X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התשובה האמיתית למרבית השאלות בעניינו היא: "אין תשובה!" ספרי הרב יהיו ראויים לארון הספרים היהודי רק אם יקבל תנאים מסוימים
▪  ▪  ▪
הרב מוטי אלון [צילום: איציק וולף]
"אב בית דין שסרח אין מנדין אותו אלא אומר לו: 'הִכָּבֵד ושב בביתך' [מל"ב י"ד, ט']
חזר וסרח מנדין אותו מפני חילול השם" [מו"ק י"ז, א']
"מעשה בתלמיד אחד שהיה מגמגם [רש"י: בעל קרי היה] א"ל רבי יהודה בן בתירא: בני, פתח פיך ויאירו דבריך, שאין דברי תורה מקבלין טומאה" [ברכות כ"ב, א']

מאז 'פיצוץ פרשת הרב אלון' אני מהלך כסהרורי. ככל שאני מנסה להתחמק מלדבר ומלכתוב על האסון שזעזע את אמות הסיפין בציונות הדתית - איני יכול. היד ממאנת מלהתייחס אך הלב אומר אי-אפשר. הכליות יועצות "שתיקותיך יפה מדיבוריך" [גיטין מ"ו, ב'] אך הראש הסחרחר מחליט שאין מנוס מאמירה.
רבים משיחין בהתנהלות של פורום תקנה ושל הרב אלון, אך לא חקר האמת הלזו היא שטורדת את רוחי. לעניין זה יצאתי ידי חובתי במסמך הקורא לבדוק (על-ידי מעין 'בית דין בורר' של שלושה אישים) את פרוצדורות ה"חקרת ודרשת" ואת תהליך קבלת ההחלטות, בשלב ההרחקה ובשלב הפרסום. נאמנים עלי דוברי הפורום ואף על-פי כן מוטב היה שגורם חיצוני יסיר כל ספק בעיקר בקשר להליכי הבירור, הענישה והפרסום. תשובות אובייקטיביות לשאלות אלו יעניקו אמון רב ל'פורום תקנה', הממלא תפקיד כל-כך נצרך. אינני מסכים כלל לטענה ש"יש משטרה ושופטים בישראל" ורק הם מופקדים על תקנת הציבור.
כאמור, לא היעדר מידע פרוצדורלי מסעיר את רוחי, וגם לא שאלת סמכות 'השפיטה החברתית', אלא המפולת החינוכית האדירה שניחתה על ראשנו. אין אפשרות להגזים בחומרת המשבר האמוני והצונאמי החינוכי; נפלו השמים ונתקו מוסרות תבל.
ושלש הערות משורשרות בפי, והן תלויות זו בזו.

"אין דברי תורה מקבלים טומאה"

ואם שני אלה ייעשה לו אזי הגענו לדילמה הנוקבת מכל: ותורתו עד כה מה תהא עליה? תשובתי, המותנית בהמלצות הנ"ל: "אין דברי תורה מקבלים טומאה", כמצוטט בראש המדור. אכן, קביעה זו קשה וטומנת בחובה שאלות אמוניות וחינוכיות נוקבות (שאיני מפרטן מן הטעם דלעיל: "דלא לישתעי בי רבנן"). אף על-פי כן, אני מחזיק בעמדתי שספרי הרב אלון יהיו ראויים להתייצב בארון הספרים היהודי.
החרמת ספרים ודעות, שבכתב ובעל-פה, האופיינית לציבור החרדי, הפכו לנשק-חם גם במחוזותינו; בקהילות הציונות הדתית ובמוסדותיה. וכבר אירעו תקדימים בחצרותינו, שלא אזכירם, בעיקר על-רקע של השקפות עולם שונה או חריגה. אני סובר, לאחר העיון, כי גם התנהגות פסולה של המחבר אין בכוחה להטביע חותם של טומאה על תורתו. נימוקים יינתנו (אולי) במועד מאוחר יותר...
אכן, בסמיכות לקטע שצוטט על "הכבד ושב בביתך נאמר [מו"ק ט"ז, ב'] על ת"ח ש"תורתו מכרזת עליו". לפיכך, בכל מקרה, ראוי לדלג על אמרותיו ותורתו של הרב אלון בסוגיות הצניעות, הקדושה, הטהרה. ישתקע הדבר ולא ייאמר ותשתקע ה'פרשה' ולא תעלה על לב.

