X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זה הרי טבעם של צעירים, לא?! הם הולכים עם האידיאולוגיה עד הסוף, לא כמו המבוגרים שלמדו לעגל פינות. אז על זה להעניש?
▪  ▪  ▪
אם המדינה, כולל כמובן שלוחותיה המופקרות על הביטחון של כולנו, לא הבחינה בסיכון כלשהו הגלום בנערה ובאידיאולוגיה שלה, שעל כן היא יכלה לבצע את מה שטוענים שביצעה בכזאת יסודיות ולאורך זמן, מה זה אמור ללמד אותנו על התשתית הרעיונית שעליה מבוססת הפעילות של אותן זרועות האמורות להיות מופקדות על הביטחון של המדינה, כלומר על הביטחון של כל אחד ואחת מאתנו?

לפעמים קשה לכתוב על פרשת השבוע שקוראים בשבת, תוך התעלמות מפרשת השבוע החדשותית. והפעם - מדובר בפרשה ביטחונית שנחשפה בתקשורת המקומית לקראת סוף השבוע, לאחר שהוסר צו איסור הפרסום שהוטל עליה. ככה, שיהיה על מה לדבר בשיחות הסלון של ליל שבת, למי שמנהלים שיחות כאלה בזמן הזה. אני מניח שהקוראים מכירים את פרטי הפרשה אפילו יותר טוב ממני, כך שאין צורך לפרט, רק נזכיר שמדובר בחיילת שהוציאה העתקי מסמכים מסווגים ממסגרת הצבא אל מחוצה לו, מעשה שאין לו הגדרה אחרת מלבד גניבה תוך מעילה באימון, והמעשה עצמו נחשב כגורם לסיכון חמור של פגיעה בבטחון המדינה. אז כמובן, גינויים מקיר לקיר ותהיות על העובדה שבכל העולם פורסמו הדברים בפירוט המתאים כבר לפני כמה חודשים ורק בישראל היה אסור לדבר על זה.
אמרתי שהקוראים, כך אני מניח, מעודכנים בפרטים יותר טוב ממני ובאמת אני לא ממש מעודכן בהם. גם אין לי כוונות להקדיש זמן לעידכונים כי אין זה מענייני. מי שזה תפקידו - שיחקור מה בדיוק קרה וכיצד, ונאחל לו שיגיע לממצאים המדויקים. וזה בדיוק מה שמעניין אותי, הממצאים המדויקים. לא ברמה הטכנית, אלא ברמה העקרונית/מהותית. אני מניח שכותרת כתב האישום תהיה: "מדינת ישראל נגד פלונית" זהו הנוסח המקובל ומשתמע ממנו שבשמי ובשם כל אחד ואחת מאזרחי/ות המדינה, מבקשים, מי שזהו תפקידם, לעשות דין במי שלכאורה פגעה קשות בבטחון המדינה, כלומר בביטחון של כולנו ככלל ושל כל אחד ואחת מאתנו בפרט. בבית המשפט יוצגו וייחקרו מן הסתם הפרטים כולם והוא יצטרך לפסוק.
אז מצדי, אין לי עניין להיכנס לתחומו של בית המשפט וגם לא לתחומם של החוקרים ו/או הפרקליטים משני הצדדים. אומנם אצלנו מקובל שהתקשורת עושה בדיוק את זה בחדווה רבה ובקולניות צורמנית, אבל אותי - החגיגה הזאת דוחה, מה לעשות. אותי מטרידים היבטים אחרים של הפרשה, ודווקא מזווית הראייה של המדינה, זו שקמה כולה נגד הנערה שלכאורה בגדה בה. במאמר מוסגר נציין שמדובר בשתי ישויות משפטיות, המדינה והנאשמת. אין שום יחס בין שתי היישויות; המדינה היא ישות ענקית, אימתנית, כמעט כל יכולה, בטח ביחס לאזרח/ית הקטן/ה - היישות שנגדה היא יוצאת ונראית מולה כגמד זעיר מול ענק מפלצתי.
