מדור תשובות
|
שואלים את אדוארד
|
|
- אהרון לוי, מצפה-יאיר: מה שקרה הוא שהייתי במוסך אצל יהודה בתלפיות, והוא אמר לי שצריך להחליף אטם ראש מנוע ואולי גם רינגים. התחלתי ללמוד מחוברות שדומות להיינס את העבודה, וראיתי שרינגים זה קצת גדול עליי, עם כל המדידות שצריך למדוד, רווחים על הקראנקשאפט, והחלטתי להסתפק בהחלפת אטם ראש.
- כדי להסיר ראש מנוע, צריך לפרק את הסעפת יניקה, סעפת פליטה, טיימינג ומכסה שסתומים. קניתי סט אטמים עליון לסוויפט (כולל ראש, שסתומים, יניקה, פליטה ותרמוסטט), הסרתי הכול לפי הסדר, גירדתי את האטם הישן (אני חושב שהראש מנוע היה שמח למילוי וחריטה, אבל לא היה לי איך לקחת אותו לבאר-שבע), שייפתי והרכבתי הכול לפי הסדר חזרה. טיימינג עשיתי פעמיים מרוב לחץ... בסיכומו של פרויקט, מסתבר שאני וחבר שלי עשינו שתי פאדיחות שאני עוד צריך לתקן: שברתי שני ברגים בסעפת יניקה בגלל מומנט שגוי (קניתי רצ'ט מומנט). נשחקו כמה הברגות של הקרטר, ויש נזילת שמן קלה מלמטה. כשיהיה לי זמן אני אעשה הברזה לקרטר, ואפרק שוב את היניקה ואחלוץ את הגוז'ונים... כעת הרכב סגור ונוסע מצוין. פחדתי לספר לך מראש כדי שלא תבוא להרביץ לי (למרות שזה עדיין היה נחשב לך לביקור), אבל אחרי שהכול הסתדר העזתי...
- דבורה: בספטמבר האחרון (5.9) רכשתי רכב חדש שהוצג בפני כמודל 2009, והנה היום, 5/2010, לאחר טיפול ראשוני ועם קבלת החשבונית במוסך, ראיתי שהרכב מוגדר כשנת ייצור 2008. הרכב הוא מסוג סוזוקי סוויפט. האם ייתכן שמכרו לי רכב מודל 2008 בתור מודל 2009?
- תשובה: יצרני הרכב מדוממים את פסי הייצור בחודשי הקיץ. בתום הפגרה, כשהייצור מתחדש, מקובל לסמן את המכוניות כדגם של השנה הבאה, אף כי שנת הייצור טרם הסתיימה. אם ברישיונות הרכב שלך כתוב "שנת ייצור 2009", מחירה של סוויפט, אם תרצי למכור אותה בעתיד, יהיה בהתאם, כך שלא נגרם לך נזק כספי.
- משפחת אורבך: אנחנו כבר קנינו רכב, אבל היינו שמחים לשמוע על יתרונותיו, חסרונותיו ודברים נוספים שחשוב לדעת על דייהטסו גראן מוב 1,500 סמ"ק. היתרון המשמעותי שמצאנו הוא המקום המרווח הבלתי נגמר של הרכב הזה. החיסרון שמצאנו: הוא מכוער למדי; למען האמת, נראה קצת כמו מפלצת.
- תשובה: קניתם נהדר. גראן מוב היא מכונית אמינה וחסכונית, וכפי ששמתם לב, היא מציעה יחידת אירוח נדיבה ביחס לגודלה. אינני נוהג להמליץ לקנות אותה (למעט המלצה כללית "לחפש משהו מהתפריט של דייהטסו"), משום שקשה להשיגה. מי שנוסע בגראן מוב לא ממהר להיפטר ממנה. לדעתי גראן מוב דווקא מצודדת, באשר היא אימצה סגנון נוסח מיני סטיישן של פעם.
- ארז: יש לי שתי שאלות שאינן קשורות זו לזו:
- 1. מגיע לי מהעבודה רכב דרגה 2, עד 120 אלף שקלים. אני יכול לבחור כל רכב בכל גודל שעומד בקריטריון המחיר. היעד הוא מכונית ספורטיבית, ידנית (אפשר גם אוטומט ועדיף שלא רובוטית, יש לי ניסיון רע איתה). אני נוסע בכל יום מעל 100 ק"מ, בעיקר במישור, אבל יש גם הרים בדרך הביתה וממנו. 2. על איזה ואן (לשבעה נוסעים) בגודל מלא אתה ממליץ? יש קיה קרניבל, סאנגיונג רודיוס, קרייזלר voyager ועוד כמה מפלצות. במי לבחור, בפרמטרים הנדרשים של נוחות נהיגה, נוחות נסיעה לנוסעים ומקום למטען?
- תשובה: 1. פורד פיאסטה, אף כי לצערי, היא אינה משווקת בארץ בגרסה הידנית הנפלאה שלה. אופציה אחרת, יקרה יותר, היא סקודה אוקטביה 1.8 TSI. גרסת 1.2 TSI של אוקטביה עומדת אומנם בקריטריון המחיר, אך לא נענית לציפיות ספורטיביות.
- 2. מיצובישי גרנדיס, או פורד S Max.
- שמואל הרטמאיר: ברשותי מאזדה 2 אוטומטית שנת 2008. לאחרונה עשיתי טיפול 20 אלף ק"מ, ונאמר לי שעליי להחליף את הרפידות בשני הצדדים. האם מקובל להחליף את הרפידות לאחר מספר ק"מ זה? במוסך הומלץ להוסיף מסיר פיח שסתומים (דלק) ומונע חיכוך מסבים (שמן). האם יש צורך בשני התוספים?
