X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרעיון להעלות את ה"דמוקרטיה" על ראש שמחתנו מנוגד בתכלית הניגוד לכמה עקרונות מקובלים בתחום הפסיכולוגיה של ההשפעה בנוסף להיותו מילה חסרת-משמעות פוליטית, שהרי כולם בעד דמוקרטיה, הוא אינו "מזיז" לאנשים שום דבר בלב, ואינו מסוגל ליצור מעורבות רגשית המעוררת לשינוי, לפעולה
▪  ▪  ▪
השמאל הלך בעקבות שכירי-החרב ששכר [צילום: פלאש 90]

השתתפתי לאחרונה בישיבה משותפת של נציגי ארגונים שמאליים בתל אביב - שלום עכשיו, שמאל לאומי, מרצ, חדש, "קמפוס" - על שיתוף בדרכי פעולה, מה לומר לציבור ואיך. בהחלטות: הפגנת אחד במאי, והפגנה לכבוד השישה ביוני. לתמיכה זכתה ההצעה להעלות את הערך "דמוקרטיה" לראש רשימת הסיסמאות שאיתם תצא קואליציית השמאל לכבוש את לב הציבור.
ישבתי שם מצויד בדברים שאני יודע על השפעה, נקודת המפגש בין פוליטיקה בימי שלום ופסיכולוגיה, וחרקתי שן. האסטרטגיה שהמשתתפים בחרו מנוגדת לכל מה שידוע לי כאיש מקצוע, ולכל מה שמוסכם למעשה בתחום הפסיכולוגיה של ההשפעה. מאמר זה הוא תרומתי לדיון.
אחת המוסכמות בתחום שלנו היא שככל שהמעשה-המאבק שגור וחוזר על עצמו, הוא משדר חולשה; חזרה שגרתית על אותו התסריט נתפסת כהודאה בכישלונות הקודמים של אותו מעשה עצמו. לעומת זאת, חידוש, כל מעשה או ביטוי חדש ובלתי-שגרתי, יש בו תוספת כוח השפעה, גם אם הוא נכשל. הוא מקרין יצירתיות, תושייה ותחכום, המתקשרים עם היכולת "לשלוף" כלי נשק חדשים, ולהפתיע במאבק הציבורי.
לאור זאת אני רואה את הבחירה באחד במאי: רק מי ששבוי בשגרה כבריטואל דתי, יכול להתלהב מהרעיון הזה היום, ולהניח שיש בו כדי להשפיע על הציבור לטובה מבחינתו. לעומת זאת, בפגישה חסר היה אפילו ביטוי אחד של רעיון בלתי-שגרתי, חדש, המכוון לעורר תשומת לב.
הרעיון להעלות את ה"דמוקרטיה" על ראש שמחתנו מנוגד בתכלית הניגוד לכמה עקרונות מקובלים בתחום הפסיכולוגיה של ההשפעה. בנוסף להיותו מילה חסרת-משמעות פוליטית, שהרי כולם בעד דמוקרטיה (במדינת אפרטהייד!), הוא אינו "מזיז" לאנשים שום דבר בלב, ואינו מסוגל ליצור מעורבות רגשית המעוררת לשינוי, לפעולה כלשהי. הכלל המכתיב את המסקנה הזאת הוא: כדי לעורר רצון לשינוי, חייבים לעביר לאדם מסר שמשמעותו גם שלילית, שמשהו במצב הקיים הוא רע, מסוכן, או פוגע בו אישית.
לפזר מילים יפות כ"ערכים" זו דרך השפעה יעילה כדי לא לשנות, כדי לשמר את המצב הקיים. זה מה שעושים בחינוך, כדי לאלף את הילדים להיות יהודים וציונים וחיילים טובים. "דמוקרטיה" (המרכאות באות כדי להזכיר שהכוונה למילה, לא למהות), בהקשר האסטרטגי של המטרה לעורר את הציבור לפנות לשמאל, טובה בדיוק כמו "ציונות" או "יהדות", לא יותר.
הרעיון להעלות את הדמוקרטיה כערך מרכזי במאבקי השמאל הועלה בהקשר ל"כיבוש". הוא הוצע כתחליף להתמודדות ישירה עם "כיבוש". הרעיון מבטא את הדבר המסוכן ביותר שהשמאל יכול לעשות לעצמו: לשווק לציבור את מה שהציבור רגיל לשמוע, במקום את מה שהציבור צריך לשמוע. זוהי תגובה "זקנה", שגרתית. זה מה שעשה המרכז-שמאל בכל ה"קמפיינים" שלו בבחירות בשלושים השנים האחרונות. החלטה כזאת נראית לי כדוגמא קלאסית של ניוון ארגוני: "זה מה שהביא אותנו עד הלום - זה מה שנדבק בו בנאמנות".
בדרך הפנייה לציבור, השמאל הלך בעקבות שכירי-החרב ששכר, משרדי הפרסום, כדי שיקבעו לו את האסטרטגיה. הידע בפסיכולוגיה של השפעה שצריך היה להנחות אותם, הוא: האסטרטגים של השיווק מומחים רק בלמכור את מה שהציבור משתוקק לו ממילא, או לפחות משהו המתאים לדחפים המוטבעים בו. הם מומחים בגניבת-דעת, זה תפקידם. אין בהם תועלת לצורך "מכירת" משהו כפינוי התנחלויות, כי אי-אפשר לגנוב את דעתו של הציבור בקשר להתנגדות העזה שזה יעורר, ואל מול הפחד העמוק בציבור מפני התוצאות. הדרך לשכנע אנשים לאמץ רעיון המפחיד אותם היא בהתגברות על הפחדנות בגלוי, בהנמקה רציונלית ומוסרית, שמסקנתה צורך בהחלטה אמיצה לשינוי המצב המסוכן הקיים. היא מחייבת דוגמא אישית של מנהיגות נחושה, שיש לה אומץ לדבר בגלוי על הפחדים, ויכולת לשכנע בצורך להתגבר על הפחדים למען הסיכוי לנצח במאבק.

