X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אריק אשרמן רב, מזכ"ל "שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם" על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בחג חירות זה, אנחנו יודעים שכדי להיות באמת בני חורין אנחנו חייבים לגרש את "פרעה" מלבנו, ולחדש את התחייבותנו לכבד את צלם האלוקים בכל אדם
▪  ▪  ▪
האם הייתה בחירה אחרת לשמור על אזרחינו? [צילום: AP]

אלוהינו ואלוהי קדמונינו, הסבנו סביב שולחן הסדר כבני חורין, בזוכרנו את השנים הארוכות שבהם סבלנו מדיכוי. נשבענו כי לעולם לא נהפוך למדכאים בעצמנו. אבל אם נהיה כנים עם עצמנו, אנו יודעים שאולי נופיע כפרעה בסיפורי השחרור של עמים אחרים, ואף בקרב השכבות המוחלשות בקרב עמנו, שעוד מרגישים שהם עבדים במצרים. וכמו פרעה, כאשר אנו מרגישים את עצמנו מאוימים, אנחנו מסוגלים להגיב בדיכוי.
לפעמים אנו מאוימים באמת, ולפעמים האמונה ש"בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו" גורמת לנו לראות את האחרים כשונאינו, גם כאשר הם אינם כך. ואז, כמה פשוט להכביד את ליבנו כלפי אלה ששילמו את המחיר עבור פריחת עמנו וביטחונו. בחג חירות זה, אנחנו יודעים שכדי להיות באמת בני חורין אנחנו חייבים לגרש את "פרעה" מלבנו, ולחדש את התחייבותנו לכבד את צלם האלוקים בכל אדם.
בליל הסדר השארנו מקום ליד השולחן עבור קורבנות דיכוי. חידשנו את התחייבותנו לזכות בחירותם, ובכך להבטיח את חירותנו.
1. במיוחד זכרנו את הדמוקרטיה הישראלית: בתחילה תקפו את בתי המשפט ואת השופטים, ולא מחינו כי אנו לא שופטים, וברור כי השופטים הם "אליטה שאינה מייצגת את העם ואת הערכים היהודיים".
אחר-כך תקפו את ערביי ישראל - "אין אזרחות בלי נאמנות", ולא מחינו כי אנחנו לא ערבים, וערבים אינם ציוניים.
אחר-כך תקפו את ארגוני השלום, ולא מחינו כי "זה פוליטיקה".
אחר-כך תקפו את ארגוני זכויות האדם, ולא מחינו כי ארגוני זכויות האדם דרשו חקירה עצמאית ישראלית על מלחמת עזה, ו"הם משתתפים פועלה עם האויב".
אחר-כך תקפו ארגוני נשים וסביבה וארגונים חברתיים, והצעת חוק אלקין מאיימת "לייבש" את מקורות המימון של כולם.
לכולם פתחנו בליל הסדר את הדלת.
2. לגלעד שליט, ולאזרחים בעזה: עוד שנה עברה מאז המלחמה ההיא. גלעד עודנו בשבי. תושבי עזה עודם במצור. תושבי עזה עברו חורף בתוך ההריסות, ללא אפשרות להכניס חומרי בנייה לבנות לעצמם קורת גג. תושבי שדרות ועוטף עזה שואלים האם יחודש הירי השוטף עליהם.
לפרעה הייתה אפשרות לבחירה איך להתייחס לבני ישראל, והוא בחר להעביד. כאשר שומעים שהחמאס היה מוכן לחדש את הפסקת האש לפני שפתחו בירי, אבל ישראל לא הייתה מוכנה לכבד את התחייבותה על הפסקה לצורך מעבר פתוח של מצרכי יסוד, אנו שואלים: האם הייתה בחירה אחרת לשמור על אזרחינו?
אם אנו באמת בני חורין, אנו חופשיים לבחור. יהי רצון שנבחר בחיים ובשלום, בכבוד האדם לנו ולאחרים, בדרך ההופכת את שונאינו לחברינו (מבוסס על פרקי אבות, דברי נתן).
3. משתתפי תוכנית ויסקונסין הישראלית: משתתפות ויסקונסין כתבו לשרים ולח"כים השנה "חג חירות שמח, אנחנו עדיין בעבדות". על אף העובדה שהכנסת דוחה את הרחבת התוכנית פעם אחרי פעם, הממשלה דוחקת ודורשת.
בליל הסדר נשאנו בלבנו את האמא שנאלצה להשאיר את הילדים הקטנים שלה בחצר בית ספר סגור, וללכת קילומטרים ברגל כדי להגיע למרכז ויסקונסין בזמן, כדי שלא לאבד את קצבת הקיום שלה; את האישה שרצו לקחת ממנה את הקצבה כאשר נסעה לחו"ל כדי לטפל במצבת קבר בעלה; את כל האנשים שעברו השפלה כאשר לא האמינו שהם חולים, או שהכריחו אותם לשבת שעות ארוכות במרכז בלי מעש, או לבצע עבודות במסווה של "שירות לקהילה", או לשבת בקורסים בהם נאמר להם, "רק עשירים הם מאושרים".
בליל הסדר שמענו את צעקתם ועוניים של האומרים "תנו גם לנו להיות בני חורין, ותחזירו לנו את כבודנו".
לשנה הבאה בירושלים אשר במשפט תיפדה ושביה בצדקה.

