X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רשמי מסעה ותובנותיה של הסופרת שמחה סיאני מהכינוס הבינלאומי של נשים יוצרות באיטליה בו נטלה חלק
▪  ▪  ▪
שמחה סיאני: אסור לנשים להחמיץ את כישרון היצירה שהקב"ה נתן להן

בימים אלה חזרתי מבארי, עיר קסומה בדרום איטליה, השוכנת לחופו של ים טורקיז, שם נערך "כינוס בינלאומי לנשים יוצרות" (8-2 במאי 2010), לרגל 25 שנה לקיומו. הכינוס מפגיש נשים מכל העולם המגלות רגישות למעמד הנשים בעולם ולזיקה שבין נשים לשירה בכל מקום ברחבי תבל.
הוזמנתי כסופרת לכינוס כ"אורחת כבוד", בתוקף תפקידי כיושב-ראש שלוחת ארגון זה בירושלים, על-ידי פרופ' אנה סאנטוליקוו'ידו (Prof. Anna Santoliquido) - נשיאת תנועת הנשים היוצרות הבינלאומית Movimento Internazionale Donne e Poesia, ד"ר אן מרצ'יני (Ann Marchini) - נשיאת תנועת הנשים היוצרות איטליה-בריטניה, פרופ' נובה בליין (Prof. Nova Blain) - סגנית נשיאת התנועה איטליה-בריטניה, חברות הוועד המנהל וקהל היוצרות.
באיטליה חברות בארגון לא רק משוררות וסופרות, אלא גם ציירות, פסלות ואמניות אחרות. רוב החברות הן משוררות.
מדי פעם, מוזמנת נציגה מארץ אחרת לבוא לכינוסים בבארי, ואף מארצות העוינות את ישראל. במהלך הכינוס נשאלתי שאלות רבות בנושאים פוליטיים, אך לא כהתנגחות, אלא כבדרך אגב, והשבתי במתינות על השאלות בדרך המומלצת על-ידי משרד החוץ. בסופו של הכינוס, התברר שאחוות הנשים היוצרות החובקת עולם, עלתה על הכל. הפוליטיקה נדחקה לקרן זווית והפנתה מקומה לשירה הצרופה, החושפת את הלב והקרביים. שירה מלאת חוכמה, כאב, אך גם תקווה לשלום בעולם כולו.
בכינוס הרציתי (באנגלית שתורגמה סימולטנית לאיטלקית) על מעמדה של האישה בישראל בכלל, ועל מעמדה של המשוררת בפרט. ציינתי, שלמרות ההישגים המרשימים של הנשים בישראל בכל התחומים, ויש אף תחומים בהם אנו בעלות הישגים גבוהים מהגברים (כמו בעריכת דין), אנו עדיין "זוכות" לשכר לא הוגן של 30% בממוצע פחות מהגברים, עבור כישורים ועבודה שווים!

גאווה נשית-ישראלית
אישה לגאווה. עדה יונת [צילום: AP]

ישראל, כמדינה כה צעירה וקטנה בעולם, זכתה בכינוס זה להערכה רבה. רבות מן היוצרות שהשתתפו בכינוס, קראו באינטרנט על ישראל והתפעלו מהישגיה הרבים במשך כל שנות קיומה, הישגים החשובים לנו ולעולם כולו.
ואם בנשים עסקינן, ציינתי בגאווה רבה את פרופ' עדה יונת שלנו, ממכון ויצמן, האישה הראשונה בישראל שזכתה השנה בפרס נובל לכימיה, שעלתה בהישגי מחקריה על הרבה חוקרים. פרופ' יונת זכתה למחיאות כפיים רמות.
ובאשר לאישה היוצרת בישראל. ניקח לדוגמה משוררת או סופרת. הסכמתי עם דבריה של פרופ' חמוטל בר-יוסף שאמרה, כי ילדה הכותבת בכישרון זוכה למחמאות ולהמון עידוד ואהבה מבני משפחתה והסביבה שבה היא חיה. היא גאוות המשפחה! אך כשהיא מגיעה לפִרקה, היא צריכה לבחור בין קריירה לבין זוגיות, והבחירה קשה. אם בחרה בזוגיות ובהקמת משפחה - הבעל והילדים, ברוב המקרים, עשויים לראות בחשיפתה האמנותית גורם המפריע לחיי משפחה תקינים, והיא מוצאת עצמה יוצרת במחתרת בביתה שלה.
נשים רבות באולם הנהנו בראשיהן לאות הסכמה, כי גם הן יודעות, שאף פעם לא מעמידים גבר באותה דילמה: יצירה או זוגיות. גבר יכול להיות יוצר וגם לקיים חיי משפחה מאושרים.
במקרים רבים, האישה נאלצת לוותר על מעמדה כיוצרת למען המשפחה, ורק כשהילדים גדלים ופורחים מן הקן, היא מתפנה לכך. לעומת זאת, יש נשים יוצרות ש"נשברות" ואינן חוזרות ליצור, גם כשהילדים פורחים מן הקן. בשני המצבים נוצר תסכול עצום, חוסר-אונים ועצב בקרב נשים יוצרות רבות בארץ ובעולם.

