבסטי של כיפת הברזל במתכונתו הנוכחית, אינו אלא כרונולוגיה של הצלחה מזויפת, שלאחריה מובטח כישלון
עודד ערן
על ההצעה לחידוש המשא-ומתן הישראלי-פלשתיני להשגת פתרון של שתי מדינות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il