X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פעמיים היא רעשה וגעשה - אך בפעם השנייה, בה התרחשה בארץ התפרצות געשית מקומית בדמות "הולילנד", הדי פיצוצה מסבים נזק תדמיתי ארוך-טווח
▪  ▪  ▪
שכונת הולילנד בירושלים. התפרצות געשית מקומית [צילום: פלאש 90]

"כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם" [בראשית].
"וַתִּגְעַשׁ וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ, מוֹסְדוֹת הַשָּׁמַיִם יִרְגָּזוּ וַיִּתְגָּעֲשׁוּ, כִּי-חָרָה לוֹ" [שמואל].
"אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו, שאם תזוח דעתו עליו - אומרין לו: חזור לאחוריך" [סוכה].
כאשר נקבר יהושע בן נון בגבול נחלתו בְּתִמְנַת סֶרַח (חֶרֶס) אֲשֶׁר בְּהַר אֶפְרָיִם, נאמר בספר יהושע וכן הוזכר שוב בספר שופטים "מִצְּפוֹן לְהַר גָּעַשׁ". רוב המפרשים מציינים, שבני ישראל לא נהגו כבוד בהספדו של יהושע וכך אומר הרד"ק: "על-ידי שנתרשלו ישראל בו ולא הספידוהו כראוי, הגעיש הקב"ה עליהם ההר ביום קבורתו".
והנה בימים אלו, געשה הארץ פעמיים; בפעם האחת - התפרצות הר הגעש באיסלנד, שחוללה ענן אפר שהתפזר בשמי אירופה, שבעטיו נובע משבר תעופה החמור ביותר שארע מעולם, תוצאתו מי ישורנו, הזק אנושי והפסד כספי לאין שיעור, המהווה פגיעה רב-ממדית, ברם המתרחש כולו, נוצר, בכוחו של אלוקים, בידי ההשגחה העליונה. בפעם השנייה - התפרצות געשית מקומית בדמות "הולילנד", כולה נרקמה ונתפרה, בידי האדם. כאן יש ללמוד את מידת הקל וחומר - אם התרשלות בהספד הרעישה הר, מה ייאמר על כגון זה?!
יש לומר, שהר זה, המצוי בעין הסערה, מהווה, לכאורה, במה למופע של שחיתות מחול שדים ותככים פוליטיים. אלא מאי, הדי הפיצוץ מסבים נזק תדמיתי ארוך טווח, כמעט בל יימחה, לרבים וטובים אחרים, אשר ידם לא הייתה במעל שכזה.

לחם כזבים

"כִּי תֵשֵׁב לִלְחוֹם אֶת מוֹשֵׁל, בִּין תָּבִין אֶת אֲשֶׁר לְפָנֶיךָ. וְשַׂמְתָּ שַׂכִּין בְּלֹעֶךָ, אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה. אַל תִּתְאָו לְמַטְעַמּוֹתָיו, וְהוּא לֶחֶם כְּזָבִים". רוצה לומר - כאשר תשב לאכול לחם עם שליט, אל תיתן לכבוד "לעלות לך לראש", אלא השתמש בבינה, ודע שלכל דבר יש סיבה - המושל קירב אותך אליו מסיבה מסוימת, וכאשר הסיבה תיעלם - הוא לא יהסס לזרוק אותך לכלבים

