X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
באומדנים של מיליוני הרוגים הפנים נהיו דבר מטושטש, זיכרון מודחק אבל מאחורי הניצחון ההוא היו פנים ושמות, משפחות
▪  ▪  ▪

מזה 65 שנה שהעולם עוצר בכל 9 במאי לציין את יום הניצחון על גרמניה הנאצית ולזכור את החיילים והאזרחים שנהרגו במלחמה ההיא. ברוסיה מציינים את היום במצעד צבאי מרשים בכיכר האדומה בהשתתפות הווטרנים - הם החיילים שלחמו במלחמת העולם השנייה.
האומדן של החיילים הרוסים שנהרגו במלחמת העולם השנייה עומד בקירוב על 20 מיליון, תרומתם למלחמה יכולה להיות מוכחשת על-ידי רבים אבל אסור שאי פעם תהיה מוטלת בספק.
הזווית היהודית
במלחמת העולם השנייה נלחמו כמיליון וחצי לוחמים יהודים, כשליש מהם לוחמי הצבא האדום. רבים מן הווטרנים היהודים עלו ארצה בגל העלייה הגדול של שנות ה-90 והשתלבו בחיים בארץ. בישראל מציינים הווטרנים ובני משפחותיהם יום זה במצעדים, בערים בהם קיים ריכוז גדול של יוצאי הצבא האדום שלחם במלחמה. הווטרנים לובשים את המדים הישנים מפעם, בחזה מעוטר במדליות שיותר מכל מסמלות את הגבורה.
יותר מרבע מיליון לוחמים יהודים נהרגו במהלך מלחמת העולם השניה, מרביתם חיילים בצבא האדום וביחידות הפרטיזנים. כ-200,000 לוחמים יהודים זכו לאותות הצטיינות על לחימתם, ובהם רבים מן הלוחמים היהודים בצבא האדום שלחמו בגבורה ובאומץ לב ולא היססו לסכן את חייהם במלחמתם באויב הנאצי.
הקשר האישי
20 מיליון חיילים, בקירוב, מסרו את נפשם בחזית של המלחמה, בעודם מנסים לעצור את הצורר הנאצי. פעמים אינספור נלחמים אלפי קילומטרים מהבית עד הכדור האחרון. לחלקם אין מצבה.
בתוך הרשימה האינסופית הזאת של השמות גיליתי על דרך המקרה, את ההקשר המשפחתי האישי למלחמה ולשכול, שבינתיים התייתם ולא נותר לו איש. המלחמה קברה אותו והשנים שעברו איימו לקבור גם את הזיכרון ממנו.
קראו לו לב פורטנוי. הוא נולד ביום שני 19 למאי, 1919 באוקראינה בעיירה Chigirin במחוז Poltavskaya. בן בכור לפאנייה ומשה. לפי הרישומים שהשאירה דודתי ב"יד ושם", הוא היה סטודנט ורווק. באתר אחר, שמאגד את יומני המלחמה הסרוקים, מצאנו שהוא היה מפקד מחלקת טנקים בחי"ר 60 של הצבא האדום והוא נפל בקרב מול האויב הנאצי, בחזית של בלארוס ביום חמישי ה-23.09.1943, בן 24 במותו. לא נשאר מי שיספר את סיפורו.
בילדותי ובבגרותי אף אחד לא דיבר על המלחמה ההיא, ואף אחד לא דיבר על לב, שהיה אח של סבתא שלי. הם היו 4 אחים, 2 מהם הכרתי, דודה בלה, שאת דף העד שלה מצאתי באתר של יד ושם, וסבתא שלי.
השם שלו לא עלה בארוחות משפחתיות וגם אבא שלי לא ידע לנדב יותר מדי פרטים. לא דיברו על זה בבית, והזיכרון היה אישי מאוד, מרוכז, ולעולם ולא קולקטיבי. ניסו להשכיח ולהמשיך הלאה, כשעל הלב בולטות צלקות המלחמה. וכך קרה, שכמעט 10 שנים אחרי שסבתי, האחרונה מבין ארבעת האחים, נפטרה גילינו מחדש שהיה עוד אח, עוד דוד שקיומו הוסתר מאיתנו, ספק אם על-מנת לא להוסיף לכאב, ספק בשביל לשכוח.
באומדנים של מיליוני הרוגים הפנים נהיו דבר מטושטש, זיכרון מודחק. אבל מאחורי הניצחון ההוא היו פנים ושמות. משפחות. הדמעות שנשפכו לנהרות מזמן יבשו, האהבות נדמו, את הזיכרונות אין מי שיזכיר ואת הסיפור אין מי שיספר.
איך מת, איזה בן אדם הוא היה, האם הספיק לאהוב, להיות נאהב, למה הוא היה נהפך לולא המלחמה. ישנן שאלות שאין להם תשובה ומי שידע את התשובה לא השכיל לספר לדור הבא, נושא הלפיד. כך שאת סיפור חייו של לב אפשר לספר בקצרה כואבת, ולהשען על חלקי תמונות שנמצאו ופרטים שנאספו בפינצטה.
הניצחון גבה מחיר כבד שיש לזכור אותו כל העת ולא לאפשר לשנים העוברות לטאטא את העובדות ואת סיפורי החיים כמו פירורים מתחת לשולחן רצוץ רגליים.
בשוליים
הזמן לא עושה חסד לווטרנים, (ותיקי מלחמת העולם השנייה) מעוטרי המדליות, שחיים עוד בנינו אך מספרם הולך ופוחת. דור בא ודור הולך.
מספרם של הווטרנים בישראל נאמד היום, ערב ציון 65 שנות ניצחון על גרמניה הנאצית, על כ-5,000 איש בלבד.
הניצחון שלהם אז מאפשר את החיים שלנו פה, עכשיו.
למעט מהם שנשארו - צריך להודות, ולהבטיח שלא נשכח.

