X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסופר המוכשר מגיש לנו לא רק ספרות במיטבה, אלא הוא מעביר לנו צעקה שכולנו חייבים לצעוק: אין טירוף יותר גדול מהמלחמה
▪  ▪  ▪
יורם קניוק [צילום: דניאל צ´צ´יק]
כריכת הספר תש"ח מאת יורם קניוק

תש"ח
איתן קלינסקי
יורם קניוק מגיש לנו תעודה אנושית מרגשת בספרו תש"ח
לרשימה המלאה

בשבוע הספר אני ממליץ על ספרו של יורם קניוק "תש"ח" בהוצאת "ידיעות ספרים". ספר שנכתב לא רק בידי סופר מחונן, אלא על-ידי מי שנולד לפני שקמה המדינה ובהיותו בן שבע-עשרה וחצי התנדב לצבא. או כלשונו: "לא הייתי גיבור חיל כמו רבים מן החיילים... ראיתי מוות... ידעתי שבאוניות הקטנות בים מסתובבים אלפי ניצולי שואה, חסרי בית, ששום מדינה לא רצתה בהם, וקראתי מה אמר גבלס שלוש שנים לפני כן... ואני זוכר שזה חרה לי ורציתי להשתתף בהבאת היהודים האלה" (עמ' 12).
יורם קניוק נגע בתש"ח כלוחם שלחם בכפר סריס, בבית מחסיר, בקסטל, בנבי סמואל, בקלוניה, בהר-ציון, בסן סימון ובעוד מקומות. יצא מתש"ח אל תש"ט כימאי על האונייה "פאן יורק" שהביאה פליטי שואה. ממרחק השנים כותב הסופר, שהוא בטוח כי הוא היה שם: "אני יכול לראות בתוך עיני העצומות את הקרבות האלה, אבל את עצמי איני רואה בהם". וכך שולח אותנו הסופר לשייט בספרו עם השאלה 'איפה היה ה"אני" שהיום ישנו, עם כל הימים ההם שאצר בתוכו? ואולי חלם את הכל'.
יורם קניוק מקדיש את הספר לחבריו המתים והחיים, לכל אלה "שהיו שם בגיהינום הטבח וגם הקימו מדינה". הוא כותב את הספר כמי שעובר בה ורואה אותה מתבוססת בדמה ומה שנותר לו לומר לה הוא: "בְּדָמַיִךְ חֲיִי" [יחזקאל ט"ו, 6].
יורם קניוק מפסל את דמות הנער ששאול טשרניחובסקי כתב עליו: "ראי אדמה היינו בזבזנים" - היינו מוכנים לתת למענה את נערינו, ובלשונו של יורם קניוק: "שרנו בערגה ובתעצומות נפש... שבאמת יהיה נהדר למות בבאב אל ואד...".
בין הנערים היה הצבר שנולד כאן והיה גם הנער שעבר את מראות השואה, את ברגן בלזן. עוד הספיק לחוות חוויית אהבה עם בת קיבוץ קריית ענבים ומצא את מותו בתופת בכפר עציון. נקבר בקריית ענבים כמי שיודעים רק את שמו קורט. "לכפר עציון הוא נסע, כי המשפחה שלו נספתה ונותר לו בן-דוד אחד במקום שנקרא כפר עציון".
יורם קניוק מגיש לנו לא רק ספרות במיטבה, אלא הוא מעביר לנו צעקה שכולנו חייבים לצעוק, יהודים וערבים, כי אין טירוף יותר גדול מאשר המלחמה.
בעמוד 114 אנחנו מתוודעים לאחד מני רבים של מסמכי הטירוף של המלחמה, שחייבת להרעיד אותנו - יהודים כערבים: "נ' הלך אל הגוויה וסילק את העורבים שהחלו לקרקר ליד העץ והביט בצעיר, שהיה חברו הקרוב ועכשיו הוא תלוי עם הזין שלו בפה. הוא הוריד מהצעיר את הנעליים, מדד אותן... והשליך אותן על העורבים, שבאו שבעים ושמנים". נ' מתואר כ"מפוצץ מאיבה, משנאה נוראה וכמעט אלוהית, לא היה אפשר לראות אותו מבעד לעטיפת העוינות, שעטתה את פניו ונעה עליו, ועטפה אפילו את ידיו ורגליו".
הטירוף ב"תש"ח" של יורם קניוק מכה בשני הצדדים: "...ואת האשה הערביה שכרעה הוא שנא בדממה איומה, כי על ערבים מתים, אי-אפשר לסמוך... והאשה בכתה בכי תמרורים... זקנה כמושה, עורה מבותר בפסים כחלחלים וצמוק משמש... נ' הכה בחוזקה את האשה הזקנה והיא צנחה...". נ' לא הסתפק בהכאת הזקנה, הוא תלש את הצעיף מנערה ערבייה שצפתה במחזה "ודחף אותו לתוך פיה של הזקנה וזו חרחרה... והוא צעק: כל הנשים הערביות הן אמצעי יצור של רוצחים". ואילו לעברו של יורם קניוק, שהביע את אי-נוחותו ממה שהוא רואה, נ' מטיח: "יא חרא של קומוניסט שכמוך, אחוות עמים, תביט טוב בחולצה הירוקה של רפי, זאת החולצה שהערבוש לובש... ורפי מת עם הזין בפה".
יורם קניוק אינו קומוניסט, הוא מבקש להביא תיקון לחברה שחיה בדמה. אני, שקראתי חלקים רבים בספר פעמיים ושלוש, התחזקתי בדרכי, שכולנו, יהודים וערבים, חייבים לחתור להקמת שתי מדינות עצמאיות לשני עמים - ישראל ופלשתין, ולהפסיק את הטירוף של המלחמה למען ילדינו.

