X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחוקת הר סיני הוא הועמד לראשונה על יסוד לאומי
▪  ▪  ▪
משה ולוחות הברית בציורו של רמברנדט

החידוש בחוקת הר סיני, שניתנה לעם ישראל בשבועות, חג מתן-תורה, איננו בתוכנה, שהרי משפטיה ברובם עתיקים ומקובלים. הוא נעוץ בעצם המתן, כשלראשונה ניתן המוסר כגילוי נבואי וכביטוי למצוות האל ולרצונו המוסרי העליון. בהבדל מן העולם האלילי, שבו היו ידן של תורת החכמים ופקודת המושלים על העליונה, היה זה הפעם דבר אלוהים חיים - ביטוי למצוות האל ולרצונו המוחלט.
נסתמנה אידיאה, שאין דוגמתה בעולם, על התגלותו של האל לעם כולו, לא על-ידי חוזה, כהן, או סתם חכם, אלא מצוות אלוהים חיים ישירה. בכך הוצא, למעשה, המוסר משורשו האלילי. אידיאה זו מסומלת גם באופי הלאומי של חוקי ברית-סיני וחוקי התורה שניתנו לעם ישראל, הנושא באחריות לקיומם. חובת קיומם של החוקים נובעת מהברית הלאומית וזוהי גם תפיסתו של המקרא כולו.
דרישה אלוהית
עם זאת, חוקה זו איננה ביטוי לתחושה מוסרית-פרימיטיבית, המעורה ברגש של שיתוף שבטי או לאומי ראשוני. גם אין מקום לסברה, לפיה המוסר האישי נולד בעידן מאוחר יותר, כפי שהדברים הובעו בספרות החוכמה המקראית. אחרי ככלות הכל, בעולם התרבותי, שבו חיו שבטי ישראל, התרוממה ההכרה המשפטית-המוסרית אל מעבר לדרגה זו של מוסר חברתי-פרימיטיבי. לעומת המשפט והמוסר של בבל ושל מצרים, שהם על-לאומיים ואישיים, מעמידה אותם ברית-סיני על יסוד לאומי.
בעוד שמוצאה של החובה המוסרית, כשלעצמה, הוא מימי בראשית, שמאז היא מוטלת על כל בן אנוש - מוסיפה ברית-סיני חובה חדשה ולאומית. בברית הזאת נעשה עם ישראל כולו אחראי לקיומה של המצווה המוסרית, כשהמוסר איננו עוד "חוכמה" תועלתית-אישית, אלא החברה הישראלית כולה אחראית לקיומו, וזהו גם שיאה של הדרישה האלוהית המוחלטת.

תאריך:  18/05/2010   |   עודכן:  18/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברשה טנא
עצירתו של חומסקי במעבר גשר אלנבי מירדן רק תיתן צידוק לכל מי שזועק כי ישראל היא מדינה פשיסטית, ושממשלתה חסרת העכבות מדכאת עם זר ושוללת את חירותו של הפרט באמצעות נסיונות דרקוניים של סתימת פיות
יוסף דוריאל
הנורמות עליהן התפתחה האינתיפאדה הראשונה, באין מדיניות ברורה להדברתה, חוזרות גם כיום ומזמינות אינתיפאדה חדשה, כשקציני משטרה חרוצים מדי מקבלים החלטות מעוותות, נטולות יד מכוונת
יעקב בר-און
"שינוי שהוכיח את עצמו" או "עליהום כנגד התיאטראות התל אביביים"? "דרך חדשה ונכונה" או "בחירות לא הולמות"?    מסע בין תיאטראות בעקבות טקס הפרס שהתקיים בשישי האחרון, ושתוצאותיו גרמו לסערה לא קטנה
ד"ר אברהם בן-עזרא
חובתו של קבלן לבנות בנין בהתאם לתקנות ומשחרג הביצוע מקביעת התקנות מדובר בליקוי של ממש
יוסף קנדלקר
בימים האחרונים גילינו שספרד ואשכנז עבור חלק מאיתנו זה לא רק נוסח תפילה    יש כאלו שטוענים שאפליה כבר אינה קיימת, אבל הנתונים מדברים בעד עצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il