X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אריה אבישור חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עובדות היסטוריות חשובות ורלוונטיות להבנת הסכסוך הישראלי-ערבי ולהצגת עמדת ישראל בנוגע לפתרון הסכסוך רב-השנים
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]

למתבונן בתוכניות החדשות ובאקטואליה לעיתים נדמה שהסכסוך הערבי-ישראלי החל ב-1967 לאחר מלחמת ששת הימים כאשר החל "הכיבוש" של יהודה, שומרון ועזה. ואולם, בחינה יותר מעמיקה של העובדות ההיסטוריות מגלה, ש"פלשתין" המנדטורית כללה את ארץ ישראל המערבית ואת ממלכת ירדן של היום. שטח זה הוכר הן על-ידי הקהילה הבינלאומית והן על-ידי הערבים כשטח הייחודי שבו תתגבש ריבונות יהודית. ההכרה הבינלאומית כללה את המאורעות הבאים:
  • א. הצהרת בלפור מ-2 בנובמבר 1917;
  • ב. הסכם פייסל-ויצמן (לונדון, 3 בינואר 1919);
  • ג. ועידת השלום של בנות הברית בפריס (מרס 1919);
  • ד. ועידת סן-רמו של חבר הלאומים (1920).
ב-2 בנובמבר 1917, באישור הקבינט וארצות הברית, פרסמה ממשלת בריטניה הודעה מדינית שנודעה בשם 'הצהרת בלפור', לפיה "ממשלת הוד מלכותו מביטה בעין יפה על ייסוד בית לאומי לעם היהודי בפלשתינה, והיא תשתמש במיטב מאמציה להקל על השגת המטרה הזאת...". הצהרת המדיניות לבשה צורה של מכתב מאת שר החוץ, הלורד ארתור ג'יימס בלפור, אל הלורד רוטשילד.
ב-3 בינואר 1919, חתמו בלונדון חיים ויצמן, שפעל כבא כוח ההסתדרות הציונית ובשמה, והוד מלכותו האמיר פייסל, שפעל כבא כוח הממלכה הערבית של חג'אז ובשמה, על הסכם לפיו "בקביעת החוקה והמנהל של פלשתין יאומצו כל האמצעים המקנים ערובה מליאה למימוש ההצהרה של הממשלה הבריטית מ-2 בנובמבר 1917" (הצהרת בלפור. א"א.), וכן "יינקטו כל האמצעים הדרושים כדי לעודד ולהגביר עליית יהודים לפלשתין בקנה מידה רחב, וליישב את העולים היהודים על הקרקע התיישבות צפופה לשם עיבוד אינטנסיבי של האדמה" (סעיפים III ו- IV להסכם, בהתאמה). יצוין כי הצד הערבי להסכם יוצג על-ידי פייסל חוסיין, מלך עירק (החל מ-1921) וסוריה (עד 1920) ובנו הבכור של חוסיין, השריף של מכה. פייסל, שהנהיג את ההתקוממות הערבית נגד האימפריה העותומאנית (1918-1916) ובכך סייע לבריטים, היה המנהיג הערבי היחידי המוכר בעולם.
יתר על כן, במהלך ועידת השלום של בנות הברית בפריס (מרס 1919), אליה הגיעו נציגים של המוסלמים מהמזרח התיכון ונציגי העם היהודי, הוסכם ש"פלשתין" בגבולות המנדטוריים צריכה להיות מיועדת לבית הלאומי היהודי. האמיר פייסל, שעמד בראש המשלחת המוסלמית, כתב במכתבו, מתאריך 3 במרס 1919, לפרופסור פליקס פרנקפורטר, שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית: "המשלחת שלנו כאן בפריס מיודעת באופן מלא לגבי ההצעות שהוגשו על-ידי הארגון הציוני לוועידת השלום, ואנו רואים בהן כצנועות והולמות. אנו נעשה כמיטב יכולתנו, ככל הנוגע לנו, לסייע להם. אנו מאחלים ליהודים מקרב לב: ברוכים השבים הביתה".
