|
תאריך:
|
06/04/2010
|
|
|
עודכן:
|
06/04/2010
|
המדרון החלקלק של חיים הכט |
|
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
ומאוד נפוצה בתפיסה הפוסטמודרניסטית,והיא להעמיד את הכל על החוק.
אז ראשית: אם המוסר אין לו חשיבות אז מדוע לקיים את החוק.
על מה תעמיד את החובה לקיים את החוק? על מוסר הגנבים האומר שהעיקר זה שלא יתפסו אותך?
אדם לא מוסרי שומר על החוק רק עד כמה שהוא ירא שיתפס ויענש.
דבר נוסף. האם אפשר להעמיד את כל היחסים בין בני אדם רק על החוק? אין שום חוק שאוסר לשקר. אין שום חוק האוסר להבטיח במטרה לא לקיים. ומה על כל הרמאויות שאפשר לעשות במסגרת החוק,האם הם כשרות?
ועוד. אם המוסר לא חשוב על פי מה נקבע את החוק?
החוק אוסר לגנוב ומעניש את הגנב כי התפיסה המוסרית שלנו אוסרת גנבה
חלק מעקרונות המוסר שלנו מקבלות תוקף חוקי ונכנסות לגדר המעשה הפלילי.
האם את היחסים בתוך המשפחה אפשר להעמיד רק על החוק? ויחסים בין סתם בני אדם גם להם אי אפשר לעשות רדוקציה רק לחוק הפלילי |
|
כתובת IP: |
217.132.170.146 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פנחס |
|
|
|
|
|
פנחס, אני מסכים איתך שלא הכל נמדד בחוק, אבל נושא הדיון אינו מה מותר ומה אסור, אלא סובלנות כלפי ערכי אחרים בחברה, גם אם הם אינם נראים לנו. התוכנית של חיים הכט, אינה סובלנית, בלשון המעטה, כלפי אנשים שאינם מגיבים בסיטואציות מסוימות בדרך שמפיקי התוכנית רואים לנכון להגיב.
ככל שהסיטואציות המוצגות היו יותר קיצוניות, והפגיעה האפשרית המוצגת בהן, בהנחה שהמזדמן לא הייתה מתערב, הייתה גדולה יותר, היו קל יותר לסבול את חוסר הסובלנות. למשל, קשה לי להאמין שמישהו היה מסרב להצגה שלילית בטלוויזיה של אדם שנדרש ממנו מאמץ קטן במיוחד על מנת להציל חיי אדם.
העניין הוא שזה לא מה שקורה בתוכנית. בניגוד לערך קדושת חיי האדם, אשר הוא פחות או יותר אוניברסאלי, ובצדק לדעתי,התוכנית מציגה ערכים, שהאפשרות להזדהות איתם אינה טריוויאלית כלל וכלל כיוון שאינם נוגעים בגרעין הכבד של זכויות האדם (חיי האדם, שלמות הגוף וכיו"ב). במקרים כאלה, הרבה יותר קשה להצדיק "צנזורה מחשבתית" או "הטפות". מה שכן, זה הרבה יותר קל להפקה (כיוון שלא צריך לטרוח על מנת להציב אנשים בתוכנית בסכנת מוות למשל) והרבה יותר מעורר ויכוח, ולכן מעודד רייטינג גבוה ככל האפשר.
ללא שום קשר לשאלה האם הייתי מתערב במצב בו שני גברים מתנשקים בחנות ומקבלים גינוי מבעל הבית, הייתי רוצה שהחברה תהיה סובלנית כלפי הערכים שלי, שיובילו אותי לבחור בדרך התגובה המתאימה לי, זכותי להחזיק דעה מנוגדת לאחרים אינה בהכרח פחותה מזכותם של אותם שני גברים להתנשק מבלי לקבל גינוי (כמובן שככל שהסיטואציה הייתה מתקרבת יותר לפגיעה פיזית בשני אותם גברים, זכותי הייתה נדחקית הצידה).