חינוך באמצעות סיפורי-עם
שמחה סיאני (משמאל) ב"כינוס הבינלאומי לנשים יוצרות"

בשני הראיונות - להם זכיתי - בעיתונים בבארי, נכתב על מהות הכינוס, על בואי מירושלים וההרצאה על מעמד האישה אותה נשאתי שם. עיתונאי אחד גילה התעניינות רבה בסיפוריי המחורזים (היוצאים לאור בקרוב בעברית), שתורגמו אף הם לאיטלקית ונקראו בכינוס. הסיפורים מהווים כמעין "סוכני חִברוּת" בין אדם לחברו.
סיפרתי לעיתונאי, שהוריי לימדו אותי ערכים ודרך ארץ באמצעות סיפורי-עם. אני חורזת סיפורים אלה, שיש בהם המון חוכמת חיים והומור, ומנחילה אותם לבני משפחתי ולבני הדור הבא והלאה... הכותרת שהופיעה בעיתון בבבארי אחרי הראיון הייתה: "איך להימנע מעימותים ולחנך באמצעות סיפורים".

לא שוכחת את פשעי הנאצים

פרופ' אנה סנטוליקווידו, המארחת והמארגנת של הכינוס הבינלאומי, שקיבלה אותי בחמימות ובכבוד רב, היא מרצה באוניברסיטה בבָּארִי שנים רבות בספרות ובשפה האנגלית. פרופ' סנטוליקווידו היא משוררת ידועה באיטליה ושיריה תורגמו לשפות רבות, כמו, למשל, השיר "בית האבן", הוא בית מגוריה בכפר פורנצה, אותו שימרה על כליו העתיקים, והוא כמעין מוזיאון קטן לאורחיה ולמבקרים בכפר.
השיר "בית האבן" תורגם גם לאנגלית, ואני תרגמתי אותו מאנגלית לעברית:
בֵּית הָאֶבֶן
חָזִיתִי שׁוּב / שָׁנִים אַחֲרֵי / בְּבֵית הָאֶבֶן / עָטוּף בְּאוֹר חַמָה / בִּדְמָמָה / הַזְמָן בַּלָאט /
חָקַק / אֶת סִיפּוּרוֹ / עַל פָּנָיו הַחִיצוֹנִיִים / וְהִצִיעַ אוֹתוֹ כְּשַׁי / לָעֵינַיִים הַסַקְרָנִיוֹת /
שֶׁל מְבַקְרֵי הַקַיִץ. / עֵץ הָעַרְמוֹנִים הַזָקֵן גַּם הוּא / עֲדַיִין צוֹבֵעַ / אֶת צִיוּרוֹ / עִם צִילּוֹ/ הַקָרִיר שֶׁבֶּמֶשֶׁךְ שָׁנִים אֲרוּכּוֹת / הֵצֵל / עַל הָאֲבָנִים הַבּוֹעֲרוֹת / וּמַה שְׁנוֹתָר מֵהַדֶלֶת /
שְׁבָּלְתָה זֶה מִכְּבָר./ הַמוֹשָׁב / הוּא עֵד מֵאֶבֶן / שֶׁעֲדַיִין שָׁם / עוֹמֵד בַּאֲצִילוּתוֹ. /
הִיא כְּבָר אֵינֶנָה שָׁם / הִיא כֵּהַת הָעוֹר / בִּשְׂעָרָה הַלָבָן / הַתּוֹהָה מוּל שָׁמַיִים /
בִּמְעֵין תְּפִילָה.../ רֵיחַ הִיסְטוֹרִיָה / רִיחֵף בָּאֲוִויר / רֵיחַ שֶׁל חֲרָטָה. / חָוִויתִי חַיִים/ מֵחָדָשׁ / בְּצִיצָּה שֶׁל עֵשֶׂב / שֶׁבָּקְעָה בְּדֶרֶךְ נֵס / מִּתּוֹךְ חָרָךְ.
פרופ' סנטוליקווידו כותבת ספרי שירה בנושאים מגוונים. היא כותבת על עולמה הפנימי אך גם על העולם החיצוני, על האנשים הצעירים בדורנו, על דרום איטליה - מקום מגוריה, על אהבה ושלום. שירים רבים שלה מוקדשים להגנת הטבע.
לאחרונה, היא שוקדת על ספר שירה שנושאו "מלחמת העולם השנייה". בשיריה היא מתארת את הנאצים ופשעיהם בסרביה, באיטליה ובמקומות אחרים בעולם. יש לה גם שירים על העם היהודי, ששישה מיליון מבניו נרצחו באכזריות במלחמה זו. כששאלתיה מדוע היא כותבת על המלחמה הזו, ענתה לי: "לבל נשכח את פשעי הנאצים האלה לעולם!".

