X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שמואל הספרי ואלדד יניב. מחברי "השמאל הלאומי" [צילום: פלאש 90]
מה שמכונה השמאל הישראלי פנה מזמן עורף למורשתו ואימץ את דוקטרינת הפירוק כסדר היום המרכזי שלו הספרי ויניב מקווים להחיות שמאל זה באמצעות זריקת לאומיות לעורקיו המסוידים. לשם כך צירפו לשמאל את ה'לאומי'
▪  ▪  ▪
ה"ספין" והטעויות
מנחם רבוי
שתי טעויות קשות התקבלו החודש ב"צומת ספרים": הפצת הספרון "השמאל הלאומי" בשקל, והורדתו מהמדפים בעקבות פניית גורמי ימין * מחברי ה"מניפסט" ניצלו זאת היטב והפעילו ספין מתוזמר
לרשימה המלאה

על ידיעות אחרונות, הארץ ופרשת השמאל הלאומי
איתמר ברתור
ynet מתחזק את הביקורת כלפי "צומת ספרים" בשל סירובה לשווק את המניפסט של "השמאל הלאומי". המגינים הטבעיים - הארץ וואלה! - דווקא מתעלמים מהפרשה * הסיבה: מלחמת הוצאות הספרים
לרשימה המלאה

שנאה, משטמה ואורגניזם לאומני מאת 'השמאל הלאומי'
אורן קאשי
אלה שתמיד מאשימים את הימין ש'חושב מהבטן', כתבו מניפסט מהבטן * הם יורים לכל הכיוונים * יורים חיצי תסכול, זעם ובעיקר - חוסר-אונים * הסגנון המתריס, השונא, מעביר את הכותבים על דעתם
לרשימה המלאה

מדוע השמאל הפך לסמול?
מתי דוד
מדוע השמאל הציוני הצטמק לסמול שולי? * מדוע השמאל המדיני הפך למנוף הרסני? * מדוע השמאל הפציפיסטי נהיה שמאל אנרכיסטי? * מדוע השמאל הסוציאלי איבד מקומו הפופולרי? * מדוע השמאל האידיאלי הפך לשמאל וירטואלי?
לרשימה המלאה

לפני כחודש פרסם 'ידיעות אחרונות' כתבה יח"צנית למניפסט החדש של השמאל הישראלי, שאנשיו מתחלפים בעיקר באולפני הרדיו והטלוויזיה למיניהם. האג'נדה של מה שמתכנה 'השמאל הלאומי' מתאימה ככפפה לעיתונו של נוני מוזס: שמאל לייט, בעד נסיגה חד-צדדית, עם נופך פטריוטיות, שונא מתנחלים לתיאבון ומתייחס ברגשות מעורבים לחרדים, בעיקר לשס (כל זמן שיספקו את סחורת התמיכה בממשלת שמאל שתקדם נסיגות).
כדאי לעיין בחוברת שהוציאו הספרי ויניב, גם מבחינה אנתרופולוגית, משום שההדים שהיא עוררה מלמדים על השבר האידיאולוגי והתרבותי של מי שרואים עצמם צאצאיהם הרוחניים של האבות המייסדים של המדינה.
הניסיון לחבר בין השמאל של היום לבין העלייה השנייה ומתיישבי חניתה ונהלל הוא בעייתי, מכיוון שהמונח "שמאל" כיום אינו מונח רעיוני אלא סוציולוגי, כלומר קבוצת התייחסות חברתית. לכן, לקשר את אלדד יניב ושמואל הספרי למפלגות הפועלים ההיסטוריות הוא בדיחה גרועה. בעיקר, כשהשורה התחתונה של דבריהם היא פירוק יישובים ונסיגה ללא תנאי, כולל ירידה מהגולן. מה שמכונה השמאל הישראלי פנה מזמן עורף למורשתו ואימץ את דוקטרינת הפירוק כסדר היום המרכזי שלו. מי שהולכים עדיין בדרכם של האבות המייסדים של השמאל החלוצי נמצאים היום - כמה אירוני - בליכוד.
דוקטרינת הפירוק איננה רק נסיגות טריטוריאליות, אלא מעשה מתמיד שנועד לפרק את הדבק המאחד כאן בין יושבי הארץ היהודים - החל מהתכחשות במינונים שונים למסורת התרבותית והדתית, עבור ברוויזיה פרו-פלשתינית של ההיסטוריה וכלה בדה-קונסטרוקציה של הסיפור הלאומי.
הספרי ויניב זיהו את הכשל הזה, ומקווים להחיות את השמאל הישראלי באמצעות זריקת לאומיות לעורקיו המסוידים. לשם כך צירפו ל'שמאל' את ה'לאומי'. כל כמה שקראתי במניפסט לא השתכנעתי שהעניין הלאומי בוער באמת בעצמותיהם, אלא יותר ניסיון טקטי להטעות את ההמונים שכבר מזמן אינם צובאים על מרכולתו האידיאולוגית של השמאל, ולהביא אותם בדרך אחרת אל הקלפי.
לא בכדי חוזרת המילה "סולידריות" הן במניפסט והן בחוגי הבית של 'השמאל הלאומי'. יש להם בעיה עם המילה 'לאומי'. במחצית השנייה של המאה העשרים חווה העולם המערבי התנערות מהעניין הלאומי. בשיח האינטלקטואלי השמאלי, הלאומיות התחברה עם הלאומנות ועם פירותיה הבאושים של המאה העשרים - הפאשיזם והנאציזם.
קשה לקבוצה שקידשה את האינדיבידואליזם לדרגת דת חדשה להתחבר אל מה שנתפס כנחלת ההמון. "אנחנו" הרי לא מכירים בגבולות ולאומים, ו"עַם" זה עניין לפרימיטיביים. עכשיו מה, להחזיר את הגלגל אחורה? לדבר על גאווה לאומית, אחרי ששנות דור ביזינו אותה בכינויי גנאי כמו "זיקפה לאומית", ושיא השיאים - לומר "עם ישראל" בלי להקיא כמה פעמים, הרי גם המושג הזה הוגחך וטורלל בעשורים האחרונים ל"עמישראל"?

