X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אוטיזם הינה הפרעה בתקשורת הבין-אישית הבאה לידי ביטוי באופנים שונים ובדרגות חומרה משתנות בניגוד למקובל לחשוב, בהחלט אפשר לשפר באופן ניכר את מצבו של הילד הסובל מאוטיזם בהינתן אבחון יעיל וטיפול נכון, במיוחד בגיל הצעיר
▪  ▪  ▪
שימו לב לפרטים הקטנים [צילום אילוסטרציה: AP]

אחד הפחדים הרווחים אצל הורים הוא גילוי פתאומי שילדם סובל מהפרעות בתקשורת הבין-אישית והידיעה שילדם אינו משתלב חברתית ואינו צפוי לעשות זאת באופן זהה לחבריו בשל כשלים תפקודיים מולדים. אחת מההפרעות "המפחידות" האלו היא אוטיזם.
לפחדים אלו מצטרף נתון סטטיסטי קיים המדגים כי שכיחות ההפרעה האוטיסטית לדרגותיה השונות, הוא אחד לכל 100 ילדים בעולם המערבי (כולל בישראל), ושכיחות זו רק הולכת וגדלה.
הבעיה העיקרית בהקשר של אוטיזם, היא שבגיל הרך קשה להורים להבחין באופן חד-משמעי בהתנהגות בין-אישית חריגה של הילד. לעניין זה ניתן להוסיף את העובדה שיש לאוטיזם דרגות חומרה שונות, גם בהתפתחות של ההפרעה וגם בכלל, פרט שגם הוא מקשה על פניה בזמן לאבחון וטיפול מתאימים.
האבחון בגיל צעיר (גיל שנתיים לערך), למרות שהוא מורכב ומסובך, הינו חיוני בעיקר בשל העובדה שביצוע יעיל שלו וטיפול "בזמן", אולי לא יביא להבראה מלאה, אבל בהחלט יגרום להטבה, לעיתים משמעותית, שתאפשר שילוב של הילד במערכות חינוך רגילות בהמשך חייו.

אוטיזם זה לא פיגור

רבים טועים לחשוב שאוטיזם הוא סוג של פיגור שכלי. פיגור שכלי נבדק על-ידי מבחני מדידה מסויימים לבחינת רמת האיי.קיו (I.Q - רמת המשכל) של האדם. מפגר מוגדר כאדם שרמת המשכל שלו נמוכה מ-70 (שזה הממוצע לאדם המוגדר כנורמלי). ילדים שסובלים מאוטיזם יכולים להיות עם מנת משכל תקינה לגילם במידה וההערכה נעשית במבחנים המותאמים לקשיים השפתיים והחברתיים שלהם.
עם זאת, חלק מהילדים שסובלים מאוטיזם, סובלים גם מפיגור וגם בקרב ילדים עם פיגור יש שכיחות של אוטיזם אך לא קל. ילד מפגר הוא אוטיסט ולא כל ילד אוטיסט סובל מפיגור. בסוגים מסויימים של אוטיזם, רמת המשכל יכולה להיות אפילו גבוהה מהממוצע בתחומים מסויימים.
אבחון האוטיזם נעשה על-פי קריטריונים שנקבעו על פסיכיאטרים ונויירולוגים כגון: משחק פרסבטיבי (משחק מחזורי כפי שצוין לעיל), קשר עין לא תקין, קשיים ביצירת קשר עם אנשים ועוד.

הטיפול באוטיזם

הטיפול באוטיזם הוא טיפול רב-מקצועי ומערכתי הכולל אבחון אצל נוירולוג ילדים, התאמת מסגרת חינוכית שמתאימה לילדים עם אוטיזם.
בנוסף, ישנם ילדים הסובלים ממחלות אופייניות כגון: אפילפסיה, מחלות גסטרואנטרולוגיות שונות, הפרעות פסיכיאטריות או קשיי התנהגות שעבורן נדרש לעיתים טיפול תרופתי.
חלק חשוב מאוד ואפילו עיקרי בטיפול הוא מתן הדרכה וייעוץ של ההורים תוך ליווי תהליך הטיפול בילד על-ידי גורמי המערכת השונים כגון: מערכת החינוך והרווחה ועוד.
בעניין זה, ההמלצה להורים לטובת איתור הבעיה ואבחונה היעיל היא בעיקר להיות קשובים: הסתכלו על המשחק של הילד, נסו ליצור קשר עין וראו כיצד הילד מגיב לעניין, כיצד הוא צוחק, מה מידת ההנאה שלו ממשחקים עם אנשים נוספים, האם הוא יוזם משחק עם בני גילו או משפחתו. גם אם אתם לא בטוחים לגמרי - פנו לאיש מקצוע. התחילו מרופא הילדים המכיר את הילד, ובהמשך, אם עולה הצורך, לרופאים מקצועיים מתאימים נוספים. כאמור, אבחון מוקדם וטיפול מקצועי רב-מערכתי יעיל הוא הדבר המשמעותי ביותר בכל הנוגע לאוטיזם.

