X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא לחינם טוענים יריבינו שהיהודים אינם עם אלא דת. אנחנו באמת לא מתאימים לשבלונות דתיות או לאומיות קונבנציונליות האם כיוון המחשבה הזה מסביר במשהו מדוע אובמה מתנגד לישראל?
▪  ▪  ▪
רב-אתני. אובמה [צילום: AP]

תחילת השבוע החולף שימשה מבוא עמוק וכואב לקראת חג הפסח. מבין ערפילי ההיסטוריה המסוכסכת שלנו, בקעה אלינו דמותה המיתית של מרים פרץ, אם הבנים, ודבריה המופתיים שרטו שרטת מדממת והכניסו כובד ראש ואחריות.
כי מהו הפסח אם לא עיסוק בזיכרון הראשי של קיומנו הלאומי? יציאת מצרים היא המיתוס בה"א הידיעה של העם היהודי, ובמובנים ידועים גם אחד המיתוסים האוניברסליים של המערב. פעמים רבות בביקוריי מעבר לים מצאתי עצמי משוחח עם אנשים ממוצא אפריקני על ההיסטוריה המשותפת שלנו ועל זהות הגורל שאני חש עם צאצאי העבדים, בעיקר בארה"ב.
לכאורה, דווקא נשיא שחור היה צריך להתחבר אל מדינת היהודים. כמו אבותיו, גם אבותינו נרדפו באין קרקע לרגלם, וחלומו להיות אזרח חופשי במדינתו היה גם חלומנו. אבל במחשבה שנייה, אובמה אינו באמת שותף לאתוס האפרו-אמריקני; אבותיו לא הגיעו לאמריקה בספינת עבדים ולא נדרשו להיצרף בכור הברזל של בית העבדים העצום שאכלסו הקולוניות הבריטיות ולאחריהן ארצות הברית.
זהותו של נשיא ארה"ב הנוכחי מתאפיינת יותר ברב-תרבותיות, או רב-אתניות, שכן היא מתחלקת על פני כמה יבשות, דתות ותרבויות. אביו קנייתי, אמו אמריקנית, הוא גודל על-ידי אביו החורג באינדונזיה כשלוש שנים, ולאחר מכן בהוואי על-ידי הורי אמו. משפחתו המורחבת מפוזרת במקומות שונים בעולם, ועוד לא הזכרנו את הקשר הטבעי עם האיסלאם שאף הוא חלק מקרעי זהותו.
אין להקל ראש אפוא באבחנה של כמה סוציולוגים ואנתרופולוגים חברתיים הרואים באובמה נשיא פוסט-אמריקני ראשון בהיסטוריה. פוסט-אמריקני באשר זהותו אינה חופפת רק את גבולות היבשת האמריקנית, אלא מתפרשת על פני מקומות נוספים על פני הגלובוס. לא לחינם היה אובמה חלומם הרטוב של השמאל הרדיקלי בארה"ב ובאירופה, שכן עבורם שורש הבעיות העולמיות הוא הרעיון הלאומי, שהוא לשיטתם הגורם העיקרי למלחמות, לגזענות, לשנאת הזר ועוד.
זאת אחת הסיבות להתנגדות העמוקה לישראל בקרב ליברלים מערביים, שכן ישראל היא מדינת זהות מובהקת, ולאומיותה חורגת הרבה מעבר להתאגדות רפובליקנית גרידא של קבוצת אנשים סביב דגל וטריטוריה. זוכרים את פסח? המון עבדים יוצא ממצרים וכבר ביציאתו - טרם הגיעו לטריטוריה כלשהי - הוא מוגדר כעם, לאום, קולקטיב, או כל שם אחר שתבחרו. זה הרעיון העמוק של הזיכרון היהודי בפסח, הסיבה לכך שלא מעט טקסים וריטואלים דתיים ולאומיים נחתמים אצלנו במילים "זכר ליציאת מצרים", גם אם אין קשר ישיר בין הדברים. לפי המיתוס המקראי והמסורת שבידינו, למצרים ירדנו כפרטים במשפחה אחת, כבני יעקב או ישראל, וממצרים הגחנו אל במת ההיסטוריה כעבור כמה מאות שנים כעם עבדים משוחרר בדרכו לקבל את המניפסט הלאומי והדתי שלו במדבר בדרך לכיבוש כנען היא ארץ ישראל. משם התחיל המסע ממצרים לירושלים.
ישראל אינה ניצבת היום רק בחזית המלחמה בטרור העולמי, היא גם תקועה כטריז בלבה של המתקפה האינטלקטואלית האדירה מאז מלחמת העולם השנייה נגד הלאומיות. לא לחינם טוענים יריבינו שהיהודים אינם עם אלא דת. אנחנו באמת לא מתאימים לשבלונות דתיות או לאומיות קונבנציונליות. האם כיוון המחשבה הזה מסביר במשהו מדוע אובמה מתנגד לישראל, או לפחות מדוע אין בו אהדה כלפינו?

פורסם בעיתון 'ישראל היום' (2.4.2010)
תאריך:  06/04/2010   |   עודכן:  06/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין דת לעם: על משבר אובמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסטוריה בת אלפי שנים לימדה
רפאל1  |  6/04/10 17:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל מנין
בעידן הנוכחי, בו התקשורת מכתיבה סדרי עולם, הכל מתחיל ונגמר בהסברה    ישראל היא הראשונה שנזקקת להסברה בינלאומית
עמוס גבירץ
גם משטרת ישראל החלה לתקוף כפרים פלסטיניים
גרשון אקשטיין
בעקבות המשבר הקשה עם הממשל האמריקני, לא קשה לנבא מה יקרה בעתיד הנראה לעין, ואין זה פלא, שבכל נקודה ונקודה מעורבים בה הממשל האמריקני ובעקבותיהם הקהילה האירופאית    מה הפיתרון למצב?
איתן קלינסקי
עד להירצחה באושוויץ, מתארת הילסום ביומניה את כיבוש הולנד בידי הנאצים ואת אמונתה החזקה באלוהים    על משנתה הרוחנית
גורי גרוסמן
יו"ר עמותת "על צד שמאל", נפתלי רז וחבריו לעמותה בעלת האג'נדה השמאלנית קמים בכל בוקר על הצד השמאלי    מה טומן בחובו צד זה? - התשובה בפירוט לפניכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il