X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מיתוסים רבים נקשרו בחלב בחג השבועות ראוי להטות אוזן לדיווחי עמותת "אנונימוס" שתיעדו את שיטת הפקת החלב כחלק ממאבקם לשמור על זכויות בעלי החיים
▪  ▪  ▪

חג השבועות היווה הזדמנות נוספת לגאווה ישראל. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה לרגל החג נתונים מחמיאים על הפקת החלב וצריכת מוצרי החלב בישראל. כמות התפוקה הכוללת של חלב בישראל (בקר, צאן ועיזים) בשנת 2009 נאמדה בכ-1.3 מיליארד ליטר והפרה הישראלית עדיין נחשבת למצטיינת בתפוקת החלב.
בשנת 2008, תנובה ממוצעת של פרה ישראלית (11,292 ליטר לשנה) הייתה כמעט כפולה מזו של פרה במדינות האיחוד האירופי (5,918 ליטר) וגדולה מבהרבה תנובת פרה ממוצעת בארה"ב העומדת על 9,053 ליטר.
הישגים מרשימים לכל הדיעות, אך בעת בעת מעצימים את הויכוח בין מצדדי צריכת החלב לבין המתנגדים אשר מגובה במחקרים רפואיים המוכילים דבר והיפוכו. בעיון במחקרים ניתן למצוא שחלב מעודד התפתחות סרטן ומונע התפתחות סרטן. הציבור נבוך ושבע כבר מעודף מחקרים רפואיים, שחלקם נגועים בשיקולים מסחריים ואחרים אידיאולוגיים המטים את מסקנותיו.
בעת שעיינתי במחקרים רבים בנושא צדה את עיני שאלת-תם שעלתה. מדוע בעצם זקוק האדם לצריכת מוצרי חלב? כל היונקים האחרים נגמלים מהחלב בגיל צעיר ולא חוזרים עוד לצרוך חלב. במה אפוא שונה האדם בעניין זה משאר היונקים? ומעבר לכך, סוגית הפקת החלב המגיעה ההופכת את הפרות ל"מכונות" מעוררת שאלות באשר לזכויות בעלי החיים, אשר נרמסות תחת גלגלי תעשיית המזון וחוסר העניין של ציבור הצרכנים.
עמותת "אנונימוס" פועלת לקידום זכויות בעלי-חיים ובאתר האינטרנט שלה ניתן למצוא מידע רב, כולל תיעוד מצמרר על דרך הטיפול בבעלי החיים. את טור השבוע אקדיש לעבודה החשובה של העמותה בעניין זה, ואביא את עיקרי המימצאים של העמותה בנוגע ל"מכונות" לייצור חלב (המציאות המתוארת דומה גם בקנדה):
"על עטיניה של "פרה חולבת" בישראל לוחצים מדי יום 30-50 ליטר חלב. עד לפני עשורים ספורים הניבה פרה מקומית לא יותר משמונה ליטר חלב ביממה. עיקר השינוי נובע מברירה מלאכותית לתנובה גבוהה, שנערכה מבלי שהותאם גופה של הפרה להתמודד עם כמויות החלב העצומות. כתוצאה מכך סובלות הפרות מצליעה, והעטינים צונחים בהדרגה. כאשר נוצר מגע ישיר בין הפטמות לבין הזוהמה השוררת ברפת, מתפתחות מחלות ודלקות עטין כרוניות. הדלקות מאופיינות בחום, נפיחות, אודם וכאב, והן עלולות להתפתח לבצקות. עטין שנפגע בזיהום תוך-עטיני מפתח רקמת צלקת, הגורמת לגדילה נוספת שלו. חלק העטין הפגוע אינו נרפא, ועד סוף חייה תסבול הפרה מכאבים במקום.
"חליבת פרות בישראל מתבצעת באופן ממוכן לחלוטין. לעטיני הפרה מוצמדת משאבת ואקום חזקה, הגורמת כאב והפוגעת ברקמת העטין. 400-500 ליטרים דם צריכים לזרום בעטין כדי שיופק מהפרה ליטר אחד של חלב. הלחץ העצום על כלי-הדם בעטין בעת החליבה גורם לעתים לקריעת כלי-דם. את כמויות החלב הגדולות ביותר חולבים מן הפרה בחודש השלישי לאחר ההמלטה, אז מוציאה הפרה יותר אנרגיה משהיא מסוגלת לקלוט. הואיל ויכולתה לייצר עולה על יכולתה לעכל את מזונה - היא נחלשת, מצבה הגופני מידרדר, ואז מעברים אותה שוב.
"במאמציהם להגביר את תנובת החלב של הפרות, מנסים הרפתנים להעלות את מספר החליבות ביממה. בישראל נהוגות כיום שלוש חליבות ביממה, אולם המגמה היא להגביר את התכיפות. עבור הפרות, הגברת התכיפות היא מקור לכאבים. הסבל מתחיל עם ההליכה למכון-החליבה; רוב הפרות, שעטיניהן "מתפוצצים" מרוב חלב, נדחקות בפתח מכון-החליבה זו אל זו, כדי להיחלב ראשונות ולהקל על העומס והכאבים. לעתים דרוש כוח כדי לדרבן פרות, הסובלות מכאבים והמתקשות ללכת, לנוע ולהצטופף בחצר צרה בכניסה למכון-החליבה. הזירוז מתבצע במקרים רבים באמצעות מכות, מקלות ושוקים חשמליים.
"אף על-פי שתוחלת חייה הטבעית של הפרה עולה על 20 שנה, מתות פרות רבות באפיסת כוחות כעבור שנים ספורות. שגרת העיבורים האינטנסיבית, תכיפות החליבות, הדלקות, הצליעות ואפילו הקושי לשאת את משקל גופן, מכריעים אותן. המצוקה התמידית שבה הן שרויות מוסיפה על המעמסה הפיזית. חלק מן הפרות, שרגליהן נחלשו מאוד, קורסות תחת משקל עטיניהן. החולשה נובעת ממחסור בסידן, הנגרם הן בשל השקעתו בחלב הרב שנתבעת הפרה לייצר והן בשל השימוש בהורמונים, הגורם ל"בריחת סידן". פרות אלו אינן מסוגלות לקום ולצעוד. על-פי רוב הן מפונות בדרך הקלה, הזולה והאכזרית ביותר. יש הגוררים אותן על הקרקע לאחר שנקשרו בשרשרת לרכב ממונע, או דוחפים אותן על-ידי כף טרקטור או מלגזה. שיטות אלה גורמות לפציעות ולחבלות חמורות כתוצאה מן השפשוף בקרקע, לקרעים ברצועות ואף לשבירת עצמות."
דברים שכדאי לדעת.