תאריך:  01/04/2010   |   עודכן:  01/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי הסב איתנו לסדר?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין מי נתן לך סמיכה לרבנות
מורה נבוכים  |  1/04/10 14:16
 
- מי הסב איתנו לסדר
הרב אריק אשרמן  |  11/11/10 15:58
2
זה הפיתרון הסופי לשכבות החלשות
לקח התוכנית   |  1/04/10 15:09
3
"פעילי זכויות אדם"=תומכי טרור
שרון ר.  |  2/04/10 11:56
 
- מי הסב איתנו לסדר
הרב אריק אשרמן  |  11/11/10 16:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יוסי פז, ד"ר נחום נשר
פחות כאבים, פחות סיבוכים והחלמה מהירה יותר בשיטה הטורוקוסקופית, שיטה זעיר פולשנית לכריתת גידולי סרטן הריאות
יוני בן-מנחם
ברשות הפלשתינית מרוצים ומעודדים מהעימות בין ממשלת נתניהו לממשל אובמה ומהצלחת האסטרטגיה הפלשתינית בנושא ירושלים וההתנחלויות    ישראל יכולה להיחלץ ממצוקתה המדינית באמצעות הצגת תוכנית מדינית ברורה וגיבוש אסטרטגיה שתסכל את מאמצי הפלשתינים להבאיש את ריחה של ישראל בעולם
ד"ר אריה אבישור
אחמד טיבי טוען, כי יש לערבים "לא רק זכות בארץ הזאת אלא זכות על הארץ הזאת"    גם אם נסתכל על ראשית התקופה הערבית בארץ ישראל, הטיעון הנגדי הוא שרוב האדמות היו בבעלות יהודית לפני הכיבוש המוסלמי! הערבים לא קנו את האדמות אלא פשוט כבשו ולקחו אותן!
יצחק מאיר
סדר היום הקיומי של ישראל כולל את הדאגה הביטחונית, אולם הדאגה הביטחונית איננה דאגתו היחידה    הוא כולל את ההתמודדות עם האיבה הערבית הקרובה והרחוקה, אולם האיבה הזאת אינה יכולה להיות הפולש הכובשני לתוך סדר יומנו עד שאין בו מקום יותר לשום סדר יום קיומי אחר
ד"ר צ'לו רוזנברג
ההיסטוריה הפוליטית של הפלשתינים יכולה בהחלט להיחשב כמצעד איוולת שהביא את הפלשתינים היכן שנמצאים כיום    גם הנהגת ערביי ישראל מובילה את עמם מדחי אל דחי, מאסון לאסון    ההקצנה בקרב מנהיגי הערבים בישראל רק תרחיק את סיכויי השלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il