X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע לא נזכר שם משה בפרשה ושם השם במגילה מדוע כיפורים הוא כמו פורים קבלת תורה בשמחה קידוש הגשמיות להיות יהודי תמיד לזכור ולא לשכוח את עמלק על תצווה זכור ופורים
▪  ▪  ▪
בגדי הקודש של הכהנים

בין פרשה למגילה
פרשת תצווה, העוסקת בעיקרה בבגדי הכהונה, מעוררת תשומת לב לשונית כבר בראשיתה. דפוס הפנייה המקובל של ה' אל משה הוא בגוף נסתר: "וידבר ה' אל משה לאמר". לעומת זאת בפרשתינו הפנייה היא ייחודית וישירה אל משה "ואתה תצווה את בני ישראל". זו היא הדרגה הגבוהה ביותר של הקירבה בין משה לה', גבוהה יותר מזו של הכהנים, מושא הפרשה. שנייה לה היא הקריאה הייחודית אף היא, הפותחת את ספר ויקרא "ויקרא ה' אל משה", ומצביעה על קירבה אישית, והשלישית היא כאמור הפנייה הרווחת בלשון נסתר.
ראוי להצביע על הדמיון בין המגילה, שבה שם ה' אינו נזכר, לפרשתנו הנקראת לפני פורים, ואשר בה שמו של משה אינו נזכר. אולם מאחר שכל הפרשה היא פנייה ישירה אל משה אין צורך בהזכרת שמו. גם במגילה בולטת נוכחות ה' בהתרחשות הטבעית, בתיזמון המדויק של כל מרכיבי העלילה המתגבשים לכלל נס פורים, החל ממות ושתי, ואסתר התופסת את מקומה כמלכה, דרך חשיפת המרד במלך על-ידי מרדכי. זו סוללת את הדרך לעלייתו לגדולה בהרכבתו על הסוס על-ידי המן, שבדיוק נמצא בחצר, המסמנת את ראשית נפילתו בצד עליית מרדכי למשנה למלך במקומו. ועד לעץ שהכין המן בדרכי ההשגחה לתלייתו הוא, במקום מרדכי, ואסתר המוצאת חן בעיני המלך ומבטלת את גזירת המן.

יהודי בביתך ובצאתך

בגדי הכהונה, שזכו לתואר 'בגדי קודש', מפריכים גם את התפיסה, שרווחה בתקופת ההשכלה, "הייה יהודי בביתך, ואדם בצאתך". הם מסמלים את האחדות בין פנים לחוץ, ובין אדם ליהדותו שאינם ניתנים להפרדה. היהדות מביאה לשכלול האדם. המצוות הן כאמור כלי לשיפור האישיות והאנושיות, המשקפות במובהק את זקיפות הקומה הלאומית שלנו ואת גאוות היחידה היהודית.
אף היהודים בפרס אימצו תחילה את גישת ההשכלה, כאשר שתו יין נסך בסעודת אחשוורוש והשתחוו להמן. רק מרדכי היהודי, שהפגין גאווה יהודית, לא כרע ולא השתחווה. גזירת השמד של המן היא שחוללה את המפנה לחזרתם בתשובה עד לקבלת התורה מחדש, מתוך הזדהות ושמחה לעיני כל העמים.

מודל אנטישמי

פרשת 'זכור' למחיית עמלק, הנקראת בשבת לפני פורים, אינה מקרית. לא רק משום שהמן הוא מזרע עמלק, אלא בגלל משמעותו הסמלית. עמלק הוא סמל האנטישמיות, המשקף שנאת יהודים לשמה. זו גם הייתה הסיבה למלחמתו ביהודים, בניגוד לשאר העמים שנלחמו ביהודים מסיבות טריטוריאליות על הארץ.
הוא שימש מודל אנטישמי לדורות, והמן הוא דוגמה מובהקת לכך. עמלק פרץ את הדרך לעמים אחרים להילחם ביהודים.
עמלק מייצג תפיסה אנטי יהודית, הכופרת בהשגחה העליונה, שבאה לידי ביטוי פומבי בניסי יציאת מצרים וים סוף. הוא מייצג את המקריות "אשר קרך בדרך". משום כך הוא גם סמל היצר הרע, ויש למחות אותו מקרבנו לנצח. "מחה תמחה את זכר עמלק, לא תשכח". לזכור ולא לשכוח מי הוא האויב האמיתי, ולנהל נגדו מלחמת חורמה לדראון עולם.
שבת שלום!