הסיבה לוולגריות

הנה תגובה של עיתונאית פחות מתוחכמת שהבלבול בדבריה חושף את הכשל האידיאולוגי של סביבתה. כך מעירה מיה בנגל למניפסט: "כלל לא בטוח שהתשובה אליה הגיעו - 'פטריוטית לאומית ושמאלנית' - היא התרופה. הפטריוטיות טעונה ומלוכלכת מדי, בגלל שהימין המשיחי ניכס אותה בלעדית". ואז היא מציעה נוסחה אחרת, מרתקת בערבוביה התרבותית שלה:
"אולי הרצפט הוא ניסוחה של פטריוטיות שמאלית טרייה: לא ללאומנות מימין ואינדיבידואליזם ליברלי מהקצה השני, וכן לרוח חדשה משמאל, עם נשמה, רגישות עמוקה לזכויות מיעוטים, כזו ששומרת על כבוד האדם, נותנת כבוד וכוונה למילים וגם, צעירה, נוצצת ואוהבת חיים. ועִם ישראל מחולקת, אבל שלמה". אתם הבנתם את זה? הלאומיות יוק, חזרנו לאוניברסליזם הידוע של זכויות מיעוטים, כבוד האדם, עשו אהבה ולא מלחמה ושאר הממבו ג'מבו של הסיקסטיז.
'שמאל לאומי' כפי שהבחנו הוא למעשה אוקסימורון סוציולוגי, מונחים שעד לא מזמן התחברו בטבעיות, ובעשורים האחרונים הפכו למנוגדים וצהובים זה לזה. אבל, להספרי ויניב, ושאר יח"צניהם הרבים בתקשורת, חשוב לגרור את ההמון אל חזונם. ואין המון בלי לאומיות. אולי זאת הסיבה לשפה הוולגרית והפשטנית שבה התנסח המניפסט.
בבואם להתבדל מחבריהם לשמאל הרדיקלי, שבראו לעצמם שפה חדשה ורשת סימנים ייחודית שרק יודעי ח"ן מבינים אותה, ביקשו מחברי המניפסט להשיב את העניין הלאומי אל מרכז השיח השמאלי, וזאת גם בעזרת השפה הפשוטה, המתאימה להמון, בלוויית ניבולי פה למכביר, כיאה לערסים אידיאולוגיים. אלא שבאופן אירוני דווקא בכך הם קיבלו את הנחת היסוד של קבוצת השיוך שלהם, הרואה בלאומיות עניין וולגרי, המוני, על גבול הפאשיזם. אין ספק, יקשה עליהם למכור רעיונות אלה לגרעין תומכיהם בתוך מה שמכונה "חוגי האינטליגנציה".
מכיוון שהכותב העיקרי של המניפסט הוא מחזאי, אי-אפשר להחמיץ את הדרמה המהדהדת. גם כאן יש נבל אולטימטיבי - במקרה שלנו נבלים: המתנחלים, שעבור הספרי ויניב הם מסמנים של הממד הלא-רציונלי, "המשיחי", של החברה הישראלית. "המשיחיות היא דלק גרעיני, סם מעורר ומסוכן, ויאגרה רוחנית". וכך מתוארים הנבלים:
"הם הגיחו מהישיבות התיכוניות ועטו על שטחי יהודה ושומרון ועזה בלהט משיחי בלתי ניתן לכיבוש [...] אף אחד לא הבין שבתוך 'החלוצים החדשים' התנחלו שדים של טירוף משיחי. תחשבו על סרטי אימה. תחשוב על מוחות שטופים, זומבים מהופנטים, תחשבו על חבורות של נערים חרמנים שהולכים לבעול את הארץ. זה מה שזה היה. הם לא הכירו בסמכות של אף אחד לעצור אותם. הם היו מוכנים לכול".
נעזוב לרגע את הניתוח הטיפשי של הכוחות הסטיכיים שהניעו גם את התנועה הציונית עוד בראשיתה, ושבלעדיהם ספק אם היינו חוזרים אל הארץ, ונתמקד בתפקיד שהועידו הספרי ויניב למתנחלים. ובכן, חשוב להבחין שה"מתנחלים", המשחקים את תפקיד האנטגוניסט בדרמה של 'השמאל הלאומי', אינם יצורים נפרדים מהמחנה האידיאולוגי היריב; אין כאן "מתנחלים" ומולם, למשל, "ימנים שפויים", או "נאורים"; עבור הספרי ויניב, כמו חלק ניכר מתומכיהם, כך נראה כלל המחנה השמרני והניאו-שמרני, כלל המחנה הלאומי, בקיצור כל מי שהצביע לליכוד ודרומה.
המתנחלים משמשים פה קריקטורה ספרותית של המחנה ששלח אותם. ה"זומבים המהופנטים" בעלי "המוחות השטופים" הם כל מי שלא בחר בקדימה ומרצ ושאר תנועות השמאל הכאילו ציוני. עושה רושם שזה הדלק המניע את ההתאגדות שלפנינו, ולא העניין הלאומי: נמצאה סוף-סוף את המטרה שסביבה השמאל יכול להתאחד. אבל, הי רגע, האם זה לא מה שהתרגלנו לשמוע בעשורים האחרונים?