ב-1920, בסן-רמו, נתן חבר הלאומים (League of Nations) תוקף בינלאומי למנדט ולהצהרת בלפור בדבר בית לאומי יהודי בפלשתין. חבר הלאומים היה המוסד שקדם לאו"ם ולפיכך, להחלטתו היה מעמד של חוק בינלאומי. חבר הלאומים הכיר בהחלטתו בזיקה ההיסטורית שבין העם היהודי לבין פלשתין כבסיס לבניית ביתם הלאומי בחבל ארץ זה, ובחר בבריטניה כמחזיקת המנדט בפלשתין.
ואולם, ב-1922, קרע צ'רצ'יל, שר המושבות הבריטי דאז, את עבר הירדן המזרחי מפלשתין, שטח המהווה 75% משטחה של פלשתין המנדטורית, ונתן אותו לעבדאללה, אחיו של האמיר פייסל. בכך ייסדה בריטניה את הממלכה ההאשמית של עבר הירדן (TransJordan). בריטניה גזרה כשלושה רבעים משטחה של פלשתין שהוקצה למולדת היהודית, ועשתה אותם אמירות ערבית תוך שמירה כביכול על תוקף המנדט אך בניגוד לתנאיו. המנדט של חבר הלאומים על פלשתין לא שונה על-אף שבריטניה שינתה חד-צדדית את מפתו ואת תכליתו. המצב דהיום, לפיכך, הוא שהערבים כבר קיבלו 75% מפלשתין שהייתה מיועדת ליהודים, והם תובעים מאיתנו להתחלק איתם גם ב-25% הנותרים.
יכולה הייתה לעלות הטענה כי מעשיהם של הבריטים היו מוצדקים מכיוון שהערבים איכלסו את פלשתין באותה תקופה. ואולם, ג'ואן פיטרס, בספרה "מאז ומקדם: מקורות הסכסוך היהודי-ערבי על ארץ ישראל", מציגה ראיות מוצקות לכך שפלשתין בתום מלחמת העולם הראשונה הייתה מיושבת בדלילות על-ידי יהודים ולא-יהודים (מוסלמים ונוצרים), שהגירה מוסווית אך מסיבית של ערבים לאזורים שיושבו על-ידי יהודים התרחשה בפלשתין לפני קום המדינה, ושחלק נכבד של הפליטים הערבים, הנקראים "פלשתינים" לאמיתו של דבר, היגרו לפלשתין מבחוץ. עדות לכך נמצאת בשמות המשפחה הנפוצים בקרב ה"פלשתינים" עד היום, המעידים על ארץ מוצאם, כגון: סורי, חלבי, חורני, עירקי, בגדדי, אל-מצרי, אל-הינדי (מהודו), אל-כורדי, ומוגרבי (ממרוקו). יתר על כן, אפילו יאסר ערפאת, 'אבי האומה הפלשתינית', נולד בקהיר ב-24 באוגוסט 1929.
ואולם, על-ידי הצגת המהגרים הערביים כ"ערבים פלשתינים ילידי המקום", הבריטים הצדיקו את המגבלות שהטילו על הגירת והתיישבות יהודים בפלשתין, ודנו על-ידי כך את המוני יהודי אירופה להשמדה במחנות הנאצים. זאת ועוד, ג'ואן פיטרס מדווחת כי תוך חיפוש נתונים ותעודות, היא גילתה עובדה מתמיהה: בארגון האומות המאוחדות שונתה הגדרת הפליט משדובר בפליטים ערבים בעקבות מלחמת השחרור. לא עוד בני אדם שנאלצו לעזוב את ביתם הקבוע או הטבעי, אלא כל מי שהתגורר במשך שנתיים בשטחה של ישראל לפני קום המדינה הוא בחזקת פליט. כך שטענת הערבים כי הם גרו בפלשתין מאז ומקדם אינה נכונה בעיקרה, ומרביתם הם צאצאי עובדים זרים שבאו לעבוד בפלשתין לפני קום המדינה, וכפי שהם היגרו לפלשתין, הם יכולים להגר מפלשתין חזרה אל מדינות ערב מהן הם הגיעו לכאן.

