X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
"החורבה" עלולה להסיח את הדעת מהר הבית האם העיר העתיקה סובלת מתיירות יתר? וגם: ייתכן כי תתעורר מלחמה על השליטה בבית הכנסת המפואר
▪  ▪  ▪
פנים בית הכנסת "החורבה" [פלאש 90]
"החורבה" בבניינה
הרב שמואל רבינוביץ
חנוכת בית הכנסת "החורבה" אינה רק בנייה של בית הכנסת שחרב, היא חיבור עמוק ובל יינתק אל שרשרת הדורות היהודית בירושלים
לרשימה המלאה

   אלעזר לוין, עידן יוסף
ההשקעה בשיפוץ "החורבה" - 43 מיליון שקל

השבוע נחנך ברוב פאר והדר בית הכנסת 'החורבה' בירושלים שבין החומות. אני משער (במוצ"ש לפני שבוע) כי הטקס (י)היה מרשים ו(י)שודר בכלי תקשורת רבים, בארץ ובעולם. עוד אני משער כי העולם הערבי (י)געש ו(י)רעש: "היתכן להרים כיפה מתגרה מול כיפת אל-אקצה"? כמו-כן אני בטוח כי גדלה בציבור המשכיל 'תודעת ירושלים' ותהלוכותיה ב-300 השנים האחרונות לתפארת תלמידי הגר"א, הרבנים שמואל סלנט ואברהם-יצחק קוק, ולהבדיל הסולטאן העותומאני, הנציב הבריטי ו...טייקוני אוקראינה הנדיבים.
ללא ספק, מדובר במאורע היסטורי, לאומי, פוליטי ו...תיירותי חשוב, ואני תומך בו בפה מלא. אעפ"כ אני מוכרח להתוודות; מלווים אותי כמה נדנודי תחושות של אי-נוחות.
נדנוד ראשון; הסחת הדעת מהר הבית
בחסדי ה' הר הבית (יכול להיות) בידינו. קריאתו של עזרא הסופר [ט, ט] "לרומם את בית אלוקינו ולהעמיד את חורבותיו ולתת לנו גדר ביהודה ובירושלים" איננה מכוונת ל'חורבת רבי יהודה החסיד האשכנזי' אלא ל'בית אלקינו' בהר מרום הרים. די לנו בהערות המושמעות לפרקים לפיהם גם 'הכותל המערבי' מאפיל על הר הבית, והופך למושא של קדושה בזכות עצמו. עכשיו ה'חורבה' תיכנס ל'נישה' זו.
כל בתי כנסיות ובתי מדרשות שבעולם, וה'חורבה' בכללם, מכונים 'מקדשי מעט' ויונקים את קדושתם מקודש הקודשים. קיים נדנוד חשש כי "שפחה תירש גבירתה" [משלי ל, כג], ופוקדי ירושלים במועדיה יעדיפו (פיזית או רוחנית) את כיפת החורבה המשוקמת-המפוארת-המוצלת על פני 'גבירתה' החוגרת שק שלראשה רק כיפת-השמים.
נדנוד שני; תיירותיזציה שבין החומות
ירושלים שבין החומות מלאה בתי כנסת ובתי מדרש, מכל הגוונים והחוגים. למיטב ידיעתי, חלקם נותרים די ריקים גם בשבתות ובמועדי ישראל. נבואת יחזקאל [לו, לח] "כצאן ירושלים במועדיה כן תהיינה הערים החורבות מלאות צאן אדם" מתגשמת לעינינו בין חומותיה העתיקות של ירושלים. חוויית 'העלייה לרגל', וההתחברות הכלל-ישראלית הכרוכה וגלומה בה, סוחפת כל מי שמשוטט ב"ירושלים במועדיה". מנקר אפוא נדנוד חשש, ובעצם... תקווה, כי ה'חורבה המושקעת' תישאר אתר תיירותי וטקסי בלבד.
וכאן עלי לשתף אתכם ב'משנת בית-אבא'. אבי-מורי דב רוזן ז"ל היה חבר הוועדה לשיקום ופיתוח העיר העתיקה, למן היווסדה לאחר מלחמת ששת הימים ועד יום פטירתו (שבט תשמ"ט). 'משנתו' ו'מלחמתו' בתחום זה הייתה לאכלס את ירושלים שבין החומות ב'צאן אדם' ולא רק במונומנטים; במוסדות חינוך ובמשפחות חיות ונושמות, ולא רק בגלריות או באטרקציות תיירותיות. הוא אף ביקש בצוואתו לחרות על מצבתו "דאג לאיכלוס העיר העתיקה". אומנם הוא פעל רבות לשיקום בתי הכנסת הוותיקים1 ('הרמב"ן', 'בית-אל' ועוד) אך תמיד קמה וניצבה שאלת העדיפות במשאבים ובמיקום הצפוף. כיום, כמדומה, ששיפעת התיירות (אשר גררה לאחרונה גם סגירת כל ה'רובע' לתנועת מכוניות פרטיות) מבריחה דיירי קבע המתקשים לוגיסטית לקבוע שם את משכנם.
נכון, מיקום 'החורבה' לא נוגס בשום פרויקט איכלוסי, ולא בא פיסית על-חשבון בית מגורים, אעפ"כ נתקע בי נדנוד תחושה של תוספת נופך להפיכת העיר למוזיאון קר על-חשבון חיים חמימים.
נדנוד שלישי; חיכוך חרדי-לאומי?
ואם בתחושות מפרפרות עסקינן, לא אוכל להימנע מלהעלות נדנוד חשש נוסף, למרות נטייתי להדחיקו; צפי לחיכוך מתמיד בין החרדים לבין הדתיים-לאומיים בדבר ה'שליטה' במקום, ובעיקר בקשר לאופיו. העבר הממלכתי וטקסי ההכתרה והכבוד למיניהם שפעמו ב'חורבה', 'מושכים' לכיוון הלאומי, כולל תפילות בימי העצמאות וירושלים. מאידך-גיסא, ה'חצר' של רבי שמואל סלנט, ומורשת רבני העדה החרדית שפעלו בה, 'יפיחו רוח גבית' בחרדי ירושלים במאבקם לתקוע ב'חורבה' יתד נאמן.
נחשו יד מי תגבר? ואולי תוצע פשרה: 'החורבה' כנגד ה'הר'.

