X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאגיה יהודית, שחורה (קללות), לבנה (ברכות), גירוש שדים וטקסטים מאגיים - הכל בתערוכה מרתקת במוזיאון ארצות המקרא בי-ם
▪  ▪  ▪
מתוך התערוכה: נרתיק לקמע עם קמע מנייר, מ-1920, מרוקו, מאוסף משפחת גרוס

כמה אנו יודעים על מקורות המאגיה היהודית? על כישופים, גירוש שדים ושימוש בכוחות נסתרים כדי להשפיע על גורלות? לא הרבה שרד מימי קדם. ובכל זאת, נמצאו בחפירות ארכיאולוגיות חפצים רבים מאירים אור על הנושא. אלא שאין ביטחון מוחלט אם הם יהודיים, פאגאניים או נוצרים.
עד כמה המאגיה נמשכת מקדמא דנא עד לימינו, תופתעו. למי אין בבית חמסה? או "ברכת הבית", או חפצים המעוטרים בסמלים קדושים? רבים מהעולים החדשים הביאו עימם אמונות בכוחות מאגיים, ומאמינים בהם גם כיום. האמונות קיימות בכל הארצות, ולובשות ופושטות צורות וגוונים שונים. אבל בסך-הכל, רוב האנשים מאמינים במשהו. נאחזים באמונה זו כדי לשרוד, הולכים לקברי קדושים כדי להתעבר, מבקרים אצל רבנים שמייחסים להם כוחות מאגיים, ונצמדים לקמעות.
בתערוכה מוצגים שהושאלו מאספנים וממוזיאונים שונים, מעבר לאוסף הקיים של המוזיאון. אוסף, אותו תרם ד"ר אלי בורובסקי, ושלשמו הוקם המוזיאון לפני 18 שנים, על צלע ההר, למרגלות מוזיאון ישראל בירושלים. זהו המוזיאון היחיד בעולם המציג את ההיסטוריה של המזרח הקרוב הקדום בתקופת המקרא, משחר התרבות ועד לנצרות הקדומה. בנוסף לתצוגות המתחלפות, המוזיאון מחזיק בתצוגת קבע המתחקה אחרי שורשי היהדות ביהודה, בשומרון ובאזורים השכנים.
קשה להאמין למראה העיניים בתערוכה. חולצת ילד, שעליה כתוב טקסט האמור לשמור עליו מכל רע, שנמצאה בין המגילות הגנוזות בקומראן, מחזירה אותנו אלפיים שנה אחורנית. קמעות עתיקים, עליהם מצוירים דמויות וכיתובים האמורים לעטוף את הגוף בהגנה, ולתת מענה לפחדים האנושיים מפני עין הרע, שדים, מחלות ושאר הפגעים. רדיד מאגי מהמאה החמישית, הכולל בקשה לשמירה מפני רעידת אדמה, פגעים שונים, שטן ויצר הרע, ובקשה לנשיאת חן בעיני השלטונות בבלקן.
צמידים וטבעות עם עין בצבע טורקיז נגד עין הרע. קמע בצורת תליון, מהתקופה הביזנטית, ועליו יד - צורת החמסה העתיקה ביותר שנמצאה. דרך אגב, האמונה בחמסה מקורה מוסלמי, והיא הובאה לארץ על-ידי העולים מאפריקה הצפונית.
צלמיות עתיקות מימי קדם, שבהן היו נועצים סיכות בסגנון המזכיר את אמונת הוודו האפריקנית, שימשו לקללות. אבל האמצעי הפופולרי ביותר לקלל את השונאים היה על-ידי כתיבת הקללות בחרט על חרסים, והטמנתם מתחת לרצפת הבית. רק כשנמצאו בורות עם חרסים הכתובים בקללות שנעשו במסופוטמיה, כתובים באכדית ושומרית - רק אז, במאה העשרים, יכולים היו להגיע לפענוח השפות העתיקות בעולם. והאמונה בקשרים של פתיל נגד עין הרע ממשיכה עד היום, כשביטויה נראה בציצית שהדתיים עוטים עליהם, או בפתיל האדום הנקשר כצמיד ליד כסגולה.
הביקור בתערוכה המגוונת והמרתקת ימשוך אליו רבים, שיופתעו ממה שיתגלה להם, שיהיה בבחינת הארה ויקסום ללב כולם.

תאריך:  11/05/2010   |   עודכן:  12/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
אלן דרשוביץ הסיר את הלוט מעל הסוד הכמוס ביותר של ישראל, כשגילה שיש לנו נשק גרעיני    מבחינת ישראל, נראה שאין עיתוי גרוע יותר לדברים החד-משמעיים שהשמיע
איתן קלינסקי
הכפר הסמוך לנס ציונה שיגשג מאוד, עד שבשנת 48' עבר "טיהור"    שיחות הקרבה צריכות לתת מענה לכאב הערבים שבקרבנו
יעל אבגי
ייתכן שנכשלתי במשימה הלאומית - לתמוך בבעלי למען הכלל. כנראה שאיני שייכת לזן הנשים המקריבות    סיפורי האישי על הרבה צבא ומעט בעל
אורה עריף כץ
בני ציפר מ'הארץ' קיבל פרס - על עריכת ספרות או על דעותיו הפוליטיות?    אויש, עוכרת שמחות שכמותי
ראובן לייב
"רוקח 73", שעליה מופקד שף הצמרת אייל לביא, היא המסעדה המובילה בארץ לדגים ולפירות-ים, אבל גם מעדני הבשר והפסטות שלה הם "גורמה" לשמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il