X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"למה התורה ניתנה לעם ישראל דווקא במדבר"? - נשאלתי ע"י אחד משומעי לקחי הקבועים. "וכי לא היה כדאי, ואולי היה רצוי יותר לעכב את נתינת התורה ומסירתה לעם ישראל בארץ ישראל כעם ישראל כבר מגובש כעם ריבוני, חזק, איתן "ברוחו ובגופו" ובעל שלטון עצמי"? - הוספתי על שאלתו של השואל. אתמהה
▪  ▪  ▪

תורת ישראל וסמליותה
וגם אומנה, "תורת ישראל" המסמלת יותר מכל את "המקור הנצחי" של החיות הרוחנית [בעיקר] של עם ישראל לדורותיו ניתנה באחד מן האירועים הגדולים, הנעלים והנשגבים ביותר בתולדותיו של המין האנושי בכלל ובתולדותיו של העם היהודי בפרט. היה זה ב"מעמד הר סיני". מעמד אדיר, קדוש, מרומם ומלא הוד כפי שמעידה עליו התורה בשני פרקים רצופים [שמות, פרקים י"ט - כ'], כדלקמן: "ויאמר ה' אל משה. הנה אנכי בא אליך בעב הענן... כי ביום השלישי ירד ה' לעיני כל העם על הר סיני...ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר. ויהי קולות וברקים וענן כבד על ההר וקול שופר חזק מאד...והר סיני עשן כולו מפני אשר ירד עליו ה' באש...ויחרד כל ההר מאד...ויהי קול השופר הולך וחזק מאד. משה ידבר והאלוהים יעננו בקול".
מעמד הר סיני
יצחק גולדשלג במאמרו "מעמד הר סיני" שהתפרסם בספר "דורש לציון" [אסופת דברים לפרשיות השבוע ולמועדי ישראל לזכרו של ר' ברוך דובדבני ז"ל ובעריכתו של צבי קפלן, עמודים 322-321] כותב: "כאן נתרחש ונתחולל הפלא הגדול, המאורע הנשגב והמכריע שהטביע את חותמו על קורות [עם] ישראל לדורות עולם - התגלותו של בורא עולם ומתן תורתו לעמו, עם סגולתו. זו הייתה ההתוועדות רבת הרשמים וכבירת התוצאות בין ישראל ובין הקב"ה ותורתו, התוועדות שיצרה ברית עולם וקשרי נצח...שעת מתן תורה הביאה עימה את הגאולה ואת התמורה בנפשם של ישראל בכל אורחות חייהם, לשעה ולדורות... [ב]אותה שעה, נברא עמנו בריאה חדשה, יותר נעלה ויותר עמוקה. הכל בו נתחדש ונתקדש, נזדכך ונתעלה...באותו המעמד, נקבע והוטבע במטבע של קבע קלסתר פניו של עם ישראל, לדורות עולם. מעמד הר סיני עשה אותנו לעם והעמיד מחיצת עולם בין ישראל לעמים, בין עם עולם לבין אומות העולם...".
המדבר וסמליותו
תורה קדושה זו ניתנה לעם דווקא "במדבר" המסמל יותר מכל את "המקור הידוע" של אי חיות גשמית [בעיקר] שהרי המדבר הוא מקום של צחיחות, שממה, רוחות חמות ויבשות אשר נושבות בו תדיר. מקום שבד"כ יש בו לחות נמוכה, עננות מועטת, קרינת שמש רבה ושעור התאדות גבוה. ובעיקר, יש בו כמות משקעים קטנה שאינה מספיקה להתפתחות צמחייה טבעית רצופה ו/או גידולים חקלאיים, כמו גם, כמות מים דלה ביותר. החיים במדבר קשים, לא נוחים ואינם "צפיחית בדבש" כלל וכלל ואשר על כן, מעטים הם בני האדם המתגוררים דרך קבע במדבר. לסיכום ייאמר: המייצג והמסמל את המדבר הוא אנטיתזה למה שמייצג ומסמל את התורה. זאת ועוד. מבחינה טכנית, פרשת השבוע, פרשת "במדבר" המכילה קנ"ט פסוקים [וסימנך: קטן] והפותחת את החומש הרביעי שבתורתנו הקדושה, הגם שאין בה שום איזכור מצוותי, ברם היא כוללת מיגוון נושאים ועיניינים "מדבריים" [כמעט] תמיד תחול בצמידות ובסמיכות לחג השבועות, חג מתן תורתנו [עפ"י המסורת הנתונה בידינו]. וגם כאן, ניתן להוסיף תמיהה ושאלה לא פשוטה: האם רק יד המקרה הוא שזמן קריאת פרשת במדבר יחול תדיר בסמיכות לזמן חג מתן תורה?! האם קיים קשר גומלין או זיקה כלשהיא בין נתינתה של התורה לעם ישראל דווקא במדבר וקריאת פרשת במדבר בסמיכות לחג השבועות?!