ומסיים בשבח

למרות נדנודי הביקורת אסיים בשבח, והוא העיקר. מתורת הגר"א, ולא רק ממנו, למדנו כי ל'בניין ירושלים' נודע מקום מרכזי בתהליך הגאולה. הספר 'קול התור' המופלא, שנכתב על-ידי תלמידי הגר"א מפיו והתגלה בדורנו, מסיים בדרשות מרובות-פנים על מצוות הרחבת ירושלים והיישוב בכלל, כתיקון לחטא המרגלים. אעתיק קטע מתוך הדברים היפה וראוי, ואולי אף מרמז, לענייננו:
  • "ולמה נכללו כל הסגולות הטובות של א"י במלה הרחבה (כמפורט שם)? מפני שמילת 'הרחבה' היא לעומת מילת 'החרבה', כידוע בסוד תורת הקבלה שבהרבה דברים הקללה נהפכת לברכה ע"י שינוי סדר האותיות."

1. ב'תחומין' כרך י' פרסמנו פניית אבי ז"ל בתשל"ו לראשל"צ דאז, הרב עובדיה יוסף שליט"א בשאלה מפורטת שעיקרה: "החברה לפיתוח העיר העתיקה מתכננת הקמת גן באתר ה'חורבה'. היש בכך משום 'לא תטע לך אשרה... אצל מזבח ה' אלקיך'? לדעת הרמב"ם..."? ותשובת הראשל"צ (אף היא מנומקת): "בודאי שהדבר אסור בהחלט... ועליך להצביע נגד. ויש לעשות מאמץ להוריד הצעה זו מסדר היום". וכך הווה!
תאריך:  19/03/2010   |   עודכן:  19/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עובדיה יוסף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנצחת "החורבה" - יתרונות מול חסרונות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה עם חורבות הסנהדרין
בבית שערים  |  20/03/10 11:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
לצערנו, גם כאן ועכשיו, במצב המדיני הקיים כיום במדינת ישראל, יש יהודים שמעדיפים את שעבוד מצרים על פני הגאולה
קובי לירז
האם האינטרסים של ישראל וארצות הברית עדיין עולים בקנה אחד?    אם לא - איזה מהאינטרסים צריך לגבור?
ד"ר אברהם שלום
מעשי ארה"ב נעשו ע"מ ללחוץ על ישראל ולמנוע ממנה לפעול במלוא כוחה להגן על עצמה    ארה"ב מזיקה בהתנהלותה זו לישראל ולעצמה
ד"ר מוטי גולן
ראשית, תהיה "בן אדם", עם כל המשתמע והמתחייב מכך, ורק לאחר מכן גש כדי להקריב את קורבנך לפני האל    לפרשת ויקרא
ראובן לייב
הוא חוזר מחו"ל עם מזוודה עמוסה קניות, כי יותר משהוא רואה עולם הוא מעדיף לקנות אותו    לדמותו של הישראלי "חולה" הקניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il