תאריך:  08/05/2010   |   עודכן:  09/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
65 שנה לניצחון על הנאצים - הפנים מאחורי המלחמה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ומי נוסע? פרס כמובן
אליהו חיים  |  9/05/10 08:38
 
- אתה ממליץ לשלוח את יורם שפטל ?
גילוי האמת לאמיתה  |  9/05/10 09:51
 
- זה לא קשור לימין ולא לשמאל
אליהו חיים  |  9/05/10 10:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
כיצד עקפו אולמרט ושולה זקן את המגבלות    קיפוד (25)
אלכס נחומסון
המינוי של גולדסטון לראשות ועדת החקירה הינו כתם מוסרי של האו"ם    כתם שמערער את אמינות המוסד הזה ומעמיד בספק את המרכיבים הבסיסיים שעליהם הוא מושתת - אובייקטיביות, הוגנות ושוויון    האו"ם כשל במקרה של גולדסטון כשל מערכתי
יהונתן דחוח-הלוי
מידע חדש ומהימן חושף את התמיכה הבלתי מסויגת של הארגון בשיבת פליטים ואת הטקטיקה שתוכננה לשיווקה לציבור הישראלי דווקא בשלב המכריע של המו"מ    בצלם חושש מאוד מחשיפת כוונותיו בטרם עת וזו כנראה הסיבה להכחשה הכוזבת שהשמיעה דוברת הארגון    מנכ"ל בצלם שומרת על שתיקה
ד"ר אברהם בן-עזרא
הכסמות והתנגדויות של בעלי דירות ברכוש המשותף לבנייה של שכניהם, ותפקידה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בשמירת זכויות הבנייה של כל הדיירים
ענבל בר-און
צעיר חרדי/דתי סובל מ"היעדר כוח-גברא"    בכל זאת הוא נישא לצעירה בת גילו    ההמשך - צפוי מראש, לא ניתן 'לממש את הנישואין' ו'להקים בית בישראל'    האם יש מקום לתביעת נזיקין?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il