הקולוניאליזם והאימפריאליזם

נשאלת השאלה מדוע, אם כן, ישראל אינה מעלה טענות כבדות-משקל אלה במשא-ומתן עם הערבים ובדיונים עם אומות העולם?
התשובה היא: הקולוניאליזם האירופי מודל ישראל והכניעה לאימפריאליזם האנגלו-אמריקני, שהאינטרסים שלהם במזרח התיכון חופפים במידה רבה.
הקולוניאליסטים האירופאים בישראל, המחופשים לשמאל נאור כביכול, מעוניינים בהישארות הערבים בארץ ישראל כדי שישמשו כוח עבודה זול בשווקי צווארון כחול. ואילו האימפריאליזם האנגלו-אמריקני מעוניין לפצות את הערבים על שוד העושר הערבי - קרי - מרב תקבולי הנפט במפרץ הפרסי, ואגב כך גם להסיח את דעתם מהמפרץ לפלשתין.
בהסכמי קמפ-דייויד (1979) הכיר מנחם בגין ב"זכויות הלגיטימיות של העם הפלשתיני". לאחר מכן, הגיעו הסכמי אוסלו (1993), בהם הכירה ישראל בראשות יצחק רבין באש"ף כנציג הלגיטימי של העם הפלשתיני, ובצורך להקים מדינה ערבית פלשתינית, נוספת על ממלכת ירדן, בארץ ישראל המערבית. הליכוד בראשות בנימין נתניהו (1999-1996) הגיע להסכם חברון והסכם וואי וניהל מדיניות שעיקרה קבלת הסכמי אוסלו. אהוד ברק (2000) הציע ליאסר ערפאת 98% משטחי יהודה, שומרון ועזה להקים בהם את מדינת פלשתין. אריאל שרון הכיר גם הוא בצורך להקים מדינה פלשתינית בשטחי יש"ע, וביצע את ההינתקות מעזה (2005). אהוד אולמרט ניהל משא-ומתן עם אבו-מאזן להקמת מדינה פלשתינית גם הוא. כל אלה, לרבות ההכרה של נתניהו בפתרון שתי המדינות בארץ ישראל המערבית בנאום בר-אילן, והקפאת ההתנחלויות ביהודה ובשומרון, פירושם הכרה בכך שלערבים זכויות גם ב-25% הנותרים של פלשתין.

ד"ר אריה אבישור הוא חוקר עצמאי בכלכלה ובמדעי החברה.
תאריך:  18/03/2010   |   עודכן:  18/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התוקף הבינלאומי לבית לאומי יהודי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מידע חשוב,מתובל בפרשנות בינוני
אמתי  |  18/03/10 16:39
2
עובדות שתמיד ראוי לזכור
מרק_טווין  |  18/03/10 19:52
3
זכויות על הארץ
דב שטיין  |  19/03/10 11:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד שפיר שילנסקי
שלמה אליהו, שקיבל את אות מנהיג העל של הקהילה העסקית בישראל, הוא האדם הראוי וההגון ביותר להוביל את בנק לאומי
ד"ר אברהם בן-עזרא
הצנזורה, כפי שהייתה פחות או יותר בתקופה בה הייתי מש"ק ביטחון שדה בצה"ל, חיונית לשם הבראה מתחלואים מדיניים וחברתיים
נפתלי רז
ועידת אייפא"ק שתתקיים בשבוע הבא בארה"ב, מהווה הזדמנות פז עבור ראש הממשלה להצהיר לראשונה על נכונותה של ישראל לבדוק את "יוזמת השלום הערבית"
רועי אורן
נתניהו סובל מחוסר רגישות ומאי-הבנת המצב; אובמה סובל מכך שאינו מכיר היטב את המזה"ת - זה מה שהוביל את שניהם לטעויות
עפרה ליאור
המרד האופייני לגיל ההתבגרות הוא חלק בלתי-נפרד מתהליך הגדילה, אך ניתן לצמצם את חריפותו ואת הגילויים השליליים על-ידי יצירת מערכת יחסים בריאה עם הילדים החל מגיל צעיר ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il