להיאלם

לאחר לבטים רבים, ולאחר קריאת 'חומרים חינוכיים והסברתיים' רבים שנכתבו בבמות שונות, כולל שאלות נוקבות שעלו על-ידי בני נעורים או מבוגרים, דתיים או חילוניים, הגעתי למסקנה כי מוטב להיאלם. התשובה האמיתית למרבית השאלות היא "אין תשובה!" (כמו שכתבתי במדור זה לאחר 'חורבן האיטי', למרות שכאן מדובר באסון בידי אדם ושם בידי שמים). האם יש למישהו תשובות לתהיות כמו "האם פסה אמונה בחכמי תורה?" "האם כל תורת הרב אלון הייתה צביעות?" "איך התורה לא מגינה ומצילה?" וכיו"ב. כל השאלות כבר נשאלו, ותשובות רבות כבר ניתנו ואפילו נמרחו, ודי בהן! המשך השיח המדשדש ודש שוב בנושא רק מרועע יסודות אמונה. אני מעדיף אפוא את האמת שאין לי תשובות. אבטל דעתי רק אם פסיכולוגים אמינים ושומרי אמונים ישכנעו שגם דישה כזו תועלתה מרובה.
אני מזדהה לחלוטין עם תחינתו של דוד המלך, בעקבות תשובתו מחטא בת-שבע [סנהדרין ק"ז, א'] אשר ביקש "דלא לישתעו בי רבנן" (=שלא ידונו בי בבית המדרש). ותפילתו התקבלה, בניגוד לבקשת החסיון המוחלט, "שלא יכתב סורחני", שלא התקבלה, כמבואר בגמרא שם.

להיעלם

בקשת הרב אלון שלא לדון ב'סורחנו' בבתי כנסיות ובבתי מדרשות יכולה להתקבל רק אם ינהג כדוד ויקים עוּלה של תשובה בדורנו, בהכאת "חטאתי" תנ"כית, ללא פירוט החטא ["כסוי חטאה"; תהלים ל"ב, א']. אם אומנם יתעלה למדרגה זו נהיה עדים חיים ל...כתיבת פרק נוסף בתנ"ך, בגובה עינינו!
ואם לאו, ויכתב סורחנו ולא תיכתב תשובתו, או-אז יכבד וישב בביתו, כעצת חז"ל המצוטטת בראש המדור לתלמיד חכם "ששמועותיו רעות". בטוחני כי ימצא אפיק לרוחו ולהגיגיו בעולמנו הממוחשב המזמן אינספור דרכי ביטוי גם למי שספון-טמון בביתו, מאחורי הפרגוד והמסך.

תאריך:  05/03/2010   |   עודכן:  05/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מרדכי אלון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להפסיק עם סימפוזיוני 'פרשת הרב אלון'
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מדוע להפסיק.הרב אילון זכורטמא  ל"ת
"יופט -וויומאט"  |  5/03/10 13:00
2
רוזן, אל תפסיק, זכור תמיד
חוזר בשאלה  |  5/03/10 14:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה ברום
המוטיבציה העיקרית הקיימת כיום בצד הישראלי להיכנס למשא-ומתן עם סוריה ולהגיע להסכם, היא תולדה של השאיפה להוציא את סוריה מהציר של אירן, חיזבאללה וחמאס, ולנתק את הקשרים המזיקים של סוריה עם גורמים אלו
נסים ישעיהו
היעלמות המנהיג מעיני העם הצעיר, זה שרק לא מזמן יצא מעבדות לחירות, היוותה עבור העם ניסיון קשה
איתמר לוין
מי פנה לרשויות בעניין דני דנקנר ומתי? מה ההבדל בין איזי כהן ובועז צ'צ'יק לבין וורן באפט? מה מחפש זקי רכיב במעריב? ומדוע העסקת העובדים הזרים הבלתי חוקיים תימשך?
ראובן לייב
משרד התיירות הבריטי מארגן מסלולי-תיור מיוחדים לאלה המחפשים את שורשיהם    עוד ניתן למצוא בעיר זו שרידים יהודיים היסטוריים
ד"ר מוטי גולן
בפרשת השבוע "כי תשא" אנו מצווים לשמור את השבת שלוש פעמים - דבר המעיד על העצמת עניין שמירת השבת כהלכתה    שבת = קודש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il