הנקודה היא, שהיישות הענקית הזאת חובשת כובעים רבים ושונים, בהתאם לתפקידים שהיא אמורה למלא ובהתאם לשירותים שהיא אמורה לספק לאזרחיה ולאזרחיותיה. במסגרת שירותים אלו, יש להניח שהיא סיפקה לנערה הנאשמת שירותים שונים כגון חינוך וכו'. היישות הזאת אמורה גם לאבטח את סודותיה בדרכים שונות, ובין היתר גם בדרך של מניעת גישה אל אותם סודות, מאנשים שעלולים להיות לא מהימנים. ליישות הזאת, למדינה, יש את כל הנתונים על כל אחד ואחת מאזרחי/ותה. הנאשמת גדלה במדינה וכאמור, ככל הנראה גם התחנכה במסגרות שהקימה המדינה. לכן יש להניח שלמדינה היו ידועים כל הנתונים הרלוונטיים בנוגע אליה, כולל האידיאולוגיה בה היא דוגלת, אז איך זה שהעניקה לה גישה נוחה כל-כך לסודותיה הכמוסים?
ואם המדינה, כולל כמובן שלוחותיה המופקרות על הביטחון של כולנו, לא הבחינה בסיכון כלשהו הגלום בנערה ובאידיאולוגיה שלה, שעל כן היא יכלה לבצע את מה שטוענים שביצעה בכזאת יסודיות ולאורך זמן, מה זה אמור ללמד אותנו על התשתית הרעיונית שעליה מבוססת הפעילות של אותן זרועות האמורות להיות מופקדות על הביטחון של המדינה, כלומר על הביטחון של כל אחד ואחת מאתנו? או במילים אחרות ואולי ברורות יותר - תפסו גנב/ת לכאורה, נורא רוצים להעניש וזה טבעי, אבל מה עם השומרים, הם לא אשמים בשום דבר? ואני לא מתכוון לשב"כ או למופקדים על ביטחון שדה בלבד, אני מתכוון בעיקר למובילים הרעיוניים של המדינה והצבא, ממערכת החינוך ועד התקשורת, ממערכת המשפט ועד "סר" הביטחון, מראש הממשלה ועד הסוררים כולם, האמנם אינם מזהים את הקשר בין האירוע הזה ובין התנהלותם היומיומית ויחסם לערכים המיושנים בעיניהם??? ואולי הם רואים ועל כן, זמן ארוך כל-כך, הועלמה הפרשה מעיני הציבור? שאלה.
והנה הגענו כבר למחצית המאמר כמעט, ועדיין לא אמרנו מילה על פרשת השבוע שקוראים בבית הכנסת.

הולכים אפילו מעבר לקצה

פרשת השבוע שלנו, שְׁמִינִי, עוסקת בעניינים הכי יסודיים בעבודת ה' של יהודי, ולכאורה קשה למצוא קשר בין תוכנה של הפרשה ובין הפרשה החדשותית דלעיל. אלא שאם מתבוננים עוד קצת, מתברר שהניגוד הוא פשוט מושלם. מצד אחד געש ורעש תקשורתי סביב "אירוע ביטחוני חמור" כאילו האירוע הזה הוא יחידאי, כישלון פרטי של איזו נערה שהלכה רחוק מדי עם האידיאולוגיה שלה, בעוד האמת היא שמדובר בסימפטום של הידרדרות רעיונית חמורה שנמשכת במדינה כבר שנים רבות. סימפטום בלבד. וטיפול בו, ככל שיהיה יסודי, לא ירפא את הנגע האמיתי - הידרדרות רעיונית חמורה כאמור, שממנו מעדיפים להתעלם. שהרי גם אם המעשה שעשתה לכאורה הוא עבירה חמורה על החוק, מהבחינה הרעיונית אין פה שם בעיה. היא אוחזת ומאמינה באותם רעיונות שמבטאת התקשורת ובהם אוחזים ומאמינים כל המנויים לעיל, מערכת החינוך וכולי. היא רק הלכה צעד אחד רחוק יותר מזה המקובל עליהם.