בסופו של דבר, המדובר בשאלה של מינון ולא של כיוון. התוכנית של חיים הכט, לדעת כותב המאמר כמו גם לדעתי האישית, אינה פוגעת במינון הנכון שמצדיק צנזורה מחשבתית וביטול ערכי האחר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלון28 |
|
|
|
|
|
פנחס, אני מסכים איתך שלא הכל נמדד בחוק, אבל נושא הדיון אינו מה מותר ומה אסור, אלא סובלנות כלפי ערכי אחרים בחברה, גם אם הם אינם נראים לנו. התוכנית של חיים הכט, אינה סובלנית, בלשון המעטה, כלפי אנשים שאינם מגיבים בסיטואציות מסוימות בדרך שמפיקי התוכנית רואים לנכון להגיב.
ככל שהסיטואציות המוצגות היו יותר קיצוניות, והפגיעה האפשרית המוצגת בהן, בהנחה שהמזדמן לא הייתה מתערב, הייתה גדולה יותר, היו קל יותר לסבול את חוסר הסובלנות. למשל, קשה לי להאמין שמישהו היה מסרב להצגה שלילית בטלוויזיה של אדם שנדרש ממנו מאמץ קטן במיוחד על מנת להציל חיי אדם.
העניין הוא שזה לא מה שקורה בתוכנית. בניגוד לערך קדושת חיי האדם, אשר הוא פחות או יותר אוניברסאלי, ובצדק לדעתי,התוכנית מציגה ערכים, שהאפשרות להזדהות איתם אינה טריוויאלית כלל וכלל כיוון שאינם נוגעים בגרעין הכבד של זכויות האדם (חיי האדם, שלמות הגוף וכיו"ב). במקרים כאלה, הרבה יותר קשה להצדיק "צנזורה מחשבתית" או "הטפות". מה שכן, זה הרבה יותר קל להפקה (כיוון שלא צריך לטרוח על מנת להציב אנשים בתוכנית בסכנת מוות למשל) והרבה יותר מעורר ויכוח, ולכן מעודד רייטינג גבוה ככל האפשר.
ללא שום קשר לשאלה האם הייתי מתערב במצב בו שני גברים מתנשקים בחנות ומקבלים גינוי מבעל הבית, הייתי רוצה שהחברה תהיה סובלנית כלפי הערכים שלי, שיובילו אותי לבחור בדרך התגובה המתאימה לי, זכותי להחזיק דעה מנוגדת לאחרים אינה בהכרח פחותה מזכותם של אותם שני גברים להתנשק מבלי לקבל גינוי (כמובן שככל שהסיטואציה הייתה מתקרבת יותר לפגיעה פיזית בשני אותם גברים, זכותי הייתה נדחקית הצידה).
בסופו של דבר, המדובר בשאלה של מינון ולא של כיוון. התוכנית של חיים הכט, לדעת כותב המאמר כמו גם לדעתי האישית, אינה פוגעת במינון הנכון שמצדיק צנזורה מחשבתית וביטול ערכי האחר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלון28 |
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
לא כל מה שחוקי מותר. דבר זה לא ברור כמובן לאנשים דתים שחיים לא על פי מוסר אלא על פי הוראות כתובות מלמעלה. לכן הכט לא מנסה להמציא מוסר חדש אלא להראות שיש בינינו אנשים שלא יושיטו יד לפצוע אם זה לא כתוב בחוק שמוכרחים לעשות את זה. כנראה שהכותב לו היה גוי שחי בתקופת הנאצים לא היה עוזר ליהןדים כי לעזור ליהודים היה אז בנגוד לחוק. לעומת זאת הכט קרוב לודאי שהיה עוזר כי הוא חי על פי מוסר והוא אדם הגון בנגוד לכותב הכתבה חסרת המוסר הזו. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ע.ג3 |
|
|
5 |
|
|
אני מצטט מדברי "עג3" ... "לא כל מה שחוקי מותר."
מסקרן אותי אם אותו "עג3" יכול להגיד את אותו דבר על אזרח שמחייבים אותם לנתוש את ביתם למען ספקולציה של שלום חסרת בסיס.
"עג3" האם הייתה מאילו שנלחמו לעצור את המעשה הלא הומנטירי של ההתנקתות.
מדבריך הבקורתים כלפי דתים לכאורה אני יכול להסיק ש"לא".
סליחה על הנטיה להכניס תשובות לפיהם של אנשים כאן.