- תשובה: רק נהיגה אינטנסיבית (זינוקים תחרותיים ועצירות דרמטיות) מצדיקה החלפה של הדיסקיות בשלב מוקדם כל כך של הקילומטראז'. תוסף הדלק שהומלץ לך שימושי לנהגים מתונים, ואף מתונים מדי. בנהיגה נורמלית, כזו שאינה מתנזרת כליל מגינונים ספורטיביים ו'חוטאת' מעת לעת בטורים גבוהים – פיח אינו מצליח להתיישב על השסתומים, כך שניתן להסתדר ללא מסיר פיח. הוא הדין לגבי תוסף השמן. השמן המודרני – בין אם חצי סינתטי ובין אם סינתטי – מכיל כבר מיני תוספים, ובכללם מונע חיכוך מסבים.
- ענת: אני מחפשת רכב מתאים לאבי. הוא בן שבעים, ועיקר השימוש הוא לנסיעות יומיות, מרחק של כעשר דקות כל כיוון באזור הררי קצת, וכן נסיעות ארוכות יותר מדי פעם. אנו מתלבטים בין סוזוקי יורו סוויפט, מאזדה דמיו, דייהטסו סיריון ושברולט אוויאו 2006. התקציב שלנו הוא 40 אלף שקלים. חשוב לנו שהוצאות הדלק והאחזקה יהיו זולות, וכן שהרכב לא יצטרך להגיע הרבה למוסך, כי אבי כבר לא צעיר בשביל זה. וכמובן, שיהיה בטיחותי. אשמח אם תתייחס גם לעניין הנוחות והמרווח בתוך האוטו. האוויאו היא מאלבר, והוצעה לנו תמורת 36 אלף שקלים. האם מחירה הנמוך הוא בגלל איזו שהיא בעיה בתפקוד הרכב, או בגלל שאינה שומרת על ערכה? אם כי לא נראה לי שאבי יוכל להחליפה בשנים הקרובות, כך שזה פחות מהותי.
- תשובה: אינני יודע מה עברה אוויאו אצל אלבר, כך שקשה לי להעריך אם העסקה כדאית. לרשימת המועמדות שציינת הייתי מוסיף פיז'ו 306. נעים לנהוג בה, והיא גם מציעה תנאי נסיעה נוחים ומעודנים, היאים לאדם מבוגר.
- יהודה, ירושלים: לאחרונה שמתי לב לשתי בעיות/תופעות שונות באופל קורסה 97' הידנית שלי. אנילא יודע אם הן התחילו באותו הזמן ואם הן קשורות. התופעה האחת היא שכאשר לוחצים על דוושת הדלק, במיוחד בעליות, ובמיוחד בהילוך גבוה מדי, נשמע קול שדומה לקול מוחלש של ביקוע פופקורן. הבעיה ברורה מאוד, ושומעים את הרעש ככל שלוחצים יותר על דוושת הגז. הוא נעלם עם שחרור הדוושה. התופעה השנייה היא שכאשר גולשים בירידה ארוכה בהילוך, ללא לחיצה על דוושת הדלק, יש רעידות מסוימות, וליתר דיוק נראה שהרכב בולם טיפה, משחרר, בולם טיפה ומשחרר וכן הלאה. כל זאת, כאמור, ללא לחיצה על דוושת הדלק או הברקסים. כאשר משלבים לניוטרל, הירידה חלקה. כאשר הגעתי למוסכניק, הוא טען ששתי הבעיות קשורות ונובעות מכיוון ההצתה, שאינו מדויק. הוא שיחק עם הכיוון פעם אחת, אך ללא הועיל. בפעם השנייה התופעה הראשונה אכן נעלמה, לא היו יותר רעשים, אך זה בא על חשבון חלק מכוח המנוע, כמו שהמוסכניק שלי אמר שיקרה. המוסכניק טען שאפשר להחזיק את ההצתה ולקבל חזרה את הכוח כי "הרעש לא ממש משנה". אני תוהה אם זה נכון. הצרה היא שהבעיה השנייה נותרה כשהייתה. האם לדעתך המוסכניק צודק בזה שלא חשוב אם יהיו הרעשים הנ"ל? האם יש לך כיוון אחר לבדוק את בעיית הרעידות? האם אתה מנחש שהתופעות קשורות?
- תשובה: המנוע מצלצל משום שיחס הדחיסה בתא השריפה עלה, וזאת עקב הצטברות פיח. תוכל לבדוק את נכונותה של דיאגנוזה זו, אם תעבור לדלק 98 אוקטן: רעש ה"ביקוע" אמור לשכוך או להיעלם כליל. כדי להסיר את הפיח, המסוכן לבריאות המנוע, נסה להשתמש בתוסף גולד לייבל. יש למזוג מכל אחד של התוסף לשליש מכל דלק – ולחזור על הטיפול כמה פעמים. אם עירוי הנוזל לא יועיל, לא יהיה מנוס מפירוק ראש המנוע לצורך ניקוים של תא השריפה והשסתומים מהפיח. גם התופעה השנייה קשורה בהצטברות פיח בתא השריפה. משחקים בלתי נאותים בכיוון ההצתה עלולים לגרום תקלות מנוע, כמו גם לקצר את חייו של המאייד הקטליטי.
|