נו, אז מה? זה הרי טבעם של צעירים, לא?! הם הולכים עם האידיאולוגיה עד הסוף, לא כמו המבוגרים שלמדו לעגל פינות. אז על זה להעניש אותה? ומי שאינו רואה את הקשר בין המעשה הזה ובין האווירה הכללית כנ"ל, בין הנערה הזאת ובין הפרופסורים העיווריים שמארגנים למדינה חרם אקדמי וכלכלי, בין העברת מסמכים סודיים בנוגע לחיסולים מתוכננים במגמה למנוע את אותם חיסולים ובין סיכון מכוון של חיי חיילים כדי למנוע סיכוי לפגיעה ב"חפים מפשע" - זה מפני שהוא חי בעלמא דפרודא, עולם הנפרד מאלוקות ר"ל. ובדיוק בזה עוסקת פרשת השבוע שלנו, בחינוך שלנו לראות תמיד ולחוות את האחדות בבריאה, אחדות המוטבעת בה מעצם העובדה שהיא מתהווה כל רגע מחדש על-ידי ה' יתברך שברא ובורא את הכל תמיד.
[ויקרא ט', א] וַיְהִי, בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי, קָרָא מֹשֶׁה, לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו--וּלְזִקְנֵי, יִשְׂרָאֵל. וכאן באה סדרת הוראות שמעביר משה לאהרון בדבר הקורבנות שעליו להקריב במשכן, וכן פירוט הקורבנות שצריכים להביא כל ישראל ולהקריבם כִּי הַיּוֹם, ה' נִרְאָה אֲלֵיכֶם. ההוראות מתבצעות בדייקנות כמובן, [ה] וַיִּקְחוּ, אֵת אֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה, אֶל-פְּנֵי, אֹהֶל מוֹעֵד; אלא שמיד בהמשך קורה דבר משונה, וַיִּקְרְבוּ, כָּל-הָעֵדָה, וַיַּעַמְדוּ, לִפְנֵי ה'. משה לא קרא להם הוא קרא רק לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו--וּלְזִקְנֵי, יִשְׂרָאֵל, אבל כולם באו כי שמעו שהולך להיות גילוי נפלא: כִּי הַיּוֹם, ה' נִרְאָה אֲלֵיכֶם. אף אחד לא רצה להפסיד את הגילוי הזה ועל כן, התייצבו כולם ועמדו לִפְנֵי ה'. אפילו לא כתוב לפני אוהל מועד, רק לִפְנֵי ה' כי כולם חשו והבינו שזו התכלית, ולא הבניין הפיזי.
אחר-כך באים שני פסוקים שקצת קשה להבין: [ו] וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר-צִוָּה ה' תַּעֲשׂוּ--וְיֵרָא אֲלֵיכֶם, כְּבוֹד ה'. מהו הדבר אשר צִוָּה ה' תַּעֲשׂוּ? לכאורה, זה מה שאומר בפסוק הבא: [ז] וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-אַהֲרֹן, קְרַב אֶל-הַמִּזְבֵּחַ וַעֲשֵׂה אֶת-חַטָּאתְךָ וְאֶת-עֹלָתֶךָ, וְכַפֵּר בַּעַדְךָ, וּבְעַד הָעָם; וַעֲשֵׂה אֶת-קָרְבַּן הָעָם, וְכַפֵּר בַּעֲדָם, כַּאֲשֶׁר, צִוָּה ה'. אבל בפסוק הזה יש פנייה אישית לאהרון שיעשה מה שהצטווה, אז בשביל מה להכפיל? וחוץ מזה, בפסוק הקודם מדבר בלשון רבים, תַּעֲשׂוּ, בעוד הפנייה לאהרון היא בלשון יחיד, כמקובל. מסתבר שיש בפסוק הזה, בפנייה של משה אל העם, הוראת המשך למה שקראנו בפסוק הקודם, להתקרבות הספונטנית של כָּל-הָעֵדָה לעמוד לִפְנֵי ה'. כי לפי החסידות, לעמוד לִפְנֵי ה' זה למעלה משם ה', זה להתחבר, או לפחות לשאוף אל ה' בכבודו ובעצמו, למעלה משם כלשהו.
