X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
למרבה הכאב, גם חלק הארי של הציבור החילוני חוטא בחטא כבד של אידיאליזציה, הסוגדת לדמותו של בר כוכבא ללא כל קשר לאיך שהיא מוצגת במקורות
▪  ▪  ▪

קוטביות מדהימה נפרסת לפנינו בין איך שאנחנו מציגים לילדינו את בר כוכבא, או ליתר דיוק את שמעון בר כוזיבא, לבין הדמות שעולה מהמקורות שבידינו.
מהתל בנו שר ההיסטוריה. דווקא חוגים דתיים - המציגים עצמם כמי שסרים לדעתם של גדולי תורה ואף דורשים מאיתנו לסור למשמעת של החלטות מועצת חכמים כזו או אחרת - הם שמהללים ומשבחים את דמותו של בר כוכבא, שפעל בניגוד מוחלט לדעת הרוב המכריע של הסנהדרין.
למרבה הכאב, גם חלק הארי של הציבור החילוני חוטא בחטא כבד של אידאליזציה, הסוגדת לדמות ללא כל קשר לאיך שהיא מוצגת במקורות.
על-פי המדרש בבראשית רבה, ס"ד, בהתכנסות שהייתה בבקעת בית רימון מועלית הדרישה למרד נגד הרומאים. כנגד דרישה זו מושמע קולו התקיף של רבי יוחנן בן חנניה, תלמידו המובהק של רבן יוחנן בן זכאי, התובע להמשיך את הקו הפרגמאטי של רוב רובם של חכמי ישראל, כפי שניווט רבן יוחנן בן זכאי מאז שנת 70 לספירה. הרוב המוחלט בסנהדרין הקפיד לאמצו במשך למעלה מששים שנה, עד פרוץ המרד ב-132 לספירה.
לצערי, ההזדהות של הציבור החילוני עם בר כוכבא נובעת מהצורך ליצור דמות מופת שתתאים לאידאלים של יהודי חדש, שמייחלים לתקומתו בארץ ישראל. יהודי לוחם אמיץ עשוי ללא חטא. לשם כך מוכנים להתעלם משלל המקורות המציגים לנו מנהיג שהחרים בברוטליות אדמות ויבול כדי לרכזם בידיו, בידי השליט הוא הנשיא המשיח לבית דוד.
הכמיהה לזקיפות קומה, ליהודי שרירי, ובכאב רב אני מציין את המילה מיליטריסטי, נמצאה אצל רבים ב"מופת" שעולה מדמותו של בר כוכבא.
אותו ציבור חילוני שאימץ את ה"מופת" של הדמות מוכן להתעלם מהכזב המשיחי שליווה את הדמות, שחסידיו הקנאים הציגו אותו כמי
נולד מלך המשיח לעם ישראל. בטוי לכך יש לנו בשתי גרסאות בתלמוד ירושלמי ברכות, ב, ה' עמ' א וגם במדרש (איכה רבה א, טז). מצערת העובדה שמתמכרים היום לסם משיחי של דמות, אותו הזינו בשכרות רבה חוגים קנאיים ב-132 שנת פרוץ המרד, בניגוד מוחלט להחלטות הסנהדרין.
כיום יש יורשים לאותם חוגים קנאים, שלמרבה הצער סוחפים להערצה משכרת ומשקרת של בר כוכבא בחוגים שהייתי מצפה שיתנערו מאותה משיחיות כוזבת.
אני ער לעובדה שהמרד פרץ כתגובה לעריצות הרומאית וגזרות השמד, אבל אינני רוצה לגדל את ילדי על אגדות גבורה לפיהן בר כוכבא היה מוציא מפיו אש, מקבל בליסטראות שירו רומאים זורקן בחזרה והורג בהם (ירושלמי, תענית, פ"ד).
אינני רוצה לגדל דור על מבחני אומץ ונאמנות שערך בר כוכבא לחיליו בנכונותם לקטוע אצבע. מבחן שהומר לאחר מכן ביכולת להוכיח כריתת עצי ארז בלבנון.
אינני רוצה לחנך דור למופת של פטריוטיזם מסוכן לפיו בר כוכבא היה מוכן להרוג את דודו אלעזר המודעי כי הדוד סבר שבר כוכבא טועה בכל מהלכיו הצבאיים. וההכשר להוצאה להורג הייתה בגילויים של "אי נאמנות".
אינני רוצה שבני דורי יגדלו על "מופת" של דמות וישתו בצמא את סיפור מעשיו, שהעמיד בסכנה את עצם קיומו של עם ישראל במהלך שהוא יזם.
אינני יכול להתעלם שמופת הכזב של בר כוכבא, שפרופסור יהושפט הרכבי רואה בו ממדים של שואה, משרת אידיאולוגיה שיש לה מהלכים רבים במערכת הפוליטית בישראל ולצערי גם בחוגים רחבים של הציבור בישראל.

