X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא לנוכח החסדים הרבים במגילת רות, בולט לשלילה היחס של אנשי בית לחם ואפילו של בועז לנעמי ורות. יש בכך לקחים מוסריים רבי-חשיבות
▪  ▪  ▪
רות בשדהו של בועז. ציורו של גוסטב דורה

"המגילה הזו אין בה לא טומאה ולא טהרה, לא היתר ולא איסור, ולמה נכתבה? ללמדך שכר של גומלי חסדים" [ילקוט שמעוני, מגילת רות, רמז תר"א]. הדוגמאות לכך מרובות וידועות: הליכתה של רות עם נעמי, יציאתה של רות לשדה, רוחב הלב של בועז כלפי רות, הסכמת רות להינשא לבועז, הסכמת בועז לשאת את רות ולגאול את שדה אלימלך.
אך להיכן נעלם החסד הזה, עד כדי כך שנעמי ורות סובלות חרפת רעב ורות נאלצת ללקט שיבולים? כיצד זה שעיר שלמה מפקירה אם שכולה ואלמנה גלמודה? וכיצד זה שבועז, השופט העשיר וחסר המורא, אינו מתערב?
מן הכתוב במגילה ברור שהכל ידעו על מצוקתן. כאשר נעמי ורות חוזרות לבית לחם, מתקהלות כל נשות העיר ונעמי מבכה את מר גורלה: "אני מלאה הלכתי וריקם השיבני ה'". ואילו בועז אומר במפורש לרות: "הֻגֵד הֻגַד לי כל אשר עשית את חמותך אחרי מות אישך". ובכן, כיצד לא עזרו?

הלכו בעקבות הרגש ונקמו

נשאל: והלא הצטווינו "לא תיקום ולא תיטור"? נקימה היא הימנעות מלעשות טוב לפלוני, רק משום שהוא לא עשה טוב לי. אם אנשי בית לחם ובועז אינם מסייעים לנעמי ורות בשל מעשיו של אלימלך - לא זו בלבד שהם מבטלים את מצוות הצדקה המרובות, אלא גם עוברים על הלאו של איסור נקימה. הכיצד?
התשובה לכך פשוטה: הם אכן עשו זאת, ועשו שלא כהלכה. עיקרון יסוד בתורה, בנביאים ובכתובים הוא שלא להסתיר חטאים וחולשות של גדולי הגדולים. יש דתות המציגות את גדוליהן כבני אלוהים, כמי שאינם יכולים לטעות. לא כן דרכה של היהדות. ויש כאן לקח עצום, דווקא ביום מתן תורה.
התורה היא ספר מוסר, שמטרתו לשפר ככל הניתן את נפשו של מי שהולך בדרכה. את המוסר הזה התורה מעבירה לנו בשתי דרכים - מצוות וסיפורים. וכל דרך כזו מתחלקת לשני מסלולים - עשה ולא-תעשה. כשם שיש מצוות עשה ולא-תעשה, כך יש סיפורי עשה ולא-תעשה. לכן אנו מוצאים את לבן ועשו מול יעקב, את פרעה מול בני ישראל, את קרח מול משה, ועוד ועוד. לאמר: אפילו ממעשיהם של הרשעים יש מה ללמוד - כיצד לא להתנהג.
קל וחומר, שיש מה ללמוד מחטאיהם של הצדיקים. כאן יש מוסר כללי: "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", כדברי שלמה המלך. אסור לי להיות שאנן, אסור לי להסתובב בהרגשה של "לי זה לא יקרה". משום שאם הגדולים חטאו - קל וחומר קטן כמוני.
בתנ"ך יש עשרות דוגמאות בני אדם גדולים שכשלו וחטאו. זה מתחיל כבר בבריאת העולם, עם חטא אדם הראשון. ואחר כך יש לנו את נח המשתכר, ואת אברהם ששואל "במָה אדע כי אירשנה" וכורת ברית עם אבימלך מלך פלישתים, ואת יעקב המרמה את יצחק, ואת יוסף המלשין על אחיו, ואת משה המגלה קטנות אמונה לנוכח השעבוד, ואת משה ואהרון המכים על הסלע, ואת דוד במעשה בת-שבע, ואת שלמה המניח לנשותיו לעבוד אלילים.
בועז אכן חטא ביחסו לרות ונעמי, בדיוק כמו שרבים וטובים חטאו לפניו ויחטאו אחריו. הוא ואנשי בית לחם לא הצליחו להתגבר על הרגש הטבעי של כעס עצור ועצום על מנהיג העיר, שנטש אותם לאנחות בעת משבר קשה ביותר - רעב שנמשך שנים ארוכות, רבות ורצופות.