מדוע זה קורה? סיבות לאוטיזם

מבחינה רפואית, אוטיזם הוא סימפטום שיכול לנבוע מהרבה מצבים רפואיים. לכן, כל ילד עם חשד לאוטיזם, צריך לעבור הערכה ובירור רפואי בכדי לשלול סיבה רפואית ספציפית, לדוגמא: אפילפסיה. בנוסף, ידוע על מספר מחלות, חלקן גנטיות, ה"גוררות" אחריהן אוטיזם: תסמונת דאון, תסמונת ה-X השביר ותסמונת RETT.
עם זאת, בכל הקשור לאוטיזם, רב הנסתר על הגלוי. לא תמיד ישנו הסבר רפואי למקרה או לסיבות להופעתו. ישנם ילדים, שללא כל סיבה נראית לעין, יפתחו אוטיזם בדרגותיו השונות. מבחינה רפואית, ידוע על מוטציות גנטיות ספציפיות כגורם לאוטיזם, אך עדיין לא ברור לחלוטין כיצד עובד המנגנון הפיזיולוגי שגורם לכך. למרות ההתקדמות ברפואה, עדיין רוב הילדים הסובלים מאוטיזם לא ניתן להגיע לסיבת מצבם גם לאחר שנעשה את כל הבירור הנדרש.

מה זה בכלל אוטיזם ואיך מזהים אותו?

אוטיזם היא הפרעה בתקשורת הבין-אישית שגורמת לקשיים ביצירת קשרים חברתיים המצופים מגיל הילד. הפרעה זו עשויה לכלול קשיים בשפה ובדיבור, קשיים בהבנת סיטואציות חברתיות וקשיים התנהגותיים נוספים. זיהוי האוטיזם נעשה בפרמטר עיקרי והוא כאשר חשים שהתנהגות מסויימת של הילד מונעת התפתחות תקינה וסבירה לגילו.
מספר דוגמאות לכך:
1. ילד שמשחק במשחק באופן מחזורי עם עצמו מספר רב של פעמים בדיוק באותו אופן - למשל: בניית מגדל מקוביות והפלתו, בצורה זהה, בתדירות מחזורית גבוהה ובמשך זמן ארוך ללא הפרעה;
2. ילד שנמנע מלשחק עם ילדים או אנשים ומעדיף משחק עצמאי רוב הזמן;
3. איחור בהתפתחות השפה והתקשורת. ילדים עם אוטיזם מראים איחור משמעותי בהבנת ובהבעת השפה. בחלק מהמקרים יש לילד שפה משלו (שאינה מפותחת בהתאם לגילו), או שמדבר הרבה עם עצמו;
4. ילד שמרוכז במשחק מסויים או בפעולה מסויימת וכל נגיעה בו גורמת לו לתגובה בלתי שגרתית כמו צרחות או קפאון.
באופן עקרוני, מדובר בילד שההורים יתארו אותו כילד שחי בעולם משלו.