שם המשחק: אחדות

רבי נחמן מברסלב מפרש את המילה תצווה מלשון צוותא, יחד. משה רבנו, בדומה לאסתר ומרדכי במגילה, מאחד את כלל ישראל ומחזירם אל נשמותיהם בקיום התורה. המצוות מביאות לאחדות הכלל והפרט, הגוף והנשמה, החיצוניות והפנימיות. ואומנם בגדי הכהונה הקרויים בגדי קודש משקפים אחדות זו. יש לזכור כי במובן הרחב כל יהודי, שליבו הוא משכן לשכינה, משמש ככוהן בממלכתו. ואומנם הקב"ה מכתיר את ישראל בתואר האולטימטיבי "ממלכת כהנים וגוי קדוש".
בגדי הכהן הכהן הגדול מקיפים את כל גופו, מהאפוד והחושן כנגד הלב, דרך המעיל, כתונת התשבץ והמכנסיים כנגד הגוף, ועד למצנפת על הראש כנגד המוח. את כל הכוחות הרגשיים, הגופניים והשכליים יש לשעבד אל הקדושה. ייחודה של היהדות הוא בקידוש הגשמיות. אין כמו חג הפורים לסמל משמעות זו. כשם שנס פורים היה בדרך הטבע, כך הנצחתו, מעבר למגילה, היא בדרך גשמית על-ידי סעודה, משתה יין, עד להשתכרות, משלוח מנות ומתנות לאביונים. אולם בעוד אצל העמים יין ומשתה מתורגמים להוללות, אצל היהודים, בזכות הברכות והמצוות הכרוכות בהם, הם מתורגמים להלל לה', לשמחה פנימית ולהתעלות נפשית. בדרך זאת, כפי שמציינת פרשתנו בקורבן הכהן הגדול, החזה (הלב) והשוק (הגוף) הם תנופה לה'.
על-פי תפיסה זו יובן מדוע דרגתו של פורים גבוהה יותר משל יום הכיפורים (כיפורים, מצביעים חז"ל, כפורים). ההתעלות במצוות, באמצעים חומריים, מתוך שמחה אמיתית, רמתה גבוהה יותר מההתעלות הרוחנית דרך צום ותענית. זו אחת הסיבות המרכזיות לכך, שמכל החגים רק פורים יונצח לעתיד לבוא. השמחה היהודית, סעודת המצווה לאחר קריאת המגילה, העזרה ההדדית הבאה לידי ביטוי במשלוח מנות איש לרעהו, ובמיוחד במתנות לאביונים - כל אלה משקפים את אחדות העם.
יתרה מכך, אם במעמד הר סיני קיבלו היהודים את המצוות הטריות לעתיד, כי לא היו להם עדיין הזדמנויות רבות למימושן, ואמרו אפוא "נעשה ונשמע", הרי בפורים מציינת המגילה ש"קיימו וקיבלוהו עליהם". הפעם הם קיבלו עליהם את המצוות מתוך התנסות חווייתית חיובית. זו היא קבלת התורה במהדורה שנייה, כשנוסף בבירור מרכיב הניסיון והשמחה, ברמה האישית והציבורית כאחת. מעגל קבלת התורה, שהושלם בפורים, ראוי שיונצח באחרית הימים. הרעיון הביהביוריסטי, המונח ביסוד קיום המצוות, כי אחרי המעשים נמשכים הלבבות, מובלט גם כאן. קיום התורה בפועל משפיע על קבלתה מבחינה רגשית. בדומה למשקולות, המפתחות את הגוף, המצוות הן מכשיר לפיתוח האישיות ולהעשרתה.

תאריך:  26/02/2010   |   עודכן:  26/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא על הבגד לבדו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שאלת תם.
מורה נבוכים  |  28/02/10 16:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
סיור מודרך לשופט. סיוע משפטי לעו"ד. חומה בצורה בירושלים. ילד טוב רחביה. המינויים של שר החינוך. טרמינולוגיה ירוקה. ועוד
צבי גיל
עוגה, אהבה ושעשועים, על סיפון הטיטניק הישראלית 2010    רק ליום הולדת ה-74 של פואד אפשר היה להביא קואליציה מיוחדת כזאת, עם ישראל במיטבו, כזאת שבד"כ מתרחשת כאשר העם במצוקה
ד"ר יובל ברנדשטטר
תוכנית ההשמדה מבית המשטר האיסלמו-נאצי בטהרן לא תופסק אלא באמצעים צבאיים. זה ברור לכל    באותה מידה ברור שהממשל הנוכחי בארצות הברית איננו רואה בגרעין האירני סכנה לארה"ב אלא רק לישראל, וכי שרידותה של ישראל היא עדיפות משנית לעומת הבטחת זרימת הנפט דרך מיצרי הורמוז
נסים ישעיהו
את אהרון אף פעם לא הייתה בעיה לזהות, הוא הרי מלובש בִגְדֵי-קֹדֶשׁ ובלעדיהם אינו רשאי למלא את תפקידו. לעומת זאת, למשה אין איפיון חיצוני מוגדר. הוא מביא אלינו את דבר ה' ואנחנו אמורים לקבל את דבריו, פשוט מפני שהם דברי אלוקים חיים
רובי בוזגלו
ההדלפה שהתפרסמה לאחרונה באתר של הירחון הגרמני Der Spiegel באינטרנט, על תוכנית אירופאית להטיל סנקציות חדשות על אירן, אינה אלא "זריית חול בעיניים"    כל השחקנים המשתתפים במשחק יודעים את זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il