להוציא את פירות הכישרון לאור

חזרתי מהכינוס עם הרגשה, שאסור לנו, הנשים, להחמיץ את כישרון היצירה שנתן לנו הקב"ה. היום, בעידן המודרני, אנו לא רק עוסקות בתפקידים המסורתיים שהיו והינם נחלתנו במשך דורות, אלא אף נמצאות במעמד של מפרנסות.
עלינו להשתדל להוציא מן המגירות החתומות את פירות יצירותינו, לחשוף אותם לאור השמש ולתת ביטוי לכישרונותינו. זה לא יגרע כהוא זה מהיותנו רעיות טובות ואימהות עוד יותר טובות (והכל במינון מתאים), פריווילגיה הניתנת לגברים ללא כל טרוניה.
הייתה זו חוויה מרגשת: מפגש נשים מכל העולם, מפגש של שירה.

תאריך:  25/05/2010   |   עודכן:  25/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עדה יונת
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
הוא חדל מפמפום ה"כיבוש" ועבר ל"דמוקרטיה"    איך דמוקרט הכיבוש הזה ימשיך להגן על אנרכיסטים? הלא אנרכיה ודמוקרטיה הן תרתי דסתרי!
אברהם שרון
מונולוג אישי של צרכן קל-לפיתוי, שהחליט: די! לא עוד היענות למוקדניות השירות בעלות הקול המתוק, המלטף והמפתה...
יצחק מאיר
הצירוף העיקש בין טיפשות מופלגת לבין צורך כפייתי ככל הנראה לתת ביטוי מתוקשר לשנאה פתולוגית, הוא צירוף שיותר משהוא מפחיד מפני שהוא מבית היוצר של רטוריקת ביבים שהתסיסה המונים להיות שופכי דמים, צריך לעורר גועל
פנחס (פיני) פישלר
במשטרת ישראל אנדרלמוסיה. כל מחוז, כל מרחב, כל תחנה, כל יחידה מנפיקים לעצמם מכתבים עם "לוגו" ו"סלוגן" משלהם    יח"צ ופרסום עצמי לכל יחידת משטרה - הפקרות
עמי דור-און
הטלת חרם על האסיפה הכללית של בנק לאומי עלולה להוביל את הנגיד סטנלי פישר להחלטה כי גם אחרי שהמדינה תמכור את יתרת אחזקותיה בבנק, הוא לעולם לא יאשר גרעין שליטה שבו יהיה שלמה אליהו, חבר מרכזי או אפילו שולי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il