סוגי אוטיזם

לא כל ילד המאובחן כאוטיסט, יהיה מחוייב למסגרות נוקשות וחריגות למשך שארית חייו. כולנו אוטיסטים בצורה זו או אחרת. לכולנו ישנן דרגות משתנות של קשיים ביצירת קשרים חברתיים. הרעיון הוא שקשיים אלו אסור שיפגעו בהתפתחות של הילדים או שיצרו בעיות חברתיות קשות לניהול - לילד או להוריו.
בהקשר זה חשוב לציין את הדרגות השונות של האוטיזם
1. ברמה הקלה: מדובר בקשיים בקשרים חברתיים או שפתיים קלים אך מורגשים. ילדים כאלה, כאשר מאובחנים ומטופלים כבר בגיל הצעיר, יכולים להשתפר בצורה ניכרת ולהשתלב במסגרות רגילות לחלוטין בהמשך חייהם;
2. ברמה הקשה: ילדים עם אוטיזם "קלאסי" המתבטא בקושי מהותי ביצירת קשרים חברתיים ובין-אישיים, קשיים בהבעת רגשות, הפרעות מהותיות בדיבור עד כדי הימנעות מדיבור, תסמינים קיצוניים של התנהגות חזרתית (נדנוד הגוף למשל), פחד משינויים, מגבלות בקורדינציה, מגבלות ברצף התכנון המוטורי הרגיל של הגוף, בעיות של ויסות חושי (עודף רגישות למגע או אי הרגשה של כאב) ועוד.
בין שתי רמות אלו, קיימות דרגות משתנות של אוטיזם כגון:
Pervasive Developmental Disorder - PDD-NOS: הפרעה התפתחותית נרחבת. ילדים שרמת התפקוד שלהם נמוכה בגלל האוטיזם. התופעות המאפיינות הן לרוב התנהגות חזרתית בעת משחק, בשפה ובדיבור וברמה האישית.
תסמונת אספרגר - ילדים שלהם רמת תפקוד טובה והבנה טובה של סיטואציות חברתיות, אך עדיין מביעים קשיים בהבנתן. ילדים אלו קרובים יותר לנורמה המקובלת. זהו מצב הנחשב לקל יותר מילדים להם ישנה PDD.
אוטיזם בתפקוד גבוה - שונה מאספרגר, אם כי נוטים לבלבל ביניהם. מדובר בילדים שלהם יכולת קוגניטיבית מאוד גבוהה. לעיתים, בילידם אלו רמת המשכל (ה-I.Q) יכולה להיות מאוד גבוהה. עניין זה מתבטא בהתהוותה של יכולת אחת מפותחת מאוד (מתמטיקה, ציור, זיכרון פנומנלי וכו'), אך בנושאים מסויימים הם מוגבלים הרבה יותר. לדוגמא, שוב, דמות האוטיסט ששיחק דסטין הופמן בסרט "איש הגשם" - גאון מתמטי, שאין לו יכולת התמודדות עם החיים הרגילים. האבחנה של ילדים עם תפקוד גבוה עדיין לא מבוססת מבחינת הקריטריונים הרפואיים וההתנהגותיים אך קרוב לוודאי שבשנים הקרובות יקבעו קריטריונים יותר ברורים לאבחנה זו.
בניגוד למה שנהוג לחשוב, אוטיזם יכול להופיע או יותר נכון להתהוות גם אחרי מצבים טראומתיים קשים. לדוגמא: תאונת דרכים שגרמה לטראומה נפשית אצל הילד ויצרה דפוסי התנהגות שלא ניתן להם טיפול מתאים. במקרה זה, הילד עלול "להיכנס למצב אוטיסטי", שיהיה בלתי הפיך. מדובר בילדים שיש להם מלכתחילה נטייה להפרעה תקשורתית והטראומה "זרזה" את התהליך ובחלק מהמקרים מדובר במצב נפשי רגשי עם מרכיבים אוטיסטים.

מחבר המאמר הינו מנהל המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה
תאריך:  27/04/2010   |   עודכן:  27/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איתור אוטיזם בגיל הרך וטיפול בו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קהילת אנשי הספקטרום האוטיסטי ב
דובר אס"י  |  27/04/10 14:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
רשמים אישיים מכינוס "לימוד מוסקבה"    נושא הרצאתי: שמעון פרס
עו"ד יוסי דר
ראש הממשלה לשעבר אינו עוד חשוד    על המשטרה והפרקליטות לשקול האם צרכי החקירה מחייבים את מעצרו של אהוד אולמרט
משה שפריר
מהו משורר טוב ומיהו משורר גרוע, זה המכונה לעיתים גם בתואר "פוליגון"? התשובות לשאלות אלו הן אומנם קשות, אך ברוב המקרים הן, בכל-זאת, ניתנות להיאמר ולהיקבע
שבתאי עזריאל
במכללת צפת יתקיים בקרוב "כינוס למשפט ודמוקרטיה - אלימות נגד מערכת המשפט - עד מתי?". ירצו בו רק משפטנים    כידוע, לא הם האלימים אלא הציבור    הפנייה לשתף מייצגי ציבור בכינוס הדמוקרטי, נדחתה    בכינוס על אלימות, גם לא ידברו קרימינולוגים להסביר מהי אלימות וכיצד היא מתפתחת
אריה אבנרי
בעוד שר המשפטים משתלח בתקשורת על טיפולה בפרשת הולילנד ועל השפיטה המוקדמת של החשודים בפרשה - יש לבחון שנית את נאמנותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il