|
1 |
|
|
כותב המאמר מציין כי חיילי בר כוכבא טרם צאתם למלחמה התפללו: "לא תסעוד ולא תכסוף" - אלהים, אנא ממך, אל תעזור ואל תפריע. במילים אחרות: נסתדר כבר בעצמנו. נו, לא בדיוק תפילה דתית טיפוסית.
אולם הכותב שכח את ההמשך "הלא אתה אלהים זנחתנו ולא תצא בצבאותינו" שאלו הם דבריו של דוד המלך בתהילים ס 12-14): "מי יובלני עיר מצור? מי נחני עד אדום? הלא אתה אלהים זנחתנו, ולא תצא אלהים בצבאותינו?! הבה לנו עזרת מצר ושוא תשועת אדם. באלהים נעשה חיל! והוא יבוס צרינו!"
אין תפילה זו התרסה כלפי שמים אלא אכן תפילה שבעזרת ה' נילחם ונצליח.
התלמוד הירושלמי המספר על תפילה זו לא תאר לעצמו שהקורא את דבריו, יהיה עד כדי כך בור ועם הארץ שאינו יודע להמשיך את הפסוקים בתהילים המגלים באמת מה המשמעות של תפילה זו הן של דוד והן של חיילי בר כוכבא, ורק נרמזים בקיצור בדברי חז"ל. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
בוקי בן יוגלי |
|
|
2 |
|
|
שלום.
תודה על תגובתך, אבל נדמה לי שטעות בידך.
הקריאה שלך היא אחת הקריאות האפשריות בפסוק מתהלים. ראה שם במפרשים ותמצא שחלק קוראים זאת "זנחתנו ממש".
ובכל אופן, קריאת הקרב של בר כוכבא לא הייתה צמודה לפסוק מתהילים. חז"ל הם אלה שמוסיפים הערה על דברי בר כוכבא.
בר כוכבא התכוון כפשוטו – כלומר: אנחנו יכולים להסתדר בכוחות עצמנו. אפשר לחשוב שהדברים הללו אינם בהכרח התרסה כלפי שמים, אלא קריאה ללוחמים לא לסמוך על הנס ולהתאמץ בכוחות עצמם להביס את האויב.
אבל, קריאה פשוטה בחז"ל מראה שבר כוכבא התכוון למשמעות ה"שלילית" בהבנת הפסוק – כלומר הוא הוציא את הפסוק מההקשר והתכוון ממש לומר לאלהים לזנוח אותנו ולא לצאת בצבאותינו, כי אנחנו נסתדר לבד. הקריאה הזאת נסמכת על התלמוד בגיטין נז ע"א, שם מופיע גיבור בשם בר דרומא שחלק מהמפרשים והחוקרים אומרים שהוא כינוי לבר כוכבא שהיה בן דרום הארץ (יהודה). מסופר שאותו בר דרומא נפל במלחמתו ברומאים, מפני שכשל בלשונו, בחטא היוהרה: "אכשליה פומיה לבר דרומא, ואמר: 'הלא אתה אלהים זנחתנו ולא תצא אלהים בצבאותינו' "- מה היה הכישלון שבציטוט פסוק זה? זה בדיוק: בר דרומא (או בר כוכבא) אמר את הפסוק בלשון תרעומת או חוצפה כלפי שמים. מייד שואל התלמוד: "דוד נמי אמר הכי!" – הרי מדובר בפסוק מתהלים? ועונה "דוד אתמוהי קא מתמה". כלומר, דוד רק תמה, שלא ייתכן שאלהים יזנח אותנו ולא יצא בצבאותינו, ואילו בר דרומא אמר זאת כקביעת עובדה. המהרש"א בחידושיו לאגדות הש"ס אומר שהתלמוד נסמך כאן על קריאת כל ההקשר של פרק ס' מתהלים שהוא שמח על ניצחונות גדולים שנעשו לישראל בימי דוד.