המנהיג נטש בעת משבר

ההסבר מצוי כבר בפסוק הראשון של המגילה: "ויהי בימי שפוט השופטים ויהי רעב בארץ, וילך איש מבית לחם יהודה לגור בשדי מואב הוא ואשתו ושני בניו". המילה "איש" כאן פירושה מנהיג, כי אין צורך בה כדי לציין שמדובר בגבר; זה ברור מהפסוק.
אנו רואים יש בבית לחם רעב - והמנהיג אלימלך נוטש. אומר הרב שלמה אבינר, כי אפילו אם נאמר שמדובר ברעב בו מותר לצאת מהארץ, הרי שיש הבדל בין אדם מן השורה לבין מנהיג. ובלשונו של הרב אבינר: כאשר חייל פשוט אומר "המפקד, אני רוצה העברה", זה בסדר. אבל אם קצין אומר זאת - זו שערורייה, הוא שובר את רוח כולם. ואפשר להוסיף: קל וחומר אם הקצין אומר זאת בעת מלחמה.
בית לחם הייתה במצב מלחמה - לא נגד אויבים חיצוניים אלא נגד איתני הטבע, נגד בצורת, נגד רעב. כאשר מנהיג קם ועוזב בשעה כזו - מדובר בחטא בל יסולח.
מעשהו של אלימלך היה חמור מאוד לא רק בהתייחס למקום ולנסיבות, אלא גם ביחס למה שהתורה והנביאים מלמדים אותנו על דרכו וחובותיו של מנהיג. ולא רק מנהיג בשר ודם. "בכל צרתם לו צר", נאמר על הקב"ה. יש אירוניה בכך שדווקא מי ששמו אלימלך - משלב הן את האל והן את המלך - הולך בדרך הפוכה מזו של האל ומזו של המלך.
תפקידו של מנהיג נמדד בראש ובראשונה בעת משבר, ונראה כמה דוגמאות. בחטא העגל מוכן משה למסור את נפשו על עם ישראל ומצהיר: אם חטאם לא יימחה - מוטב ששמו שלו יימחה מן התורה. בחטא המרגלים מספרים יהושע וכלב על טובה של הארץ, למרות שהעם מוכן לרגום אותם באבנים. פינחס מסכן את חייו והורג בבעל פעור את זמרי בן סלוא, מראשי שבט שמעון, ואת כזבי בת צור, נסיכה מדיינית. והתנ"ך מלא בדוגמאות נוספות.
מכאן נחזור לאלימלך. דווקא כאשר אנשי עירו היו זקוקים לו ביותר - הוא קם ועזב אותם. האם נוכל להתפלא על כך שמעשהו הותיר רושם שלילי כה עז, עד שגם אחרי עשר שנים לא מצליחים אנשי בית לחם להתגבר על רגשות אלו? וכך גם בועז - הוא אינו מלאך אלא בן אדם בעל רגשות. המעשה הזה של אלימלך, הנטישה, הכמעט-בגידה באנשי עירו - זה מה שמביא ליחס המנוכר שלהם כלפי אלמנתו וכלתו.

תיקון במגילה, תיקון בימות המשיח

לזכותם של בועז ואנשי העיר ניתן לומר, שבסופו של דבר הם הצליחו להתגבר על רגשות אלו. בועז מקבל מסר מן ההשגחה העליונה, כאשר רות מגיעה "במקרה" לשדהו והוא עצמו מגיע לשם בדיוק בזמן, שוב "במקרה". הוא מפנים מיד את המסר, מברך את רות על מעשיה ופורס עליה את חסותו.
ליתר אנשי העיר זה לוקח קצת יותר זמן. עובדה שהגואל מסרב לשאת את רות, ועובדה שיש צורך בכל סמכותו של בועז על-מנת שיתקבל הפסק של "מואבי ולא מואבית". אבל ראו מה קורה בסוף המגילה. כאשר בועז מודיע שהוא נושא את רות, מי מברך אותו? "ויאמרו כל העם אשר בשער והזקנים: עדים, יתן ה' את האישה הבאה אל ביתך כרחל וכלאה". העם הוא המוביל את הזקנים.
עולם ללא נקימה ונטירה הוא כמעט בלתי אנושי, אבל אנו מובטחים שעוד נזכה לראותו ולחיות בו. מי שיביא לנו אותו יהיה משיח בן דוד, צאצאו של דוד המלך שבחג השבועות חלים יום הולדתו ויום פטירתו. על ימות המשיח אומר הרמב"ם, שייעלמו בהם הקינאה והתחרות בין בני האדם, וממילא גם לא יהיו נקימה ונטירה. וכך דבריו בהלכה האחרונה של משנה תורה:
"ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא קינאה ותחרות, שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויין כעפר, ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד. ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כפי כוח האדם, שנאמר: כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".

תאריך:  18/05/2010   |   עודכן:  18/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלמה אבינר
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת סולל
בתקופת ממשלת ברק צמחו ההתנחלויות יותר מאשר בכל תקופה אחרת, ולאחר ששרי ביטחון מטעם "העבודה" הובילו שתי מלחמות מיותרות, ומרצ לא התייצבה באופן ברור נגדן, קיים שבר גדול ומוצדק בין ערביי ישראל לבין "השמאל הציוני", שבר שבלי לאחותו - באמת אין עתיד לשמאל הישראלי
ראובן לייב
שישה אמצעים בסיסיים משמשים כל כת הפועלת בארץ והם נועדו כדי לשכנע את חבריה בצדקתה המוחלטת של דרכה
אברהם שרון
הסרט הצהוב לשחרור גלעד שליט הפך בעיניי לטלאי הצהוב, משום ששניהם מסמלים חוסר-אונים    גם בחג הזה לא שוכחים את השבוי
צור ארליך
אופנת ארון הספרים היהודי, מהפכת לימוד התורה לנשים, טרנד הדף היומי, השיניים של תלמידי הישיבות שחדלו להישבר - כל זה לא היה קורה בלי כרכי הענק של ביאור שטיינזלץ לתלמוד. בתום 45 שנים מסיים הרב עדין שטיינזלץ את המסכת האחרונה, והופך דף בהיסטוריה של התרבות היהודית
יואב יצחק
ארנון מוזס שוב משקר לקוראי ידיעות אחרונות    בכתבה גדולה נמסר דיווח כוזב כאילו בית הדין לעבודה דחה את בקשותיה של שרה נתניהו במסגרת תביעתה של ליליאן פרץ    שקרים, רבותי, ועוד שקרים, משיקולים מסחריים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il