הנוכחות היא מאבני היסוד המהווה תשתית חשובה ביותר בהשתלבותו של התלמיד בבית-הספר, בהצלחתו בלימודים ובתפקודו הכללי, כולל התרחקות מתופעות שליליות (אלימות, סמים, אלכוהול וכד'). תלמיד, שנוכחותו סדירה, הוא תלמיד לומד, פעיל, מעורה חברתית. כמו-כן, רמת הנוכחות בכיתה מעידה על תפקוד הכיתה, רמת הלימודים והעשייה החינוכית.
המצב כיום: בדיקת הנוכחות מתבססת בעיקר על רישום תורן נוכחות או על סימון המורה ביומן הכיתה, מסירת החומר למזכירות והקלדתו. תהליך זה הוא ארוך, לא מדויק, בזבזני מבחינת כוח אדם ולא מאפשר מענה מיידי לבעיית הנוכחות. אומנם בחלק מבתי-הספר קיימת תוכנת משוב - שבה מורה אמור להקליד את נתוני הנוכחות של התלמידים בתום כל שיעור. באופן מעשי, חלק מהמורים ממלאים נתונים אלו לאחר סיום הלימודים, מהבית.
ההצעה: לבנות מערכת שליטה ובקרה פשוטה שתיתן מענה מיידי לבעיה. כל מורה יקבל מכשיר סלולרי, שבו יוכנסו שמות התלמידים שהוא מלמד בכל אחת מכיתותיו. בתחילת כל שיעור, יקיש המורה במכשיר את שמות החסרים ולאחר סיום הפעולה על-ידי לחיצה על הכפתור, משודר הרישום באופן אוטומטי למאגר הנתונים הכללי הקיים בכל בית-ספר.
היתרונות: א. מעקב ברור ומיידי של נוכחות התלמידים במהלך השיעורים.
ב. ניתן לקבוע נוהל של הודעה טלפונית אוטומטית להורי התלמיד שנעדר.
ג. החזרת הסמכות למורה בכיתה.
ד. אפשרות לגורמי הניהול והייעוץ בבית-הספר לקבל חתכים מדויקים של נוכחות תלמידים אצל כל אחד מהמורים.
ה. אפשרות לוודא שהמורה אכן נכנס לשיעור.
לסיכום: א. אין ספק שבעיית היעדרות תרד באופן ברור ומיידי.
ב. אחריות התלמיד תגדל.
ג. המנהל יוכל לקבל תמונה עדכנית ואמינה של שליטת כל מורה בכיתותיו.
ד. צוות הייעוץ יוכל לאתר בעיות אישיות, מכיוון שהנוכחות היא סימן היכר ראשוני להימצאותן.
ה. גם ההורים יקבלו דיווח על היעדרות ילדיהם, אם ירצו בכך.