X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עדת "בני-ישראל" הייתה מאז ומעולם, הגדולה בשלוש העדות היהודיות שבהודו במשך דורות רבים חיו בני העדה כגוף נבדל ביישובים כפריים במחוז קולאבה שבמדינת מאהרשטרה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
יהדות הודו - סיפור של קהילה
יוסף קנדלקר
הם כונו "בני ישראל", חיו בקהילות סגורות ולא התערבבו עם שכניהם ההודים * קווים לקהילה היהודית ההודית הענפה
לרשימה המלאה

'בני-ישראל' היו מכונים בפי שכניהם "שאנוואר טליס" (Shanvar Telis) , כלומר "אנשי השמן של היום השביעי", דבר המציין את שמירת השבת האופיינית להם, והן את מלאכת עצירת השמן (שומשום), שהייתה עיסוקם הראשי במשך דורות רבים.
עדת "בני-ישראל" הייתה מאז ומעולם, הגדולה בשלוש העדות היהודיות שבהודו. במשך דורות רבים חיו בני העדה כגוף נבדל ביישובים כפריים במחוז קולאבה שבמדינת מאהרשטרה, לא פעם באזורים נידחים. כמה מהם עסקו בעבודת אדמה וברוכלות והיו נגרים מומחים, אך עיסוקם המסורתי של מרביתם היה עצירת שמן. בגלל פיזורם של "בני-ישראל" בין כפרים רבים, היו חיי הקהילה שלהם מוגבלים למדי, והתפילה וכמותה הטקסים היהודים, נערכו בין כותלי הבית.
כמעט ואין תיעוד בכתב על הקהילה, קודם לתקופה הבריטית, כך שהידוע על תולדותיהם מועט.
שיעור המתגייסים של בני העדה ל"יחידות ההודיות" של החברה, היה גבוה בהרבה משיעורם באוכלוסיה. העדה נתגלתה במאה ה-18, על-ידי דוד רחבי, יהודי מקוצ'ין, שהיה הסוחר הראשי של "חברת הודו המזרחית במלאבאר".
בשנת 1796 הוקם בית הכנסת הראשון של הקהילה - "שער הרחמים". מפעלו של סמאג'י האסאג'י, קצין בריטי מבני העדה, שנתוודע בעת שירותו אל יהודי קוצ'ין ושמע מהם על מוסד בית הכנסת.
שמה של הקהילה המיוחדת התפרסם במלבאר שבדרום הודו, ובשנת 1826 יצאה קבוצה של מורים יהודים מקהילת קוצ'ין, כדי ללמד את "בני-ישראל" את מנהגיהם של כלל ישראל. מעתה ואילך, ההנהגה הדתית של הקהילה הייתה בידי יהודים שלא מבני העדה, לרוב מקוצ'ין וגם מתימן.
המפליא בסיפור הוא, שבמשך יותר ממאה שנים, השקיעו המיסיונרים מאמצי ענק להעביר את בני הכת על דתם, אך הם לא נשאו כמעט פרי. נהפוך הוא, תעמולתם של המיסיונרים, שקירבו אותם אל התנ"ך, כדי לנצרם, החטיאה את מטרתם וסייעה להתעוררותם הדתית.
בעוד המיסיונרים מנסים לנצר את בני העדה, הגיעה, בשנת 1833, קבוצת מורים נוספת, שלימדה אותם את מצוות הדת וכן קרוא וכתוב בעברית. עד מהירה הודפסו בהודו על-ידי 'בני-ישראל' מהדורות חדשות של סידור התפילה הספרדי, בצירוף תרגום ללשון מאהרטי. הדמות המוכרת ביותר מבין המורים היה שלמה סאלם שוראבי, יהודי איש קוצ'ין (שאבותיו הגיעו מתימן), שהיה למורה העדה האהוד וייסד ארבעה בתי כנסת. עד סוף המאה ה-19 הוקמו תשעה בתי כנסת נוספים בכפרים, שהייתה בהם קהילה גדולה יחסית של "בני-ישראל". בתי הכנסת הפכו למרכז חשוב בחיי הדת והקהילה. בהיעדר רב מוסמך ניהל את התפילה חזן - על-פי רוב יהודי מקוצ'ין או בגדדי - והוא שימש גם שוחט, מוהל וסופר הקהילה. עם הזמן, רבים מבני העדה, קנו ידע בשפות ובנושאים חילוניים.
