X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
באופן תמוה לכאורה, כוללת התורה את השבת בפרשת המועדים. אלא שייתכן כי מכאן נוכל ללמוד שלעיתים יכול האדם להתערב גם בקביעת השבת
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

חלק ניכר מפרשת השבוע, פרשת "אמור", מוקדש לדיני המועדים. וראה זה פלא: התורה פותחת ואומרת "מועדֵי ה' אשר תקראו אותם מקראי קודש, אלה הם מועדָי" - ועוברת לדבר דווקא על השבת. מסתיים הפסוק העוסק בשבת, ושוב כמעט אותה פתיחה: "אלה מועדי ה' מקראי קודש אשר תקראו אותם במועדם". אם השבת היא חלק מהמועדים - מדוע חוזרת התורה על הכותרת לאחר הפסוק העוסק בשבת? ואם איננה חלק מהם - מה היא עושה בפרשה הזו?
תשובות רבות ניתנו לשאלה זו. חז"ל אמרו: "מה עניין שבת לפרשת מועדים? אלא ללמד שכל המחלל את המועדים מעלים עליו כאילו חילל את השבתות, והמקיים את המועדים - כאילו קיים את השבתות".
מדברי חכמינו במקורות רבים עולה תחושה ברורה של זלזול מסוים מצד המוני העם בחגים. בעוד השבת אסורה בכל מלאכה והעונש על חילולה הוא מיתה, בחגים הותרו מקצת המלאכות והעונש על חילולם קל יותר - מלקות בלבד. לאור זאת אנו רואים, שחז"ל החמירו יותר בדיני מוקצה דווקא בחגים, כדי להרחיק את האדם מן העבירה. ר' אלעזר המודעי אף הרחיק לכת באומרו, שהמבזה את המועדות - אין לו חלק לעולם הבא. האמירה שלפנינו הולכת באותו קו ומיועדת להדגיש את חשיבות החגים.
השוואה נוספת של חז"ל עוסקת באחד מפרטי הדינים של שבתות וחגים. על הפסוק בעשרת הדברות "זכור את יום השבת לקדשו" אמרו חכמינו, שמכאן מצוה לקדש על היין בכניסת השבת. והם ממשיכים: "אין לי אלא שבת, יום טוב מנין? תלמוד לומר: אלה מועדי ה'". כלומר: הכללת השבת בפרשת המועדים נועדה ללמדנו, שכשם שבשבת יש מצות קידוש - כך גם במועדים.
הרמב"ן מציג גם הוא השוואה בין השבת לחגים, אך כדי להבדיל ביניהם. לדעתו, הכנסת השבת לתוך פרשת המועדים נועדה להבהיר, שאם מועד חל בשבת - נאסרות בו כל המלאכות האסורות בשבת רגילה, ולא הותרו המלאכות המותרות במועדים החלים בימי חול. אך פירוש זה נראה דחוק, שכן התורה יכלה לומר זאת במפורש; ועובדה שחז"ל - המרבים מאוד ללמוד הלכה מסמיכות פרשיות ודיוקים בפסוקים - לא למדו בצורה כזו.
כיוון אחר בפרשנות מבקש להצביע דווקא על ההבדלים בין שבת לחגים. בשמו של הגאון מווילנא מובא פירוש מבריק, שגם אם אינו פשט - נעים לשומעו. התורה אומרת בפרשתנו: "ששת ימים תיעשה מלאכה, וביום השביעי שבת שבתון מקרא קודש, כל מלאכה לא תעשו, שבת היא לה' בכל מושבותיכם". אומר הגר"א: יש שישה ימים טובים בשנה בהם הותרו חלק מן המלאכות - ראש השנה (שמעיקר הדין הוא יום אחד), א' סוכות, שמיני עצרת, א' פסח, ז' פסח ושבועות. ישנו עוד מועד אחד, בו אסורה כל מלאכה בדיוק כמו בשבת - יום הכיפורים, המכונה בהמשך הפרשה "שבת שבתון". וזה בדיוק מה שאומרת התורה: בשישה ימים טובים מותרת עשיית מלאכה חלקית; היום השביעי הוא שבתון מוחלט.

