X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דנקנרים ועופרים. משקיעים בקשרים פוליטיים [צילום: פלאש 90]
הסיכויים להוציא את שליטת בעלי ההון מן החברות במשק המופרט ולבטל את הריכוזיות בו - שואפים לאפס
▪  ▪  ▪

רגולציה - מילת הקסם האופנתית של הכלכלה הישראלית העכשווית - היא סיסמה נבובה, שאיננה יותר ממשאלת-לב. היא מתייחסת לתוכניתם הכלכלית החדשה של קברניטי המשק, המבקשים לווסת את הריכוזיות שפושה כיום בכל חברה מופרטת. היא נועדה להוציא את השליטה באותן חברות מידיהן של כעשרים משפחות האוליגרכים הישראלים, העושות בהן כבתוך שלהן.
המשק הישראלי החל מידרדר מרגע ההפרטה. הפיכת הרכוש הממשלתי לרכוש פרטי קסמה לקברניטי המשק כעוגן להצלתו. אחוזי-תזזית הם ראו בה מנוף לתחרות עסקית בריאה. להבדיל מהגב הממשלתי הם היו משוכנעים שבסופו של דבר היא תוביל לפיזור הכוח במשק, לחדשנות, להורדת-מחירים ולשיפור השירותים.
כישלון טוטאלי
המציאות הוכיחה בדיוק את ההפך. הפרטת "אל על", "בנק הפועלים", "בזק", או "חיפה כימיקלים" הן רק דוגמאות אחדות לכישלון הטוטאלי. שורת ההפרטות לא רק שלא הביאה לפיזור הכוח הכלכלי - היא העבירה את השליטה לידיהן של כעשרים המשפחות החזקות. אלה הצליחו ליצור שוק ריכוזי, שבו הכוח נתון בידיים של יחידים. תחרות, צמיחה, שיפור-שירות ומחירים לאזרח הפכו לסיסמאות נבובות, שלא הצליחו להגשים את עצמן. לא היה בהם כדי לגרום לשינוי המקווה. הם נותרו כפי שהיו, רק בהבדל בולט אחד: הוצאות שכרם של הבכירים זינקו לשמים.
שואפים לאפס
הסיכויים להוציא את שליטת משפחות בעלי ההון מן החברות שואפים היום לאפס. שום קברניט ישראלי לא יעז להכריז עליהם מלחמה. רוב החברות בעולם נשלטות על-ידי משפחות אוליגרכיות באמצעות מבני-שליטה דמויי פירמידה. הדבר מסייע להן לשלוט בחברות מבלי שיהא עליהן להשקיע מהונן האישי. כדי לשמר את עמדתן הייחודית, מגדילות אותן משפחות את יכולת ההשפעה הפוליטית שלהן הרבה מעבר לגודל ההון המצוי בידיהן וזאת באמצעות השקעה בקשרים פוליטיים. זה, בדיוק, מה שעושים הדנקנרים והעופרים למיניהם. הקטנת הריכוזיות שלהם היא, לכן, בגדר משאלת-לב בלבד.
המאה והדעה
בהפרטה כשלעצמה אין שום תועלת, כל עוד לא קדמה לה עבודת-שטח כלכלית עמוקה ומאסיבית. זו, למרבה הצער, לא נעשתה עד היום. המשק נותר פתוח לפעולה רק לאוליגרכים בעלי הכוח ובכך נמנע שוויון ההזדמנויות המתבקש. המצב החדש שנוצר רק יבריח מן הארץ את אותם כוחות מוכשרים, שיכלו לתרום גדולות ונצורות למשק, אבל שאינם מסוגלים להתמודד עם אלה המקורבים כל כך לצלחת. אחרי ככלות הכל אסור לשכוח שבארץ שלנו בעל המאה הוא גם בעל הדעה.

תאריך:  23/05/2010   |   עודכן:  23/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגי סגל
רכזת הקליטה בישוב: מבחינה חוקית אין לנו דרך למנוע קבלת תושבים לא-יהודים    השר לשעבר אפי איתם, שהקים את היישוב: "זה מהלך לא הגיוני"
איתן קלינסקי
זו הייתה עבורי חוויה קשה לעמוד בבית הכנסת בחניה ולהתפלל עם כעשרים איש, נשים וגברים יחד, חלקם יהודים וחלקם נוצרים, ולדעת שבמקום הזה לפני 67 שנה רוכזו כל יהודי חניה על-ידי הגסטאפו
עו"ד כלב מאיירס
במקרה שבו ארדואן נשאר מנהיג טורקי חזק, תמשיך ישראל להיות מושא להתקפות, משום שדרכו להנהגת העולם המוסלמי סלולה דרך התקפותיו על ישראל    ונשיא ארה"ב? אובמה מאפשר את התרחיש
מתי דוד
מדוע אינני יכול לבקר חלק מהח"כים הערבים מבלי להיות מואשם כ"גזען"?    מדוע אינני רשאי לבקר חלק מעיתונאי הארץ כמו גדעון לוי ואחרים, מבלי להיות מואשם כ"מֶקָארְטִיסְט סותם-פיות"?
רפאל בוכניק
האימפוטנציה של הגורמים המקצועיים הישראלים, שהפכה לנתון קבוע במציאות המזה"ת, לא נופלת באיוולתה מנקיטת הסטנדרטים הכפולים של ארגונים המתהדרים במשימה הנאורה של הגנה על זכויות אדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il