יש עוד מה להרחיב בנושא נכבד זה, אבל הזמן דוחק.
היוצא מכל אלה הוא שלא כהצעתך, מסתבר שבר כוכבא קרא את הפסוק כפי שאני הצעתי, כלומר לא בדיוק תפילה טיפוסית לפני קרב ובטח שאף חרדי היום לא היה סומך על תפילה כזאת ולא על אדם מסוג זה.
ובכל זאת, על אדם כזה אמר ר' עקיבא שהוא מלך המשיח!!
פירוש 'מתנות כהונה' למדרש 'איכה רבה' מגדיל ואומר ש"על פלאי גבורותיו של בן כוזיבא היה אומר ר' עקיבא שהוא מלך המשיח" – לא פחות!! העובדה ש-60 שנה לאחר החורבן קם לנו גיבור כזה, שהצליח וסחף אחריו אומה שלמה כולל רובם המוחלט של חכמי ישראל – היא המאשרת את משיחיותו. ודווקא גיבור זה לא היה בדיוק הטיפוס החרדי המקובל – כלומר, היא הנותנת, וכפי שהרמב"ם לימד, התכונות האלה מספיקות כדי לעטור הילת קדושה גם למעשיהם של גיבורי ישראל שבחייהם הפרטיים לא בדיוק שמרו מצוות, ומזה גם ליחס כלפי מדינת ישראל וכו' וכו'.
דרור
|
|
כתובת IP: |
109.160.210.195 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דרור אידר |
|
|
|
|
|
ולא כמו הכותבים ב"על צד שמאל" שמתעלמים מהמגיבים.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
צבי גלברד |
|
|
|
|
|
כנראה נעלמה ממך העובדה כי יש יחס מנוגד לבר כוכבא בין התלמוד הבבלי לירושלמי.
התלמוד הבבלי מעלים כמעט לחלוטין את בר כוכבא, מכנה אותו בשם "בר דרומא" ואם כבר מזכיר אותו בשמו הרי זה במסכת סנהדרין בצורה תמוהה ביותר: "בר כוזיבא מלך תרתין שנין ופלגא אמר להו (=בר כוכבא) לרבנן: אנא משיח. (בניגוד למסופר בירושלמי, שר' עקיבא כינה אותו "משיח") אמרו ליה: במשיח כתיב: "דמורח ודאין" (=מריח ודן) נחזי אנן אי מורח ודאין, כיון דחזיוהו דלא מורח ודאין, קטלוהו". כלומר הוא נהרג ע"י חכמי ישראל ולא בקרב מול הרומאים כמוזכר בירושלמי. הוא נדרש לעשות נסים ולא גבורה צבאית. ההפך הגמור מהמסופר בתלמוד הירושלמי.
לכן אין להביא ראיה מפרשנות הפסוקים לתהילים כפי שמובאים בתלמוד הבבלי, שדברי בר כוכבא הם נגוד לדברי דוד, אלא לקרוא את תפילתו כפי שאני פיסקתי אותה, והיא תואמת את הגישה "הירושלמית" לבר כוכבא.
אין זה מקרה יחיד בו התלמוד הבבלי מעלים כל מימד לאומי בתולדות עם ישראל, וכבר עמד על כך הרב אליהו בן אמוזג לפני למעלה מ-100 שנה בספרו טעם לש"ד ואף הסביר מה הרקע לגישה זו של התלמוד הבבלי.