ששת ימי בראשית מול קביעת האדם

ההבדל הבולט ביותר בין שבת לחגים הוא בצורת קביעתם. השבת נקבעה מששת ימי בראשית ותמיד נדע מתי תחול. קביעת המועדים תלויה בקידוש החודש בידי בית הדין, ובזמננו - בלוח שקבע הלל השני; בכל מקרה, הקביעה מסורה בידי בשר ודם.
אם נעיין היטב בפסוקים, נראה שהתורה עצמה מדגישה זאת. על השבת אומר ה': "מועדי ה' אשר תקראו אותם מקראי קודש, אלה הם מועדָי" - המועדים שלי, שאני קבעתי. ואילו על החגים נאמר: "מועדי ה' מקראי קודש אשר תקראו אותם במועדם" - אתם תקראו אותם, אתם תקבעו מתי יהיה זמנם.
כך מפרש ר' עובדיה מספורנו: "אחַר שדיבר בשבת שמועדה כבר נקבע [בששת ימי בראשית], כאומרם ז"ל: 'שבת הוא דקבעה אַנַפְשָה' [=שבת קובעת את עצמה], התחיל בעניין המועדות אשר מועדם הוא על-ידי קריאת בית דין, כמו שבא בקבלה [=בדברי חז"ל]: 'אתם' - אפילו שוגגין; 'אתם' - אפילו מזידין; 'אתם'- אפילו מוטעין".
דברי חז"ל שמביא הספורנו חריפים וחד-משמעיים ביותר. אפילו אם בית הדין יקבע במזיד את החגים שלא בזמנם, מחויבים לשמוע בקולם. וזה לא רק משום שאחרת ייווצר תוהו ובוהו, אלא גם ובעיקר משום שה' העניק להם את הסמכות הבלעדית לקדש חודשים, לעבר שנים וכך לקבוע מועדים.
ייתכן שאפשר להציע תוספת לכיוון פרשני זה, אשר תחזיר אותו לנקודות הדמיון שבין שבת לחגים. למרות שהשבת קבועה מששת ימי בראשית, גם בה יש לאדם מרווח תימרון וגם בה הוא יכול לקבוע זמנים. והנה שלושה מקרים כאלו.
הראשון והקבוע ביותר: תוספת שבת. השבת נמשכת כידוע 25 שעות, למרות שהיממה היא בת 24 שעות בלבד. הסיבה היא שכדי להוסיף מהחול על הקודש, להאריך את השבת ולהתרחק מסכנת חילולה, מוסיפים זמן לפני כניסתה ואחרי יציאתה. התוספת יכולה להגיע לכמה שעות, והדבר אף קורה בחו"ל כאשר כניסת השבת היא בשעת ערב מאוחרת (אפילו 21:30), אך קבלת שבת והקידוש והארוחה מתקיימים מוקדם יותר.
המקרה השני הוא שעון הקיץ. נכון שמבחינה אסטרונומית השבת לא משתנה, אך אנו מזיזים בצורה מלאכותית את השעה בה היא נכנסת ואת השעה בה היא יוצאת.
המקרה השלישי מעניין במיוחד. ההלכה פוסקת, שאם אדם תועה במדבר ומאבד את חשבון הימים, הוא סופר שישה ימים וביום השביעי קובע לעצמו שבת, ואחרי שבעה ימים - שבת נוספת. כך עליו לעשות עד שיגיע למקום יישוב ויחזור לקיים את השבת עם כל בית ישראל. הלכה זו יכולה להיות רלוונטית גם למי שמצוי למשל בשבי. כלומר: האדם מקבל את הסמכות לקבוע שבת בצורה שרירותית לחלוטין, תוך חיובו בשמירת היום שקבע, ומצד שני - בלא שיחטא אם יתברר בדיעבד שבעצם חילל את השבת האמיתית.
מהיכן הרשות לבני האדם להאריך את השבת, לקבוע את זמני כניסתה ויציאתה, ואף לקיים אותה ביום שיחפצו? אם השבת קבועה מששת ימי בראשית, האם ניסיון להתערב בה אינו דומה לניסיון להתערב בגובה הרקיע או בעומק היום? והתשובה: לא. בכך שהתורה הכלילה את השבת בין המועדים היא מרמזת לנו, שייתכנו מקרים בהם השבת תהיה במידה מסוימת דומה לאותם מועדים, בכך שגם בה תהיה התערבות של האדם.

תאריך:  29/04/2010   |   עודכן:  29/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן גפן
לנשיא האמריקני אין כל הבנה לגבי המצב במזה"ת    רמת שלמה, שבשלה התערערו יחסינו עם ארה"ב, היא מזרח י-ם בדיוק כמו הגבעה הצרפתית, גילה ורמת אשכול
פרופ' רן חרמש
מן הראוי שיתאחדו מקדשי י-ם, מקדמי שמירת החוק ולוחמי איכות הסביבה בהצעת חוק, שתצמק את פרויקט הולילנד לממדיו הראויים ותטיל את פיצוי הנפגעים על היזמים, מקבלי השוחד והמתווכים
אליקים העצני
מכתב גלוי למשה (בוגי) יעלון ולבני בגין
דודו אלהרר
המדובר הוא בעיתונות, גם זו הממשלתית האמורה לייצג את כל דעות העם    המצב הזה, ייתכן שיביא לאלימות נגד עיתונאים
דמיטרי רייזמן
"מחטף נתניהו" המתוכנן הוא המשך ישיר של "קומבינת הרשימה" מלפני שנה וחצי    לתשומת ליבו: כשהדמוקרטיה נרמסת המאבק משתנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il