פורסם בחלקו בעיתון 'ישראל היום' (7.5.2010)
תאריך:  10/05/2010   |   עודכן:  10/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשהשמאל מתחפש: על מניפסט 'השמאל הלאומי'
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
חמשת הממים של ז'בוטינסקי
אליהו חיים  |  10/05/10 09:08
 
- דברים בשם אומרם
עידן סובול  |  10/05/10 10:37
 
- זכותך היחידה לישיבה בארץ היא
פלא יועץ  |  12/05/10 20:32
 
- הרצל והיהדות
יוסי פלס  |  14/05/10 18:40
 
- "פלא יועץ" 77.127.88.148
עידן סובול  |  22/05/10 10:01
2
ניתוח מבריק - תענוג לקרוא!
דנור שג  |  10/05/10 10:11
3
מאמר מבריק, למעט הערה אחת
שמוליק 22  |  10/05/10 10:12
4
איך בחר ברק באלדד יניב לעוזרו?
ברק חייב להסביר  |  10/05/10 10:33
5
מורדים או ממשיכי דרך
כתומה עצבנית  |  10/05/10 11:01
6
אני-רק שאלה
רוני מכפר שלם  |  10/05/10 12:05
7
אוסף של טומטומים נהיה לנו
קוסם  |  10/05/10 12:40
8
הסמול שכח מזה להיות יהודי
אנד אנדינו  |  10/05/10 15:53
 
- מי שלא מכן
שרברב  |  11/05/10 08:34
 
- אין ולו יהודי אחד בעולם אשר יש
אור חדש לציון  |  12/05/10 20:50
9
תנו יד לשנאה
נחום שחף  |  14/05/10 09:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית ששר
החופש הגדול, גרסת המינהל לחינוך דתי: במקום קניונים - התנדבויות; במקום צ'אטים - התכתבות במסרון עם המורה; במקום חוף דוגית - סדנות חינוכיות. והחידוש הגדול ביותר: התוכנית לא נשארת על הנייר, אלא כבר מתחילה לפעול. בקרוב גם בחינוך הממלכתי
רפאל בוכניק
יש עניין של ממש בהפניית מבט ממוקד אל עבר זירה חמה אחרת, המרוחקת מאזורנו, אולם כזו המאופיינת במתיחות מתמדת ופוטנציאל התלקחות מתמשך, קרי חצי האי הקוריאני
מיכל מנין
אוניברסיטת (ניתן לכנותה גם 'אוניברשיטנת') חיפה ממשיכה לארח מסיתים פלשתינים    הפעם: סגן השייח' ראאד סלאח    עד מתי?!
צ'לו רוזנברג
כל מי שמבקש להבין, ולו חלקית, על מה שמתרחש בצה"ל, צריך לקרוא את הראיון עם תא"ל (במיל.) שמואל זכאי, שפורסם בסוף השבוע    כתב אישום חמור כלפי צה"ל והעומדים בראשו
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
אזור הנמל ביפו מושך לאחרונה קהל מטיילים הנהנה מהנוף המקסים של ים וסירות, מריח הטיגון במסעדות, ובין לבין מוכן להביט גם באמנות פופולרית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il