X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עיון פוליטי בשתי כתבות שפורסמו במוסף "7 לילות" מבית ידיעות אחרונות, שעסקו בחרם תרבותי על ישראל
▪  ▪  ▪
בריאן אינו (השני משמאל) [צילום: אורנג´]

בשבועיים האחרונים גילו עורכי וכותבי המוסף התרבותי של ידיעות אחרונות - "7 לילות" - איפוק ראוי לשמו. איש מכותביו לא השחיל אפילו בדל מעוך של השקפתו הפוליטית והמוסף כלל מגוון מאמרים וכתבות בענייני ספרות, קולנוע, תיאטרון, מוזיקה ופרפראות - כתיבה מרעננת ומחכימה כמו שמוסף תרבות ראוי לשמו אמור להיראות.
לא עלה במוחי צל של מחשבה שלרשימתי הצנועה "המעוז השמאלני של ידיעות אחרונות" שפורסמה כאן בתאריך 13.5.10 הייתה השפעה כלשהי על מקבלי ההחלטות במערכת של המוסף הנ"ל. כפי הנראה, גם שם חלפה תחושה שהגדישו את הסאה והתוצאה מדברת בעד עצמה. על כך אמרו חז"ל, כי "במקום בו בעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד" - אמרו וצדקו כמו תמיד.
לא שההיבט הפוליטי נעדר מהגיליונות הנ"ל לחלוטין, אך מה שהתפרסם ואליו אתייחס בהמשך, היה רלוונטי לחלוטין למהותו של המוסף וליעדיו.

חרם תומך; חרם מטופש

כוונתי לשתי כתבות - האחת שנרשמה במו ידיו של בריאן אינו, אדם שהוגדר על-ידי מערכת "7 לילות" "מהיוצרים הגדולים שראה העולם ב-40 השנים האחרונות", הגדרה המשקפת לחלוטין את מעמדו של הכותב בעיני חברי המערכת; והכתבה האחרת מפרי עטה של יעל נעמני, שם היא מראיינת את הסופר הפרואני מריו ורגס יוסה.
המקשר בין שתי הכתבות הוא החרם התרבותי על ישראל. בריאן אינו בעד החרמתה של ישראל "כדי לתמוך, לא להעניש" כדבריו, ואילו מריו יוסה גורס כי "חרם תרבותי הוא דבר מטופש".
מאחר שלגבי מריו ורגס יוסה לא ציינה המערכת שמדובר ב"אחד מהיוצרים הגדולים שראה העולם" ומאחר שגם קראתי שניים מתריסר ספריו, נותרתי לבושתי עם חור שחור בהשכלה בכל הקשור לגדולתו של בריאן אינו ומיהרתי לאינטרנט ללקט פרטים על האיש ופועלו. שם למדתי כי הנ"ל הוא אמן ומפיק מוזיקה אלקטרונית בריטי (מוזיקה שבאופן אישי אני מתעב אך מכבד כל מי שבטוח שהיא החלופה האנושית של המאה ה-21 ליצירות של משפחת באך). למדתי שהאיש היה קלידן, שהפיק שני תקליטי רוק, שהוא תיאורטיקן מוזיקלי (שלא ברור לי מה זה בדיוק) והחשוב ביותר שהוא נחשב לאבי מוזיקת האמביינט, שתהרגו אותי, אבל אין לי מושג ירוק מה זה האמביינט. מובן שדלותי האינטלקטואלית אינה גורעת מגדולתו של האיש שמחרים אותנו ואני מניח שצריך לתת קרדיט לקביעתם הנחרצת של עורכי "7 לילות" לגבי ממדיו הנפיליים של הנ"ל.
כל זה פחות חשוב מההיבט המרכזי אליו רציתי להתייחס, אותו היבט שמאבחן באופן חד וברור בין פיגורה סמולנית גדולה ככל שתהיה (לפחות בעיני חסידיה), לבין אדם אינטליגנטי מהשורה כמו הסופר מריו יוסה. ואני מדבר על ההנמקה של קביעותיהם המוצהרות.

