X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מתקומם כנגד מערכת חינוך, שמצנזרת לנו את ההיסטוריה ואינה מציגה לשיפוטו של התלמיד את תמונת המקורות במלואה ואינה פותחת צוהר לדיון בקיומה של מחלוקת במקורות של חז"ל ובמחקר ההיסטורי
▪  ▪  ▪
לא מציגים את תמונת המקורות במלואה [צילום: יח"צ]

אנחנו נמצאים בעיצומה של ספירת העומר ועוד מעט נציין את היום ה-33 לספירה - ל"ג בעומר. עוד מעט יפצחו ילדינו בשיר המהלל את בר כוכבא - "הוא היה גיבור, הוא קרא לדרור, כל העם אהב אותו, כי הוא היה גיבור".
עוד מעט נתרפק על ההתרחשות שפקדה את עם ישראל בין השנים 135-132 לספירה.
רבי עקיבא היה נחרץ בדעתו שחובה למרוד ברומאים ותמך במינוי של בר כוכבא כמי שנראה בעיניו מתאים להנהיג את המרד - "דרך כוכב מיעקוב וקם שבט מישראל ומחץ פאתי מואב וקרקר וכל בני שת " [במדבר כ"ד 17, סנהדרין צ"ז]. למהלך בכללותו ולמינוי של בר כוכבא התנגדו רבים בהנהגת הסנהדרין, כדוגמת רבי יוחנן בן תורתא, שהתריס נגד עמדת רבי עקיבא: "יעלו עשבים בלחייך ובן דוד אינו בא". יתרה מזאת, הוא התנגד לכך שמסממים את העם בפעמי משיח בדמותו של בר כוכבא.
אנחנו מסתערים על ילדינו בבתי הספר עם ההתפעלות וההתפעמות של רבי עקיבא מבר כוכבא, אבל אף לא מקראה לימודית אחת מביאה בפני התלמידים את משנתו של רבי יוחנן בן תורתא ועוד רבים כמוהו. לעתים ניתקל במשפט זניח כמו "ערלי לב, פחדנים שהביעו הסתייגות ממנהיגותו הרוחנית של רבי עקיבא והמנהיגות הצבאית של בר כוכבא".
מחלוקת בסנהדרין יש להביאה לתלמידי בתי הספר שלנו לא על-ידי הצגת דוקטרינה אחת, הנוקטת עמדה והבאת מקורות המצדדים רק בה.
בספרי הלימוד בבתי ספר התיכוניים היה מקום להביא גם את דעתו של פרופסור יהושפט הרכבי. אדם שעשה כמה דברים בחייו. היה אלוף בצה"ל. היה ראש אמ"ן. לאחר מכן עשה מסלול אקדמי מפואר והגיע לדרגת פרופסור באוניברסיטה העברית. פרסם בשנת 1982 ספר על מרד בר כוכבא ומגיע למסקנה שמרד בר כוכבא "הוא טעות ושגיון אסטרטגי". אין סיבה שמידע כזה לא יובא בספר לימוד בבית הספר התיכון. אפשר גם להוסיף את המתקפה הבוטה על פרופסור הרכבי, שלדברי מתנגדיו "הפך מנץ פוליטי ליונה בסכסוך הישראלי פלשתיני תוך השלכות למציאות היסטורית רחוקה". יש שאף התריסו נגד פרופסור הרכבי, כי בספרו הוא הפך מ"נץ טורף" ל"יונה טורפת".
צנזורה לא-חינוכית
אני מתקומם כנגד מערכת חינוך, שמצנזרת לנו את ההיסטוריה ואינה מציגה לשיפוטו של התלמיד את תמונת המקורות במלואה ואינה פותחת צוהר לדיון בקיומה של מחלוקת במקורות של חז"ל ובמחקר ההיסטורי.
כן אני מצר על כך, שמרד בר כוכבא מובא לילדינו אך ורק תוך כדי חינוך לקידוש מיתוסים של גבורה, של אנחנו, של ניצחון המעטים נגד הרבים והנכונות ללא סייג להקרבה עצמית ולמסירת החיים אפילו במחיר של "היה הדם שותת ויורד לשני הנחלים". שעל-פי גיטין נ"ז "זרמו בנחלים שני שערין דם ושער אחד מים".
חבל שסדר היום בשיעורי ההיסטוריה מנוּוט אך ורק לנתיב הצר של קדושת המיתוס, ואינו כולל בחינה מעמיקה של המרד, מהלכיו, דרך התנהגותו של מנהיג המרד ללא יראה וללא משוא פנים.
בחלקו השני של המאמר אנסה להרים את הכפפה, ולבחון את המרד לא רק תוך התכנסות ב-ד' אמות של ספרי ההיסטוריה המצויים בידי ילדינו.

תאריך:  16/04/2010   |   עודכן:  20/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזדמנות לחינוך לקדושת המיתוס של דם וכוח
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
גזירות אדריאנוס
ענבל  |  16/04/10 18:20
2
איתן קלינסקי.....
י.ש  |  16/04/10 19:58
 
- תגובה
איתן.   |  16/04/10 21:42
 
- למר קפלינסקי.
מורה נבוכים  |  17/04/10 10:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
כילד המגלה לאסונו שאביו סוחר סמים ואימו זונת רחוב, והוא הלום, בוש ונכלם, מסתגר בביתו מחשש חבריו שישימו אותו ללעג ולקלס - כך אני בימים אלה, כאשר מדי יום נחשפות עלילותיהם של פרנסיה ושועיה של העיר ירושלים הנחשדים בשוחד ובשלמונים
קיריל הדר
יריב אופנהיימר, מזכ"ל שלום עכשיו, מתראיין לערוץ הכנסת וערוץ 10, לבוש נאות ומחויט בחליפה מהודרת, "מדבר לעניין", ממש פוליטיקאי מהשורה    אך אל תתנו לחליפה המזמנת להטעות אתכם, כי לא שם היא נגמרת
עידן יוסף
למשטרה לא הייתה שום הצדקה לנהוג באופן רשלני ולתקוע נהגים כה רבים בגלל תרגיל ביטחוני    מישהו צריך לשלם את המחיר
ד"ר צ'לו רוזנברג
פרשת קם-בלאו אינה מעידה על היוצא מן הכלל אלא על הכלל עצמו    אם רוצים לעקור את התופעה הנפסדת הזו, יש להגיע כמה שיותר למעלה, לאחראים הישירים על שמירת סודות המדינה
ירון אברהם
הפכנו למדינה שבה צו איסור הפרסום מחולק בדיוק כמו קרטוני החלב במרכול השכונתי    בית המשפט, "המאזן והבולם" של הרשות המבצעת, היה צריך להידרש לסוגיה הזו, ולומר: עד כאן    די לזלזול, די לגיחוך, די למחול הטיפשות    הציבור לא עד כדי כך טיפש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il