חבל שמסיקים מסקנות כה מפליגות על דמותו של בר כוכבא, ומערבבים בין גישת התלמוד הבבלי הגלותי בעל מגמות שונות בתכלית מהתלמוד הירושלמי – הארץ ישראלי, ביחס לארועים שעברו על עם ישראל. לא בכדי ביכר הרמב"ם לתאר את בר כוכבא על סמך התלמוד הארץ ישראלי תוך התעלמות מהתלמוד הבבלי, דבר שהוא מנוגד לכל פסיקותיו בחיבורו ההלכתי, "משנה תורה", בו הוא מבכר את הפסיקה של התלמוד הבבלי על פני כל פסיקה אחרת שבספרות חז"ל החולקת עליו.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
בוקי בן יוגלי |
|
|
|
|
|
תודה על תגובתך. העובדה שהתלמוד הבבלי מעלים את בר כוכבא אינה מעלה ואינה מורידה לנשוא ענייננו. הקריאה שהצעתי ביחס לקריאת הקרב של בר כוכבא וחייליו "לא תסעד ולא תכסוף" אינה מיוחדת דווקא לבבלי. גם מקור ארץ-ישראלי קדום - איכה רבה - מביא את הדברים בהקשר לא ממש חיובי.
בר כוכבא לא היה מגדולי הדתיים, ובטח שלא חרדי בן ימינו. מדוע קשה לך לקבל את זאת?
אני חוזר לטענתי במאמר: ההוכחה הגדולה ביותר לכך היא העובדה שדמותו של בר כוכבא אינה מודגשת במערכת החינוך החרדי, וזאת למרות פסיקתו של גדול התנאים, ר' עקיבא "דין הוא מלכא משיחא" והמשכו ברמב"ם ובפוסקים נוספים.
הסיבה הברורה לכך היא, שהחרדים אינם יכולים להלל את בר כוכבא משום שאז יסתור הדבר את גישתם התיאולוגית כלפי מדינת ישראל. שכן מקרה בר כוכבא מוכיח שגם אנשים שאינם אמונים על תורה ומצוות עשויים להביא את הגאולה, או במילים אחרות, מדינת ישראל אינה דבר של מה בכך אלא בעלת מעמד דתי בהיסטוריוסופיה היהודית.
יש עוד מה להרחיב, והאמת והשלום אהבו. |
|
כתובת IP: |
109.160.210.195 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דרור אידר |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
תגיד טמבל, אחרי הנפילה/נפיחה הקולוסאלית שלך בנושא הקו הירוק אתה עוד מעז לנסות ללמדינו היסטוריה?
למה שלא תלך לגנוב עוד משהו על מנת שיכניסו אותך שוב לכלא?
נראה שאתה זקוק בדחיפות לעוד זמן איכות בספרייה שם. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שרון ר. |
|
|
|
|
|
כולם חייבים לדעת שאת אידיוטית ולקבל על-כך תזכורות שוב ושוב? |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
עידן סובול |
|
|
|
|
|
ראשית, אני ממליץ, בדגש על ממליץ, שתגש לפסיכיאטר שיבדוק למה אתה מתייחס לכל המגיבים אליך כנשים. קראתי כאן עליך שנצלת מאישום בהטרדה מינית. יש קשר?
בקיצור חמודי, יש לך בעיה. גם טפל בה. אל תזניח.
יכול להיות שספגת התעללות מינית בכלא? אין ספק שאתה מטרה ממש מושלמת בשביל האוכלוסייה שם.
כנראה שבגלל זה לא היה לך מספיק זמן לבלות בספריה וללמוד על הקו הירוק. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שרון ר. |
|
|
|
|
|
כמוך, גב' "שרון ר. " המשגרת תגוביות דביליות מכתובות IP שונות, כך גם גב' " י.ש. " וכך גם "מאיריקו" ו- "מאיריקו משורר" ו- "מבקר שירה מהולל" ו- "מבקר שירה מדופלם" וכן הלאה; קומץ דגנרטימטיוֹת (לפי כתובות ה-IP השונות לצד אותם שמות בדויים) קל לזהות שמדובר בסך הכול באותם ארבעה חסרי-ביצים.
