X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
[צילום: פלאש 90]
דרוש שינוי דרסטי באופן שבו מציין הציבור את יום העצמאות השלב הראשון - ביטול הזיקוקים והעברת התקציב שלהם למקומות לנושאי רווחה ומהות
▪  ▪  ▪

לפני 62 שנים עמד דוד בן-גוריון בבית דיזנגוף בתל אביב באותו יום שישי אחר-הצהריים והכריז על הקמת מדינת ישראל. "זו זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית", הקריא אז ממגילת העצמאות.
הצידוק המוסרי להכרזה על העצמאות נשען על הקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ ישראל, על חזון הנביאים ועל הכיסופים של יהודים במשך דורות רבים לעלות ולשוב לארץ.
טיעון נוסף שנישא אז ברמה, שנים מספר לאחר ששככה אש המשרפות באירופה, היה ההוכחה הניצחת שסיפקה השואה לצורך של היהודים במדינה ובמקלט לאומי.
נדמה שעם השנים שחלפו מאז על מאורעותיהן ועל שינויי הלכי הרוח בציבור הישראלי, נזנחו כליל הטיעונים בצורך של העם היהודי להגיע לעצמאות רוחנית ומוסרית. את המקום המרכזי באתוס הציוני תפסה ההנחה שאם לא תהיה מדינת ישראל – השואה עלולה לקרות שוב.
דוגמאות לתפישה זו ניתן למצוא לרוב. אם זה הביקור השבלוני של כל מנהיג בינלאומי במוזיאון יד ושם בירושלים, העובדה שעל שולחנו של ראש המוסד ניצבת התמונה המפורסמת של הילד שמרים את ידיו בכניעה בגטו ורשה או הקישור שעושה כל פוליטיקאי הנואם ביום השואה בין האסון שעבר העם היהודי לבין סכנת הגרעין האירני.
מחקר שהתפרסם לאחרונה במכללה האקדמית בצפת מצא שהפרה הקדושה האחרונה שעוד נותרה קונצנזוס בקרב כל פלגי הציבור היהודי בישראל הוא יום הזכרון לשואה ולגבורה. אפילו עיתון הארץ, המתאפיין פעמים רבות בניפוץ מיתוסים יישר קו באופן שבו הוא סיקר את יום השואה לאורך 62 שנות המדינה. והדבר אומר דרשני.
אמנם כל הדברים שהזכרתי לעיל נכונים לגמרי, אבל הם נשארים אך ורק ברמת הקיום הגורלי של העם היהודי. זאת בזמן שכאשר מדברים על עצמאות אמיתית, עצמאות יוצרת שאינה רק מגיבה לקורה סביבה, השיח אמור להיות על קיום ייעודי.
אך כיצד נצליח להגיע אל אותו קיום ייעודי כאשר התרבות השלטת בישראל כיום היא תרבות אינסטנט רדודה? במקום שבו השירים המושמעים ביותר הם שירי פופ בעלי חריזה אינפנטילית ("אם אני ואת היינו נולדים בג'ונגל-במקום בו אין מקלדת, דבליו או שטרודל") במקום שירי משוררים, במקום שבו תלמידים אינם מכירים את קצה קצהו של התנ"ך – מה את התנ"ך, את השפה העברית, הסיכוי להעמקה במהות הקיום שלנו כאן כעם קטן מאוד.

דרוש שינוי משמעותי וראש רשות נועז

אז מה צריך לעשות? כמו בכל מקום שבו דרוש שינוי דרסטי – התחיל בקטן ובצעדים הצהרתיים. ניקח לדוגמה את חגיגות יום העצמאות. לא, אני לא מציע לשוב למעגלי הורה המוניים ברחובות, אלא למחשבה מעמיקה יותר כיצד יש לחגוג.
בדומה לליל הסדר, חג העצמאות הראשון של העם היהודי שבו המשפטים הראשונים בהגדה מזמינים את המסכנים והרעבים לחגוג סביב השולחן הערוך, כך גם ביום העצמאות דרושה מחשבה על מעוטי היכולת והעניים.
במקום שבו עובדי רווחה נאבקים על תקציבים, במקום שבו חולים במחלות סופניות נדרשים לנהל שדולה על-מנת שהתרופות שלהם ייכללו בסל הבריאות לא ייתכן לשרוף (תרתי משמע) עשרות מיליוני שקלים אם לא יותר בערב אחד על זיקוקין די-נור.
נכון, יש בפיצוצים הצבעוניים הללו בשמיים מן החגיגיות, אך אין מאחוריה דבר מלבד האמירה – "אנחנו כאן" – קיום גורלי כבר אמרנו?
לעומת זאת, בהצהרה שקטה המוותרת על הזיקוקים, ובהפניה של אותו תקציב לצרכי רווחה יש אמירה מוסרית-ערכית-יהודית מן המעלה הראשונה.
האם בשוך הדי החגיגות השנה ועם הכניסה לשנתה ה-63 של מדינת ישראל יהיה ראש רשות מקומית שירים את הכפפה? אני בטוח שהנחשון שיעשה זאת יפלס לרבים אחריו את הדרך. דרך מוסרית, דרך של ייעוד, דרך של התחלת עצמאות אמיתית.

תאריך:  19/04/2010   |   עודכן:  19/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעצמאות של גורל לעצמאות של ייעוד
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
יש לבטל משרדים מיותרים
atidix  |  20/04/10 03:49
2
לפי הכותב צריך לשבת על קוצים
אייל.ב  |  20/04/10 05:34
3
לבטל קצבאות למולידים סדרתיים ל"ת
דו-רון  |  20/04/10 06:09
4
צודק
חייםאל  |  20/04/10 07:53
5
הצעה מיותרת
אלישמע  |  20/04/10 09:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואל רדושר
הבניינים החדשים הרבה יותר משוכללים טכנולוגית מבעבר וחברות ניהול תופסות את מקום ועד הבית בתחזוק השוטף של הבניין    בורות שקיימת בנושא ניהול ותחזוקת מבנים כאלה עלולה לגרום להפסדים רבים הן לצרכן והן לחברות עצמן
אליקים העצני
ההידרדרות לקראת אובדן העצמאות, חלילה, החלה עוד בשנת 2003, כשממשלת שרון קיבלה על עצמה את מפת-הדרכים    זו, שעליה מסתמכים היום האמריקנים בטענתם שאנחנו איננו עומדים בהתחייבויותינו
נתן לבנוני
העולים להר הבית מחפשים את העצמאות במטמונים ואיננה    השוטרים כורעים ומשתחווים לוואקף    בהר הבית יש "חופש פולחן" רק למוסלמים    הבעיה והפיתרון
יגאל לביב
עבדאללה מלך ירדן הצהיר לאחרונה, כי בקיץ הקרוב הר-הגעש הפלסטיני יתפרץ    לפלסטינים - ולמדינות המוסלמיות - אוזלת סופית הסבלנות, מול הסירוב הישראלי להחזרת השטחים הכבושים תמורת שלום יציב
גיא חזן
החששות של המשקיעים ברחבי העולם וגם בישראל מן הנעשה בשווקים ובבורסות הינם חששות ב"ניוטראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il