הרצל מתחיל את ספרו,
"מדינת היהודים", במשפט: "הרעיון, שעליו אדבר בספרי זה, הוא ישן נושן: לכונן ארץ מושב לבני ישראל".
הרצל לא ידע מה יהיה מצבנו היום, כשציטט את מונטסקיה: "הדמוקרטיה תצלח רק בהיות דרכה ישרה". ומוסיף ומביע את דעתו שלו: "אינני מאמין בישרת דרכנו המדינית, יען כי לא שונים אנחנו מכל העמים... בהנהגת המדינה אין כל שאלה פשוטה, שאפשר להשיב עליה ב'הן' ו'לאו'. גם יצר לב ההמון רע מלב בחיריו בבתי המחוקקים, כי הוא מאמין בכל כזב ודבר הבל ואוזניו קשובות לכל פושק שפתים. באספת העם אי-אפשר לכלכל במשפט את דברי המדינה".
שפתיים יישק הרצל זה. המון הבוחרים, שמעתם?
כשפרסם את המניפסט הזה בברלין ובווינה ב-1896, כשנה וחצי לפני כינוסו של הקונגרס הציוני הראשון, קבע חוזה המדינה: "קטני המוח יחשבו את התנועה הזאת ליציאה שלמה מעולם התרבות וההשכלה אל מדבר שממה. אך שקר הדבר; כל עיקרה של היציאה אינה אלא מולדת התרבות, והיא לא תורידנו למדרגה שפלה, כי אם תובילנו בדרך העולה למעלה, להשכיל".
מאידך-גיסא הוא טעה, כשחשב שיציאת יהודי אירופה תסיג את האנטישמיות לאחור: "היהודים יעזבו את הארץ כרֵעים מכובדים, ובשוב אחדים מהם לאחר איזה זמן, יקבלום בכל הארצות הנאורות". טעה, טעות, טעינו, טועים - אמרו הגששים.
עם זאת, היה ריאליסט וכתב על היהודים, אשר יסרבו לצאת את ארצות הולדתם: "הנני חושב את טמיעת היהודים ללא אפשרית... בארצות, אשר לא הורע עוד מצב אחינו כל כך, רק אחרי אשר תבוא גם אליהן הרעה בשעת פתאום - יאמינו לי. וככל אשר תאחר האנטישמיות לבוא, כן תרבה וכן תחזק ותפרוץ בשאון וקצף"...
והוא השלים את תחזיתו הנוראה במילים: "משפטי זה נוסד על ההיגיון הישר ואיני צריך לראיות".
לבן-גוריון מייחסים את האמירה, שאויב מבחוץ מחזק את אחדות העם בישראל. הרצל, מסתבר, הקדים: "עם הננו - ושונאינו יעשוּנוּ לעם גם למרות חפצנו. בצר לנו, הננו נעשים אגודה אחת ומרגישים לפתע פתאום את כוחנו כי רב הוא".