אני ימתין לתשובה של "עג3" אולי הוא יוכל להסביר את מונופול המוסר שהוא עצמו מנסה להחטיב לנו (יד ביד עם הכט) ולהסביר למה הוא יותר מוסרי מכווווווולנו. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מסיק מסקנות ריקות |
|
|
6 |
|
|
פנחס, אני מסכים איתך שלא הכל נמדד בחוק, אבל נושא הדיון אינו מה מותר ומה אסור, אלא סובלנות כלפי ערכי אחרים בחברה, גם אם הם אינם נראים לנו. התוכנית של חיים הכט, אינה סובלנית, בלשון המעטה, כלפי אנשים שאינם מגיבים בסיטואציות מסוימות בדרך שמפיקי התוכנית רואים לנכון להגיב.
ככל שהסיטואציות המוצגות היו יותר קיצוניות, והפגיעה האפשרית המוצגת בהן, בהנחה שהמזדמן לא הייתה מתערב, הייתה גדולה יותר, היו קל יותר לסבול את חוסר הסובלנות. למשל, קשה לי להאמין שמישהו היה מסרב להצגה שלילית בטלוויזיה של אדם שנדרש ממנו מאמץ קטן במיוחד על מנת להציל חיי אדם.
העניין הוא שזה לא מה שקורה בתוכנית. בניגוד לערך קדושת חיי האדם, אשר הוא פחות או יותר אוניברסאלי, ובצדק לדעתי,התוכנית מציגה ערכים, שהאפשרות להזדהות איתם אינה טריוויאלית כלל וכלל כיוון שאינם נוגעים בגרעין הכבד של זכויות האדם (חיי האדם, שלמות הגוף וכיו"ב). במקרים כאלה, הרבה יותר קשה להצדיק "צנזורה מחשבתית" או "הטפות". מה שכן, זה הרבה יותר קל להפקה (כיוון שלא צריך לטרוח על מנת להציב אנשים בתוכנית בסכנת מוות למשל) והרבה יותר מעורר ויכוח, ולכן מעודד רייטינג גבוה ככל האפשר.
ללא שום קשר לשאלה האם הייתי מתערב במצב בו שני גברים מתנשקים בחנות ומקבלים גינוי מבעל הבית, הייתי רוצה שהחברה תהיה סובלנית כלפי הערכים שלי, שיובילו אותי לבחור בדרך התגובה המתאימה לי, זכותי להחזיק דעה מנוגדת לאחרים אינה בהכרח פחותה מזכותם של אותם שני גברים להתנשק מבלי לקבל גינוי (כמובן שככל שהסיטואציה הייתה מתקרבת יותר לפגיעה פיזית בשני אותם גברים, זכותי הייתה נדחקית הצידה).
בסופו של דבר, המדובר בשאלה של מינון ולא של כיוון. התוכנית של חיים הכט, לדעת כותב המאמר כמו גם לדעתי האישית, אינה פוגעת במינון הנכון שמצדיק צנזורה מחשבתית וביטול ערכי האחר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלון28 |
|
|
יריב מוהר
ניתוח של תפישות המנהיגים הדומיננטיים אצל הפלסטינים (כולל אבו מאזן) והישראלים (כולל לבני וברק) לגבי ההסדר הראוי בינינו לבין הפלסטינים, מצביע על היתכנות מבנית קלושה לשלום מוסכם בזמן הקרוב
|
|
|
|
|
|
ד"ר יעל לוי
על מי שנמצא אלרגי לגרגרי אבקה של צמחי האביב, להימנע מטיולים באזור עם צמחיה זו בעונת הפריחה או לפחות להקפיד לסגור את חלונות המכונית
|
|
|
|
|
|
רן מלמד
אחרי החגים החיים חוזרים למסלול אחרי החגים אנחנו חוזרים לחיות כרגיל עבודה, לימודים, בילויים הכל כרגיל האומנם?
|
|
|
|
|
|
יוסף קנדלקר
ריקי גל כבר מזמן לא בכותרות המוזיקה וצביקה פיק, אם נשמע שמעו, היה זה בצהובון על כוכבים נופלים שבכוח נולדים מחדש
|
|
|
|
|
|
ד"ר צ'לו רוזנברג
יש הטוענים שישראל מסוגלת להתקיים כאימרה "עם לבדד ישכון" במשמעותה העכשווית הסבור כך, כנראה שחי בגן עדן של שוטים
|
|
|