תאריך:  20/05/2010   |   עודכן:  21/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלב ועונשו
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
שורה תחתונה.
ליאור דחוח.  |  22/05/10 05:13
2
חלב
הרפתן  |  23/05/10 05:00
3
צריכת חלב
דניאל לרמן  |  26/05/10 08:45
4
האם אנונימוס נתמכת ע"י הקרן?
צבי גלברד  |  26/05/10 22:55
5
עיתונאי ועונשו
אורן החלבן  |  28/05/10 00:29
 
- אינו אמין. הכתב אמין וגם אנושי
"אורן"  |  8/07/10 19:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מדי חודש נוהגים יוצאי בולגריה בארץ להתכנס בצוותא כדי לשיר את שירי ארץ-הולדתם, לרקוד את ריקודי העם שלהם ולטעום את טעמם של המעדנים שהיו נהוגים במטבחם עוד בבית אימא
אהרון רול
הקרן לישראל חדשה הוקמה מראשיתה ובכוונת מכוון כסוס טרויאני    עלינו לייבש את מקורותיה המוניטריים של הקרן התמימה
אריאל שנבל
קריסת העונה השנייה של 'סרוגים' התרחשה בכל החזיתות    מערכות היחסים המוזרות, הדמויות שקיבלו תפנית תמוהה מהעונה הראשונה, חוסר האמינות    לקראת העונה השלישית דרוש חשבון נפש מעמיק
אדוארד אטלר
משרדי התחבורה והגנת הסביבה קוראים לציבור להסגיר לידיהם בנות-בית נאמנות, לצורך השמדתן
רועי אורן
כאשר מערכת אכיפת החוק מונעת משנאה אישית ומטיעונים לא-הגיוניים, וכאשר שופטים לא מושעים על טעויות חריפות, הסכנה ברורה ומיידית יותר מאשר האיום האירני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il