"ליקוי מאורות" בצמרת, "תיבות פנדורה" בענפים העליונים, "קופות שרצים" בפסגות המנהיגות, פרשיות אפלות בדרגים עליונים, "גחלים לוחשות" בחלונות הגבוהים, כל אלה מטילים מום בבבואה התדמיתית של חבורה נפלאה המצויה בין הקבלנים והבונים בישראל. זו מכה אנושה ועלבון צורב, לתפארת הבונים בארץ ישראל לדורותיה. לא תועיל לנו העובדה שענף הבנייה מהווה נדבך חשוב ויקר לבניין המדינה. איש לא יזכור שקבלני ישראל גילו תמיד אחריות לאומית ועמדו תדיר בכל המשימות שהוטלו עליהם. תדמיתם של הקבלנים הבונים, שממילא הייתה תלויה על בלימה, חטפה חבטה קטלנית בבטן הרכה. לצערנו, הולילנד מכסה כענן של אפר געשי, על כל המפעל הציוני הגדול ביותר. לא יועילו לנו סיפורי המייסדים שבאו לבנות ולהיבנות בה, על כל בנייני הציבור והמגורים, מבני התעשיה והמסחר שהקימו והביאו כבוד ותהילה למדינת ישראל, שכן אירועים אלו מורידים את הקטר מהמסילה.
שלמה המלך מלמדנו כי אדם שזוכה להיות מקורב לשלטון וליהנות ממנעמיו, עלול להשלות את עצמו, שהקרבה לשלטון תעזור לו אם יידרש לעזרה. כדי להציל אותנו מאשליה מסוכנת זו, הוא כתב בספר משלי: "כִּי תֵשֵׁב לִלְחוֹם אֶת מוֹשֵׁל, בִּין תָּבִין אֶת אֲשֶׁר לְפָנֶיךָ. וְשַׂמְתָּ שַׂכִּין בְּלֹעֶךָ, אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה. אַל תִּתְאָו לְמַטְעַמּוֹתָיו, וְהוּא לֶחֶם כְּזָבִים". רוצה לומר - כאשר תשב לאכול לחם עם שליט, אל תיתן לכבוד "לעלות לך לראש", אלא השתמש בבינה, ודע שלכל דבר יש סיבה - המושל קירב אותך אליו מסיבה מסוימת, וכאשר הסיבה תיעלם - הוא לא יהסס לזרוק אותך לכלבים. ולכן, "ושמת שכין בלעך" - שים סכין בגרונך, כך שלא תתאווה לאכול מהאוכל הטעים שלו, כי אוכל זה הוא לחם כזבים. כאשר הוא ישיג את המטרה שלשמה הזמינך, לא תוכל יותר ליהנות מלחמו.
וכך אמר רבן גמליאל: "הוו זהירין ברשות שאין מקרבין לו לאדם אלא לצורך עצמן נראין כאוהבין בשעת הנאתן ואין עומדין לו לאדם בשעת דחקו". ולכן ביקש שמעיה" "...ואל תתודע לרשות". למעשה ביקשו חז"ל להזהירנו שראוי לו לאדם להישאר אלמוני ולא להתקרב לשלטון כדי שלא להיפגע ממנו.
המלך שלמה הבין את נפש האדם, לכן הוא לא הטיף לצדיקות מושלמת: "אַל תְּהִי צַדִּיק הַרְבֵּה...", כמו גם "אַל תִּרְשַׁע הַרְבֵּה... כִּי אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא". גם חז"ל נתנו את דעתם לצדיקות יתר בדורשם: "מפני מה לא נמשכה מלכות בית שאול, מפני שלא היה בו שום דופי". מכאן באו ההבחנות שראוי לפרנס ציבור שתהא לו קופת שרצים וכן "כל הגדול מחבירו - יצרו גדול הימנו".
נראה לי, שדווקא חותנו של משה, הגוי החכם הזה יתרו, הטיב להכיר את עמנו. לפיכך, עצתו הייתה ראויה יותר. הוא התנה והתמקד במינוי ובחירה למשרה ציבורית, תוך העדפה של אישיותו של המועמד ותכונותיו המוסריות, על פני כישוריו המקצועיים. כך, יתרו הציע למשה למנות "אנשי חיל, יראי אלהים, אנשי אמת, שונאי בצע". כלומר, הדגש על היושרה, על יראת אלוהים ועל כושר עמידה מול חמדנות, ותאווה לכספים.

תאריך:  12/05/2010   |   עודכן:  12/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ותגעש ותרעש הארץ
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ותגעש ותרעש הארץ
אריק רשף  |  12/05/10 18:32
2
ותגעש ותרעש הארץ
תומר מוסקוביץ  |  21/05/10 08:57
3
ותגעש ותרעש הארץ
רן ידעי  |  21/05/10 09:26
4
ותגעש ותרעש הארץ
רן ידעי  |  21/05/10 09:58
5
ותגעש ותרעש הארץ
רוזנמן  |  22/05/10 17:02
6
ותגעש ותרעש הארץ
עוזי ביתן  |  22/05/10 17:09
7
ותגעש ותרעש הארץ
Yaacov Gindi  |  22/05/10 17:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד עינת שקד
עו"ד שקד, מומחית בדיני עבודה, מספקת לכם את התשובה לשאלה האם יום ירושלים הינו חג לאומי שבו חייב המעסיק להעניק לכם חופשה
תמיר האס
הטלוויזיה החינוכית הציבה מגוון קריטריונים במסגרת המכרז האחרון שפרסמה עבור שירותי יח"צ. כך למשל נדרש ניסיון של חמש שנים בתחום ושנתיים של שירותים לארגונים. התוספת המוזרה היא הדרישה להתחייבות מראש מצד הזוכה ל-10 כתבות/תגובות/התייחסויות בחודש    תמיר האס תוהה - מתי הפכנו לחברת ביטוח?
דודו אלהרר
ערבים שהם אזרחים זרים בארצם, שיום הקמת מדינת-ישראל הוא יום אסונם - מה יותר הגיוני להם מאשר התקוממות?
עידן יוסף
בניגוד להודעתו כי יועציו המשפטיים אישרו כי אין ניגוד עניינים - פרנקל ואטינגר כלל לא הובאו בסוד העניינים    כך נראה שר חקלאות במדינת ישראל
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
סיפור הג'קוזי של רנ"צ רפי פלד שאולץ להתפטר ממשרת המפכ"ל, מחוויר כיום לעומת מעלליו של המפכ"ל, רנ"צ דודי כהן, כמופיעים בדוח מבקר המדינה    נפוטיזם. דוח מבקר המדינה חושף את המינהל הבלתי-תקין של המפכ"ל    גם את דודי כהן יש לשלח הביתה - ומיד    פרשת "ההולילנד" של המטה הארצי" - על קשרים ופרוטקציות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il