מאחר שאף לא ל-1 מהנ"ל יש "ביצים" להופיע בזהות האמיתית, (ואת זה יכול הרוב מבין הקוראים כאן לראות בקלות בעין בלתי-מזויינת), ההתייחסות אליכם כאל רכיכות חסרות-ביצים היא מתבקשת מאליה.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
עידן סובול |
|
|
|
|
|
תגיד,מי זה המבוגר האחראי שאמור להשגיח על פגוע מוחין כמוך ולא עושה את זה?
אתה חייב ללכת דחוף לפסיכיאטר שיבדוק למה אתה מתייחס לכל המגיבים אליך כנשים. תקרא באיזה גוף אני כותב טרונצ'ו.
תקרא שוב את ההסבר שלי בנושא ה-IP.
אבל אתה כנראה כל כך מטומטמם שאתה לא מסוגל לתפוס שום דבר.
לא מי כותב לך, לא מהו הקו הירוק, לא איך נוצרת כתובת IP.
גם לכתוב שירים אין לך מושג, על היסטוריה אין מה לדבר.
חשבת לחזור לכלא? נראה לי שהתקופה שבה שמשת אישה לכמה אסירים שם, היתה התקופה המועילה ביותר בחייך האומללים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שרון ר. |
|
|
|
|
|
עידן סובול, אני איתך. במשפט אחד הוצאת את כל האוויר מהבלון של בר-כוכבא, שהד"ר איידר ניפח. בהערצה לבר-כוכבא אין חידוש: כבר בשלביו הראשונים אימץ לעצמו החינוך הציוני את דמותו של ההוליגאן המשיחי בצד דמויותיהם של בריוני המרד של שנת 70 ודמויותיהם של החשמונאים, שהיו לא פחות אכזריים וקנאים. אפשר, כמובן, להבין את הצמא הגדול לדמויות הרואיות, בייחוד באומה גולה ונרדפת. אבל אי-אפשר להבין ולהצדיק את הראייה החדממדית שלהן ואת ההתעלמות מן הצדדים האפלים של כל אותם גיבורים מפוקפקים. ובאשר לג'ורה של שרון ר(שע): אל תתרגש ממנה. "ויאהב קללה ותבואהו/ ולא חפץ בברכה ותרחק ממנו// וילבש קללה כמדו/ ותבוא כמים בקרבו/ וכשמן בעצמותיו// תהי לו כבגד יעטה/ ולמזח תמיד יחגרה". |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יוסי פלס |
|
|
4 |
|
|
בין הימנים הקיצונים האלימים והצדקנים בארץ לבין הביריון בר כוזיבא וקומץ תומכיו האלימים אשר בברכת ההנהגה הרבנית דאז,רבי עקיבא, יצאו למרד שהניב אסון טרגי וקלוסלי על העם היהודי שישב אז בארץ.רבי עקיבא כמו הרבנים דהיום צר עולמו היה כעולם הדת וההלכה והוא לא הבין בפוליטיקה בינלאומית ולכן סמך את ידיו על המרד הטרגי הזה.ברור שדתיות של אדם הופכת אותו ללא רציונלי ולא ריאלי המנותק מהמציאות העכשיות וזה יהיה בעוכרנו.כמו אז גם היום רוב העם מתון ולא חפץ או תומך בקנאי הדת המזוקנים הימנים קיצונים כי העם יודע איזה מחיר הוא ישלם.מי שלא למד מההיסטוריה שלו יחזור על אותה היסטוריה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
המרד אסון קלוסלי |
|
|
|
|
|
לכל דברי ההבל שלך התייחסות במאמר.
מעניין לראות שכל תומכי הטרור האיסלמונאצי הם מתנגדים למרד של בר כוכבא. ממש עבודה לפסיכיאטרים.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שרון ר. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שרון ר. שהייתה 77.124.88.111 , וכשלא לקחה את הגדורים הפכה ל- 77.127.57.215 , שוב שכחה לקחת את הכדורים, והפכה ל- 84.228.157.241. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הנ"ל |
|
|
|
|
|
תגיד, מה עשו לך בכלא?
