X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
להוריד את מחירי הדיור ניתן באמצעות תכנון (כן, זו לא מילה גסה), ונקיטת מהלכים שיגרמו לירידת מחירים מבלי לפגוע בכושר הצריכה, ומבלי להכביד על החלשים
▪  ▪  ▪
סטנלי פישר. צעד תמוה [צילום: פלאש 90]

פרופ' סטנלי פישר הוא מבכירי הכלכלנים בעולם. דווקא לכן, ההנחיות האחרונות של בנק ישראל, שפישר הוא העומד בראשו, בנושא הדיור, מעוררות תמיהה. הכוונה להתערב במשק ולפעול להורדת מחירי הדיור היא מבורכת. הדרך - הרבה פחות.
ראשית, הפגיעה האנושה בקבוצות הרכישה, היא סוג של פגיעה בתחרותיות. נכון, בשנים האחרונות התפתחו קבוצות הרכישה לטרנד בעייתי, ובמקרים מסוימים - מסוכן. עם זאת, מדובר בנישה שעם פיקוח נכון, והתווית קריטריונים מקצועיים על-ידי הרגולטור (כמו, למשל, רף מקצועי נדרש ממארגני הקבוצה) - ניתן לשמרה כגורם תחרותי ליזמים, שיכול לתרום לירידת מחירי הדיור.
ההחלטה הבאה להכביד את הנטל על נוטלי המשכנתאות, היא בבחינת "לשפוך את המים יחד עם התינוק".
כלל בסיסי בכלכלה הוא כי ירידה בביקושים עשויה להביא לירידה במחירים. גם אם נניח, כפי שמניחים בבנק ישראל, שעצם ההכבדה תביא לירידה בביקושים - דבר שבמקרה דנן מוטל בספק - הרי שמדובר בפגיעה קשה, נוספת, בחלשים, במשפחות צעירות שמבקשות לרכוש דירה ראשונה. אז מה הואילו חכמים בתקנתם?
הדרישה להגדלת ההון העצמי תגרום לחלק מרוכשי הדירות הצעירים, לגייס את ההפרש ממקורות אחרים, כהלוואות קצרות מועד. בכך תיוותר בידיהם פחות הכנסה פנויה, והדבר יפגע ביכולת הצריכה השוטפת שלהם, דבר שבודאי לא יוסיף לצמיחה במשק הישראלי.
להוריד את מחירי הדיור ניתן באמצעות תכנון (כן, זו לא מילה גסה), ונקיטת מהלכים שיגרמו לירידת מחירים מבלי לפגוע בכושר הצריכה, ומבלי להכביד על החלשים.
ניתן לבחון מספר דרכים
הורדה בעלויות התשומות: בראש ובראשונה עלות הקרקע. שר השיכון מרבה לנופף בכך שיוזיל את עלות הקרקע לבנייה. בפועל - "דיבורים כמו חול ואין מה לאכול". יש דרכים להוזיל את עלות הקרקע - הורדת רף המחירים במכרזי מינהל מקרקעי ישראל, והפשרת קרקעות חקלאיות לבנייה, תוך התחשבות בצורך ובגורמים הסביבתיים ואיכותם. מאז בג"צ "הקשת המזרחית" נפגעה הבניה באדמות מינהל המוחזקות על-ידי הקיבוצים והמושבים. אם ישבו על המדוכה, ניתן יהיה לקבוע מנגנון של "זה נהנה וזה אינו חסר" העומד בקריטריון הבג"צ, ולאפשר הפשרה והכנסה לשוק הדיור של קרקעות רבות.