הכותב הינו ד"ר לפסיכולוגיה, מתמחה בהתנהגות פוליטית. מחבר הספרים "וירוס הקנאות" ו"רק לא כך".
תאריך:  29/04/2010   |   עודכן:  29/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלום עכשיו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיקולים אסטרטגיים במאבק על נפש-העם
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חכם, דינמי במחשבתו ונכון
מ.ש  |  29/04/10 12:35
2
דמוקרטיה האריזה יפה בפנים שקר
ישע  |  29/04/10 16:26
3
לטמטם את הציבור זו המטרה
אסיר ציון בציון  |  29/04/10 22:09
 
- מה קשור?
מראה מקום  |  29/04/10 22:58
4
אולק, מאמר מעולה
יריב מוהר  |  30/04/10 13:20
5
מאמר מבריק, ניתוח מקורי ומועיל ל"ת
ארנון אבני  |  7/05/10 13:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
שחקן תיאטרון וקולנוע, סופר ותסריטאי, מלחין וזמר - קצרה היריעה מלתאר את עשייתו הברוכה של האמן    על אמנות לשמה
יעקב בר-און
למה אצל ז'בוטינסקי אפשר לשמוע את הדגש בלמ"ד, שמדקדקי ימי הביניים כינו אותו הדגש לתפארת הקריאה בהכפלת האות    "ניסיתי להביא לחקיקה שתחייב שילוט עברי, כי בדמוקרטיה השם הלועזי הוא בגדר הסבירות. אבל שרי החינוך והמשפטים שמו רגליים"
עו"ד מוטי דנוס, ד"ר עמית גורביץ'
הוא שימש כראש המטה של שר המשפטים דניאל פרידמן במשך שנתיים, ובחצי השנה האחרונה הוא הכוח הביצועי של השר יעקב נאמן    ראיון ראשון עם ד"ר גיא רוטקופף, מנכ"ל משרד המשפטים, ומי שאמור להוביל את השינויים המשמעותיים במערכת המשפט
נאוה חפץ
כִּי אֲנִי ה' אֹהֵב מִשְׁפָּט שֹׂנֵא גָזֵל בְּעוֹלָה (ישעיהו, ס"א; ח')
ראובן לייב
מסעם של נבחרי הציבור למצעד החיים באושוויץ גובל בשערוריה    לפני שהם מלינים על מארגן המסע הם צריכים להלין על עצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il