X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חלק מהמנהיגים הבדואים, מנהיגים פוליטיים בעלי מטרות זולות, הלהיבו את האוכלוסייה, וסדקו את מערכת היחסים הטובה בין הבדואים לבין מדינת ישראל מכאן הכל השתנה, והמתח התגבר
▪  ▪  ▪
כאשר המדינה תיטיב עם הבדואים - יטיבו הבדואים עם המדינה [צילום: פלאש 90]

זיקת הבדואים למדינת ישראל התכרסמה לאחרונה בגלל התעוררות בעיות שהיו רדומות. הבדואים חיו כאן לפני קום המדינה, ואין חולק על כך שבשנות הארבעים רבים מהם הורחקו מישראל. חלקם הוחזרו, בזכות הפגנות אנשי מפם דאז, ובראשם שבטי אלהוזייל. מספר הבדואים בשנות החמישים היה רק אחד עשר אלף - ליד ציר באר שבע - ערד, על ציר באר שבע - דימונה, ובאזור צומת שוקת.
הבדואים השלימו עם קיום המדינה, והפנימו שצריך להתרגל לשלטון הציוני, למרות שבשנים הראשונות השלטונות הציקו להם בגלל השלטון הצבאי, אלחוקם אלעסקרי. זה הוסר בשנות השישים, בגלל הפנמת השלטון שהבדואים לא מהווים איום על קיום המדינה. לאחר האמון ההדדי, הבדואים הצליחו להשתלב במדינה. חלק מהם גם התחילו לשרת בצה"ל, שהקים סיירת גמלים שמנעה חדירת מסתננים לגבולות המדינה. בתקופה זו המדינה הטיבה עם הבדואים, והכל הלך חלק עד שנות השבעים. האוכלוסייה הבדואית גדלה ומספרה הוכפל. הודות למצב הכלכלי חלק מהם התחתן עם יותר מאישה אחת, ורבים השתכנו על אדמותיהם בחלקים רבים מאדמות הנגב.
כאן נוצרה הבעיה - הממסד הישראלי ראה לנכון לרכז את הבדואים בשבעה ישובי קבע, במטרה לפתור את בעיות הקרקע. חלק מהבדואים, שלא הייתה להם אדמה, קיבלו פיצויים ועברו לישובי הקבע. עירי רהט הייתה החלוצה בספיגת אוכלוסייה זו, בגלל הסכמת שייח' אלהוזייל לשכן אותם על אדמות השבט. חלק מהבדואים סירבו לעבור לישובי הקבע, בטענה שיש להם חזקה על הקרקע, והם נותרו על אדמותיהם בלי שירותי בריאות, חינוך, מים וחשמל. חלק ממנהיגי ישראל פרשו זאת בצורה מוטעית, כאילו הבדואים גוזלים את אדמות המדינה. הבדואים רצו להגיע להסדר הולם לבעיית אדמתם, שאותה ירשו מסבותיהם. המדינה הפעילה אמצעי לחץ, כהריסות בתים והפקעת אדמות, דבר שגרם לתסיסה ושנאה לממסד הישראלי.
חלק מהמנהיגים הבדואים, מנהיגים פוליטיים בעלי מטרות זולות, הלהיבו את האוכלוסייה, וסדקו את מערכת היחסים הטובה בין הבדואים לבין מדינת ישראל. מכאן הכל השתנה, והמתח התגבר. מדינת ישראל ניסתה להגיע להסדר עם הבדואים, והבדואים סרבו. המשבר השפיע על בני נוער בדואים במוסדות החינוך, דבר שצריך להדליק נורה אדומה אצל מנהיגי המדינה, מאחר והנוער מהווה יותר מ-50% מאוכלוסיית הבדואים.
אחד הפתרונות הוא להקים בכל ריכוז אוכלוסיה מושב חקלאי, או כפרים מוכרים וקבועים. כך תצליח המדינה לרכז אוכלוסיות אלה בקרבת מקום לידתם. רוב בני הנוער יתחילו לתת אמון במדינה, ברגע שמשרדי הממשלה יטפלו בבעיותיהם ויקימו מועדוני נוער לעידוד הלימודים. המדינה צריכה לסנן גורמים קיצוניים שנכנסו לחברה הבדואית, ולמנוע מהם השפעה על הנוער. חלק מבתי הספר הבדואים מושפעים מזרמים פוליטיים, שחלקם גם מונעים מחיילים מחיל החינוך להיכנס לבתי הספר ולעזור לבני הנוער.
לסיכום, הזיקה למדינה תתחזק בשעה שהמדינה תשכיל למצוא פתרון הולם לבעיות הסדרי הקרקע, ופתרונות איכותיים למצוקת בני הנוער הבדואי. כך תצליח המדינה לנטרל את הזרמים הפוליטיים שמחבלים במערכת היחסים התקינה, ותביא את האוכלוסייה הזו לחוף מבטחים. כאשר המדינה תיטיב עם הבדואים - יטיבו הבדואים עם המדינה, ונחיה יחד בהרמוניה ובשיתוף פעולה מופתי. הפתרון הוא בידי המדינה. אני מוכן, אישית, ליטול חלק בעניין, וכך הזיקה והשייכות למדינת ישראל יצמחו במגזר מקופח זה.
אוכלוסיית הבדואים מונה היום יותר ממאה ושמונים אלף, כשבעים אלף מהם עדיין גרים בפזורה, והגידול הטבעי נמשך. תושבי הפזורה חיים בכפרים מוכרים ובלתי-מוכרים, ועל כך תוכלו לקרוא במאמר שלי על הכפרים המוכרים והבלתי-מוכרים.

