X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין חדש תחת שמש השפה שלנו והשגיאות הלשוניות רק זועקות לשמים
▪  ▪  ▪

מודעת האבל, שפורסמה השבוע בהארץ, בישרה על מותה של "גימלאית" משרד מבקר המדינה, יוסף סיידוף, שהיה גבר עד סוף ימיו ומן הסתם מתהפך עכשיו בקברו על שהפכו אותו, דווקא במותו, לאשה.
כשמדובר בטעות-דפוס אומללה ניתן, מטבע הדברים, לצפות מן המגיה שיעלה עליה לפני שתפורסם. על אחת כמה וכמה כשעסקינן במודעה רגישה כל כך, שחשיבותה הסנטימנטלית גדולה לאין ערוך עבור משפחת הנפטר.
טעות אחרת, השגורה במדיה שלנו, היא הוספת האות יוד, במקום שאינה דרושה כלל. ידיעות אחרונות פירסם השבוע בעמוד הדעות שלו מאמר של מרצה ל"'מדעי"' המדינה באוניברסיטת בר-אילן, כאילו המדובר באשת-סגל אקדמאי שהתמחתה במספר מדעים, בעוד שלמעשה התמחותה היא במדע אחד בלבד עם מקצועות-משנה.
היגוי שגוי
גם סירוס שמות הוא תופעה החוזרת על עצמה חדשות לבקרים בערוצי הטלוויזיה וברדיו. פרופסור זאב שטרנהל, שכותב שורות אלה נמנה עם תלמידיו, עוד כשהיה עדיין מתרגל, זוכה משום מה להגיית שם-משפחתו בפי השדרים בפתח מתחת לה', במקום בציירה, על-פי מקור השם הלקוח מגרמנית: זוהר ככוכב. אותם דברים אמורים באהוד אולמרט, שכולם הוגים, משום מה, את שמו בפתח מתחת למ' במקום בציירה. ובחדשות של כל ערוצי הטלוויזיה נהגה קניון הקניות בציירה מתחת לק' במקום בקמץ, כאילו היה פארק של שמורת טבע בארצות-הברית.
אפילו הבנקים שלנו, האמורים להקפיד על תרגום נכון של המונחים הפיננסיים, חוטאים לעברית. הם מציעים ללקוחותיהם פמ"ז (פקדון מטבע זר) במקום פמ"ח (פקדון מטבע חוץ)
רעות חולות
שדר ערוץ 2 חזר השבוע, פעמים אין ספור, על המונח "ברדק" במהדורת החדשות, כשביקש לתאר את מה שמתרחש בימים אלה בליכוד.מן הסתם הוא התכוון, כמובן, ל"בלגן" ולא לזנות, שהרי ברדק פירושו ברוסית "בית זונות".
אותם דברים אמורים ב"שטינקר" ("מסריח" בגרמנית), שהפך משום מה בתקשורת למלה נרדפת לסוכן חשאי. ואולי, משום כך, גם זכה רפי איתן לכינויו "רפי המסריח".
קלישאות שחדרו לשפה העברית משפות אחרות הן רעה חולה שחוזרת על עצמה. "איזה באסה" הוא ביטוי שגור שנשאל מהשפה הערבית והמפגין אכזבה וייאוש גמור מהמצב; "או-טו-טו" הוא ביטוי שיגרתי ונדוש, שלקוח מהיידיש ומבוסס על צלילים חוזרים - מעין אונומטופאה, ופירושו: הנה כבר זה קורה; ו"אג'נדה", שחברה למשרדים מן השפה האנגלית, היא, בעצם, סדר-יום. אבל, מי לעזאזל, באמת משתמש בו בשפת העברית?

תאריך:  30/04/2010   |   עודכן:  02/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עברית עודנה קשה שפה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כתיבה זה דבר קשה
זהבה המתוקה  |  1/05/10 09:10
2
תתיחס לזמרים המזרחים (ערבים) ל"ת
שירים "מזרחים"  |  1/05/10 12:36
3
"אתה ילד"="אתה בטרואמה"
ד"ר בחברת ביטוח  |  1/05/10 19:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
במסגרת חקירת פרשת הולילנד והחשד שאהוד אולמרט קיבל אישית שוחד, יידרשו החוקרים לבקש את סיוען של הרשויות בארה"ב    המטרה: לגלות האם הועברו כספים מכספי השוחד לבנו שאול ולאחיו יוסי שברח לחו"ל
קנת לוין
את הפשטנות שבה משרטטים ההיסטוריונים החדשים את תמונת הערבים, יש לייחס לנטייתם לראות את ההתנהגות הערבית כתלויה לחלוטין במעשיה של ישראל. "סינדרום אוסלו" חלק עשירי  
עו"ד מתן פריידין
הניגודיות בין ד"ר טיבי הנעים, המחויט והמחוייך באולפן הטלוויזיה הישראלית, ומר אחמד עוטה הכאפייה והצווחני בלוב, היא אינה אלא הונאה טקטית של הציבור הישראלי, הנעשית במודע ובכוונת מכוון
אורי נטע
אני קורא לכל המוסלמים להתגייר או להתנצר, ולהשאיר מאחור זיכרון עמום שהייתם פעם שייכים לחלאת המין האנושי    כל אישה, זקן וגבר מקרב הפלשתינים שהצביעו בעד האידיאולוגיה החמאסו-נאצית אינם חפים מפשע    גם מי שלא לוחם באזרחי ישראל הוא תומך לחימה ואחת דינו כמו דין הנאצים: מוות
צבי גיל
אנחנו עם ומדינה שלא רק זוכרת את המתים, אלא לעתים היא סוגדת להם, למשל אם אלה חללים שנפלו למען המדינה    אלא שאזכור המתים הופך לעתים מקאברי כאשר משתרבבים ביטויים שלא הולמים את הנסיבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il