מחנה חשוך; מחנה מואר

בריאן אינו מצהיר שהוא ושכמותו "מתנגדים לפאשיזם באופן אינסטינקטיבי". הוא לא חושב שישראל היא מדינה פאשיסטית "בינתיים - אבל זה הכיוון שהיא צועדת אליו באופן שקשה יותר ויותר להכחישו". אינו רואה את המציאות הישראלית כתהליכים של "התנחלויות בלתי פוסקות, גירוש פלשתינים מאדמתם, שליטה בדרכים, בתקשורת ובאמצעי המחיה, שלא לדבר על "חיסולים פוליטיים" וההשפלה הבלתי פוסקת שאותה חווים אזרחים פלשתינים - "וכל אלו יוצרים אצלו "תמונה מוכרת ומבשרת רעות". אלו הדברים שבריאן אינו רואה, והוא כמובן אינו רואה את הסיבות והגורמים שהביאו ליצירת התמונה הזאת ולכן, מסקנתו היא שהחרמת ישראל על-ידי אמנים היא חשובה ביותר, מאחר שבכך מועבר המסר ש"אני לא מוכן להיראות כמי שתומך בפעולות הממשלה הזאת".
הוא חלילה אינו אנטישמי ויש לאנטי-ישראליות שלו הסבר לעוס כי מאחר שישראל "נתפסת כדמוקרטיה אמיתית, מגדלור של ערכים שהמערב רוצה לשמור ולשמר והתדמית הזו אפילו לא קרובה להתאים למציאות הנוכחית בישראל, מה שהופך את התמיכה שלנו בה לצביעות חלולה". כלומר, מאחר שאנחנו לא עומדים בציפיות של אינו, בניגוד לאירן, סעודיה ואפגניסטן למשל - אותנו יש להחרים.
ומאחר שהמציאות היא פרשנות שבעיני המתבונן, מריו יוסה רואה את אותה המציאות באופן שונה והוא גם מגיע למסקנה הפוכה. להבדיל מבריאן אינו, ששיגר ברוב חסדו את הרשימה באימייל, הגיע יוסה לביקור בישראל בשלמותו הפיזית והרוחנית, כי היה לו חשוב "להתרשם מהדבר האמיתי ולא מהייצוג הקוטבי של ישראל מצד ידידיה ואויביה". זהו, אגב, ביקורו החמישי של מריו יוסה בישראל, בעוד שהגאון האנגלי, למיטב ידיעתי, לא טרח להגיע לכאן כדי להתרשם מקרוב מנשוא החרמתו.
יוסה נשאל על-ידי נעמני אם לא חשב פעמיים לפני נסיעתו לישראל ועל כך השיב: "מעולם לא היו לי ספקות לגבי הגעה לכאן. יש ישראלים שלא אוהבים את מה שאני אומר וזה נורמאלי לגמרי, אבל חרם תרבותי הוא דבר מטופש כי ישראל היא לא מדינה ימנית קיצונית - זו חברה מורכבת, ויש בה אנשים שכן נאבקים לשנות את המצב. לכן, להעניש את כלל הישראלים זו בעיני טעות גדולה". ובכך לדעתי מסתכם ההבדל בין פלצן סמולני מהגדולים שראה העולם ב-40 השנים האחרונות ליוצר עשיר, הגון ואינטליגנטי ששייך למחנה גדול ושקט - מחנה של בני האור.

תאריך:  07/06/2010   |   עודכן:  07/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בריאן אינו, מריו יוסה ומה שביניהם
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לא צריך בכלל לתת להם את הבמה
מעריץ קולדפליי  |  7/06/10 14:33
2
הכתב יעשה הכל
צביקה.ג.  |  7/06/10 21:09
 
- תכלס
שמקק  |  7/06/10 22:23
3
אני מסכים עם הרבה מלבד הדמגוגי
בבר פרוגרסיב  |  7/06/10 22:43
 
- מעניין,קראת יולא מצאתי דמגוגיה
נוני  |  8/06/10 16:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
תפריט הקיץ של המסעדה המצוינת "מל ומישל" הוא להיט של ממש
דודו אלהרר
ארדואן ואובמה, לכו לעזאזל! אמצעי מחיה לעזה ינותקו עכשיו! אין יותר חופש ביטוי וזכויות אדם! - עד לשחרור גלעד שליט
אהרון רול
התבוננות מעמיקה ב"הלכת אפרופים" - פסק דינו של השופט (בדימ.) אהרן ברק
ציפורה בראבי
רק בהתאסף השמאל להפגין, בהפגנות השמאל, אנו מגלים איזה מיעוט קטן וצרחן הם. ואפילו אלים! ראו דרכיהם - והחכימו!
יוסי עבדי
משברים הסברתיים ודיפלומטיים, כדוגמת משבר המשט הפרובוקטיבי, מזכירים לנו את נחיצותה של האסטרטגיה: אסטרטגיה בניהול מלחמת ההסברה, אסטרטגיה בניהול יחסי החוץ, אסטרגיה בניהול יחסינו מול ארה"ב, בניהול קשרינו מול טורקיה    א-ס-ט-ר-ט-ג-י-ה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il