הורדה נוספת במחירי הקרקע אפשרית על-ידי פעולות ליישוב הנגב והגליל, שם יש קרקע זמינה לבנייה, למאות אלפי משפחות. בתקופת כהונתו של שמעון פרס כשר לפיתוח הנגב והגליל, הוכנה עבור המשרד על-ידי חברה מקצועית, פורסייט, תוכנית מפורטת ליישוב הנגב, לרבות מטרות, ואמצעים להשגתן, כולל תקציב. נערו את האבק מעל לתוכנית ופעלו ליישומה. הפניה מסודרת של מאות אלפי צעירים לנגב ולגליל תתרום לחברה הישראלית ולמשק הישראלי לא רק בירידת מחירי הדיור, הרבה מעבר לכך. פעולה נוספת שתביא להוזלת עלויות היא ריסון המחירים, ואולי אף הפחתתן של עלויות התשומות, כמו מלט למשל. על הממשלה להגביר את הפיקוח ולעודד תחרות של תשומות כמו המלט.
היצע וביקוש: בבנק ישראל רוצים להחליש את כוח הקנייה של דירות באמצעות הכבדת נטל המשכנתאות? בבקשה. הכבידו את נטל המשכנתאות באופן משמעותי על רוכשי דירה שנייה ומעלה. רק שבמקרה זה, יש צורך לפעול לאיזון, כדי שמחירי השכירות לא יעלו.
דרך נוספת להורדת מחירי הדיור: יצירת מלאי דירות להשכרה במחיר נמוך למשפחות צעירות בשנותיהן הראשונות. זה יכול לצמצם ביקושים לרכישת דירות, לאפשר דיור סביר לאותן משפחות, ולהגדיל את כושר הצריכה שלהן. ניתן לעשות זאת, למשל, באמצעות הקניית זכויות בניה ליזמים תמורת בניית דירות להשכרה, למספר שנים.
מאמר זה, אינו מתיימר להציג תוכנית חלופית ומפורטת לצעדים שנוקט בנק ישראל, אלא להאיר את הסכנות שבצעדים הללו, ולהראות כי אפשר גם אחרת.

תאריך:  25/05/2010   |   עודכן:  25/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זו לא כלכלה, זו קלקלה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הנגיד מנסה לשמר על איתנות
למה שלא תלמד כלכל  |  25/05/10 23:05
2
משרד השיכון קובע מחירי דיור
טוב קראתי קצת   |  25/05/10 23:18
3
למרות שהכותב צודק,הוא טועה
פלא יועץ  |  26/05/10 09:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כדי להחזיר את ארצי אלי, ארצי חייבת להשתחרר ממה שהורישו לה מנהיגיה: כיבוש, התנחלויות, סיפוחים זוחלים ורדיית עם בעם
אבי דוידוביץ
מאמר שלישי בסדרת המאמרים על תפקודה הלקוי של הנהלת לשכת המבקרים הפנימיים    לקראת כינוס הקיץ של הלשכה שיתקיים השבוע בת"א מוגשות לנשיא הלשכה שאלות נוקבות    המסקנה הבלתי נמנעת היא כי ראוי שבנאום הפתיחה בכינוס תבוא התנצלות על פגיעה מתמשכת באינטרסים יסודיים של המבקרים ועובדי הביקורת הפנימית    מכתב התפטרות יכול להביא את העקוב למישור, גם אם הוא מעט מדי ומאוחר מדי
אבי רחמים
כמו בכל דבר טוב חשוב לא פחות לבחון יתרונות מול חסרונות, להבין לקראת מה אתם עומדים בכל עניין התקשורת האלקטרונית
אלי צייחנר, נחום בן-חורין
איך ממצב של גאווה בהיותך ישראלי שמבקר בארצות העולם, הגענו למצב שבו אנחנו מתביישים בישראליותנו ונתקלים ביחס של בוז הגובל בשנאה ממש. לזה הביאו אותנו הממשלות הלאומניות, המחזקות גם היום את שונאי ישראל במעשיהן
שמחה סיאני
רשמי מסעה ותובנותיה של הסופרת שמחה סיאני מהכינוס הבינלאומי של נשים יוצרות באיטליה בו נטלה חלק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il