בשנת 1875 נוסד בבומביי בית ספר עברי-מאהרטי מעולה, עבור בני העדה. בית ספר שהיה סגור בשבתות ובמועדי ישראל. משורות העדה יצאו בעלי מקצוע.
'בני-ישראל, בדומה למיעוטים אחרים בהודו, עלו בסולם החברתי, בזכות קשרים עם השלטון הבריטי. לשם כך הם למדו אנגלית, עבדו במקצועות הקשורים לשלטון (רכבת, דואר, מנגנון ממשלתי) והתקדמו באמצעות ההשכלה. אחד הערוצים המובהקים לניידות חברתית היה הצבא, שבו זכו בני העדה לדרגות הגבוהות ביותר (מייג'ור) שהוענקו לילידי הודו, עד 1918. מכיוון שהם היו מבוקשים למשרות בשירות הציבורי הבריטי, קיבלו משרות ממשלתיות רבות, שחלקן היו קשורות בישיבת קבע או בהצבה זמנית במקומות מרוחקים ממרכזי העדה. כך קרה, שבמהלך המאה ה-19 התיישבו משפחות מבני העדה בפונה, באחמדבאד, בקראצ'י, בדלהי ובערים נוספות.
אחרי 1948 החלו רבים לעלות למדינת ישראל. להתעוררותה של תנועת העלייה חברו רגש הזדהות יהודית, אידיאליזם ציוני (נציג מ'בני-ישראל' זומן לקונגרס הציוני הראשון) והחשש לעתידם הכלכלי בהודו העצמאית. תחילה היגרו תושבי הערים ורק בשלהי שנות ה-60, לאחר מלחמת ששת הימים, כששמעה של ישראל הגיע גם אל מקומות נידחים, החלה הגירה בממדים גדולים מן הכפרים; הגירה שהתעצמה בשנות ה-70. מאז ועד היום עומד מספרם הכולל של "בני-ישראל" בהודו - רובם ככולם תושבי מרכזים עירוניים - על ארבעת אלפים נפש בקירוב. בישראל נאמד מספר בני העדה בכ-40,000 נפש, מרביתם בערי פיתוח.
לא מעטים מבני העדה, בפרט אלו שנולדו בארץ, התערו בחברה הישראלית וכיום נפוצים יותר ויותר נישואים בין עדתיים.
במרכזים של בני העדה, כמו דימונה או רמלה, משמרים בני העדה את התרבות ההודית במאכלים, בסרטים, במוזיקה ובריקודים.
בריכוזים של בני העדה בארץ קיימים ארגונים חברתיים, שהם בבחינת חוליה מקשרת לבני העדה עם תרבותה ומורשתה של הודו. שלא כמו קהילות אחרות, "בני ישראל", למרות התרכזותם בערים, עולמם של "בני-ישראל" הוא עולם מופנם, לא מוכר, שאיננו פונה אל הציבור הישראלי.
כיום קיימים בארץ עשרות בתי כנסת ליהדות הודו בדימונה, ירוחם, באר שבע, אשדוד, רמלה, לוד ועוד, המשמרים את נוסח התפילה ולזה עוזר אף המפעל האדיר להדפסת סידורי תפילה בנוסח העדה.

מעובד עפ"י מאמרו של גלעד (גילי) חסקין.
תאריך:  26/05/2010   |   עודכן:  26/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
ד"ר אברהם בן-עזרא
איך, בדיוק, הגברים נלחמים?
נעמי בן-בסט
תושבים מישובי "עוטף עזה" משמיעים קול אחר    עזה נמחקה מהכותרות ומהתודעה, ומעטים בלבד מגלים אכפתיות לגורלם של מיליון וחצי בני אדם
יעקב איציקוביץ
השמאל הפוליטי מתמעט מדי יום, הרבה בזכות מאמריהם של אנשי השמאל    הם מהגגים והציבור, תודה לאל, הולך ומתפכח מהאשליה
איתן גנור
הבון-טון בתקשורת הוא תקיפת כל ביקורת על חרדים בהאשמות שנאה. כך בעצם נמנע ויכוח ציבורי על הנושאים השנויים במחלוקת, וניתן פתחון פה רק לצד אחד, החרדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il