קשר הגומלין בין תורת ישראל והמדבר
ונראה לנו לקבוע שאין זה יד המקרה גרידא. אדרבא! סמיכותם של שני זמנים חשובים אלה מלמדים על "זיקה רוחנית" ביניהם. נתינת התורה דווקא במדבר, כחודשיים לאחר שעם ישראל יצא ממצריים המסמלת תיעוב, זימה ו"שממה וצייה רוחניים" מוכיחה בעליל את ראייתו הנצחית והאין סופית של הקב"ה. המיזוג בין "המדבר" - מחד-גיסא ו"תורת ישראל" - מאידך-גיסא, באים ללמדנו שאין אלה "שני קוים מקבילים שלעולם לא ייפגשו". אמנם, שניהם ניגודים, אבל ניגודים המשלימים זה את זה. מיזוגם ושילובם באים ללמדנו על דפוסי התנהגות של ערכים נאצלים, כמו למשל: קטנות, נמיכות קומה, שפלות האדם, ענווה ועוד. התורה והמדבר אומנם עומדים "זה כנגד זה", אבל, לא בבחינת: "ולא קרב זה אל זה", אלא, בבחינת: "זה וזה, דברי אלוהים חיים".
"תורת ישראל" אומנם ניתנה במדבר לעם ישראל בחג השבועות, אולם היא משמשת גם כ"תורת היקום". תורת הקוסמוס. תורה גלובאלית. תורה של תבל ומלואו מפני שהיא היסוד המוסד שעליו מושתת העולם, כמאמרם [פסחים ס"ח:]: "אלמלא תורה לא נתקיימו שמיים וארץ". כמו-כן, יש להוסיף ולציין את דרשותיהם של חכמינו ז"ל בכמה דוכתי הקובעים שנתינת התורה דווקא במדבר ולא בארץ ישראל דווקא מלמדת באופן הנחרץ ביותר שהתורה נמצאת בכל מקום, בכל זמן נתון ולכל אדם. היא אינה מוגבלת ומתוחמת במקום מסויים ומוגדר ו/או לזמן מסויים ומוגדר ובוודאי ובוודאי לא למגזר מסויים של קבוצת אנשים [שחלקם אף רואים את עצמם כפטרוני התורה. וד"ל]. תורת ישראל היא במהותה היא "הלב הפועם" המזרים את "דם החיות הרוחנית והגשמית". היא חזות הכל ופסוקי המקרא אף מספרים לנו שבזכות התורה, הליכתו של עם ישראל במשך 40 שנות נדודים במדבר לא הושפעה כלל מן "התנאים הגיאוגרפיים והאקלימיים הקשים" שישנם למכביר במדבר כדכתיב [דברים ח', ב' - ד']: "וזכרת את כל הדרך אשר הוליכך ה' אלוהיך במדבר זה ארבעים שנה...ויאכילך את המן אשר לא ידעת...שמלתך לא בלתה מעליך ורגלך לא בצקה, זה ארבעים שנה".
דווקא במקום של "יובש" וחוסר מים, התורה שנמשלה למים ניכרים בה "טריות", רלוונטיות ואקטואליה.

המאמר מוקדש לעילוי נשמתו הטהורה והמיוחדת של זבולון גורני זצ"ל. זבולון היה אהוב ונאהב, צנוע, בעל חסד, ישר דרך אשר הקדיש את חייו לשיפור חייהם ולרווחתם של החרשים והאילמים בישראל ועקב כך הוכתר בתואר "האבא של החרשים והאילמים בישראל". זבולון עלה בסערה השמיימה בקיצור ימים ושנים "כי נצחו אראלים את מצוקים ונשבה ארון הקודש". תנצב"ה
תאריך:  14/05/2010   |   עודכן:  14/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
בגיל עשרים מבין המלך יאשיהו שהפולחן הזר והמבוזר הוא מקור ההרס של הממלכה. תיקוניו הם פוליטיים לא פחות מדתיים ומטרתם לרכז את המרכיבים הלאומיים-פולחניים-עדתיים לכדי עוצמה שלטונית
עמנואל נבון
ההיסטוריה הקרובה מלמדת אותנו שלפתרון סכסוכים אתניים אין צורך בשלום, שפתרון "שתי מדינות" עלול להפוך לפתרון תלת מדינתי, והעיקר: שהעולם סובל סכסוכים נסבלים גם אם הם בלתי פתירים
מאיר הילזנרט
כשאת אומרת "כן" - למה את מתכוונת?    תאוותו של רצון להרחיב את גבולו לא ידעה שובע. הוא המשיך לגייס נשים - אותן "צד" בשיטוטיו במרכזי קניות
סטלה קורין-ליבר
איש נעים, לא יהיר, לא מתנשא    מארח ביקב, בשדה ובכרם    ממש "חמוד" - "אבל ממזר גדול"
עו"ד אברהם פכטר
תשובה לתא"ל (מיל.) שמואל זכאי, על הביקורת הנוקבת עם הדחת הקצינים תא"ל צ'יקו תמיר ותא"ל פארס, ע"י הרמטכ"ל גבי אשכנזי    מסקנתו לגבי הערכיות והמוסריות הנדרשת מקציני צה"ל והביקורת על הרמטכ"ל בנסיבות אלה - לוקה בחסר ובטעות מהותית
רשימות נוספות
כנסיות, סמטאות וחומוס משובח  /  סתיו שפיר
טקס הענקת עיטור "יקיר ירושלים" ל-12 זוכים  /  שירה ליפשיץ
תיקון ליל שבועות של עלמא במוזיאון תל אביב  /  זליגר שומרון תקשורת
ירושלים - בירתנו לעד!  /  מיכל מנין
יום ירושלים שלי  /  זאב בן-יוסף
בעיית מיתוג  /  כרמית גיא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il