תאריך:  21/04/2010   |   עודכן:  21/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזדמנות לחינוך לקדושת המיתוס של דם וכוח (ג')
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד....
מורה נבוכים  |  21/04/10 15:39
2
אל תגע לנו בקדושים שלנו! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  21/04/10 17:47
 
- מתכוונת למכוונה "ברוך הגבר"?
עידן סובול  |  22/04/10 00:27
 
- לא. לרוצח עמוס קינן יקיר השמאל
שרון ר.  |  22/04/10 18:42
3
אתה לא רוצה, לא צריך
ציונית  |  21/04/10 18:00
4
שוב שכחת את התרופה(ליטיום)? ל"ת
dodel  |  21/04/10 18:48
 
- את התרופה שכח לקחת י.ש.
עידן סובול  |  22/04/10 00:37
5
איתן קלינסקי,כמה צפוי .....
י.ש  |  21/04/10 19:32
6
טיפש מי שקורא את חז"ל כפשוטם
בוקי בן יוגלי  |  21/04/10 21:07
7
שטיפת המח מפי הקומוניזם
אשליות ושירת הבל  |  22/04/10 00:09
8
בר-כוזיבא
עידן סובול  |  22/04/10 00:21
 
- דה לה שמאטה הבדיחה
שרון ר.  |  22/04/10 18:47
9
החינוך הגלותי לרפיסות וכניעה
נחום שחף  |  22/04/10 02:18
10
עשוי ללא חטא => עשוי ללא חת ל"ת
ודייק  |  22/04/10 03:30
11
למערכת.
מורה נבוכים  |  22/04/10 09:33
12
כל הכבוד לך איתן
יהודית אלפסי  |  22/04/10 10:18
 
- את בטח המטפלת של איתן
שרון ר.  |  22/04/10 20:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חן בן אליהו
משמעות הביטוי בכלל ובמגילת אסתר בפרט    עיון זה נעשה לאור מחקרו של המלומד הגרמני ה. ווהר על "שער המלך במגילת אסתר וביטויים קרובים"
ד"ר אברהם בן-עזרא
נאום סגן שר החוץ ביום הזיכרון לא כלל את המילה שלום, זאת בעוד עמיתיו בכל הארץ נושאים דברי הבל וכזב על כמיהה לשלום
דודו אלהרר
ד"ר נעמה כרמי, במאמר פרי מקשיה בשם "בזכות ההפרדה", פוערת סדק צר וחשוב בחומת הרמייה הקרויה לשווא "זכויות אדם"
נועם בדין
בדרכי המייגעת לישראל, בעקבות התפרצות הר הגעש באיסלנד, חלפתי ליד הבניין בו נחתם הסכם מינכן ונזכרתי... נזכרתי כיצד מעצמות מדברות דיבורים באוויר
רפי לאופרט
ממשל אובמה סבור בטעות שדרך ההתמודדות האמריקנית עם היריבות הגדולה של הציביליזציה האיסלאמית עוברת דרך צ'מברלייניזציה של יחסי-הגומלין עימה - דהיינו: פיוס התוקפן. ההיסטוריה מוכיחה שאין שגיאה גדולה מזו
רשימות נוספות
סיכום שידורי יום העצמאות  /  עומר ברק
אור אשואל - כלת התנ"ך העולמית  /  תלם יהב
סאטירה אלטרנטיבית ליום העצמאות  /  מתן אברמוביץ
בן ממשיך   /  משה חרש
יום הזעם  /  עקיבא ביגמן
שיר המתנה   /  משה חרש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il