זו אכן שאיפה נעלית, אומר לנו משה, והנה הדרך להצליח בה [תורת כהנים]: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר-צִוָּה ה' תַּעֲשׂוּ; אמר להם משה לישראל, אותו יצר הרע - העבירו מלבכם, ותהיו כולכם ביראה אחת ובעצה אחת לשרת לפני המקום. כשם שהוא יחידי בעולם - כך תהא עבודתכם מיוחדת לפניו, שנאמר [דברים י']: [ט"ז] וּמַלְתֶּם, אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם; וְעָרְפְּכֶם--לֹא תַקְשׁוּ, עוֹד. מפני מה [יז] כִּי, ה' אֱלֹקֵיכֶם--הוּא אֱלֹקֵי הָאֱלֹקִים, וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים. עשיתם כן - וְיֵרָא אֲלֵיכֶם כְּבוֹד ה'. יהודי צריך לשאוף להתאחד עם ה' יתברך והדרך להצליח בכך נתונה בפרשת השבוע שלנו, ובפרט בפסוק הזה שאת ההסבר לו הבאנו מתורת כהנים. ואם נהיה כנים עם עצמנו, נודה בכך שזה בדיוק מה שחסר אצלנו. החוסר הזה מוביל מציונות לפוסט ציונות ועד מעבר לקצה ר"ל. ומי שצריך ראיה לדברינו - שישיב לעצמו על השאלה האם תיתכן תופעה כזאת אצל הציונים הדתיים. ברור שלא. כי בדרכם שלהם הם מנסים להתחבר עם בורא עולם ומנהיגו והאמצעי הכי זמין לכך הוא החיים והיצירה בארץ ישראל. לכן הם לא יעשו דבר שעלול לסכן קשר זה. כדאי מאוד שנסיק את המסקנות מהאירוע החמור ונשוב לדרך הישר, כי זו הדרך היחידה לגאולה האמיתית והשלמה.

תאריך:  09/04/2010   |   עודכן:  09/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אורי  בלאו  ענת קם
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הולכים עד הקצה ועד בכלל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יענו החורה גנב ולא עכברא
אלישמע  |  9/04/10 12:36
 
- סלחנות?
נסים ישעיהו  |  9/04/10 14:06
2
התיקון. איך עושים זאת?!
הניה  |  9/04/10 18:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס נחומסון
אידיאולוגיה כזאת מהווה סיכון כשהיא טוטאלית ושמה עצמה מעל לבטחון המדינה ואזרחיה. את כוהני וסוגדי האידיאולוגיה הזאת יש לאתר ולהרחיק מכל תפקיד רגיש בצבא ובמערכת הביטחון. זה לא פאשיזם. זו דמוקרטיה מתגוננת ויש לה מפני מה ומי להתגונן
אריה גל
הוא לוחם מעולה ואדם טוב, אך המחדלים בצבא שבראשו הוא עומד - קרי צבא הגנה לישראל - מטילים צל כבד על יכולותיו ותפקודו
תמר מלץ-גינסבורג
למרות שבפועל אין היא כזו, האמנה מוצגת כצעד משמעותי של פירוק וצמצום הנשק הגרעיני שעושות שתי המדינות המחזיקות בכמות הנשק הגרעיני הגדולה ביותר בעולם
מני ישי
יום חנוכת המשכן מגיע, כל העם נרגש ולפתע בני הכהן הגדול נשרפים חיים    מה הייתה תגובת אהרון לטרגדיה זו, ומה אנו יכולים ללמוד ממנה?
איתמר לוין
על כמה מהחוצפנים הגדולים ביותר שהופיעו בציבוריות הישראלית לאחרונה    בין החוצפנים גם אישיות בכירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il