X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עולם הקודש נבדל בהנהגותיו מהעולם הרגיל, אבל כל עוד לא הגענו אליו, צריך לשמור על הכללים מעט לפרשות ויקהל-פקודי
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]
שבת שייכת לעולם הטבעי, "כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ". מצות השבת שייכת לעולם שלנו, עולם העשייה. השבת היא מעין ניצוץ של העולם המושלם, בו אין צורך בעשיית מלאכה, לכן היא נקראת "מעין עולם הבא". פעם אחת בכל שבעה ימים אנחנו חיים לפי האידיאל, על-פי מה שצריך להיות, זה גם מה שנותן כוח (פיזי ורוחני) ומשמעות לשאר ימי השבוע

כאשר התורה מתחילה לתאר את בניית המשכן בפועל, היא מקדימה לכך שני פסוקים שנראים לכאורה לא שייכים. פסוקים אלו אינם מדברים על המשכן, אלא מזהירים שלא לעשות מלאכה בשבת:
וַיַּקְהֵל משֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׂת אֹתָם. שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה' כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת. לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל משְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת [שמות ל"ה, א'-ג']
רק אחרי הקדמה זו, מתחילה התורה לתאר את תהליך בניית המשכן מהחומרים ועד הבניין עצמו. גם הקדמה זו, נראית תמוהה, שהרי עבודת המשכן עצמו, הייתה כרוכה בחילול שבת אחד מתמשך, משחיטת הקרבנות וכל הטיפול בהם, הבערת העצים על המזבח ועוד, מלאכות שכולן אסורות מן התורה, ואפילו בפסוק שהובא למעלה. כמובן שהכהנים שעובדים במשכן, אינם פושעים חס וחלילה, אלא שבמשכן (ובבית המקדש) הותרו המלאכות האלו לעשייה אפילו בשבת.
כאן אנו עומדים על ההבדל היסודי שבין המשכן לבין העולם שמחוץ לו. המשכן איננו מתנהל לפי חוקי הטבע, אלא יש לו חוקים משלו. עשרה נסים נעשו בבית המקדש [אבות ה', ד'] והם רק חלק מזערי מהעולם העל-טבעי שהתרחש שם. המשכן, הוא מקום הקודש בעולם, הוא מקום השראת השכינה, הוא הפסיק להיות כפוף לעולם הרגיל שמחוצה לו. לכן, לא שייכת בו שבת, שבת שייכת לעולם הטבעי, "כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ". מצות השבת שייכת לעולם שלנו, עולם העשייה. השבת היא מעין ניצוץ של העולם המושלם, בו אין צורך בעשיית מלאכה, לכן היא נקראת "מעין עולם הבא". פעם אחת בכל שבעה ימים אנחנו חיים לפי האידיאל, על-פי מה שצריך להיות, זה גם מה שנותן כוח (פיזי ורוחני) ומשמעות לשאר ימי השבוע. כל השבוע, אנחנו עובדים בשביל להגיע למדרגה של האידיאל, של השבת. המשכן, שהוא הקודש הקבוע במציאות, הוא מדרגת העולם הבא, בו אין צורך לנקודה של קודש, של מעין עולם הבא, ולכן העבודה בו ממשיכה גם בשבת.
אבל יכול בן-אדם לטעות ולבלבל בין הקודש עצמו - המשכן - לבין השלבים המכינים את הקודש - הכנת המשכן - ולחשוב שכמו שהקודש עצמו הוא כבר מעל העולם הטבעי, מעבר למצות השבת, כך גם הכנת הקודש, בניית המשכן, גם היא כבר בתוך הקודש. לכן באה התורה ומקדימה את איסור השבת, לפני בניית המשכן, כדי להגיד ששלבי הכנת הקודש, הם עדיין לא הקודש עצמו. אל יחשוב אדם, שאם הוא פועל למען הקודש, הוא כבר הגיע למדרגת השיא של הקודש. יש להפריד בין שלב הבנייה לבין השלב השלם, שבו הקודש כבר מופיע בעולם.
תורת ישראל מבדילה בין הקודש עצמו לבין השלבים המובילים אליו. חס ושלום שנחשוב כי המטרה מקדשת את כל האמצעים. להפך, אמצעים פסולים מחטיאים את המטרה. כדי להגיע למדרגת הקודש אסור לנו לפגוע בקודש.

תאריך:  11/03/2010   |   עודכן:  12/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד שי רודה
לעיתים אנו שומעים על נהגים צעירים שקיבלו את רשיון הנהיגה שלהם לא מכבר וגבולות המותר והאסור אצלם מטושטשים משהו    ידה של המשטרה קלה מאד על האזיקים במקרים אלה, והיא רואה את מי שמתחצף כבעל פוטנציאל אלימות גבוה    כך מוצאים את עצמם מדי פעם צעירים אלו בחדרי המעצר    מה הן זכויות הצעירים והוריהם ואיך ניתן "להמתיק את הגלולה"
עליס בליטנטל
ליחו של האבסורד לא נס, והפקת "גשר" נוסכת בו עסיסיות וריגוש
משה שמואלי
גם אם יבוא היום המשיח, הרי שהחגיגות יהיו בהמתנה עד שנשמע את המילים "שתי גדות לירדן, זו שלנו, זו גם כן" יוצאות מפיו
פרופ' ג'ראלד שטיינברג
ארגונים לא ממשלתיים צריכים לקבל הכרה עבור מה שהם באמת - קבוצות סנגור פוליטי שלעיתים קרובות חסרות שקיפות, אחריותיות, או מערכת של איזונים ובלמים שמאפיינים סוכנויות של משטרים דמוקרטיים
ד"ר אריאל פיקאר, רחל שבת בית-הלחמי, דרור ינון
עצם ההאשמות שבתשתית פרשת הרב אלון, הנסיבות בהן התאפשרה, דרך הטיפול בה, התגובות לה בציבור הציוני-דתי והטלטלה העזה והגורפת שגרמו כל אלה, מעלות שורה של שאלות הנוגעות לתהליכים המתחוללים בציונות הדתית ולהשפעתם על חייהם של הישראלים כולם. נסיקת מעמדם של הרבנים היא מהבולטות והחשובות בהן    ד"ר אריאל פיקאר, הרב ד"ר רחל שבת בית-הלחמי ודרור ינון מציעים כמה נקודות למחשבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il