אולי זה בשל המצב הכלכלי המעורפל ואולי בשל החרדה מפני הסלמה צבאית אפשרית, אבל בחודשים האחרונים מסתמנת עלייה תלולה במספר המצטרפים לכתות השונות הפועלות בארץ, שאינם מוצאים את מקומם במערכת החיים השיגרתית.
סוד הצלחתן של אותן כתות נעוץ בשטיפת המוח שהן עושות לחבריהן למן השלב הראשון להצטרפותם אליהן. את שטיפת המוח הזו מכנים בכתות למיניהן, בלשון מעודנת יותר, כרפורמה של המחשבה.
האמצעי הראשון שננקט ברפורמה הזו הוא פיקוח על הקשר שבין חבר הכת לעולם החיצון. מדובר בהכוונה סלקטיבית של התקשורת והגשרים שבין הפרט לאותו עולם שמחוץ לכת. על כל מצטרף מופעל לחץ אטומי כדי שישנה את קו המחשבה שלו בקשר עם העולם החיצון בכל מה שהוא רואה, שומע, קורא, כותב וחווה. הלחץ הזה מוצא צידוק אידיאולוגי, לפיו האמונה המלאה בכת היא האמונה המוחלטת והצודקת ביותר, בעוד כל השאר מתפרש כשקר וכזב. בדרך זו נוצרת מסגרת ואווירה שבה מנחים את חבר הכת להתמסר לאמת ולאמונה שלו. כל ניסיון לחפש מגע עם מי שאינם משתייכים לכת וכל מאמץ לקבל סיוע ממקור אחר מחוצה לה - נידון מראש לכישלון.
טוטאליזם אידיאולוגי
האמצעי השני במשטרת המחשבות הזו הוא מניפולציה משפטית. הכת יוצרת מעין הילה סביבה וסביב מטרותיה, בחסות הגורו שבו בחרו חבריה ושרק לו יש הרשאה וסמכות להנהיג אותם לנצח.
האמצעי השלישי הוא התביעה מחבר הכת לקבל את תורתה בלבד. לצורך העניין מוצגים הדברים למצטרף בצבעי שחור-לבן בלבד. האמונה בדרכה של הכת נחשבת בעיניה לשלב העליון והטהור של הצדק המוחלט. כל מי שמסייע להפיץ, להשריש ולחזק את ניצחון האמונה הטהורה, נחשב למוסרי, והסיסמה שהמטרה מקדשת את האמצעים היא פועל יוצא מן המצב הזה. כל מה שמעכב או מכשיל את הפצת האמת המוחלטת והטהורה נחשף, בסופו של דבר, ועל כן יש לחסלו בכל אמצעי אפשרי. זהו טוטאליזם-אידיאולוגי, שבו הכל מחולק ללא אמצע ובלי גוונים של אפור. חבר הכת אמור לחשוב רק על האמת שלו בצורה מוחלטת וטוטאלית. פרט מעניין: אחד האמצעים שבהם מתגוננת הכת כנגד אפשרות של חזרה לעולם החיצון הוא טיפול רגשי-אשם בקרב חבריה.
למען הדוקטרינה
האמצעי הרביעי הוא טיפוח נוהג של וידויים. הווידוי נועד להביא את רוב חברי הכת למצב של מוכנות מתמדת להילחם למען הטוהר המוחלט ולסלק את הכוחות הטמאים והשטניים שמצויים בתוכו או מסביבו ושעלולים לגרום לו לנסיגה.
האמצעי החמישי עוסק בדוקטרינה ובתוכן האידאי של הכת, שערכו הוא מעל ומעבר - ללא כל מקום להשוואה - לצרכים האינדיבידואליים. על חבר הכת מוטל לוותר על הכל למען הדוקטרינה.
האמצעי השישי הוא התפישה שלפיה קיימת רק אמת אחת. לאלה המשתייכים לכת ושמזדהים עם תפיסתה, יש משימה להמשיך ולהגשים את כל המטלות וההשלכות המעשיות הנובעות מאותה אמונה.
ולבסוף, כנגד כל אלה המבקרים את הטכניקה של שטיפת המוח, מתגוננת הכת בטיעון שהיא פועלת מתוך שיפוט ערכי פנימי. על כן, מי שמצוי בתוך התהליך, סבור שהוא פועל למען האמת ומשוכנע שהוא גם צודק מבחינה מוסרית.