הכותב הינו סגן-מנהל בי"ס תיכון ברהט. חוקר מורשת הבדואים.
תאריך:  30/05/2010   |   עודכן:  30/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זיקת הבדואים למדינת ישראל
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אני בעד העמקת ההתיישבות הבדווי
zoomarch  |  30/05/10 20:06
2
לא ניתן להחזיק מקל בשני קצותיו
אלישמע  |  30/05/10 21:13
3
להתמודד עם שורש הבעיה:
צבי גלברד  |  30/05/10 21:32
4
שוב הטענה השקרית..
שם  |  30/05/10 22:40
5
שום דבר לא יעזור
ברוך ג.  |  30/05/10 22:53
6
למרות שהנך כפי הנראה בעל כוונה
פלא יועץ   |  31/05/10 00:03
 
- שונא עולם שונא נפשו
הכותב  |  12/06/10 12:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גבירץ
אינני אוהב את בחירת הפלסטינים בחמאס, ואפילו מתנגד לה. אך כל דמוקרט צריך לכבד את הבחירה, גם כשאיננו אוהב אותה    הממשלה הנוכחית בישראל ממיטה עלינו אסון, בכך שבמקום להיענות ליוזמת השלום הערבית היא מעדיפה את המשך פרויקט ההתפשטות הישראלי, תוך סיכון ביטחוננו וקיומנו!
ד"ר חגי סלוצקי
על הקשר שבין שתיית אלכוהול והיגיינת הפה, דמנציה והיגיינה אוראלית ומידת השפעתם של חומרי הרדמה על ג'ינג'ים    המחקר בשירות רפואת השיניים
יגאל לביב
אילון נחשב לאיש מתקדם, ליברלי, ואפילו כחלק מה"שמאל" הישראלי    הוא ודאי יודע כי גלעד שליט לא היה נחטף, לולא התעקשה ישראל לכבוש ולשלוט בפלסטינים מאז 1967, תוך דיכוי וגזילת רכושם להקמת התנחלויות, וכי ישראל מסרבת כל הזמן לשלום יציב ובר-קיימא עם כל מדינות ערב
נרי אבנרי
המשט הפרובוקטיבי לעזה מכיל בתוכו אמירה: אנחנו נתייחס אליכם כמו אל נמר של נייר, ואתם תמשיכו להתבשם מסיפורים על ההרתעה שלכם    העובדה שהסידור הזה נמשך עשרות שנים מוכיחה, שהוא מתאים לשני הצדדים...
חיים נוי
ביקורת מופע מוזיקלי: שירת העצבים, בצוותא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il