X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבי דוידוביץ קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הקונפליקט בין השר ובין המפכ"ל הוא מובנה ומועצם בהתאם לנסיבות ולאישיותם של נושאי משרות אלו המאבק הוא על משאבים, ובכלל זה סמכויות, ועל אחריות
▪  ▪  ▪
לחץ ציבורי. אהרונוביץ' [צילום: פלאש 90]

לאחרונה תקף השר אביגדור ליברמן את משטרת-ישראל על התנהלות לא אתית ובעיקרה הדלפות, שמטרתן להשפיע בדרך בלתי-הוגנת על היועץ המשפטי, על-מנת שיחליט לחומרה בעניינו. הכל ציפו כי השר לביטחון הפנים, יתייצב על אתר ובריש גלי, יהדוף את ההתקפות, חסרות הבסיס, ויגבה את החוקרים והממונים עליהם.
אולם, למרבה האכזבה, העדיף השר להחריש במשך כיממה ויותר, ולבסוף הוציא הודעה לעיתונות לפיה השר "מגבה את המשטרה". את מי בדיוק מגבה השר לא נאמר בהודעה. ככלות הכל לקצינים האחראים על החקירה יש שם: רב-ניצב דודי כהן, ניצב יואב סגלוביץ, תת-ניצב שלומי איילון ואחרים. האם מקרי הוא שהשר לא ציין אותם במפורש, בשמותיהם או בתפקידם, וכי יש לו אמון מלא במקצוענותם ויושרם?! האם השתיקה שנקט בה עד להודעתו אינה נקיטת עמדה? מה ערכה האמיתי של הודעה זו - שניתנה לאחר לחץ ציבורי מפורש, ומה המסר שהודעתו הרפה והפתלתלה משדרת לממונים על החקירה ולחוקרים?
ככלל, היחסים בין השר הממונה ובין מפכ"ל המשטרה הם מורכבים ולפעמים גם טעונים. נזכיר את המפכ"ל הרצל שפיר, שנאלץ לסיים תפקידו בתוך שנה מהיום שקיבל את הפיקוד על המשטרה, בשנת 1980, על-רקע משבר אמון כבד בינו ובין השר הממונה עליו, ד"ר יוסף בורג ז"ל. שפיר טען כי הכול בגלל "תיק אפרסק" (תיק שהכיל מספר ידיעות על שחיתויות שנגעו בצורה כזו או אחרת לאישים שהיו מזוהים עם המפד"ל, מפלגתו של ד"ר בורג). אולם יודעי דבר יודעים לספר כי היחסים בן האישים הגיעו לפיצוץ עוד קודם לכך.
דרמה מתוקשרת התחוללה בין המפכ"ל יעקב טרנר (1990-1993) ובין השר עו"ד משה שחל, אשר טען כי על טרנר לסיים תפקידו, משום שניהל מגעים פוליטיים בהיותו לובש מדים. טרנר, לעומת זאת, טען כי שחל מבקש להתפטר ממנו, כי סרב לבקשתו המפורשת של שחל, להחליף את צוות החקירה בפרשת אריה דרעי, מהלך שהיה פוגע מכה אנושה בחקירה. העימות בין השניים הגיע למבקרת המדינה, מרים בן פורת, אשר נתבקשה להכריע בסוגיה. בתום בדיקתה היא העדיפה את גרסתו של שחל על פני טרנר. טרנר מיהר לעתור לבג"צ, וזכה, בעיקר בגלל פגמים שנפלו בהליך הבדיקה של בן פורת, ובעיקרם העובדה כי ממצאי הבדיקה לא הועברו לטרנר להתייחסותו, לפני פרסומם. הקרב בין השניים הוכרע, משפטית, בתיקו.
מפכ"ל נוסף שמצא עצמו מתעמת עם השר הממונה עליו היה אסף חפץ (1994-1997). השר לביטחון הפנים היה תת-אלוף (במיל.) אביגדור קהלני. היחסים בין שני האישים היו מורכבים ולא פעם הגיעו לכלל עימות. כך למשל היה בעת שחפץ רצה למנות את ניצב סנדו מזור לראש אגף החקירות וקהלני התנגד, עד שהתרצה, בגלל עמדתו התקיפה והבלתי-מתפשרת של חפץ. נקודת שבר נוספת ביחסים ביניהם הייתה ככל הנראה בעטיה של החקירה בפרשת מינויו של רוני בר-און ליועץ המשפטי לממשלה. בפרשה זו נחקרו כחשודים מספר אישים רמי מעלה וביניהם אריה דרעי, צחי הנגבי, בנימין נתניהו (שהיה אז ראש הממשלה) ואביגדור ליברמן. הנחרצות שגילתה המשטרה בחקירה זו הייתה כנראה לצנינים בעיני רבים. חפץ, שחפץ כי כהונתו תוארך במספר חודשים, עד אחרי יום העצמאות ה-50 למדינה, בדומה להארכה שזכה מקבילו בצה"ל, רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק, אולץ לסיים כהונתו בסוף שנת 1997.
אחת ממערכות היחסים הבעייתיות שהתגלעו בין מפכ"ל ובין השר הממונה עליו הייתה ככל הנראה בעת שיהודה וילק שרת כמפכ"ל, ופרופסור שלמה בן-עמי כיהן כשר לביטחון הפנים, במהלך אירועי אוקטובר 2000. לבן-עמי היו טענות קשות נגד המשטרה ובעיקרן כי לא דווח כראוי, הן בכל הנוגע למוכנות משטרת-ישראל להתמודד עם הפרות סדר, והן לגבי מהלכים שהתרחשו במהלך ההתנגשויות בין האזרחים הערבים ובין כוחות הביטחון.
גם מערכת היחסים בין השר, ניצב בדימוס, חבר-הכנסת יצחק אהרונוביץ, ובין המפכ"ל דודי כהן אינה סוגה בשושנים. די עם ניזכר ב"סטירת הלחי" שספג כהן מאהרונוביץ על-רקע פרשת ניצב אורי בר-לב, שכהן ביקש לפטרו מהשירות ואהרונוביץ השאירו.
במידה רבה ניתן לומר כי הקונפליקט בין השר ובין המפכ"ל הוא מובנה ומועצם בהתאם לנסיבות ולאישיותם של נושאי משרות אלו. המאבק הוא על משאבים, ובכלל זה סמכויות, ועל אחריות. כל צד מבקש לשלוט במירב במשאבים ולהטיל את האחריות (בראש ובראשונה לכשלים) על משנהו. עם זאת, כאשר אצבע מורמת כלפי המשטרה כמסמלת ומבטאת את שלטון החוק, צריך השר להתנתק מכול עניין מפלגתי ובין אישי עם המפכ"ל. עליו להתעלות למנהיגות כפי שמצופה ממנו, ולומר בקולו כי יש לי אמון מלא בחוקרים המטפלים בפרשת ליברמן, ובממונים עליהם; גם אם אין הוא מדווח על מהלך החקירה, כפי שראוי שיהיה.