מסתבר שאתה לא רק משורר גרוע, אפס בהיסטוריה אתה גם בור במחשבים והבנת הנקרא שלך כנראה לא משהו.
כבר הסברתי לך פעם את נושא ה-IP,אז שים לב. אני כותב לאט-קרא לאט על מנת שתבין. ואם לא תצליח - חזור לכלא. המורה חיילת תסביר לך.
כשאתה מתחבר לאינטרנט אתה מקבל כתובת IP. הכתובת הזו תקפה כל עוד אתה מחובר.
לאחר שאתה מתנתק ומתחבר שנית - אתה מקבל כתובת אחרת?
הבנת את זה.
אגב, הבנת כבר את הטעות הקולוסאלית שלך בנושא הקו הירוק?
אני במקומך הייתי שוקל התאבדות. אבל גנב מורשע כמוך כבר איבד כל בושה כנראה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שרון ר. |
|
|
|
|
|
את סיפרי-הסבתא המפגרים שלך בעניין חילופי כובות IP ,
ספרי למפגרים כמוך, לאחר שיחליפו לך את החיתולים.
על מי את חושבת שאת עובדת עם הסיפור הדבילי שלך? |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
עידן סובול |
|
|
|
|
|
תגיד, מי זה המבוגר האחראי שצריך להשגיח על פגוע מוחין שכמותך ומתרשל?
אני ממש מרחם עליך. החוויות שעברת בכלא כנראה כל כך טראומתיות עד שהכל אצלך זה נשים.
ולגבי כתובת ה-IP, אתה פשוט אדיוט גמור. כמו בנושא הקו הירוק.
תנחומי להוריך. אני לא יודע מה הם פשעו שאלוהים זיכה אותם ביצור נחות מהסוג שלך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שרון ר. |
|
|
5 |
|
|
אפשר להבין את התרעומת שהטיח בר-כוכבא.לאחר חורבן בהמ'ק השני והטבח הנורא שעשו הרומאים.הייתה תחושה בעם
ישראל כמו אחרי השואה.
מעניין לציין שעם ישראל יצא לגלות בשנת 135 לספירה,לאחר שואה.הרומאים רצחו כחצי מיליון איש במרד.
ועם ישראל חזר מהגלות לאחר השואה באירופה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יחזקאל,הרצליה |
|
|
6 |
|
|
קל להיות הסטוריון חדש ולפסול את בר כוכבא ורבי עקיבא על הסף, טוענים ההסטוריונים החדשים כי במבחן התוצאה המרד כשל והייתה גלות, מצטרפים אליהם המתיונים החדשים מהשמאל ויוצאים נגד המתנחלים הקיצונים (לטענתם),ומה היה קורה עם המרד היה מצליח? גם ב1947 יצאו כל מדינות ערב להילחם בישוב יהודי של 600000 יהודים, גם כאן יכולים לכנותם קיצונים אבל הפעם זה הצליח,ונניח שלא היו מורדים ברומאים, ירושלים הייתה הופכת לאיליה קפיטולינה והיהודים היו נטמעים בעמי האזור כפי שכיום חלק מערבייארץ ישראל (חלק קטן) הם צאצאי יהודים שנשארו במקום ועם עלית האיסלם נאלצו להתאסלם. |
|
כתובת IP: |
212.143.149.227 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אליהו חיים |
|
|
7 |
|
|
אמנם נכון שחז"ל בתלמוד בגיטין מבקרים את בר כוכבא (אם זה אכן הוא) על התרסתו כלפי שמים, אך אין זאת אומרת שלא היה חרדי או דתי. ישנם כידוע מכתבים שנכתבו על ידו, שבהם הוא מבקש צרכי דת (ארבעת המינים) עבור החיילים שלו. כידוע, גם היום ישנם דתיים או חרדים שנראים כך כלפי חוץ, והתנהגותם או השקפתם מבוקרת על ידי חכמי ישראל. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מידע |
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|