תאריך:  06/06/2010   |   עודכן:  06/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הספר שלי בשבוע הספר: "תש"ח" מאת יורם קניוק
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
קומוניסט = הומאניסט
עמי לבנה  |  6/06/10 13:28
 
- צודק ועוד איך צודק.
מהמיטה ליד  |  6/06/10 15:44
2
איסר הראל אמר בצדק
tr56hg  |  6/06/10 19:49
3
שניים אהבתי
אליהו חיים  |  6/06/10 20:38
 
- צודק-פרס ישראל ליורם קניוק.
אביבית  |  6/06/10 23:04
4
המלצה שלך מגעילה כל שפוי+ציוני
"נשיקת מוות"  |  7/06/10 09:27
 
- תגובה .
אביבית  |  7/06/10 11:20
5
שומעים את הצער
מד' ליונה עיוורת  |  7/06/10 10:04
6
בשום אופן לא שתי מדינות. רק אר
פריטה  |  7/06/10 10:37
7
שתי מדינות לשני עמים
בן דוגית  |  7/06/10 11:34
 
- תגובה לבן דוגית
איתן ק.  |  7/06/10 13:29
8
מה עושים שמלחמות נכפות עלינו?מ
קורןנאוה טבריה  |  7/06/10 16:46
9
יפה ומרשים ל"ת
אמיר שגיא  |  8/06/10 11:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
"הצבא ההומאני" העומד מול ישראל מכיל חילות תקשורת. יש חיילי מקלדת, יש חיילי מיקרופון, יש חיילי מצלמה ויש חיילי אקדמיה. רובם דוברים רהוטים בכל השפות, כולל עברית    היהלומים שבכתר הם יהודים גולים או ישראלים. תפקידם: לעורר את מצפון העולם למסכנות הפלשתינים
יהודה דרורי
אומנם ארדואן כבר החל במסע מעצרים וטיהורים מונעים בקרב הקצונה הבכירה בטורקיה, אבל זה לא מספיק, הוא עדיין פוחד מהמהפכה הצבאית ולכן הוא מנסה לסבך את הצבא שלו בעימות עם ישראל כדי להחלישו
ד"ר אברהם בן-עזרא
בתי המשפט בישראל חוזרים וקובעים הנחיה שהיא כבר קרובה להלכה פסוקה, כי כאשר מוכר דירה כולל בתוכה מדרגות פנימיות שאינן מתאימות לדרישות התקנות - הדיירים לא יקבלו פיצוי סמלי, אלא יקבלו פיצוי מלא לפי עלות הריסת המדרגות וביצוען מחדש. כך נקבע בניגוד לחוות הדעת של מומחה בית המשפט, וככל שמדובר בערכאת ערעור - גם בניגוד לפסק הדין של הערכאה הנמוכה
נפתלי רז
מאחר וטירוף המערכות איננו נקודתי, לא ניתן לטפל בו נקודתית    תנועות מחאה, הפגנות, מאמרים, ועדות חקירה, סיוע הומניטרי, ואפילו פיטורי ראש-ממשלה או שר ביטחון או שר חוץ - כבוד כולם במקומו מונח, אבל אין הם מסוגלים לפתור טירוף מערכות כוללני    מה בכל זאת אפשר לעשות?
עו"ד יוסי דר
עיון בקורות חייו של האיש מלמד שהמדובר במוסלמי אדוק, בן למשפחה מוסלמית אדוקה, שקיבל את חינוכו בבתי ספר דתיים ומקדיש את חייו לטובת התיקון ההיסטורי האמור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il