תאריך:  09/03/2010   |   עודכן:  09/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השר לביטחון הפנים והמפכ"ל - רומן בהמשכים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כבר שלש עשרה שנה חוקרים
גדעון אמיר  |  9/03/10 14:10
 
- אולי השר לבטחון פנים חותר תחת
ליברמן מאחורי גבו  |  9/03/10 15:01
2
הכותב חושב שהשר הוא בובה?
juju  |  9/03/10 22:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל זינגר
יש לבנות מערכת שליטה ובקרה פשוטה כדי לפקח טוב יותר על נוכחות התלמידים
עמוס גבירץ
צה"ל הוציא מספר צווים האוסרים על ישראלים להיכנס לשטחים פרטיים של פלסטינים באזור שומרון ויהודה, אך אלה לא מנעו מאותם מתנחלים מלבצע את מעשיהם
יאיר רוטקוביץ'
מודעות לזכויות אדם בציבור המתקרא "חילוני" היא כה מבזה, עד שהחרדים יכולים להגביר את אחיזתם אפילו דרך מהפכה אזרחית
יעקב איציקוביץ
כמו מפת הדרכים, כמו סינדרום אנאפוליס, גם בשיחות הקרבה התהליך יחזור על עצמו. גם עכשיו לא ייצא כלום משיחות אלה
איילת פדה גולדשטיין, תמר עדרי-תאט
מדוע גברים עושים Buying, בעוד שנשים עושות Shopping    כיצד ממנפים זאת אנשי מכירות ומה אנו יכולים לעשות כדי לצאת בשלום מבולמוס הקניות שלקראת פסח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il